ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Perón, Juan (1895-1974)  (läst 598 gånger)

2004-08-27, 11:49
läst 598 gånger

Erik P. O. Berggren

När jag nu under lunchen gick igenom posten fann jag i Populär historia nummer 9 för året en intressant tvåsidorstext om President Peróns förmodade åländska bakgrund.  
Den 26 maj 1950 skrev Dagens nyheter att Peróns åländske farbror förre tullyppsyningsmannen Johan Robert Söderlund i Degerby hade dött 68 år gammal.  
Historikern Marcos Cantera Carlomagno har i UD:s arkiv funnit att detta undersöktes närmare och att en man Gyllenram fann familjen Peróns gravplats på Foglös kyrkogård och att namnet kunde följas bak till 1700-talets slut. Karl Henrik Bruno Perón ska omrking 1884 ha emigrerad till USA för att sedan flytta till Argentina.
Finns det någon som har information om presidentens härkomst?
(då jag för närvarande lider av tidsbrist så ber jag om överseende med eventuella felstavingar)
 
/Erik P. O. Berggren

2004-08-27, 13:03
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Erik
 
Vill bara tala om att Håkan Skogsjö i en artikel i Släkthistoriskt Forum nr 3/01 sid. 14, Apropå en gravsten - eller kolla aldrig en bra historia! utredde denna skröna. Enligt Håkans artikel finns inga bevis för en koppling mellan Juan Perón och familjen Perón på Åland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna