ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2006  (läst 11149 gånger)

2006-09-19, 16:57
läst 11149 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har någon forskat på statsminister Fredrik Reinfeldts anor och släkt?

2006-09-19, 19:29
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
DN (Christina Kellberg) uppger idag att Fredrik Reinfeldts farfars far hette John och var son till en amerikansk cirkusdirektör vilken var mulatt, i en förbindelse med en lettisk kvinna - från Riga - vilken arbetade som hembiträde i Stockholm. Som källa uppger hon: En av oss, av Mats Wiklund - en bok om Fredrik Reinfeldt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-09-19, 19:55
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det bör väl då handla om följande familj i Sveriges Befolkning 1890:
 
fostersonen John Carlsson f 1882 i Stockholm
 
hos
 
järnarbetare Andreas Carlsson f 1868 i Hagby
hustru Emma Dorotea Reinfeld f 1861 i Kurland
 
Också en dotter Olga Alfrida Natalia f 1885 i Stockholm.
 
Familjen bodde i Schultz nr 9, Katarina rote 12.
 
Man får också passa på att gratulera Fredrik och Alliansen till segern i valet!  
 
Artikeln i DN

2006-09-19, 21:49
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Enligt Allmänna Barnbördshusets födelse- och dopbok 1880-84, så föddes John den 26 oktober 1882. Modern var pigan Emma Dorothea Reinfeldt, 21 år gammal, hemvist okänd. John döptes den 1 november.
 
Under bl.a. ..diverse anteckningar. på samma sida står det att Emma Dorothea blev Vigd d. 17/3 89 vid Järnarb. Andreas Carlsson. Ann(s)t. i Katarina 2/1 90.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-09-20, 00:27
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Familjen bor enligt Folkräkningen 1900 på Mindre pelarbacken No 8, Katarina rote 13, Stockholm stad:
Järnarbetaren Anders Karlsson f 1868 i Hagby, Kalmar län
hustru: Emma Dorotea f 1861 i Ekau, Tyskland
Barn:
Olga Alfrida f 1885 i Maria Magdalena, Stockholm stad
Robert Artur Birger Gustaf Adolf f 1893 i Maria Magdalena, Stockholms stad
Linn? Andr? Eugen Engelbrekt f 1900 i Maria Magdalena, Stockholms stad
(f.s. =fosterson) John Reinfeldt f 1882 i Kungsholms församling, Stockholm stad
 
Hos familjen bor även: pigan Anna Karolina Karlsson f 1877 i Hagby, Kalmar län -  
och även biträdet Oskar Karlsson f 1879 i Hagby, Kalmar län  
- troligen en syster och bror till hushållsföreståndaren Anders Karlsson [piga = titel på ogift kvinna vid denna tid; ej värdeladdat i äldre tider på samma vis såsom idag]

 
Fredrik Reinfelds farfar är troligen (sic! en arbetshypotes utifrån efternamnet och förnamnet Linn?, jfr förekomsten av detta namn ovan - bör dock kontrolleras och bekräftas):
Reinfeldt, John Herbert Linn?
Född 5/3 1906 i Kungsholm (Stockholms stad, Uppland). Änkling (20/5 1993).
Död 12/9 1998.
Vid sin död mantalsskriven på adressen:
Vindragarv 16 C läg 0164
117 50  Stockholm
- gift 2/4 1934 med:  
Reinfeldt, Anne Marie
Född 31/10 1908 i Katarina (Stockholms stad, Uppland).
Död 20/5 1993.
mantalsskriven vid sin död på samma adress som maken ovan.
Källa: Sveriges dödbok
 
 
Vad säger Klara roteskiva om familjen Reinfeldt?

2006-09-20, 00:49
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tillägg:  Moderns födelseort bör avse staden Eckau (Gro? Eckau) 40 km syd om Lettlands huvudstad Riga. Orten kallas efter andra världskriget numera Iecava, som ingår i dagens lettiska förvaltningsregion Bauska [huvudcentra är staden Bauska [ty. Bauske] i fd Kurland vid floderna Memels, Muhs och Aas sammanflöde].

2006-09-20, 00:57
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

& Anne Marie var visst född Dominique.. (http://www.skuggan.se/family/dsida4.html - Googles enda träff på en john herbert linn? :-)

2006-09-20, 01:54
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Om John Reinfeldt framgår på Söderskivan att han flyttade från adressen på Mindre Pelarbacken till rote 29 (Kristinebergsroten) 23/11 1908.
 
Halvbrodern Linn? Andr? Eugen Engelbrekt gifter sig för övrigt 1/8 1925 med släktingen Antonie Elisabeth Reinfeld, f 27/9 1904 i Riga. En kusin?
 
Spännande med dessa släkter. Studerar man Sveriges Dödbok 3 ser man att det finns företrädare för den äldre släkten Reinfeld/Rensfeld såväl som en hel del ättlingar till Emma Reinfeld. Johns amerikanska gren och den yngre halvbroderns carlssonska gren, som hamnade i Skinnskatteberg.

2006-09-20, 10:26
Svar #8

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Den ende amerikanske cirkusdirektör med anknytning till Sverige som jag känner till är John Adalberth Madigan, uppgiven född i Lafitte, USA (gravsten i Lund). Kan det tänkas finnas någon relation?

2006-09-20, 11:28
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Men den ende John Madigan som sidan http://www.circushistory.org vill kännas vid har visst Irländskt påbrå, och skrivs även som white 1880: http://www.circushistory.org/History/Census1880.htm (under Ohio en bra bit ned på sidan - bägge föräldrarna irländare, 55 år)
 
-Så han borde det ju inte kunna vara (om det är samme Madigan), men förnamnet passar ju fint.. Hur mörk kan en irländare bli tro

2006-09-20, 11:36
Svar #10

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Såg den också, men tror inte att det är han.
 
”Härunder hvilar stoftet af Cirkusdirektören John Adalbert Madigan, född 12 aug 1850 i Lafitte, Amerika, död 23 aug 1897 i Gefle av brändsår, som han erhöll under försök att rädda hustru och barn. Hvila i frid.” Trots inskriften är Madigan inte begravd här utan i Gävle. Hans än mera kända styvdotter Elvira ligger på Taasinge kyrkogård i Danmark.  
 
Källa: http://www.svenskakyrkan.se/lund/sankt_peters/klosterkyrkan.htm
 
Tycker också att namnet John passar bra på en kandidat som far till en släkt som sedan ärver namnet i generationer.

2006-09-20, 12:04
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Enligt Mats Wiklunds bok En av oss? på sidan 143 berättar Fredrik Reinfeldts mamma Birgitta Reinfeldt i en personlig intervju om familjen:
-Namnet Reinfeldt kommer från Lettland. Urmodern, släktandes på Brunos pappas farfars sida, flyttade från Riga till Stockholm och var hembiträde. Här träffade hon en man som var cirkusdirektör från New York och mulatt. Han hette John Hood. Han gjorde henne med barn och försvann sedan tillbaka till New York. Född är lille John Reinfeldt som är pappa till John Bruno och som i sin tur är far till John Fredrik Reinfeldt. På min sida finns bara svensk bondsläkt. Min svärfar var väldigt stilig. Min svärmors släkt kom ursprungligen från Italien och var också mycket vacker.  
 
Cirkusdirektören John Hood ifrån New York borde kunna återfinnas i passagerarlistor och inte vara helt omöjlig att spåra ifall han existerat. Stockholmstidningarna borde ha skrivit om cirkusbesöket ifrån USA spm torde ha väckt uppseende i huvudstaden. Vad säger födelseboken om fadern till sonen Johns födelse 1882? står han som okänd?
 
Fredrik Reinfeldts farmors italienska påbrå ser ut på följande vis:
 
Domenico Martinelli (1749-1807)
född i Neapel, Italien ; brigadjär (fr. brigadier)
son:
Fredrik Gustaf Adolf Dominique (1793-1859)
son:
Bror Axel Dominique (1830-1885)
son:
Karl Johan Dominique  
dotter:
Regina Dominique
dotter:
Anne-Marie Reinfeldt (född Dominique) f 1908
g.m. John Herbert Linn? Reinfeldt, f 1906
son:
Bruno Reinfeldt
son:
Fredrik Reinfeldt f 1965

2006-09-20, 13:19
Svar #12

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Det är alldeles riktigt att cirkusbesök under 1800-talet inte brukar gå spårlöst förbi. I väntan på att någon John Hood kan identifieras i samband med cirkus i Sverige, anser jag att man inte helt bör släppa Madigan-spåret. Såvitt jag vet har ingen lyckats härleda John Adalbert Madigans anor. Vem vet, Hood och Madigan är kanske samma person, eller relaterade personer.

2006-09-20, 13:56
Svar #13

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
I all hast - blev lite nyfiken på detta och sökte på John Hood och cirkus. Inte mycket kom upp, men tydligen ska det finnas något i en finsk databas som jag bara lyckades få upp i textform på min dator. Så här stod det (tydligen rubriker):
 
1249.  Bref från Stockholm. (Till Å.U.) (Stockholm. Tolf arbetare förolyckats under hamnarbetet. Om negern John Hood. Åtgången af öl vid skolmötets fest. Om kaptenen vid flottan Lagercrantz. Hr Nachmans nya tidning.) K.R.
24.08.1880 nro. 229 Åbo Underrättelser
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2006-09-20, 14:39
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En av artiklarna om John Hood återfinns i Nya Pressen .
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-09-20, 14:42
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2006-09-20, 14:48
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är något fel just nu med Helsingfors universitetsbiblioteks digitala samlingar, men med Googles cachade sidor hittar man följande från Åbo Underrättelser 24/8 1880:
 
1249.   Bref från Stockholm. (Till Å.U.) (Stockholm. Tolf arbetare förolyckats under hamnarbetet. Om negern John Hood. Åtgången af öl vid skolmötets fest. Om kaptenen vid flottan Lagercrantz. Hr Nachmans nya tidning.) K.R.
24.08.1880 nro. 229 Åbo Underrättelser  
 
Negern John Hood = Fredrik Reinfeldts farfars farfar?

2006-09-20, 14:53
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
 
 
Intressant läsning! Son till en guvernör på Java och ett holländskt fruntimmer.

2006-09-20, 15:23
Svar #18

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Nya Pressen nr. 234
Fredagen den 29 augusti 1884
 
- En kärlekshistoria
 
Stockholmskorresp. K R. skrifver:
  Sedan några år har här i Stockholm uppehållit sig - tidtals åminstone - en främling, som ådragit sig rätt mycken uppmärksamhet, särskildt från damernas sida. Han är nämligen en ovanligt ståtlig och man skulle kunna säga äfven vacker karl - d.v.s. vacker efter sin art, ty mannen är neger. Hans namn är John Hood och han uppgifver sig sjelf vara son till en guvernör på Java och ett holländskt fruntimmer. Detta halfblod skulle förklara hvarför han är betydligt ljusare till färgen än andra negrer, nästan som en kreol. Man kan våga säga att han är idealet af negerskönhet, och då han dertill som nämdt har en ståtlig och smidig figur, och kläder sig synnerligen vårdadt och för sig oklanderligt, nästan nobelt, så är det icke underligt att en och annan Evas dotter med välbehag låtit sina ögon dröja vid den kaffebrune sydländingen. Herr Hood har haft en något ostadig sysselsättning. Han har förevisat zulu-kaffrer och vargmänniskor, loppcirkus och hafsnymfer, och har slutligen förevisat sig sjelf såsom människoätare. Det var han som förnågra år sedan hade den genialiska id?n att af ett något lätt fruntimmer här i staden med tillhjälp af halmstoppning m.m. åstadkomma en fiskmänniska, d. v. s. människkropp med fiskstjert, hvilken förevisades som ett naturfenomen till dess polisen kom att undersöka stjerten och reducerade underverket till dess egentliga beståndsdelar.
   Denne herr Hood har för någon tid sedan nattetid försvunnit med ett ungt vackert fruntimmer, för hvilket han länge slagit sina krokar och som till fullo besvarat hans ömma låga. Pappa och mamma deremot hade han icke lyckats stämma gynsamt mot sig, och då de båda älskande icke kunde lefva utan hvarandra såsom det heter, så passade de på en natt då pappa och mamma sofvo och stego ombord å en här i hamnen liggande engelsk ångare, sedan de försiktigtvis dagen förut uttagit de 300 kronor som hon hade innestående i sparbanken, och på det sättet fått reskassa. När pappa och mamma vaknade och funno fågeln flugen ur boet började de ana oråd, och snart nog fingo de veta att de älskande ombord å ångaren Flamingo befunno sig på väg till Hull, der Hymens band skulle förena dem för lifvet.
   Men pappa och mamma voro nog obarmhertiga att låta telegrafera till svenska konsuln i Hull och så mötte han dem vid fartygets ankomst och skilde dem åt och gjorde slut på hela kärlekshistorien. För att göra denna fullständig bör jag nämna att flickan var mycket vacker.

2006-09-20, 19:30
Svar #19

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Exakt samma text (inklusive rubriken) - men med uteslutande av angivelse av stockholmskorrespondentens initialer - återfinnes dagen innan (dvs 28 augusti 1884) i tidningen Hufvudstadsbladet.
 
Uppenbarligen var det en intressant artikel som kunde tryckas i mer än en tidning.
 
Detta är texter ur två finländska dagstidningar. Rimligtvis bör väl stockholmspressen också ha uppmärksammat John Hoods leverne.

2006-09-20, 21:47
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
 
En annan sak slår mig, när jag läser inläggen ovan: Dominique...?
 
...Fredrik Gustaf Adolf Dominique  
son:  
Bror Axel Dominique  
son:  
Karl Johan Dominique...
 
Namnen låter förvånansvärt bekanta, åtminstone om man kombinerar de av mig kursiverade namnen lite annorlunda. Kan dessa personer/Reinfeldt-anor möjligen också vara anor eller åtminstone släktingar till musikern och kompositören Carl-Axel Dominique? Jag har dessutom för mig att hans far hette Carl-Gustaf Dominique. Alla dessa namn finns ju med här ovan.
 
Skulle så vara fallet, torde ju Fredrik Reinfeldt vara relativt nära släkt såväl med Carl-Axel D. som med hans musikbegåvade söner Jonas, Joakim och Johannes. Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta?
 

2006-09-20, 22:03
Svar #21

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Då Ted Rosvall gästade TV4's nyhetsmorgon (?) berättade han att Fredrik är släkt med den kände Carl-Axel D.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-09-20, 23:52
Svar #22

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Beträffande Reinfeldts framgångsrika väg från invandrare av lägre (men inte nödvändigtvis ringaktad) status till en något högre social nivå kan man bara konstatera faktum.
 
Men historien slutar faktiskt inte där.
 
Det finns en viss tradition i cirkus-tivolikretsar att negrer har en egen yrkesmässig nisch. Ett exempel är den steppande negern Sam som inkom till Stockholm genom Brazil Jacks försorg i början av 1900-talet. Hans korrekta namn var Joseph Samson och han var född i Sierra Leone, Afrika. Han steppade gärna på glasbitar.
 
Åter till familjen Reinfeldt. När John Hood lämnat Sverige för New York som Birgitta Reinfeldt (Fredrik R:s mor) intygat, stod ju det lettiska hembiträdet till synes övergivet med en liten son John Reinfeldt. Snart gifte sig emellertid den baltiska damen med sin husbonde Andreas Carlsson. I diskussionen ovan har denne man betecknats som jernarbetaren. Det är inte riktigt hela sanningen. Undersöker man mer fullständigt Andreas (John Reinfeldts styvfar) yrkeskarriär i Stockholms rotemansarkiv finner man att rätt snart uppträder denne i ett likartat fack som John Reinfeldts biologiske far. Han bär snart titeln karusellägaren och strax därefter skjutbaneägaren Andreas Carlsson. Det lettiska hembiträdet har sålunda haft en viss medvetenhet i valet av sitt umgänge. Det skulle därför inte förväna mig om vidare studier av hembiträdets ursprung skulle peka mot en cirkus-tivoli-miljö.
 
Det är alltså fel att uppfatta FR:s farfars fars (John Reinfeldt) uppväxtmiljö som väsentligt förändrad genom John Hoods avvikande. Modern bibehöll genom sin nye partner en uppväxtmiljö för sonen av samma art som hon tidigare befunnit sig inom.
 
Familjen var bosatt på lite olika adresser på Södermalm i Stockholm. Bland adresserna finner man kvarteret Glasbruket strax intill Mosebacke teater och de övriga varieteetablissement som fanns där intill vid Lilla Glasbruksgatan. Det här hörnet av Södermalm strax ovanför Katarinahissen var Stockholm Little Italy med hundratals italienska positivhalare bosatta (de flesta i Positivhalarnes Herberge, L. Glasbruksgatan 16). Här bodde också Cirkus du Nords direktör Josef Möller (en släkting till mig) med sin familj på Stora Glasbruksgatan 10. På Lilla Glasbruksgatan 21 bodde tre akrobatfamiljer redan på 1870-talet: cirkusfamiljen Bono-Gautier, vaxkabinettsfamiljen L?tze och mangerifamiljen Eisfeldt-Magito (släktingar till mig). Dessa familjer hade släkt- och kontaktnät som sträckte sig över hela Europa. Ex. Direktör Alexander Eisfeldt avled när en av hans elefanter tappade snabelgreppet om honom i Riga.
 
Med detta vill jag egentligen bara betona att den Reinfeldtska släkten förefaller ha en djupare förankring i de resande artisternas värld än vad som skulle vara följden av enbart en tillfällig erotisk förvillelse.

2006-09-21, 10:03
Svar #23

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om nu anbytarvärden inte tål att man skämtar med Fredrik Reinfeldt, och därför censurerade mitt tämligen oförargliga inlägg, så kräver jag att man också censurerar andra inlägg som har tydlig politisk karaktär! Bort i så fall med Anders Bergs gratulation!!! (Anders Berg (Zzz) - tisdag den 19 sept 2006 kl. 19.55) Bort med Carl Fredrik Hanzons skämt här ovan!

2006-09-21, 10:38
Svar #24

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Vad är nu detta? Jag brukar inte ge mig in i den här typen av diskussioner, men här har väl Anbytarvärden fått fnatt i alla fall! Jojje var ju bara lite rolig!
mlind

2006-09-21, 11:13
Svar #25

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Även Anders B:s inlägg 7.27 är helt raderat pga ett skämt om... ja, nu hittar jag inte heller var det ordet hade nämnts innan, så det kanske har raderats också. Jag nämner det inte alls själv då, så detta blir inlägg blir rent.  
 
Anders avslutning tycker jag hade i diskussionen att göra:
 
För att återgå till allvaret, hur ser möjligheterna ut att komma vidare i Lettland? Reinfeld ger ett antal träffar (men med ofullständiga data) i just Lettland. Kusingiftet med en annan Reinfeld tyder på att familjen fortsatte att ha kontakter över Östersjön länge. Kanske cirkusrelaterade kontakter.

2006-09-21, 11:27
Svar #26

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:16
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
När flyttade Domenico Martinelli från Italien till Skepperstad ?  
Bror Axel Dominique är född 19/1 1830 i Skepperstad
Dominikagölen ligger i Skepperstad och min far talade om en plats som kallades Dominiks.

2006-09-21, 11:56
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det är säkert rätt klokt att sätta en enda rak och konsekvent linje mot allt som närmar sig det renodlat politiska eller skämt om det. Jojjes skämt var absolut roliga, men... i varje fall ett av dem var verkligen inte helt okontroversiellt och ingen objektiv sanning om den blivande statsministerns parti, utan en subjektiv uppfattning som bygger på att man nog inte röstat på det själv, men där jag själv känner många som röstar på det som i och med sina egna yrkesroller blir mycket förnärmade över att det raljeras över den detalj som skämtet byggde på från den andra sidan.
 
Det är med andra ord en svår balansgång att skriva detta kommenterande inlägg utan att själv gå för långt över gränsen till det politiska, men om detta också blir raderat har åtminstone alla registrerade användare som skrivit i tråden fått det i sin mail.

2006-09-21, 12:50
Svar #28

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Ja ja. Jag tycker att man när det gäller en så politisk person som Fredrik Reinfeldt bör kunna tillåta antydningar i begränsad omfattning av politisk art. Det är ju omöjligt att inte anställa jämförelser med dagens politiska retorik i detta fall med den historiska socio-ekonomiska och kulturella situation i vilken familjen formats. Motsättningarna blir ju så uppenbara.
 
Om någon månad släpper G-gruppen sin CD över nästan alla östersjöresor från och till Ystad och Tyskland (anakronistiskt begrepp) åren 1830-1861. Där kan säkert dyka upp relevant material. Efter 1860 (till 1914) var resor till och från Sverige helt okontrollerade och fullständig passfrihet rådde. Så då fanns ingen gränskontroll.
 
Den som vill veta mer om den italienska kolonin i Stockholm, särskilt i Katarina församling och kring Mosebacke (i synnerhet Lilla Glasbruksgatan 16) kan läsa Christian Catomeris (SVT-medarbetare) utmärkta bok Gipskattor och positiv - italienare i Stockholm 1896-1910 (Stockholmsmonografier nr 79). Lagerhålles av Stockholms stadsmuseum.
 
I de här kvarteren fanns även en tendens till en judisk bosättning. Rebert Aschbergs farfar bankiren Olof Aschberg (kallad den röde bankiren)gav 1946 ut sina memoarer med titeln En vandrande jude från Glasbruksgatan. Dessvärre innehåller denna bok inte särskilt mycket material från Södermalm. Familjen flyttade tidigt till Gamla Stan.
 
Avslutningsvis vill jag erinra om att italienska och franska invandrare, samt en hel del tyska och österrikiska sådana kom som katolska trosbekännare och i många fall behöll sin konfession i generationer. Södermalm hade under senare delen av 1800-talet och kring sekelskiftet en betydande katolsk befolkning. Sankt Eriks katolska kyrka (tidigare annexkyrka till Sankta Eugenia katolska församlings kyrka på Norrmalm, senare Stockholms katolska domkyrka)är belägen vid Medborgarplatsen. När det gäller invandrare från katolska länder är det motiverat att söka i Sankta Eugenias kyrkoarkiv (vanliga mikrokort, ej på Genline) eftersom många var skrivna där. Församlingen var icke-territoriell och omfattar även kyrkliga förrättningar för katolska personer som inte bodde i Stockholm. Efter 1866 upprättades katolska församlingar även i Göteborg, Malmö, Gävle mfl orter. Periodvis skedde dubbel folkbokföring för katoliker, periodvis endast i en församling. En svår administrativ dragkamp i folkbokföringsfrågan ägde rum under slutet av 1800-talet mellan Stockholms Apostoliska Vikariat (ett förstadium till katolskt stift) och Svenska kyrkan om de katolska bekännarna. Till sist ingrep kung Oskar II personligen och reglerade förhållandena.
 
Alltså: folk kring cirkus och andra resande nöjen inkl. musiker var ganska ofta katolskt kyrkobokförda. Särskilt om de hade någorlunda nära till en större stad.

2006-09-21, 13:21
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Och för den som sett frågan ställas här, men inte hittat svaret någonstans, så är alltså musikern och kompositören Carl-Axel Dominique och statsministerns far Bruno Reinfeldt 4-männingar. Det går att hitta när man letar sig igenom sajten som Peter länkade till.

2006-09-21, 13:23
Svar #30

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Håller helt med Richard om antydningar av begränsad art. Gäller bara att vi hittar helt rätt linje, och det börjar säkert sätta sig nu.
 
Det är en oerhört spännande familjebakgrund FR har, inte att undra på att vi nyfikna släktforskare går i taket...

2006-09-21, 17:19
Svar #31

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Domenico Martinelli var inte den enda italienaren som flyttade in i Sverige vid sekelskiftet 1800. Jag tror att det var tämligen vanligt. Orsaken var krigen. Påfallande ofta handlar det om italienare i främmande krigsmakters tjänst, och då särskilt länder som stod emot Napoleon, som okuperade Italien år 1800 och som sedan både förföljde invånarna och tvångsrekryterade italienska unga män till sin stora arm?. Jag skulle förmoda att en hel del av de första italienska familjerna som etablerade sig här i landet, gjorde det av dessa skäl.

2006-09-21, 18:56
Svar #32

Peter Karlsson (Peterk)

Sitter som gammal ordningsman - ännu icke helt mossbelupen - och grunnar på om inte Dominique förtjänar en egen rubrik under Släkter: Övriga släkter C-F..
 
Det kanske är smart att få dit den delen innan den blir en stor del av denna avdelning - tror det underlättar för alla de som framgent ramlar in på Dominique utan att höra till just statsministergrenen

2006-09-21, 22:22
Svar #33

Karlis Timuska

Emma Dorotea Reinfelds födelsenotering med föräldrarnas och dopvittnenas namn kan man sannolikt finna i kyrkboken för döpta/vigda/jordfästa  året 1861 i Iecava (Eckau) Kurland. Kopior finns dels i Lettlands Historiska Arkiv i Riga och som film hos mormonkyrkan, beteckn. FHL INTL 1945668.

2006-09-22, 11:23
Svar #34

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Angående Peter Karlssons inlägg ovan 060921.
 
Jag förstår på sätt och vis Peters tanke att upprätta en egen rubrik Dominique. Men jag tror att det är oklokt att göra så eftersom det bryter ner den sammanhängande utforskningen av FRs anor, vilket ju den här rubriken gör anspråk på att syssla med. Speciellt angeläget med en sammanhållen diskussion tycker jag att det är i just detta fall då det sociala och kulturella tajthets-perspektivet inom musik-cirkus-tivoli komplexet kan gå förlorat.
 
I ett senare skede kanske man skulle kunna göra som Peter föreslår. Den som frisöker inom rötter på Dominique hamnar ju iallafall här.

2006-09-23, 10:33
Svar #35

timo.rosengren@luukku.com

Hej
jag har läst i någon finsk tidning att statminister Reinfeldts ffmor eller fmm var från
Tammerfors i Finland. På finska säger vi isoisän
äiti (garndfather?s mor på engelska) så att jag inte vet exact vem som menades i tidningen. Inte heller var jag så pass intresserad, att jag skulle
komma ihåg närmare.
Timo

2006-09-23, 11:01
Svar #36

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hittills har ju diskussionen varit rätt koncentrerad till FR:s farfars far och farmors mors sida, men det går faktiskt att komma bakåt även på FR:s farfars mors sida med hjälp av Internetgenealogi av den bättre sorten.
 
Eftersom Stockholms Stadsarkiv har lagt ut allt registrerat material från Rotemansarkivet på nätet går det lätt att spåra familjen där.
 
Intressant att notera är då att även John Herbert Linn? Reinfeldt (kan vi fastslå att han är farfar?) är född utanför äktenskapet, men att föräldrarna tycks ha gift sig omkr 1912. Sonen heter dock Reinfeldt hela tiden, även innan Elin Olga Charlotta Olsson gifte sig med John Reinfeldt, f 1882.
 
Här är början på hennes antavla:
 
Farfars mor:
Elin Olga Charlotta Olsson
född 1884 16/8 i Jakob församling, Stockholm.
 
Farfars morfar:
Nils Olsson
född 1841 6/2 i Hjärnarp sn (Kristianstads län)
död 1890 23/10 i Kungsholm församling, Stockholm
bagargesäll i Stockholm
 
Farfars mormor:
Maria Charlotta Linnarsdotter
född 1841 22/12 i Naglum sn (Älvsborgs län)
död 1919 7/6 i Kungsholm församling, Stockholm.
 
Farfars mormors far:
Linnart Olsson
torpare, Onsjö Vråna
 
Farfars mormors mor:
Anna Lisa Svensdotter
 
Tyckte det var intressant med Hjärnarp eftersom både jag själv och min äldste son (på sin mors sida) har anor där. Kan skånekonnässören Anders Berg komplettera bilden?  
 
Själv hoppas jag få tillfälle att titta närmare på Naglums sidan.

2006-09-23, 13:50
Svar #37

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Om uppgifterna här är riktiga så är Anne-Marie Dominiques (FR:s farmor) far Gustaf Albin (Johansson) Albihn, född 1877 29/8.
 
Påbörjad antavla för honom:
 
Farmors far:
Gustaf Albin (Johansson) Albihn
Född 1877 29/8 i Maria Magdalena församling, Stockholm.
Kontorsskrivare.
 
Farmors farfar:
Gustaf Johansson
Född 1846 27/10 i Gökhems sn (Skaraborgs län)
Skrädderiarbetare i Stockholm
 
Farmors farmor:
Anna Sofia  
Född 1847 23/9 i Gudhem sn (Skaraborgs län)
 
Anna Sofia är sannolikt identisk med den Anna Sofia, som föds i Bergsgården, Gudhem 1847 22/9, som dotter till Anders Larsson och Brita Persdotter.

2006-09-23, 17:49
Svar #38

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
John Herbert Linn? är definitivt farfadern, ja.
 
Däremot har Allan Sjöö missuppfattat att Domenico Martinelli skulle ha flyttat till Skepperstad. Det var sonen som gjorde, om det nu kan vara någon förklaring till ortnamnet.
För övrigt har namnet Martinelli använts som förnamn i sen tid i släkten Dominique, så man har uppenbarligen varit medvetna om ursprunget.
 
Ifall någon försöker kolla upp Emma Dorotea Reinfeldt i födelseboken i Eckau så uppges hon vara född 13/1. Året var ju 1861 (Källa: Söderskivan).
 
Att ytterligare någon Reinfeldt flyttade till Sverige kanske kan underlätta identifierandet i Lettland.
Ulf Berggren

2006-09-23, 21:09
Svar #39

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Även då det gäller Anne-Marie Dominiques mormor Helga Virginia Augusta Westerlund ger en undersökning bland SSA:s register och CD-skivor mera fakta.
 
Farmors mormor:
Helga Virginia Augusta Westerlund
Född 1861 12/8 i Hedvig Eleonora församling, Stockholm [Rotemansarkivet, SSA, Family Search, VRI].
Död 1894 26/12 i Katarina församling, Stockholm [Söder-skivan].
 
Gift med  
 
Farmors morfar:
Carl Johan Dominique (i hans första gifte)
Född 1856 28/10 i Skepperstad sn (Jönköpings län)
Död 1906 12/7 i Katarina församling, Stockholm [Söder-skivan].
Poliskonstapel i Stockholm [Söder-skivan]
 
Barn bl a:
Regine Augusta Hildegard Dominique, f 1888 10/11 i Nikolai (Storkyrkoförsamlingen), Stockholm [Rotemansarkivet, SSA].
 
Farmors mormors far:
Carl Fredrik Westerlund
Född 1825 25/5 i Stockholm [Mantalsregister 1855, Inflyttningsregister Göta Livgarde, SSA]
Död efter 1869 [CD-skivan Mantalsregister, SSA]
Trumslagare
 
Gift 1850 7/6 i Göta livgardes församling, Stockholm [Vigselregister, SSA] med
 
Farmors mormors mor:
Johanna Sofia Blom
Född 1822 19/9 i Stockholm [Mantalsregister 1855, Rotemansarkivet, SSA]

2006-09-23, 21:14
Svar #40

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Regine Augusta Hildegard Dominique skall givetvis vara:
Regina Augusta Hildegard Dominique.

2006-09-23, 23:19
Svar #41

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Jag har en ana i Vreta Kloster församling (E) vars syster Anna Nilsdotter 1722 begärde ett bördsbrev om sin födelse, anledningen var att hon var gift med en tunnbindare i Riga vid namn Anders Refeldt, kan han vara en anfader till Emma Dorothea Reinfeldt, visserligen står han som Refeldt och inte Reinfeldt, jag citerat domboken:
Hans Nilsson i Hornstäve berättade, att en dess syster Anna vid namn skall vara gift med en tunnbindare i Riga Anders Refeldt benämnd, vilken sedan freden med Ryssland blivit sluten begärt tillförlåtel. efterrättelse att denna dess hustru är av äkta säng och ärliga föräldrar född, varför han är föranlåten hos Tingsrätten anhålla om bördsbrev, för bemälta sin syster, och som icke allenast nämnden med närvarande tingallmoge intygade att fadern Nils Månsson för 8 år sedan är död, men modern hustru Anna Hansdotter ännu levande, varit hederliga bondefolk i detta härad, Vreta Kloster socken och Hornstäve by boende, utan prosten i Vreta Kloster ärevördiga och höglärde Hr magister Anders Wibiörnsson den 26 förlidne juli givit omständel. Vittnesskrift om ovannämnda hustru Anna Nilsdotters födelse, faddrar, syskon och avelse, alltså blev henne bördsbrev beviljat. (Gullbergs Härads dombok 12/11 1722 Nr.35 pagina 839)

2006-09-24, 10:40
Svar #42

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Det är kvinnan bakom allt brukar det heta.
Är det inte dags för att intressera sig för psykologen och ledarskapskonsulten Birgitta Reinfeldts anor.
Hon är ju en person som verkligen har lyckats ta fram en ledare.
Visserligen levande och därmed en förbjuden person här (hoppas Reinfeldt ändrar på det).
Någon kan väl gå direkt på de döda anfäderna.
 
I övrigt har jag lagt in en bild på Elvira Madigans troliga farbror under släktnamnet MADIGAN.

2006-09-24, 12:14
Svar #43

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Det finns faktiskt en egen diskussion om stamfadern för släkten Dominique redan här på Anbytarforum Brigadier Martinelli Dominique från Neapel.

2006-09-24, 21:17
Svar #44

Ulf Breitholtz

Fredriks mormors far var Emil Håkanson född 1870 på Sjöbacken, Örby sn i Västergötland.
Han var son till hemmansägaren och förläggaren Gustaf Håkanson, 1838-1905, och hans hustru Anna Sofia Persdotter, 1844-1929.
Emil flyttade till Göteborg omkring 1895 och något av de första åren på 1900-talet till Tammerfors i Finland för att bistå vid anläggandet av en strumpfabrik. Efter något år återvände han till Sverige och startade egen strumpfabrik i Stockholm. Han var gift med Emma NN och fick med henne tre söner och en dotter. Två av sönerna Ernst och Georg drev bröderna Håkansons herrekipering på söder i Stockholm. Dottern Lilly, 1902-1997, är Fredriks mormor.
Emil dog i Stockholm 1957.
Källa: Uppgifter från min mor som är systerdotter till Emil och som har skrivit en krönika om släkten från Sjöbacken.

2006-09-24, 21:44
Svar #45

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Proband:  
Fredrik Reinfeldt
Sveriges statsminister
 
Farfars morfar:
Nils Olsson
född 1841 6/2 i Hjärnarp sn (Kristianstads län)
död 1890 23/10 i Kungsholm församling, Stockholm
bagargesäll i Stockholm  
 
Farfars morfar far:
Ola Nilsson
född 1795 3/5 i Verjesby, Hjärnarp
torpare i Dunahuset, Allegården 1, Hjärnarp
 
Farfars morfar mor:
Anna Pålsdotter
född 1800 23/1 i Toarp, Tåstarp
 
Farfars morfar farfar:
Nils Olsson Berggren
reservkarl i Verjesby, Hjärnarp
 
Farfars morfar farmor:
Christina Jönsdotter
 
Farfars morfar morfar:
Pål Persson  
i Toarp, Tåstarp
 
Farfars morfar mormor:
Bengta Larsdotter
 
(lite snabbt hopplockat...)

2006-09-25, 09:47
Svar #46

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Med ledning av vad Ulf meddelar ovan om mormodern kan man lätt återfinna henne och hennes man i diverse CD-register. Morfadern, ehuru född i Spånga, verkar ha en helt östgötsk antavla så det här får jag anledning att återkomma till. I all hast är det här vad jag fann:  
6 Hilbert Reinhold Kållberg, född 1897 i Spånga, död 1954 18/8. Gift med
7 Lilly Helmi Dora Håkansson, född 1902 27/8 i Tammerfors, död 1997 12/12 i Stockholm (Högalid).
 
12 Karl Johan Reinhold (Karlsson) Kållberg, född 1865 20/5 i Kärna sn, Östergötland. Han var 1900 rättare i Kista, Spånga sn. Gift 1891 7/3 med
13 Hilda Amalia Andersdotter, född 1865 17/11 i Skogstorp, Lilla Fålåsa, Rappestad sn, Östergötland.
 
14 Gustaf Emil Håkansson, född 1870 7/7 i Örby sn, Västergötland, död 1957 (begravd 1/12) i Stockholm. Gift med
15 Emma Karolina Andersson, född 1874 25/5 i Göteborg, död 1965 5/12 i Stockholm (Högalid).

2006-09-25, 10:13
Svar #47

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Bosse!
 
Kom fram till samma sak igår kväll. Kan komplettera med korrekta data för morfar:
 
Hilbert Reinhold Kållberg
Född 1897 13/2 i Spånga församling (Stockholms län)
Död 1954 18/8 i Brännkyrka kbfd, Stockholm (Stockholms län).
Åkeriägare
 
Jag fann honom på Sök på gravsatta i Stockholm, men han finns även med på Sveriges Dödbok (namnet där dock stavat Källberg).
 
Återkommer med de Bohusländska anorna för mormors mor.

2006-09-25, 11:54
Svar #48

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Ytterligare några kompletteringar:
12 Karl Johan Reinhold Kållberg, född 1866 (alltså ej 1865) 20/5 i Glyttinge Norrgård, Kärna sn (nedkomstort: Linköping).
 
24 Karl August Kållberg, född 1830 22/4 i Gärstad, Kärna sn. Lysning 1866 18/2 i Kärna sn men någon vigsel blev ej av, med
25 Brita Stina Skullman, född 1837 25/7 i Lurås, Hugnebo, Vårdnäs sn. Hon och sonen flyttade till Vreta kloster sn 1871.

2006-09-27, 00:57
Svar #49

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Här följer morfars morfars anor, alla väl förankrade i den östgötska myllan:
 
 
mf mf
26 Anders Olofsson, född 1825 28/12 i Skorteby Mellangård,  Viby sn. Torpare i Skogstorp, Lilla Folåsa, Rappestad sn. - Gift 1850 25/10 i Kärna sn med  
 
mf mm
27 Maja Stina Eriksdotter, född 1823 15/3 i Hedbytorp, Flistad sn.
           
 
                     *** Generation V ***
   
 
mf mf f
52 Olof Persson, född 1798 25/10 i Stora Harg, Vikingstad sn.  Statdräng. - Gift 1823 25/8 i Rappestad sn med  
 
mf mf m
53 Rebecka Andersdotter, född 1802 5/5 i Rappestad Storgård,  Rappestad sn.  
 
 
                     *** Generation VI ***
 
mf mf ff
104 Peter Svensson, född 1772 17/2 i Berg, Rappestad sn, död 1822 29/4 i Stora Folåsa, Rappestad sn. Bonde i Stora Folåsa Norrgård, Rappestad sn. - Gift 1796 29/1 i Vikingstad sn med  
 
mf mf fm
105 Brita Stina Olofsdotter, född 1774 10/11 i Gustad, Vikingstad sn.  
           
 
mf mf mf
106 Anders Nilsson, född 1756 7/4 i Tramplemo, V Harg sn (enligt hfl och db, fb saknas), död 1823 18/9 i Stora Folåsa, Rappestad sn. Bonde i Rappestad Storgård och senare rusthållare i Stora Folåsa Rusthåll, Rappestad sn. - Gift 1800 29/12 i Rappestad sn med  
 
mf mf mm
107 Maria Månsdotter, född 1758 27/7 i Lilla Folåsa Södergård, Rappestad sn, död 1831 23/12 i Stora Folåsa, Rappestad sn.  
           
 
                     *** Generation VII ***
 
mf mf ff f
208 Sven Persson, född 1739 3/8 i Arnorp, Rappestad sn, död 1789 8/2 i Solmark, Vikingstad sn. Bonde i Solmark, Vikingstad sn. -Gift 1767 25/7 i Rappestad sn med  
 
mf mf ff m
209 Kerstin Andersdotter, född 1746 16/2 i Rappestad Änkegård, Rappestad sn, död 1789 17/2 i Solmark, Vikingstad sn.  
           
 
mf mf fm f
210 Olof Jonsson, född 1747 i Gismestad, Vikingstad sn (hfl, ej återfunnen i fb men kopplingen till nedanstående föräldrar är säkrad bl.a. genom hans första hustrus bouppteckning, Valkebo 1772 18/11). Bonde i Gustad Källgård, Vikingstad sn. - Gift 1773 24/10 i Gammalkil sn (äktenskapet upplöst p.g.a. hustruns sinnessjukdom) med  
 
mf mf fm m
211 Elisabet Månsdotter, född 1751 6/1 i Krångestad Ödegård, Gammalkil sn.  
           
 
mf mf mf f
212 Nils Eriksson, född troligen ca 1730, död 1793 6/5 i Tramplemo, Västra Harg sn ( bou). Bonde i Tramplemo, Västra Harg sn. - Gift ca 1755 med  
 
mf mf mf m
213 Bengta Jönsdotter, född troligen ca 1735, död 1777 29/4 i Tramplemo, Västra Harg sn. (bou).  
 
 
mf mf mm f
214 Måns Persson, född 1721 6/10 i Forsa, Rappestad sn, död 1790 21/1 i Lilla Folåsa, Rappestad sn. Bonde i Lilla Folåsa Södergård, Rappestad sn. - Gift 1748 28/12 i Rappestad sn med
 
mf mf mm m  
215 Elin Jonsdotter, född 1727 19/6 i Arnorp, Rappestad sn, död 1805 10/7 i Lilla Folåsa, Rappestad sn.
 
           
 
                     *** Generation VIII ***
 
mf mf ff ff
Per Josefsson, född 1699 (döpt 14/5) i Holken, Rappestad sn, död 1779 23/12 i Arnorp, Rappestad sn. Bonde i Arnorp, Rappestad sn, nämndeman i Valkebo härad. - Gift 1728 30/11 i Rappestad sn med
 
mf m fff fm
Sara Jönsdotter, född 1703 (döpt 23/10) i Arnorp, Rappestad sn, död 1786 24/1 i Arnorp, Rappestad sn.
 
 
mf mf ff mf
418 Anders Andersson, född 1684 i Västerlösa sn (enligt Rappestad db), död 1757 30/12  i Rappestad Änkegård, Rappestad sn. Bonde i Rappestad Änkegård, Rappestad sn. - Gift 1741 18/1 i Rappestad sn med  
 
mf mf ff mm
419 Anna Månsdotter, född 1712 (åu), död 1771 3/2  i Rappestad Änkegård, Rappestad sn.  
           
 
mf mf fm ff
420 Jonas Nilsson, född 1706 11/3 i Gismestad, Vikingstad sn, död 1781 20/6 i Gismestad, Vikingstad sn. Bonde i Gismestad Mellangård, Vikingstad sn. - Gift 1737 23/10 i Skeda sn med  
 
mf mf fm fm
421 Brita Persdotter, född 1717 2/9 i Orlunda, Skeda sn, död 1792 28/11 i Gustad, Vikingstad sn.  
 
 
mf mf fm mf
422 Måns Nilsson, född 1718 (döpt 29/9) i Krångestad, Gammalkil sn, död 1781 14/6 i Prästgården, Nykil sn. Bonde i Krångestad Ödegård och sedan i Krångestad Mellangård, Gammalkil sn, slutligen brukare i Prästgården, Nykil sn. - Gift 1748 17/4 i Gammalkil sn med  
 
mf mf fm mm
423 Anna Olofsdotter, född 1719 (döpt 10/5) i Ånnebo, Gammalkil sn.  
 
 
mf mf mm ff
428 Per Månsson, född 1683 (döpt 25/3) i Forsa, Rappestad sn, död 1754 19/10 i Forsa, Rappestad sn. Bonde i Forsa Södergård, Rappestad sn. - Gift 1713 15/11 i Rappestad sn med
 
mf mf mm fm          
429 Anna Jonsdotter, född 1686 i Arnorp, Rappestad sn (enligt db), död 1739 17/5 i Forsa, Rappestad sn.
 
 
mf mf mm mf
430 Jonas Jönsson, född 1701 (döpt 16/6) i Arnorp, Rappestad sn, död 1772 16/4 i Arnorp, Rappestad sn. Bonde i Arnorp, Rappestad sn. - Gift 1726 27/5 i Rappestad sn med
 
mf mf mm mm
431 Maria Månsdotter, född 1701 (åu), död 1780 11/10 i Arnorp, Rappestad sn.
 
 
                     *** Generation IX ***
 
mf mf ff ff f
832 Josef Jonsson. Klockare i Rappestad. - Gift 1697 24/10 i Rappestad sn med
 
mf mf ff ff m
833 Brita.
 
mf mf ff fm f
834 Jöns Hemmingsson, född 1656 i Attorp, Rappestad sn (enligt db), död 1728 15/9 i Arnorp, Rappestad sn. Bonde i Arnorp, Rappestad sn. - Gift 1695 31/3 i Vikingstad sn med
 
mf mf ff fm m
835 Elin Bengtsdotter, född 1668 (döpt 19/4) i Gismestad, Vikingstad sn, död ca 1718 i Arnorp, Rappestad sn.
 
   
mf mf fm ff f
840 Nils Larsson, född 1664 (döpt 20/11) i Gismestad, Vikingstad sn, död 1741 27/1 i Gismestad, Vikingstad sn. Bonde i Gismestad Herrgård, kyrkoföreståndare i Vikingstad sn. - Gift ca 1690 med  
 
mf mf fm ff m
841 Brita Olofsdotter, född 1664 (döpt 26/8) i Slycke Övergård, Rappestad sn, död 1739 14/4 i Gismestad, Vikingstad sn.  
           
 
mf mf fm fm f
842 Per Johansson, född 1664 (döpt 17/1) i Skankerstad, Skeda sn, död 1740 10/11 i Orlunda, Skeda sn. Rusthållare i Orlunda, Skeda sn. - Gift 1700 14/10 i Skeda sn med  
 
mf mf fm fm m
843 Anna Persdotter, född 1678 (döpt 12/7) i Mo, Skeda sn, död 1722 1/6 i Orlunda, Skeda sn.  
 
 
mf mf fm mf f
844 Nils Månsson, född 1675 enligt åu i db men troligen ca 1680 i Klackeborg, Järstad sn, död 1753 (begravd 12/8) i Krångestad, Gammalkil sn. Bonde i Krångestad Mellangård, Gammalkil sn. -Gift 1710 27/12 i Herrberga sn med  
 
mf mf fm mf m
845 Ingrid Persdotter, född 1687 i Öjebro Aspegård, Herrberga sn, död 1768 14/3 i Krångestad, Gammalkil sn.
           
 
mf mf fm mm f
846 Olof Bengtsson, född 1693 (åu) i Hälla, Västra Harg sn, död 1752 4/4 i Ånnebo, Gammalkil sn (dödsdatum enligt bou, 1752 12/4 begravs en Olof Larsson i Ånnebo, 59 år, uppenbarligen en felskrivning för Olof Bengtsson). Bonde i Ånnebo, Gammalkil sn, nämndeman i Valkebo härad. -Gift 1715 23/10 i Gammalkil sn med  
 
mf mf fm mm m
847 Brita Persdotter, född 1683 (döpt 12/11) i Häggebo, Nykil sn, död 1722 (begravd  7/10) i Ånnebo, Gammalkil sn.  
 
mf mf mm ff f          
856 Måns Olofsson. Bonde i Forsa, Rappestad sn.
 
mf mf mm mf f
860 Jöns Hemmingsson = 834
 
mf mf mm mf m
861 Elin Bengtsdotter = 835
 
 
                     *** Generation X ***
 
mf mf ff fm ff
1668 Hemming Larsson, född 1624 i Södra Lårbo, Ledberg sn (enligt db), död 1713 28/2 i Attorp, Rappestad sn. Bonde i Attorp, Rappestad sn, sexman. - Gift med
 
mf mf ff fm fm
1669 Kerstin Stensdotter, född ca 1628, död 1706 16/4 i Attorp, Rappestad sn.
 
mf mf ff fm mf
1670 Bengt Nilsson, född 1637 (döpt 26/12) i Gismestad, Vikingstad sn, död 1728 7/12 i Gismestad, Vikingstad sn. Bonde i Gismestad, Vikingstad sn, nämndeman i Valkebo härad. - Gift ca 1659 i Kärna sn med
 
mf mf ff fm mm
1671 Karin Håkansdotter, född 1635 i Tift, Kärna sn, död 1696 14/4 i Gismestad, Vikingstad sn.
 
 
mf mf fm ff ff
1680 Lars Persson, död 1671 (begravd 28/12) i Gismestad, Vikingstad sn. Bonde i Gustad Norrgård, Vikingstad sn, senare i Gismestad Herrgård, Vikingstad sn. - Gift 1652 7/11 i Vikingstad sn med  
 
mf mf fm ff fm
1681 Kerstin Persdotter, född 1623 i Rakeryd, Rakered sn, död 1703 (begravd 12/1) i Gustad, Vikingstad sn.  
           
 
mf mf fm ff mf
1682 Olof Jonsson, död ca 1676 i Slycke, Rappestad sn. Bonde i Slycke Övergård, Rappestad sn. -Gift ca 1656 i Rappestad sn med  
 
mf mf fm ff mm
1683 Anna Jönsdotter, född ca 1630 i Sörstad, Vikingstad sn, död 1708 (begravd 16/8) i Slycke, Rappestad sn.  
           
 
mf mf fm fm ff
1684 Johan Germundsson, född ca 1620, död 1667 (begravd 28/12) i Skankerstad, Skeda sn. Bonde i Skankerstad, Skeda sn. - Gift med  
 
mf mf fm fm fm
1685 Margareta Staffansdotter, född 1625 (åu) i Skankerstad, Skeda sn, död 1694 13/8 i Skankerstad, Skeda sn.  
           
 
mf mf fm fm mf
1686 Per Månsson, född 1645 (åu) i Mo, Skeda sn, död 1710 8/4 i Mo, Skeda sn. Bonde i Mo, Skeda sn, nämndeman i Hanekinds härad. - Gift 1676 5/11 i Skeda sn med  
 
mf mf fm fm mm
1687 Margareta Persdotter, född 1656 (åu) i Ingebo, Skeda sn, död 1730 27/5 i Mo, Skeda sn.  
           
 
mf mf fm mf ff
1688 Måns Svensson, död 1685 ca i Klackeborg, Järstad sn. Bonde i Klackeborg, Järstad sn. - Gift 1677 25/11 i Gammalkil sn med  
 
mf mf fm mf fm
1689 Anna Simonsdotter, född 1649 (döpt 16/9) i Kapperstad, Gammalkil sn, död 1728 (begravd 16/6) i Skiestad, Gammalkil sn.
           
 
mf mf fm mf mf
1690 Per Larsson. Bonde i Öjebro Aspegård, Herrberga sn. - Gift med  
 
mf mf fm mf mm
1691 Anna Olofsdotter, död 1703 i Öjebro Aspegård, Herrberga sn.  
           
 
mf mf fm mm ff
1692 Bengt Larsson, född ca 1645. Bonde i Hälla, Västra Harg sn, nämnd i mtl 1670-1690. - Gift ca 1671 med  
 
mf mf fm mm fm
1693 Ingeborg, nämnd i mtl 1672-1673, änka 1694.
           
 
mf mf fm mm mf
1694 Per Nilsson, född 1639, död 1705 (begravd 13/8) i Häggebo, Nykil sn. Bonde i Häggebo, Nykil sn, nämndeman i Valkebo härad 1683 26/2 men avsatt 1691 eftersom han detta år dömdes för enkelt hor. Vid vårtinget med Valkebo härad 1691 9/3 ? 9 bekände han att han den 8 september 1690 besovit sin tjänstepiga sedan tre år, Kerstin Persdotter, vilken blivit havande men fått missfall den 10 januari 1691. Han försökte först övertala sin ogifte brorson Håkan Göransson att ta på sig faderskapet men ångrade sig sedan och bekände ”med gråtande tårar för sin kyrkoherde” att han var far till det dödfödda barnet. Han dömdes att böta 80 daler silvermynt. Han skatteköpte Häggebo från kronan 1704  4/11. - Gift 1667 20/10 i Nykil sn med  
 
mf mf fm mm mm
1695 Kerstin Haraldsdotter, född 1647 (döpt 18/7) i Häggebo, Nykil sn, död 1728 (begravd  19/5) i Häggebo, Nykil sn. Om makarna se även Familjer och gårdar i Ulrika (2003) s 486. Häggebo överfördes 1886 till Ulrika sn.
 
 
mf  mf mm mf ff
1720 Hemming Larsson = 1668
 
mf mf mm mf fm
1721 Kerstin Stensdotter = 1669
 
mf mf mm mf mf
1722 Bengt Nilsson = 1670
 
mf mf mm mf mm
1723 Karin Håkansdotter = 1671
 
           
 
                     *** Generation XI ***
 
mf mf ff fm ff f
3336 Lars Hemmingsson. Bonde i Södra Lårbo, Ledberg sn.
 
mf mf ff fm mf f
3340 Nils Bengtsson, född 1607 (åu), död 1699 15/11 i Gismestad, Vikingstad sn. Bonde i Gismestad, Vikingstad sn. - Gift 1633 12/5 i Vikingstad sn med
 
mf mf ff fm mf m  
3341 Elin Larsdotter, född ca 1610 i Gunnorp, Vikingstad sn, död 1651 (begravd 29/12) i Gismestad, Vikingstad sn.
 
mf mf ff fm mm f
3342 Håkan Andersson. Bonde i Tift, Kärna sn, nämnd 1635-1660. - Gift med
 
mf mf  fff m mm m
3343 Brita Olofsdotter.
 
 
mf mf fm fm fm f
3370 Staffan. Bonde i Skankerstad, Skeda sn.
           
 
mf mf fm fm mf f
3372 Måns Nilsson, född 1599 (åu), död 1677 (begravd 11/11) i Mo,  Skeda sn. Bonde i Mo, Skeda sn, sexman. - Gift med  
 
mf mf fm fm mf m
3373 Anna Håkansdotter. (mtl).
           
 
mf mf fm fm mm f
3374 Per Andersson, född 1621 (åu), död 1697 (begravd 12/9) i Ingebo,  Skeda sn. Rusthållare i Ingebo, Skeda sn, nämndeman och häradsdomare i Hanekinds härad. - Gift 1652 i Skeda sn med  
 
mf mf fm fm mm m
3375 Brita Andersdotter, född 1635 (åu) i Ingebo, Skeda sn,  död 1708 25/7 i Ingebo, Skeda sn.  
           
 
mf mf fm mf fm f
3378 Simon Öjarsson, född 1621 (åu), död 1703 14/4  i Skiestad, Gammalkil sn (dödsdatum framgår av Valkebo dombok 1703 hösttinget ? 14). Bonde i Kapperstad Östergård, senare i Skiestad Östergård,  Gammalkil sn, nämndeman i Valkebo härad, kyrkvärd, utesluten ur nämnden efter ett 1684 begånget lägersmål med löskonan Smålands-Kerstin. - Gift 1646 7/6 i Gammalkil sn med  
 
mf mf fm mf fm m
3379 Maria Nilsdotter, född 1629 (åu) i Kapperstad, Gammalkil sn, död 1690 (begravd 30/3) i Skiestad, Gammalkil sn.  
           
 
mf mf fm mm ff f
3384 Lars Bengtsson, född troligen ca 1620. Bonde i Hälla, Västra Harg sn, nämnd i mtl 1661-1668. - Gift med  
 
mf mf fm mm ff m
3385 Gunilla, nämnd i mtl 1661-1670.
           
 
mf mf fm mm mm f
3390 Harald Persson, född ca 1600, död 1668 (begravd 11/5) i Häggebo,  Nykil sn. Bonde i Häggebo, Nykil sn, nämnd som bonde där från 1643. - Gift 2:o ca 1642 med  
 
mf mf fm mm mm m
3391 Maria, död 1651 i Häggebo, Nykil sn.
 
 
mf mf mm mf ff f
3440 Lars Hemmingsson = 3336
 
mf mf mm mf mf f
3444  Nils Bengtsson = 3340
 
mf mf mm mf mf m
3445 Elin Larsdotter = 3341
 
mf mf mm mf mm f
3446 Håkan Andersson = 3342
 
mf mf mm mf mm m
3347 Brita Olofsdotter = 3343
 
           
 
                     *** Generation XII ***
 
mf mf ff fm mf mf
6682 Lars Jönsson, död 1642 (begravd 21/6) i Gunnorp, Vikingstad sn. Bonde i Gunnorp, Vikingstad sn.
 
 
mf mf fm fm mm mf
6750 Anders Birgersson, död 1675 eller 1676 i Ingebo, Skeda sn (Hanekinds dombok). Bonde i Ingebo, Skeda sn, sexman, nämndeman och häradsdomare i Hanekinds härad, skatteköpte Ingebo från kronan 1630, riksdagsman och representerade Hanekinds härad vid 1650 års riksdag.    
   
mf mf fm mf fm mf
6758 Nils Larsson, född 1562 (åu) i Broby, Gammalkil sn, död 1666 (begravd 11/3) i Kapperstad, Gammalkil sn. Bonde i Kapperstad Östergård, Gammalkil sn. - Gift med  
 
mf mf fm mf fm mm
6759 NN Andersdotter, född i Kapperstad, Gammalkil sn, död 1639 (begravd  27/5) i Kapperstad, Gammalkil sn.  
 
mf mf mm mf mf mf
6890 Lars Jönsson = 6682
           
 
                     *** Generation XIII ***
 
mf mf fm fm mm mf f
13500 Birger. Bonde i Ingebo, Skeda sn, nämndeman och häradsdomare i Hanekinds härad, nämnd 1590-1627.
           
mf mf fm mf fm mf f
13516 Lars. Bonde i Broby, Gammalkil sn, levde 1571.
           
mf mf fm mf fm mm f
13518 Anders. Bonde i Kapperstad, Gammalkil sn.


2006-09-29, 15:02
Svar #51

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
I den artikel i Hufvudstadsbladet no 182 den 8/8 1880 som Aftobladet verkar ha hämtat en hel del ifrån framgår dessutom att hans fullständiga namn var John Henry Hood.

2006-09-30, 02:26
Svar #52

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Här följer morfars mormors anor. Bidrag är hämtade från Henrik Mos?ns (HM) och Gert Påhlssons (GP) forskning. Vissa anor finns redovisade i Svenska antavlor (SvA) och i 24 Famous Swedish Americans and their Ancestors (24SwA), 1996.
 
*** Generation IV ***

mf mm
27. Maja Stina Eriksdotter, född 15 mars 1823 i Hedbytorp, Flistads sn. (f,hfl).
 
*** Generation V ***

mf mm f
54. Erik Nilsson, född 16 mars 1781 i Brickstad, Klockrike sn, död 29 maj 1850 i Maspelösa Östergård, Flistads sn. (f,v1,v2,d,hfl). Gift 2:o 27 oktober 1837 i Ledbergs sn med Catharina Jonsdotter, i hennes andra gifte (gift 1:o 11 november 1804 med Petter Jonsson, född 20 februari 1764 i Vreta klosters sn, död 22 november 1828 i Maspelösa Östergård, Flistads sn, rusthållare där), född 26 maj 1785 i Maspelösa, Flistads sn, död där 4 februari 1850. - 1804-1814 hemmansbrukare i Västerbränninge, Kaga sn, 1814-1828 utjordsbrukare i Hedbytorp, Flistads sn, 1828-1837 torpare i Ledbergs sn, sedan rusthållare i Maspelösa Östergård, Flistads sn. Gift 22 maj 1804 i Kaga sn med  
mf mm m
55. Maja Lena Persdotter, född 24 februari 1778 i Heda Västergård, Vreta klosters sn, död 9 november 1836 i Brunstorp, Lårbo ägor, Ledbergs sn. (f,v,d,hfl).
 
*** Generation VI ***

mf mm ff
108. Nils Eriksson, född 17 juni 1731 i Brickstad, Klockrike sn, död där 11 april 1803. Bonde i Brickstad, Klockrike sn. (f,d,hfl,bou). Bouppteckning Bobergs häradsrätt 1803 29/4. Gift 1761 i Flistads sn med  
mf mm fm
109. Christina Persdotter Wallerstedt, född 3 mars 1741 i Kulla, Flistads sn, död 30 december 1821 i Brickstad, Klockrike sn. (f,d,bou). Lucka i vb. Bouppteckning Bobergs häradsrätt 1822 5/1.
 
mf mm mf
110. Peter Jonsson, född 3 februari 1744 i Lilla Ullevi, S:t Lars sn, död 20 augusti 1816 i Mellanbränninge Källgård, Kaga sn. (f,v,d,hfl). Bonde i Heda Västergård, Vreta klosters sn, sedan i Mellanbränninge Källgård, Kaga sn. Gift 6 november 1772 i Vreta klosters sn med  
mf mm mm
111. Maria Göransdotter, född 10 mars 1750 i Heda Västergård, Vreta klosters sn, död 26 september 1818 i Mellanbränninge Källgård, Kaga sn. (f,v1,v2,d,hfl,bou). Bouppteckning Hanekinds häradsrätt 1818 3/10.
 
*** Generation VII ***

mf mm ff f
216. Erik Larsson, död 1743 i Brickstad, Klockrike sn. Bonde i Brickstad, Klockrike sn. (v). Lucka i db. - Var vid vigseln dräng i Linkelösa, Västerlösa sn, och därmed sannolikt son till rusthållaren Lars Svensson (omkr. 1657-1725) i Linkelösa, Västerlösa sn, och hans hustru Ingeborg Jonsdotter (omkr. 1664-1741). Gift 16 oktober 1726 i Flistads sn med  
mf mm ff m
217. Anna Nilsdotter, född 7 mars 1706 i Hedby, Flistads sn, död 14 mars 1760 i Brickstad, Klockrike sn. (f,v1,v2,d,hfl). Gift 2:o 28 november 1744 i Klockrike sn med Jonas Larsson från Norra Tegneby, Älvestads sn, född 4 november 1713 (Klockrike A I:1, s. 6 och C:1, s. 305).
 
mf mm fm f
218. Peter Wallerstedt, född 26 oktober 1713 i Kulla, Flistads sn, död där 7 maj 1797. Rusthållare i Kulla, Flistads sn. (f,v,d). Nämndeman och häradsdomare i Bobergs härad. Gift 10 november 1732 i Kaga sn med  
mf mm fm m
219. Brita Persdotter Kindberg, född 22 december 1714 i Sättuna, Kaga sn, död 28 januari 1783 i Kulla, Flistads sn. (f,v,d,bou). Bouppteckning Bobergs häradsrätt 1783 17/2.
 
mf mm mf f
220. Jonas Samuelsson, född 5 maj 1712 i Mellanbränninge, Kaga sn, död 5 december 1749 i Mellanbränninge Källgård, Kaga sn. (f,v,d,bou). Bouppteckning Hanekinds häradsrätt 1750 6/10. Bonde i Lilla Ullevi, S:t Lars sn, sedan i Mellanbränninge Källgård, Kaga sn. Gift 21 september 1738 i Kaga sn med  
mf mm mf m
221. Brita Jönsdotter, född 1710 ca, död 12 mars 1793 i Mellanbränninge Källgård, Kaga sn. (f,v1,v2,d,bou). Bouppteckning Hanekinds häradsrätt 1793 18/3.
 
mf mm mm f
222. Göran Månsson (= 24SwA 20:80), född 20 december 1718 i Rökinge, Vreta klosters sn, död 7 januari 1792 i Heda Västergård, Vreta klosters sn. Bonde i Heda Västergård, Vreta klosters sn. Gift 10 oktober 1746 i Vreta klosters sn med  
mf mm mm m
223. Kerstin Andersdotter (= 24SwA 20:81), född 1 januari 1726 i Bjälösa, Vreta klosters sn, död 29 maj 1802 i Mellanbränninge, Kaga sn.
 
*** Generation VIII ***

mf mm ff mf
434. Nils Andersson, född i januari 1671 (åu), död 28 februari 1734 i Hedby, Flistads sn. Bonde i Hedby, Flistads sn. (åu,v,d). Från Berga i Klockrike sn vid vigseln 1700. Gift 24 juni 1700 i Flistads sn med  
mf mm ff mm
435. Elin Eriksdotter, född 1669 (döpt 6 juni) i Högby, Vreta klosters sn, död 3 juni 1740 i Hedby, Flistads sn. (dp,v2,d). Gift 1:o med Måns Sunesson, född omkr. 1664, död 1699 (begravd 7 maj) i Hedby, Flistads sn, bonde i Maspelösa, sedan i Hedby, båda i Flistads sn.
 
mf mm fm ff
436. Peter Wallerstedt, född 1679 (döpt 13 juli) i Vallerstad, Vallerstads sn, död 31 augusti 1729 i Kulla, Flistads sn. Rusthållare, kornett i Kulla, Flistads sn. (dp,v,d). Gift 2 november 1701 i Normlösa sn med  
mf mm fm fm
437. Margareta Hansdotter, född 1682 ca i Torpa, Normlösa sn, död 19 november 1767 i Kulla, Flistads sn. (åu,v,d). Enligt åldersuppgiften i dödboken (89 år) skulle hon vara född omkr. 1678, men då hon sannolikt är född i korpralen Hans Staffanssons andra gifte (ingånget 1680/1681) med Kerstin Pelican, bör hon vara några år yngre.
 
mf mm fm mf
438. Per Månsson Kindberg, död 17 oktober 1729 i Sättuna, Kaga sn. Rusthållare i Sättuna, Kaga sn. (v,d). Nämndeman i Hanekinds härad. Gift 24 juli 1712 i Kaga sn med  
mf mm fm mm
439. Kerstin Jönsdotter, född 1673 ca, död 2 februari 1750 i Sättuna, Kaga sn. (åu,v2,v3,d,bou). Bouppteckning Hanekinds häradsrätt 1750 12/10. Gift 1:o senast 1690 med Jöns Olofsson Jungberg, död 18 juni 1711 i Sättuna, Kaga sn, rusthållare i Sättuna; gift 3:o 4 juli 1731 i Kaga sn med Lars Månsson Gullstrand, i hans första gifte (gift 2:o 26 oktober 1750 i Kaga sn med Kerstin Andersdotter från Alguvi, Kaga sn), född i Gistads sn, rusthållare i Sättuna, sedan bonde i Alguvi.
 
mf mm mf ff
440. Samuel Nilsson, död 28 april 1719 i Mellanbränninge, Kaga sn. Bonde i Mellanbränninge, Kaga sn. (d). Gift med  
mf mm mf fm
441. Karin Jonsdotter.
 
mf mm mf mf
442. Jöns Nilsson, död 8 december 1724 i Krokbränninge, Kaga sn. Bonde i Krokbränninge, Kaga sn. (d). Gift med  
mf mm mf mm
443. Brita Olofsdotter, född 1669 ca, död (begravd 8 april 1759) i Krokbränninge, Kaga sn. (åu,d).
 
mf mm mm ff
444. Måns Jonsson (= 24SwA 20:160), född 1681 (döpt 9 januari) i Rökinge, Vreta klosters sn, död där 6 januari 1752. Bonde i Rökinge, Vreta klosters sn. Gift 15 oktober 1711 i Vreta klosters sn med  
mf mm mm fm
445. Margareta Göransdotter (= 24SwA 20:161), född 1688 (döpt 1 januari) i Heda Västergård, Vreta klosters sn, död 9 november 1750 i Rökinge, Vreta klosters sn.  
 
mf mm mm mf
446. Anders Jonsson (= 24SwA 20:162), född 22 januari 1703 i Sjögestad, Vreta klosters sn, död 21 november 1763 i Mossorp, Vreta klosters sn. Bonde i Bjälösa, Vreta klosters sn, 1724-1754, sedan bosatt i Mossorp. Gift 17 januari 1724 i Vreta klosters sn med  
mf mm mm mm
447. Kerstin Haraldsdotter (= 24SwA 20:163), född 4 januari 1692 i Bänarp, Säby sn, död 17 juli 1737 i Bjälösa, Vreta klosters sn.
 
*** Generation IX ***

mf mm ff mm f
870. Erik Olofsson, död 1675 i Tyskland. Bonde, ryttare i Högby. Vreta klosters sn. (GP). Gift 10 december 1648 i Vreta klosters sn med  
mf mm ff mm m
871. Elin Jonsdotter, död (begravd 10 januari 1673) i Högby, Vreta klosters sn. (GP).
 
mf mm fm ff f
872. Olof Abrahamsson, död 1722 (begravd 2 augusti) i Kulla, Flistads sn. Bonde i Vallerstad, Vallerstads sn, sedan rusthållare i Kulla, Flistads sn. (bg). Nämndeman i Bobergs härad. Henrik Mos?n tvekar om Olof är son till Abraham Håkansson i Vallerstad, men av dopvittnen och bostad att döma är så dock fallet. Gift med  
mf mm fm ff m
873. Catharina Persdotter, född i juni 1656 (åu), död 1719 (begravd 26 december) i Kulla, Flistads sn. (åu,bg). Enligt dödboken 63 år, 6 månader, 19 dagar.
 
mf mm fm fm f
874. Hans Staffansson, död 1688/1689 i Torpa, Normlösa sn. Korpral, rusthållare i Torpa, Normlösa sn. (mtl,HM). Gift 1:o 23 november 1651 i Normlösa sn med änkan Bengta Månsdotter i Govlösa, Normlösa sn. Gift 2:o 1680/1681 med  
mf mm fm fm m
875. Kerstin Pelican, död 1692 (begravd 4 december 1692) i Torpa, Normlösa sn. (v2,bg). Gift 2:o 15 juni 1690 i Normlösa sn med Ludvig Olofsson Frisk.  
 
Kerstin Pelican är sannolikt dotter till kh. Isaacus Magni Pelicanus i Mjölby, men som detta ej är säkerställt redovisas dessa anor separat här:
*** Generation X ***

mf mm fm fm mf
1750. Isaacus Magni Pelicanus, född 1621 i Linköping, död 4 maj 1674 i Mjölby, Mjölby sn. Kyrkoherde i Mjölby och Sörby. (Lihm). Gift med  
mf mm fm fm mm
1751. Gertrud Adolfsdotter Menschever, död 1701. (Lihm,mtl).
 
*** Generation XI ***

mf mm fm fm mf f
3500. Magnus Haraldi Wallerstadius, född 1574 i Vallerstads prästgård, Vallerstads sn, död 7 mars 1655 i Linköping. Domprost i Linköping. Gift med  
mf mm fm fm mf m
3501. Kerstin Thyrilsdotter (Stålhandske), född 1584, död 1652.
 
*** Generation XII ***

mf mm fm fm mf ff
7000. Haraldus Petri, född 1540? i Vallerstads sn, död 31 januari 1597 i Vallerstads prästgård, Vallerstads sn. Kyrkoherde i Vallerstad 1568. Gift med  
mf mm fm fm mf fm
7001. Anna Nilsdotter, född 1551?, död (begravd 26 januari 1641) i Vallerstads prästgård, Vallerstads sn. Död ”på sitt nittionde år”.[/size]
 
mf mm mm ff f
888. Jon Månsson (= 24SwA 20:320), död 1683 (begravd 1 juli) i Rökinge, Vreta klosters sn. Bonde i Rökinge, Vreta klosters sn. Gift 3 oktober 1660 i Vreta klosters sn med  
mf mm mm ff m
889. Ragnel Olofsdotter (= 24SwA 20:321), död 1690 (begravd 2 november) i Rökinge, Vreta klosters sn.  
 
mf mm mm fm f
890. Göran Jonsson (= 24SwA 2:558 samt 20:322 och 342), född 1640 i Heda, Vreta klosters sn, död där 1722 (begravd 2 september). Bonde i Heda, Vreta klosters sn. Gift 20 oktober 1681 i Vreta klosters sn med  
mf mm mm fm m
891. Maria Svensdotter (= 24SwA 2:559 samt 20:323 och 343), född 1646 i Kärr, Vreta klosters sn, död 25 november 1732 i Heda, Vreta klosters sn.  
 
mf mm mm mf f
892. Jonas Olofsson (= 24SwA 20:324), född 1679 (döpt 20 juli) i Sjögestad, Vreta klosters sn, död 1710 (begravd 14 juli) i Rökinge, Vreta klosters sn. Bonde i Rökinge, Vreta klosters sn. Gift 10 juni 1706 i Vreta klosters sn med Elin Arvidsdotter, född 1682 (döpt 25 januari) i Rökinge, Vreta klosters sn, död där 1 mars 1756. Utomäktenskaplig förbindelse med
mf mm mm mf m
893. Kerstin Andersdotter (= 24SwA 20:325), född 1679 (döpt 24 februari) i Härna, Vreta klosters sn, död 19 januari 1758 i Syltegatan, Vreta klosters sn. ”Eftter mannens död blef hon aldeles hufwudswag” (db). Gift 10 november 1707 i Vreta klosters sn med Alexander Magnusson, född 1683, död 20 juli 1757 i Syltegatan, Vreta klosters sn, sockensmed i Vreta klosters sn.
 
mf mm mm mm f
894. Harald Månsson (= 24SwA 20:326), född 1652, död 1 maj 1737 i Lycke, Säby sn. Torpare i Lycke, Säby sn. Gift 1 november 1687 i Säby sn med  
mf mm mm mm m
895. Kerstin Jonsdotter (= 24SwA 20:327), död 1697 i Lycke, Säby sn.
 
*** Generation X ***

mf mm ff mm ff
1740. Olof Bengtsson, död 1643 (begravd i december) i Högby, Vreta klosters sn. Hovslagare i Högby, Vreta klosters sn. (GP). Gift med  
mf mm ff mm fm
1741. Anna. (GP).
 
mf mm fm ff ff
1744. Abraham Håkansson, död 1675 i Vallerstad, Vallerstads sn. Bonde i Vallerstad, Vallerstads sn. (mtl,kyrä). 11 april 1675 betalade hustru Karin, Abrahams i Vallerstad, 3 daler 16 öre till kyrkan i testamente efter sina saliga man och son (Vallerstad C:1, s. 430). Gift 1650 ca med  
mf mm fm ff fm
1745. Karin Larsdotter, död 1676 i Vallerstad, Vallerstads sn. (mtl,kyrä). Torde vara mor till Olof Abrahamsson. 28 mars 1676 betalades 2 daler till kyrkan i testamente efter sal. hustru Karin, Abrahams i Vallerstad (Vallerstad C:1, s. 432). - Gift 1:o med Lars Persson, i hans andra gifte (gift 1:o med Ingeborg Månsdotter, dotter till Måns Olofsson i Dömestad, Västerlösa sn), död mellan 1647 och 1649 i Ås, Västerlösa sn, skattebonde och ryttare i Ås.
 
mf mm fm ff mf
1746. Per Månsson. Länsman i Aska härad, bosatt i Orlunda sn.
mf mm mm fm ff
1780. Jon Persson (= 24SwA 2:1116 samt 20:644 och 684). Bonde, sexman, organist i Heda, Vreta klosters sn. Nämnd 1656-1660. Gift med  
mf mm mm fm fm
1781. Karin Haraldsdotter. (= 24SwA 2:1117 samt 20:645 och 685)
 
mf mm mm fm mf
1782. Sven Hansson (= 24SwA 2:1118 samt 20:646 och 686), död 1693 (begravd 12 februari) i Kärr, Vreta klosters sn. Bonde i Kärr, Vreta klosters sn. Gift med  
mf mm mm fm mm
1783. Brita Persdotter (=  24SwA 2:1119 samt 20:647 och 687). Nämnd 1657-1663.
 
mf mm mm mf ff
1784. Olof Persson (= 24SwA 20:648), född 1650 ca, död 1695 (begravd 14 april) i Sjögestad, Vreta klosters sn. Ryttare i Sjögestad, Vreta klosters sn. Gift 8 november 1678 i Vreta klosters sn med  
mf mm mm mf fm
1785. Anna Jonsdotter (= 24SwA 20:649), född 1650 ca i Sjögestad, Vreta klosters sn, död 11 september 1724 i Sjögestad, Vreta klosters sn.  
 
mf mm mm mf mf
1786 Anders Nilsson (= SvA 33:174 samt 24 SA 20:650), död 1694 (begravd 20 oktober) i Härna, Vreta klosters sn. Bonde i Härna, Vreta klosters sn. Gift 30 november 1677 i Vreta klosters sn med  
mf mm mm mf mm
1787. Maria Persdotter (= SvA 33:175 samt 24 SA 20:651), död 1694 (begravd 28 maj) i Härna, Vreta klosters sn.
 
*** Generation XI ***

mf mm fm ff ff f
3488. Håkan Persson. Bonde i Götevi, Vallerstads sn. (HM).
 
mf mm mm fm mf f
3564. Hans (= 24SwA 2:2236 samt 20:1292 och 1372), död 1645 (begravd 15 februari) i Kärr, Vreta klosters sn. Bonde i Kärr, Vreta klosters sn. Nämnd fr.o.m. 1614. Gift med  
mf mm mm fm mf m
3565. NN (= 24SwA 2:2237 samt 20:1293 och 1373), död 1662 (begravd 27 december) i Kärr, Vreta klosters sn.
 
mf mm mm mf fm f
3570. Jonas Persson (= 24SwA 20:1298), död 1686 (begravd 3 januari) i Sjögestad, Vreta klosters sn. Ryttare i Sjögestad, Vreta klosters sn. Gift 1650 ca med  
mf mm mm mf fm m
3571. Ingeborg Olofsdotter (= 24SwA 20:1299), född 1625/1630, död 22 juni 1718 i Sjögestad, Vreta klosters sn. Var enl. db 102 år vid sin död, vilket är orimligt med hänsyn till att hennes sista barn föddes 1674.
 
*** Generation XII ***

mf mm mm mf fm mf
7142. Olof Persson von Jern (= 24SwA 20:2598), född 1588, död 1678 (begravd 20 november) i Sjögestad, Vreta klosters sn. Ryttare i Sjögestad, Vreta klosters sn. Vid tinget i Gullberg 22 sept. 1673 uppgav han sig vara 85 år gammal. Gift 2:o 31 januari 1651 i Vreta klosters sn med Kerstin Andersdotter, död 1675 (begravd 19 december) i Sjögestad, Vreta klosters sn; gift 3:o 5 november 1676 i Vreta klosters sn med Karin Persdotter. Gift 1:o med  
mf mm mm mf fm mm
7143. Anna (= 24SwA 20:2599), död 1650 (begravd 27 oktober) i Sjögestad, Vreta klosters sn.  
 
*** Generation XIII ***

mf mm mm mf fm mm m
14287. NN (=  24SwA 20:5199), död 1642 (begravd 30 september) i Sjögestad, Vreta klosters sn.

2006-10-01, 11:46
Svar #53

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Här kommer mormors mors anor.
 
Det visade sig inte bara vara bönder...
 
Anorna 488-495 enligt uppgifter från Hans Lidhall, Kärna, förmedlade av Janne Kilvik, Göteborg.
 
När det gäller de Bohusländska anorna vet jag att det finns forskare som besitter en stor sakkunskap på området och därför är lämpliga att ta över och komplettera ytterligare.
 
 
*** Generation III ***  
 
mm m
15 Emma* Carolina Andersson, född den 25 maj 1874, Göteborgs Domkyrkoförsamling (Göteborgs och Bohus län), död den 5 december 1965, Högalid församling, Stockholm (Stockholms län).
 
*** Generation IV ***  
 
mm mf
30 Elias Andersson, född den 2 januari 1830, Lilla Graneby, Hålta sn (Göteborgs och Bohus län), droskåkare.  
 
gift med
 
mm mm
31 Johanna Catharina Svensson, född den 28 februari 1836, torpet Hagen under Nedre Ödsmål, Torp sn (Göteborgs och Bohus län).
 
*** Generation V ***  
 
mm mf f
60 Anders Eriksson, född den 8 januari 1802, Lövön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), död den 10 november 1871, Lilla Graneby, Hålta sn (Göteborgs och Bohus län), hemmansägare och klockare i Lilla Graneby, Hålta sn (Göteborgs och Bohus län).  
 
gift den 11 oktober 1821, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), med  
 
mm mf m
61 Anna Andreasdotter, född den 19 december 1803, Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), död den 9 december 1889, Lilla Graneby, Hålta sn (Göteborgs och Bohus län).
 
mm mm f
62 Anders Svensson, född den 9 oktober 1800, Lundal, Torp sn (Göteborgs och Bohus län), död den 24 mars 1851, torpet Hagen under Nedre Ödsmål, Torp sn (Göteborgs och Bohus län), hattmakargesäll, torpare.  
 
gift den 15 juli 1832, Uddevalla (Göteborgs och Bohus län), med  
 
mm mm m
63 Maria Charlotta Göthberg, född den 15 september 1805, Uddevalla (Göteborgs och Bohus län), död den 24 maj 1840, torpet Hagen under Nedre Ödsmål, Torp sn (Göteborgs och Bohus län).
 
*** Generation VI ***  
 
mm mf ff
120 Erik Olofsson, född den 16 augusti 1767, död den 12 mars 1813, Lövön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), hemmansbrukare i Lövön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).  
 
gift den 20 oktober 1799, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), med  
 
mm mf fm
121 Kerstin Svensdotter, född den 16 maj 1782, Lövön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), död den 4 mars 1834, Lovön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).
 
mm mf mf
122 Andreas Håkansson, född den 12 juni 1776, Trädal, Torsby sn (Göteborgs och Bohus län), död den 22 juni 1864, Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), hemmansägare i Skåra, Solbergs sn (Göteborgs och Bohus län).
 
gift den 4 juli 1802, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), med
 
mm mf mm
123 Margareta Henriksdotter, född den 23 november 1781, Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), död den 6 april 1841, Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).  
 
mm mm ff
124 Sven Henriksson, född i november 1768, död den 31 december 1806, (genom drunkning) Torpet Lund, Ödsmål, Torp sn (Göteborgs och Bohus län), torpare.  
 
gift den 16 mars 1794, Torp sn (Göteborgs och Bohus län), med  
 
mm mm fm
125 Elsa Catharina Weis, född den 16 mars 1766, Uddevalla (Göteborgs och Bohus län), död den 14 april 1818, Torp sn (Göteborgs och Bohus län).
 
mm mm mf
126 Håkan Göthberg, född den 11 februari 1763, Rackeby sn (Skaraborgs län), död den 24 maj 1827, Uddevalla (Göteborgs och Bohus län), landtullsvisitör, senare landtullsvaktmästare.  
 
gift den 4 november 1798, Göteborgs Kristine församling, med  
 
mm mm mm
127 Britta Olofsdotter Ahlgren, född 1764, död den 15 maj 1841, Uddevalla (Göteborgs och Bohus län).
 
*** Generation VII ***
 
mm mf fm f  
242 Sven Eriksson, född den 27 april 1746, död den 16 juli 1821, Lovön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), bonde i Lovön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).
 
gift den 28 december 1773, Solbergs sn (Göteborgs och Bohus län), med
 
mm mf fm m
243 Ingeborg Jönsdotter, född den 27 maj 1748, död den 26 februari 1825, Lovön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).
 
mm mf mf f    
244 Håkan Olofsson, född omkring 1727, död i maj 1804, Trädal, Torsby sn (Göteborgs och Bohus län), bonde i Trädal, Torsby sn (Göteborgs och Bohus län).  
 
gift den 24 juni 1766, Torsby sn (Göteborgs och Bohus län), med  
 
mm mf mf m
245 Anna Andersdotter, född omkring 1737, död den 10 november 1806, Trädal, Torsby sn (Göteborgs och Bohus län).
 
mm mf mm f
246 Henrik Markusson, född den 12 december 1743, Högenorum, Norum sn (Göteborgs och Bohus län), död den 24 november 1808, Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), bonde i Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).  
 
gift den 7 juni 1778, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), med
 
mm mf mm m
247 Helena Larsdotter, född omkring 1757, död den 25 april 1812, Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).
 
 
mm mm fm f  
250 Daniel Weis, född 1738, död den 4 oktober 1801, Weisenberg, Torp sn (Göteborgs och Bohus län), hattmakarmästare i Uddevalla.
 
gift den 4 april 1762, Uddevalla (Göteborgs och Bohus län), med
 
mm mm fm m
251 Sofia Elisabet Tinglund.
 
mm mm mf f  
252 Johan Göthberg, född 1730, död den 23 augusti 1775, Lidköping (Skaraborgs län), mönsterskrivare.
 
gift den 13 april 1753, Källby sn (Skaraborgs län), med
 
mm mm mf m
253 Maria Charlotta Wahlborg, född den 10 augusti 1731, Mariestad (Skaraborgs län), död den 29 januari 1797, Silleberg, Rackeby sn (Skaraborgs län).  
 
*** Generation VIII ***  
 
mm mf fm ff
484 Erik Bengtsson, född omkring 1705, död den 17 mars 1759, Lovön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), bonde i Lovön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).
 
gift med
 
mm mf fm fm
485 Elin Svenningsdotter, född omkring 1702, död den 24 december 1770, Lovön, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).
 
mm mf mf ff
488 Olof Håkansson.
 
gift med
 
mm mf mf fm
489 Karin Jonsdotter.  
 
mm mf mf mf
490 Anders Larsson, född 1702, Torsby sn (Göteborgs och Bohus län), död den 17 februari 1774, Dotorp, Torby sn (Göteborgs och Bohus län), bonde i Dotorp, Torsby sn (Göteborgs och Bohus län).
 
gift med
 
mm mf mf mm
491 Sissela Andersdotter, död 1756.
 
mm mf mm ff  
492 Markus Jonsson, döpt den 2 november 1718, Högenorum, Norum sn (Göteborgs och Bohus län), död 1772, Norum sn (Göteborgs och Bohus län), bonde i Högenorum, Norum sn (Göteborgs och Bohus län).  
 
gift med
 
mm mf mm fm
493 Anna Esbjörnsdotter, född 1716, Norum sn (Göteborgs och Bohus län), död 1788, Norum sn (Göteborgs och Bohus län).
 
mm mf mm mf  
494 Lars Larsson, född omkring 1729, Ytterby sn (Göteborgs och Bohus län), död den 3 mars 1789, Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), bonde i Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).
 
gift den 6 september 1752, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), med  
 
mm mf mm mm
495 Regina Esbjörnsdotter, döpt den 24 oktober 1735, Vittsten, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län), död den 1 juni 1773, Skåra, Solberga sn (Göteborgs och Bohus län).
 
mm mm mf ff
504 Jöns Göthberg, född 1691, begravd den 28 maj 1740, Hangelösa sn (Skaraborgs län), mönsterskrivare, kommisarie.
 
gift med
 
mm mm mf fm
505 Margareta Hall, född 1686, begravd den 21 augusti 1737, Hangelösa sn (Skaraborgs län).  
 
mm mm mf mf
506 Lars Wahlborg, född den 14 februari 1695, död den 12 april 1747, student i Uppsala (1714); prästvigd till pastorsadjunkt i Amnehärad (1720); komminister i Mariestad (1727); kyrkoherde i Medelplana (1737).  
 
gift den 11 juni 1727, Amnehärad sn (Skaraborgs län), med
 
mm mm mf mm
507 Anna Catharina Wennergren, född 1700, död 1752.  
 
*** Generation IX ***  
 
mm mm mf mm f
1014 Jacob Wennergren, född den 13 december 1655, död den 18 mars 1727, student i Åbo (1679), magister i Åbo (1688), konrektor vid Skara skola (1695), rektor (1696), lektor i filosofi (1700), prästvigd (1706), kyrkoherde i Amnehärad (1708).
 
gift 1697 med
 
mm mm mf mm m
1015 Anna Edman, född 1678, död 1753.  
 
*** Generation X ***  
 
mm mm mf mm mf
2030 Gustaf Edman, född 1647, död den 21 mars 1714, Dykärr, Habo sn (Skaraborgs län). Häradshövding.
 
gift med
 
mm mm mf mm mm
2031 Anna Tyresdotter Hadelin, född 1656, död 1714.

2006-10-01, 21:55
Svar #54

Peter Karlsson (Peterk)

Ett par 'länktips' i all hast: http://web.telia.com/~u31220314/anorna/dorothea/utskrift/Edman.htm (Edman, Hadelin)
 
http://goto.glocalnet.net/alslakt/0001/251.htm (Wennergren, Edman, Hadelin m.fl)
 
-Det dyker upp skotska anor via Wennergren kan noteras..

2006-10-01, 23:29
Svar #55

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den första länken är - vilket jag är så gott som 100%-igt säker på, då vi talat om den - sammanställd av Staffan Leissner, vilket kanske bör nämnas.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-10-04, 20:24
Svar #56

Hans Lidhall

Ett tillägg till Gabriels uppgifter om Reinfeldts bohuslänska anor.
 
Forskningen om de äldre släkterna i Solberga har utförts av Åslög Svensson, Kode, numera avliden.
 
123 Margareta Henriksdotters anor
 
1 Margaretha Henriksdotter. Född den 23 nov 1781 i Skåra Solberga O. Margaretha dog i Skåra Solberga O den 8 apr 1841, hon var då 59 år.
 
Den 4 jul 1802 när Margaretha var 20 år gifte hon sig med Andreas Håkansson, i Solberga, O.
 
2 Henrik Markusson. Född den 18 dec 1743 i Högenorum Norum O. Henrik dog i Skåra Solberga O den 24 nov 1808, han var då 64 år.
 
Den 7 jun 1778 när Henrik var 34 år gifte han sig med Helena Larsdotter, i Solberga O.
 
3 Helena Larsdotter. Född den 22 mar 1756 i Skåra Solberga O.
 
4 Marcus Jonsson. Född den 2 nov 1718 i Högenorum, Norum, O. Marcus dog i Högenorum, Norum, O den 29 mar 1772, han var då 53 år.
 
Den 7 nov 1736 när Marcus var 18 år gifte han sig med Anna Esbjörnsdotter, i Norum, O.
 
5 Anna Esbjörnsdotter. Född den 22 dec 1716 i Strandnorum, Norum, O. Anna dog i Högenorum, Norum, O den 13 jul 1788, hon var då 71 år.
 
6 Lars Larsson. Född ca 1729 i Tega Västergård Ytterby. Lars dog i Skåra, Solberga, O den 3 mar 1789, han var då 60 år.
 
Den 6 sep 1752 när Lars var 23 år gifte han sig med Regina Esbjörnsdotter, i Solberga, O.
 
7 Regina Esbjörnsdotter. Född 1735 i Vitsten, Solberga, O. Regina dog i Skåra, Solberga, O den 1 jun 1773, hon var då 38 år.
 
8 Jon Markusson. Jon dog i Högenorum, Norum, O.
 
Den 10 jun 1701 gifte sig Jon med Karin Henriksdotter, i Norum.
 
9 Karin Henriksdotter. Född ca 1681. Karin dog i Högenorum Norum den 22 feb 1736, hon var då 55 år.
 
10 Esbjörn Järpsson. Född 1675. Esbjörn dog i Strandnorum, Norum, O den 13 okt 1745, han var då 70 år.
 
Den 9 maj 1709 när Esbjörn var 34 år gifte han sig med Gunla Andersdotter.
 
11 Gunla Andersdotter. Född i Årsnäs, Solberga, O.
 
12 Lars Olsson. Född 1703 i Granneby, Lilla Hålta. Lars dog 1789, han var då 86 år.
 
1726 när Lars var 23 år gifte han sig med Kerstin Maltesdotter, i Ytterby.
 
13 Kerstin Maltesdotter. Född i Tega Västergård, Ytterby, O. Kerstin dog 1764 i Tega Västergård, Ytterby, O.
 
14 Esbjörn Björnsson. Född 1696 i Knaverstad, Solberga, O. Esbjörn dog i Knaverstad, Solberga, O 1744, han var då 48 år.
 
Esbjörn gifte sig med Helena Börjesdotter, i Solberga, O.
 
15 Helena Börjesdotter. Född den 9 jan 1710 i Skåra, Solberga, O. Helena dog 1747, hon var då 36 år.
 
16 Markus Rasmusson.
 
18 Henrik Fickesson. Född i Högenorum, Norum, O.
 
Henrik gifte sig  med Sissela Jönsdotter.
 
19 Sissela Jönsdotter. Född 1646 i Hällebäck. Sissela dog i Högenorum, Norum, O den 11 nov 1706, hon var då 60 år.
 
20 Järp Andersson. Född 1652 i Strandnorum, Norum, O. Järp dog i Strandnorum, Norum, O den 1 sep 1723, han var då 71 år.
 
Järp gifte sig  med Ingeborg Esbjörnsdotter.
 
21 Ingeborg Esbjörnsdotter. Född 1651 i Järnklätt, Norum, O. Ingeborg dog i Gategården, Norum, O 1693, hon var då 42 år.
 
24 Olof Andersson. Född i Aröd, Solberga, O. Olof dog i Granneby, Lilla, Hålta, O.
 
Den 9 apr 1702 gifte sig Olof med Estri Jödesdotter, i Hålta.
 
25 Estri Jödesdotter. Född 1684 i Båröd Hålta. Estri dog i Granneby, Lilla Hålta den 12 mar 1747, hon var då 63 år.
 
26 Malte Svensson. Född i Askesby Säve. Malte dog den 19 mar 1734 i Tega Västergård Ytterby. Yrke: Nämndeman.
 
1699 gifte sig Malte med Börta NN, i Ytterby.
 
27 Börta NN. Född i Tega Mellangård Ytterby.
 
28 Björn Olsson. Född i Inlag, Jörlanda, O.
 
30 Börje Ambiörnsson. Född i Båröd, Hålta, O. Börje dog den 12 jul 1724 i Skåra, Solberga, O.
 
Den 10 okt 1699 gifte sig Börje med Karin Helgesdotter, i Jörlanda, O.
 
31 Karin Helgesdotter. Född ca 1672 i Toröd, Jörlanda.
 
36 Ficke Toresson.
 
40 Anders Larsson. Född 1611 i Strandnorum, Norum, O.
 
Anders gifte sig  med Karin NN.
 
41 Karin NN.
 
48 Anders Olofsson. Anders dog i Aröd, Solberga, O.
 
Anders gifte sig med Anna Erlandsdotter, i Solberga, O.
 
49 Anna Erlandsdotter. Född i Lövön, Solberga, O.
 
50 Jöder Ambiörnsson. Född i Båröd Hålta.
 
Jöder gifte sig  med Gunnur Larsdotter.
 
51 Gunnur Larsdotter. Född i Ytter-Restad Övergård, Hålta, O. Gunnur dog den 17 jan 1699 i Ödsmål, Solberga, O.
 
52 Sven Persson. Sven dog i Askesby, Säve, O. Yrke: Nämndeman.
 
Sven gifte sig  med NN Maltesdotter.
 
53 NN Maltesdotter. Född i Kuröd, Ytterby, O. NN dog i Askesby, Säve, O.
 
60 Ambiörn Jödersson. Ambiörn dog i Båröd, Hålta, O.
 
62 Helje Olofsson. Född ca 1635 i Toröd, Jörlanda, O. Helje dog i Toröd, Jörlanda, O 1706, han var då 71 år.
 
Helje gifte sig  med Kerstin Järpsdotter.
 
63 Kerstin Järpsdotter. Född 1642 i Nösnäs, Norum, O. Kerstin dog i Toröd, Jörlanda, O 1711, hon var då 69 år.
 
98 Erland Pedersson. Erland dog 1668 i Lövön, Solberga, O.
 
100 Ambiörn Jödersson. (Samma som ana nr. 60.)
 
102 Lars Torkelsson. Född i Strandnorum, Norum, O. Lars dog den 12 nov 1676 i Ytter-Restad, Hålta, O.
 
Lars gifte sig med Ingeborg Rasmusdotter, i Norum.
 
103 Ingeborg Rasmusdotter. Född i Högenorum, Norum, O.
 
106 Malte Andersson. Malte dog i Kuröd, Ytterby, O. Yrke: Nämndeman.
 
Malte gifte sig  med Karene NN.
 
107 Karene NN. Karene dog i Kuröd, Ytterby, O.
 
120 Jöder Svensson. Född i Restad, Hålta, O. Jöder dog i Båröd, Hålta, O.
 
124 Olof Helgesson. Född ca 1586 i Släbo, Solberga, O. Olof dog i Toröd, Jörlanda, O den 26 dec 1671, han var då 85 år.
 
Olof gifte sig  med Börta Halvardsdotter.
 
125 Börta Halvardsdotter. Född i Ingetorp, Solberga, O. Börta dog 1683 i Toröd, Jörlanda, O.
 
126 Järp Björnsson. Född i Kärrslätt, Stenkyrka, O. Järp dog 1650 i Nösnäs, Norum, O.
 
1621 gifte sig Järp med NN Bamsesdotter.
 
127 NN Bamsesdotter. Född i Hallsbäck.
 
200 Jöder Svensson. (Samma som ana nr. 120.)
 
204 Torkel Larsson. Torkel dog i Strandnorum, Norum, O.
 
206 Rasmus Markusson. Född i Högenorum, Norum, O.
 
Rasmus gifte sig  med Estrid Ambjörnsdotter.
 
207 Estrid Ambjörnsdotter. Född 1629 i Ytter-Restad, Hålta, O.
 
248 Helje Olsson. Helje dog i Släbo Solberga.
 
250 Halvard Amundsson. Halvard dog ca 1625 i Ingetorp, Solberga, O.
 
Halvard gifte sig  med Anna Simonsdotter.
 
251 Anna Simonsdotter. Anna dog ca 1663 i Ingetorp, Solberga, O.
 
252 Björn Järpsson. Född i Kärrslätt, Stenkyrka, O.
 
Björn gifte sig  med NN Reersdotter.
 
253 NN Reersdotter.
 
412 Markus Clemetsson. Född ca 1570. Markus dog i Högenorum, Norum, O ca 1650, han var då 80 år.
 
Markus gifte sig  med NN NN.
 
413 NN NN.
 
496 Olof Larsson.
 
503 Gunla Hermansdotter.
 
504 Järp Jonsson. Järp dog i Kärrslätt, Stenkyrka, O.
 
506 Reer Björnsson. Yrke: Lagrättsman.
 
Reer gifte sig  med Kerstin Toresdotter.
 
507 Kerstin Toresdotter. Född i Kärrslätt Stenkyrka. Kerstin dog 1608.
 
992 Lauritz Helgesson.
 
1014 Tore Toresson.
 
 
242 Sven Erikssons anor
 
1 Sven Eriksson. Född den 6 apr 1746 i Lövön, Solberga, O. Sven dog i Lövön, Solberga, O den 16 jul 1821, han var då 75 år.
 
Sven gifte sig  med Ingeborg Jönsdotter.
 
2 Erik Bengtsson. Född den 30 okt 1704 i Vallby, Solberga, O. Erik dog i Lövön, Solberga, O den 17 mar 1759, han var då 54 år.
 
1730 när Erik var 25 år gifte han sig med Elin Svenningsdotter, i Solberga O.
 
3 Elin Svenningsdotter. Född den 8 mar 1703 i Lövön, Solberga, O.
 
6 Svenning Olofsson.
 
Den 17 jun 1694 gifte sig Svenning med Elin Persdotter, i Solberga, O.
 
7 Elin Persdotter.
 
 
245 Anna Andersdotters anor
 
1 Anna Andersdotter. Född ca 1737 i Dotorp Sörgård, Torsby, O. Anna dog i Trädal, Torsby, O den 10 nov 1805, hon var då 68 år.
 
Den 24 jun 1766 när Anna var 29 år gifte hon sig med Håkan Olofsson, i Torsby.
 
2 Anders Larsson. Född ca 1702 i Tofta Sörgård, Torsby, O. Anders dog i Dotorp Sörgård, Torsby, O den 17 feb 1774, han var då 72 år.
 
Anders gifte sig med Sissela Andersdotter, i Torsby O.
 
3 Sissela Andersdotter. Född i Dotorp Sörgård, Torsby, O. Sissela dog ca 1756 i Dotorp Sörgård, Torsby, O.
 
4 Lars Eriksson Villman. Lars dog i Tofta Sörgård, Torsby, O. Yrke: Soldat nr 42 & 48 Södra Kompaniet.
 
Lars gifte sig  med Börta Toresdotter.
 
5 Börta Toresdotter.
 
6 Anders Torstensson.
 
Anders gifte sig  med Börta Torkelsdotter.
 
7 Börta Torkelsdotter.

2006-10-08, 21:01
Svar #57

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
John Reinfeldts (f.1882) styvfar Andreas (Anders) Carlsson (Karlsson) f. 1868-05-25 Hagby d. 1937 Stockholm (obekr.uppg.) karusellägare och skjutbaneägare skriven i Stockholm (så betecknad i rotemansarkivet 1909-1926) var son till torparen och senare utfattige backstugusittaren Carl Johan Eriksson (f.1828-10-07 Arby) och hans hustru Maria Nilsdotter (f.1838-11-16 Ljungby) boende Yxneberga No.5 (Hagby, Kalmar län) enl. hfl. Familjen hade 8 barn.
 
1887-01-07 utflyttade (hfl) Andreas Karlsson till Stockholm Adolf Fredrik fs. Inflyttade så under 1888 till Södermalm och gifte sig 1889-03-17 med Emma D. Reinfeldt.
 
Den ännu bestående Sveriges Tivoliägareförening grundades den 11 januari 1922 (egentligen som en uppföljning av ett tidigare initiativ av Brazil Jack) för att tillvarata de mindre tivoliägarnas intressen. Som ursprungliga stiftare räknas 32 tivoliägare. Därtill anslöt sig redan under begynnelseåret ytterligare 22 tivoliägare. Bland dessa finner vi Anders Karlsson (i likhet med många andra medlemmar utesluten 1930 pga bristande betalning av medlemsavgift; avgiftskontroll skedde detta år). Jag vet inte mer än så om Tivoliägareföreningens ledamot Anders Karlsson, men finner det vara en rimlig förmodan att vi har att göra med karusell- och skjutbaneägaren Andreas/Anders Carlsson/Karlsson (båda namnformerna förekommer i rotemansrkivet för honom), gift med Emma D. Reinfeld. En närmare undersökning av Tivoliägareföreningens arkiv kunde kanske vara motiverad.
 
Källa till medlemsuppgifterna är minnesskriften Sveriges Tivoliägareförening 1922-1951 Krönika, Stockholm 1951 (142 sid); matrikel sid 122-128.
 
 
Andersson Carl Stiftare   1922 1942      1942          
Bergström Julius Stiftare   1922   1937              
Bergström Klas Stiftare   1922   1923              
Björklund Otto Stiftare   1922   1927              
Clarry Carl Stiftare   1922  1934                
Ekström-Hartwick [f. Berglund] Elova [Gustava] Stiftare   1922  1931  D 1945  1876-03-05 1958-02-24  Borgsjö kbfd  SD47-03      
Ericsson Frans Stiftare   1922 1941 1931  1935   1941          
Eriksson Axel Stiftare   1922   1931              
Eriksson Oskar Stiftare   1922 1933      1933          
Forsgren Valdemar Stiftare   1922   1923              
Fredriksson Jules Stiftare   1922 1943      1943          
Frisch Adolf Stiftare   1922 1934      1934          
Haggren Knut Stiftare   1922 1945      1945          
Hansson-Hilding K. Stiftare   1922   1927              
Karlsson Alian Stiftare   1922 1949      1949          
Lindeborg [f. Kobel] Ida [Angelina] Stiftare   1922  1922    1866-12-13  Katarina Sth  f. Kobel CD Söder      
Lindgren Joh.[an] E. Stiftare   1922 1940     1888 1940 Gävle ?  Nöjesfältet-Lindgren   Myggans Nöjeslexikon 10:181    
Lindgren [Johan] Alfred Stiftare   1922 1936  1931 1932  1868-12-10 1936 Örebro Nikolai  Gotlands-Lindgren CD Söder  ref. Brazil Jack    
Lindholm Frans Stiftare   1922 1925      1925          
Lindmark Olga Stiftare   1922   1923              
Malmqvist-Hartwick G. Stiftare   1922                  
Moberg Wilh. Stiftare   1922                  
Nyberg Jonas Stiftare   1922 1926      1926          
Olofsson Josef Stiftare   1922                  
Olsson Edvard Stiftare   1922   1931              
Pettersson Edvard Stiftare   1922 1942      1942          
Pettersson Fritz Stiftare   1922                  
Svensson Gottfrid Stiftare   1922 1939      1939          
Thomsen Erhard Stiftare   1922   1939              
Widholm Emil Stiftare   1922   1931              
Widholm Sixten Stiftare   1922   1931       ?Sixtens Variet? på Nöjesfältet        
Wollbrecht Axel Stiftare   1922  1926                
Andersson Arvid X1922   1922   1925              
Ericsson Livy X1922   1922                  
Forsman Erik X1922   1922   1931              
Fredriksson Fridtj. X1922   1922   1929              
Gerdin Johan X1922   1922 1929                
Haggren Gustaf X1922   1922  1925                
Hulander I. X1922   1922  1923                
Hultgren Carl J. X1922   1922   1931 1935              
Kaldaras John X1922   1922   1923              
Karlsson Anders X1922   1922   1930              
Nilsson Knut X1922   1922   1931 1947              
Nilsson Nils X1922   1922   1931 1932              
Nissen Jean X1922   1922 1926                
Persson Lars X1922   1922   1931              
Schultz August X1922   1922   1930              
Stedenfeldt C. O. X1922   1922 1949  1925 1942              
Taikon John X1922   1922   1923              
Thomsen Ture X1922   1922   1930              
Thoresen Jens X1922   1922   1923              
Westergren Erik X1922   1922 1940  1931 1935              
Widholm Sigrid X1922   1922   1925

2006-10-09, 22:08
Svar #58

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
I diskussionen har åberopats ytterligare en artikel om John Hood i Hufvudstadsbladet (Helsingfors) från 1880. Eftersom denna artikel ger många viktiga detaljer om FR:s farfars farfars levnadsomständigheter, och innehåller ett kronologiskt ramverk som kan ligga till grund för sökning i mikrofilmade stockholmstidningar från en specificerad kortare tidsperiod kring 1880 anser jag det motiverat att här återge relevanta delar av texten i sin helhet. Svenska dagstidningar är ju till skillnad från de finländska ej digitaliserade.
 
Här följer texten:
 
Hufvudstadsbladet no 182
1880-08-08 (sid 2)
 
Bref från Stockholm.
(Till Hufwudstadsbladet).
 
16.
 
D. 3 Aug.
 
Wi, som sitta hemma i Stockholm eller dess närmaste grannskap öfwer sommaren, ha helt nyss kommit underfund med, att wi warit synnerligen förståndiga, och erfara till följd heraf en oblandad glädje. ...
 
Derigenom sattes wi också i tillfälle att i förra weckan wara med om några angenäma eller märkliga tilldragelser. På måndagen fingo wi fira Bellman...
 
På tisdagen fingo wi upplewa den sällsynta företeelsen af en Sjusofware utan regn...
 
På onsdagen fingo wi lära känna hr Hood, hwilket war synnerligen intresant. På thorsdagen började wi hysa deltagande för Gotska Sandön, som blifwit satt i brand med raketer. På fredagen blefwo wi genom en eldswåda i staden påminta om sju-glaswagnarne, som till statens stora förlust gingo upp i rök, och på lördagen hade wi diskusionsämne nog i det wattenledningsrör, som sprungit inwid norra jernwägstationen...
 
Om allt detta hade wi gått miste, om wi warit i M?nchen, och därigenom förlorat wårt patriotiska sinne för småsaker. Hwad uppmärksamhet skulle hr Hood ha wäckt i M?nchen? Icke den ringaste! Här är förhållandet helt annat. Här har wi nu mer än ett års tid sett honom wårdslöst liggande i en elegant wagn med gula hjul, och wi ha dag från dag undrat, hwem den der gentila morianen warit, som ständigt stigit ur wid dramatiska theatern. Hans mörka hy har endast gjort honom dubbelt intressant, och wår nyfikenhet på hans egentliga ställning och sysselsättning hade just hunnit en lagom grad af spänning, då han här om aftonen råkade i slagsmål med negern Robert William hos pantlånaren Westerberg. Detta lyckliga slagsmål satte polisen i rörelse, och som denna redan en gång förut haft beröring med hr Hood, alldenstund han war den påhittige förewisaren af den fiskmenniska, hwars exponerande för allmänheten så ledsamt stördes under winterns lopp, så hade man nu icke längre något medlidande med hr Hood, utan offentliggjorde hans brist på romantik och reducerade honom helt twärt till en kaffebrun industririddare från Borneo. Det war emellertid mycket trefligt att få lära känna hr John Henry Hood, i synnerhet som wi fingo bekantskapen med hr Robert William på köpet, och det endast återstår oss att taga reda på den hwita inklination, för hwars skull negern högg Borneo-mannen i armen och pannan med sin stora knif.
 
...

2006-11-06, 18:40
Svar #59

Utloggad Ingemar Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2008-04-13, 12:27
    • Visa profil
Se Bob Irons http://home.cfl.rr.com/slekten/Html/default.html som visar släktsambanden mellan släktingarna från Lövön, Solberga, Bohuslän och Värmlandsnäs, Värmland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna