ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29.3.2001  (läst 3660 gånger)

2000-05-18, 21:08
läst 3660 gånger

Patrik Niglöv

Hej!  Finns det någon som vet släktskapet mellan Olof Palme och Karl den store? Det skulle vara mycket intressant att få reda på.  mvh  Patrik Niglöv

2000-05-18, 21:30
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Olof Palmes antavla finns publicerad i Svenska Antavlor nr... (gula/andra serien), med senare kompletteringar i Tillägg & Rättelser. men jag tror inte att den går så långt bakåt som till Karl den store. Man har nog givit upp och begränsat framställningen redan flera generationer tidigare (läs: senare)

2000-05-18, 21:32
Svar #2

Mikael Wikman

Hej Patrik!

Olof Palmes farmor var född friherrinna von Born. Från henne härstammar Olof Palme från såväl Johan III som hertig Magnus av Östergötland. Därifrån går härstamningen till Karl den store via Adela av Flandern, vars härstamning har diskuterats under bl a Kunglig genealogi: Karl den store (Europas stamfader). Via von Born härstammade Palme även från hertig Otto II av Braunschweig-Lüneburg (via grevliga ätten Brahe) och Fredrik I av Danmark (via ätten Tersmeden).

2000-05-19, 07:13
Svar #3

Christian Andersson

Hej Patrik.  Vill bara upplysa dig om att Svenska Antavlor finns att läsa bl.a. på länsbiblioteket i Karlskrona, när de snart öppnar igen efter sin långvariga stängning. Då kommer du att finna anknytningar till vår stad bland hans anor, om jag minns rätt är det en släkting till honom som givit namn åt Thore Christoffergatan i Kalvhagen.

2000-05-19, 12:42
Svar #4

• Anbytare *****
    • Visa profil
Christian!

Thore Christophersgatan i Karlskrona måste ju vara uppkallad efter köpmannen m.m. Thore Christophers, vars söner och sonsöner adlades med namnet Ankarcrona. Theodor Ankarcrona, som stiftade fideikomissen Runsa och Boserup för ättens medlemmar (eller var det hans änka?), torde vara den mest kände representanten för ätten. Huruvida han också är en anfader till Olof Palme kände jag tidigare inte till, men det är naturligtvis inte otroligt, eftersom den senare har en hel del anor inom adeln, även om han själv inte är adelsman.

2000-05-19, 15:44
Svar #5

Christian Andersson

Hej Carl-Fredrik.

Ja, det var ju Vitus Anderssons kalvahauge som blev hamnkvarten i den civila delen i det nyanlagda Karlskrona. Vitus bodde ju själv strax intill vid nuvarande Östra Vittusgatan, fast namnet tillkom ju efter hans tid. Arvid Nilsson och Osterman är två andra borgare som har fått gator uppkallade efter sig i hamnkvarteren. Sambandet Olof Palme - Thore Christophers har jag inte i huvudet. Jag får be att få återkomma till detta när biblioteket öppnar om ett par veckor, såvida inte någon annan hinner föregripa mig på den punkten.

2000-05-19, 17:33
Svar #6

• Anbytare *****
    • Visa profil
Komplettering: Olof Palmes antavla (av Bo Lindwall) finns publicerad som antavla nr 82 i Svenska Antavlor 2  1985 (gula serien: II) , s. 49-97 och är senare kompletterad i Tillägg och Rättelser. Jag ögnade som hastigst igenom antavlan, men kunde inte hitta Thore Christophers, men däremot andra köpmän och borgare i Karlskrona. Jag tror faktiskt att Osterman fanns med (bör kollas).

2000-05-19, 19:11
Svar #7

Christian Andersson

Hej Carl Fredrik och alla andra intresserade!  Det är mycket möjligt att jag har förväxlat Tore Christophers och Osterman, det är länge sedan jag studerade antavlan och jag har ju som sagt inte tillgång till den för närvarande. Finns det några formella hinder att lägga ut antavlan från Svenska  Antavlor här på Anbytarforum? Skyddas den av någon upphovsmannarätt?

2000-05-19, 20:29
Svar #8

Utloggad Bo Lindwall

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Jag är författaren till Olof Palmes antavla men eftersom forskningen bedrevs före persondatorernas tid och det av någon anledning aldrig blivit av att mata in uppgifterna senare heller så har jag endast forskningsmaterialet på papper och det är orsaken till att jag inte kan lägga ut antavlan här och nu. Någon gång har jag väl tänkt knappa in materialet men det är mycket annat som ligger och väntar på att läggas in på datorn så det dröjer nog.

2000-05-19, 22:51
Svar #9

Utloggad Jan Hultberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Sven OLOF Palme född 1927, död 1986
f---
Gunnar Palme född 1886, död 1934
fm---
Hanna Maria von Born född 1861, död 1959
fm f---
Johan August von Born född
fm ff---
Katarina Elisabeth von Morian född 1793, död 1835
fm ff f---
Johan Kristofer von Morian född 1752, död 1811
fm ff fm---
Hedvid Helena Creutz född 1723, död 1765
fm ff fm m---
Beata Charlotta Wrede af Elimä född 1687, död 1744
fm ff fm mm---
Helena Gustaviana Duwall född 16**, död 1700
fm ff fm mm m---
Helena Yxkull född, död 1691
fm ff fm mm mf---
Didrik von Yxkull född, död 1637
fm ff fm mm mf m---
Helena Magnusdotter född
fm ff fm mm mf mf---
Magnus Vasa född 1542, död 1595
fm ff fm mm mf mf f---
Gustav Eriksson Vasa

Kanske kan vara en hjälp på vägen....

//Mvh Jan Hultberg

2000-05-20, 05:49
Svar #10

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
I samband med en film Karin Månsdotter där Ulf Palme spelade Göran Persson, dvs Erik XIV:s rådgivare, stod en notis i ngn filmtidning, att Ulf Palme spelade rollen med sådan inlevelse därför att han härstammar i rakt nedstigande led från denne. Olof Palme och Ulf Palme lär, enl uppg, vara kusiner. Kan de va nåt?  Mvh  Rolf L

2000-05-20, 12:02
Svar #11

Christian Andersson

PALME, SVEN OLOF* JOACHIM 1927-1986 och PALME, ULF* HENRIK 1920-1993 är eller rättare sagt var kusiner.

2000-05-20, 13:38
Svar #12

• Anbytare *****
    • Visa profil
Nej, de var sysslingar! Olof Palmes farfar Sven Palme och Ulf Palmes farfar Henrik Palme var halvbröder

2000-05-20, 15:06
Svar #13

Christian Andersson

Hej Carl Fredrik!  Jag skall tydligen hålla mig utanför den här debatten, det blir ju fel hela tiden. (Borde veta bättre för en av mina kusiner var gift med Ulf Palme)

2000-05-20, 17:17
Svar #14

Leif Persson

Hej!  Jag kan lägga till att Palme även har anor i släkten Hoyer (Se Rune Kjellanders bok om den släkten) ursprungligen från Holstein, och därigenom till Fredrik I av Danmark (1471-1533). Jag har inte leden för tillfället men kan återkomma vid tillfälle. Från Fredrik I går det också att komma till Karl den store (se diskussion på Anbytarforum om Karl den store), som med så många andra kunga- och furstehus i europa.  Hälsningar Leif P, Örebro

2000-07-28, 01:24
Svar #15

Fredrick Andreasson

Jag har hört ryktas om att Olof Palme skulle vara släkt med sin hustru Lisbet på något sätt. Någon som kan reda ut hur?

2000-07-28, 10:16
Svar #16

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl-Fredrik Hanzon nämner ovan om kompletteringar till Bo Lindwalls antavla för Olof Palme i SvA 1985:2. Dessa kompletteringar har jag missat. Var kan jag finna dem? Finns någon komplettering gällande ana 3067, Margareta Watz, som levde änka 1698, och som var gift med Daniel Larsson Herman i Gamlakarelby?
Vänligen,
Olle Elm

2000-07-28, 13:22
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det skulle inte förvåna mig om Olof och Lisbet var släkt på massor av sätt, med sina respektive myller av anor inom den svenska adeln.

När jag själv upprättade hela den adliga delen av en grevlig klasskamrats antavla direkt ur Elgenstierna, när jag gick på gymnasiet, slutade det med ett femtontal olika stamtavlor med utgångspunkt från var sin stamfar, där jag ofta hade en eller möjligen två eller tre härstamningar, och min klasskamrat kunde ha allt från en enda upp till ett 50-tal härstamningar. Totalt var vi väl släkt på sisådär 6000 olika sätt.

Då räknar jag alltså släktskap tavla för tavla, och på varje tavla måste antalet släktskap vara lika med mitt antal härstamningar från anfadern i fråga multiplicerat med hennes antal härstamningar. Det borde väl stämma? Sedan blir det förstås annorlunda om jag går mer på djupet i svensk medeltidsadel och knyter ihop de olika äldsta kända stamfäderna med varandra. Flera av dem var säkert släkt...

Dessutom var det alltså bara de delar av hennes antavla som var adliga hela vägen. Både hennes mor och mormor var ofrälse och hörde till släkter som inte fanns publicerade i Svenska Släktkalendern eller något sådant, och kan ju ha haft återkopplingar tillbaka till adeln igen, men det kollade jag alltså aldrig då.

Det blev aldrig någonting med henne, men antavlan har jag visst kvar någonstans. Lite kan jag komplettera, för jag har sett efteråt att mamman hörde till Per Anderssons Långarydsättlingar. Hoppsan, nu skulle nyfikna kunna räkna ut vem hon var... B-)

2000-08-14, 12:53
Svar #18

Utloggad Anders Pemer

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Här inträdde visst en pinsam tystnad efter mina minst sagt personliga utvikningar från ämnet. Jag ska ändå rätta några småfel. Jag hittade de gamla papperen, och det var inga 6000 släktskap det handlade om, men väl 1808. Sedan skrev jag att både flickans mor och mormor var ofrälse, och det skulle förstås vara mor och farmor.

2000-08-18, 20:56
Svar #19

Utloggad Ulf Berggren

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag ser att Olle inte fått något svar på sin fråga om rättelser ovan. Rättelserna till Svenska Antavlor samlas i del 10 av varje band (ett specialfall gäller dock rättelser till band 3). Sålunda kan rättelser till Palme-antavlan finnas i såväl del 10 -89 som -94 och -99, och jag vet att det åtminstone gör det i -89:an. Jag vet dock inte om det finns något om Watz där.
Ulf Berggren

2000-08-19, 00:26
Svar #20

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-19, 19:31
Svar #21

• Anbytare *****
    • Visa profil
Sorry, Olle! Jag var på semester, och observerade inte din fråga den 28/7. Nu fick du i alla  fall svar. Bra Ulf!

2000-08-24, 20:54
Svar #22

Utloggad Ulf Berggren

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag kan väl fortsätta att hjälpa till. Jag har nämligen nu kontrollerat att varken -94:an eller 99:an innehåller några kompletteringar till Palme-antavlan.
Ulf Berggren

2000-10-16, 10:49
Svar #23

Utloggad Karin Jegelius

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Stämmer det att en Nils Palme var borgmästare i Ystad under 1670-talet? I sådana fall, kan någon vara vänlig och ge mig uppgifter om hans barn?
Bodde familjen kvar i Ystad under kriget mellan Danmark och Sverige, eller var tog de vägen?
Tacksam för alla uppgifter, då jag har hittat en ana i Nora, Uppland (Rusthållaren Johan Carlson som dör 1715, 78 år gammal) i dödboken uppges hans far ha varit Borgmästare i Ystad.
Tacksam för alla ledtrådar!
Karin Jegelius

2000-10-20, 23:43
Svar #24

Björn Thunberg

Trots att Palmes antavla finns i svenska antavlor varför kan vi inte lägga ut i vart fall i fem generationer. Mvh. Björn Thunberg

2000-10-31, 00:14
Svar #25

Leif Andersson

Hej Jag har i mina anor en Margarete Silfverdotter Koefoed, släkten kommer från Bornholm. Flera källor hänvisar till släkten Palme..... Dessa böcker har jag inte lyckats få tag på. Finns det någon vänli själ här som har den tillgänglig och kan delge mig Margretes anor samt ev hur hon var släkt med Palmes ana Koefoed? Hälsningar Leif :-))

2000-11-01, 23:26
Svar #26

Marie Hillén (Marie)

Hej Leif! Jag har samma anor och jag har tillgång till kopior ur Släkten Palme. Om du skickar mig din adress så ska jag skicka dig vad jag har. Det kan ske först i nästa vecka. Vänliga hälsningar Marie

2001-01-04, 01:50
Svar #27

Utloggad Carin Olofsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Karin! Enligt uppgifter som jag fått av Tapani Rossi så fanns det en handlande i Ystad som hette Jacob Palme, född mellan 1629 och 1630. Död 1679 i Köpenhamn. Han var gift med Inger Pedersdatter Koefoed. Det är möjligt att Jacob hade någon bror som var borgmästare i Ystad, men tyvärr har jag ingen uppgift om det. Olof Palmes far var för övrigt 5-männing med Max von Sydow och bland Max von Sydows anor finns både Harald Blåtand af Danmark, Valdemar Atterdag, Magnus Ladulås och Birger Jarl. Allt enligt Bodil Paulssons släktutredning om von Sydow-släkten (finns att köpa). Vet dock inte om Olof Palme också har dessa bland sina anor.

2001-03-28, 05:22
Svar #28

Carola Ulups

Hej Skulle vilja veta om jag har fått rätt uppgifter men härstammar inte Olof Palme på något sätt ifrån Lettland. Har läst någonstans om ett gods el. liknande som restaurerats till hans minne i Lettland. MVH Carola

2001-03-29, 12:27
Svar #29

Björn Thunberg

Jo, det är helt riktigt Olofs mor var av tyskbaltisk adel. Jag återupprepar mina fråga från den 20/10 2000 varför kan vi inte lägga ut Palmes släktträd i fem.genearation när vi har gjort det på så många andra statsministrar ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna