ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-19  (läst 2659 gånger)

2005-05-17, 22:51
läst 2659 gånger

Jan Andersson

Känner någon till något om hans anor?

2005-05-17, 23:19
Svar #1

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Varför tar du inte kontakt med Stig Malm direkt och frågar? Han finns ju i telefonkatalogen.

2005-05-17, 23:36
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Eller varför inte fråga hans chaufför? Han vet ju uppenbarligen en hel del…

2005-05-18, 12:18
Svar #3

Jan Andersson


2005-05-18, 17:03
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Låt oss föreställa oss att jag är nybörjare, och att jag heter Jan Andersson, eller för all del Eva Svensson, eller t.o.m. Carl-Fredrik Hanzon. Skulle jag möjligtvis ha förtjänat dessa ironiska svar för att jag ställt en fråga som av vissa betraktas som dum???!!!
Kanske vi ska sätta dumstruten på Eva och Carl-Fredrik i stället, det tycker jag skulle vara mycket rättvisare!
Om det nu är någon som retar sig på att folk undrar över kändisars anor under ovanstående rubriker, anser jag att de ska avstå från att svara. Så jädra kul är det inte att bli förlöjligad offentligt! Eller hur?

2005-05-18, 17:19
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tänkte just i all enkelhet ta bort denna rubrik, dels för att det alltid blir liv kring moderna kändisar - men kanske framförallt för att flera reagerat på de ironiska svar som getts.. Nu är det ju klokt påtalat av Jojje här, så det kan väl få stå kvar androm till varnagel om inte annat.. Nog förstår jag att ironiska svar kommer just för att man kanske reagerar ont på dessa kändisfrågor - men lösningen är förstås att det så småningom benas ut huruvida kändisarna skall behöva var här eller icke. Men det lämnar jag åt andra att besluta framöver..

2005-05-18, 19:50
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nu förstår jag absolut ingenting. Tämligen ofta här i anbytarforum haglar det utstuderat elaka, grova och kränkande personliga påhopp (som utan minsta tvivel är ägnade att just såra och skada), utan att någon förefaller reagera så mycket - ja, några kanske t.o.m. ger sig på offret (ofta jag...:() och håller med förrövaren. Men när man kommer med en helt oskyldig liten lustighet:), som inte på minsta sätt borde kunna tolkas som vare sig elak eller ens personligt menad, då tar det plötsligt hus i helsike, och man blir plötsligt beskylld för både det ena och det ena och det andra (jag har även fått kommentarer på mailen). Personer som annars brukar ha en hög toleranströskel börjar reagera på ett sätt så att man själv börjar undra om man har råkat mörda 48 av deras närmaste släktingar. Och det kan jag inte riktigt minnas att jag har gjort. Har jag dåligt minne? Var mitt inlägg ett ironiskt svar? Det är i så fall något som har skapats utan min medvetna medverkan. Någon över- eller omtolkar i så fall totalt avsikten med mitt inlägg. Jag avsåg inte på minsta sätt att ironisera över eller göra mig lustig över vare sig Jan eller Stig Malm. Varför skulle jag f.ö. göra det? Jan känner jag ju inte och Stig Malm har jag absolut ingenting emot. Däremot är ju Stig Malms chaufför (oavsett om han finns eller inte i sinnevärlden - det är ju f.ö. oväsentligt) numera ett begrepp. Minns ni inte skämtet för ungefär tio år sedan, som massmedia mycket påpassligt hakade på och gjorde ett scoop av? Det är ju självfallet begreppet (inte personen) Stig Malms chaufför jag skämtade om, och definitivt inte Stig eller Jan. Inte heller Jans fråga, som till sin typ är en mycket vanlig (och inte det minsta uppseendeväckande eller provocerande) fråga här i anbytarforum. Är det så hemskt att skämta om välkända uttryck? När det vare sig är elakt eller rimligen kan tas som personangrepp? Och när som sagt betydligt värre saker dagligen passerar utan att någon reagerar. Eller är det så att det beror på vem som uttalar sig...? Jag hoppas verkligen inte att det är så.

2005-05-18, 20:21
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Även i media i övrigt (för man får väl räkna dit Nättidningen Rötter?) publicerar man då och då namnen på kända människors föräldrar (och då talar jag inte om sensations tidningar etc.) men om de stora drakarna och de seriösa magasinen. Det brukar stå i porträtt eller hyllningar vid jubileum etc. vem den kändisen eller den offentliga personen är son eller dotter till, även far och morföräldrar kan nämnas, eller om de är ättlingar till (Karl XII höll jag på att säga men ändra mig blixtsnabbt) till Gustav Vasa...smiley! Det är väl inget fel att ta del av eller ge upplysningar om kända och offentliga personers anor, så länge det inte handlar om den nu levande familjen. Om dessa inte är offentliga personer på ett eller annat sätt, ska man naturligtvis avstå från det. Bara en åsikt.
 
M.V.H. Steve

2005-05-18, 20:42
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jojje och Peter! Jag hade faktiskt inte en tanke på att mitt inlägg skulle kunna uppfattas på det ironiska sätt ni uppenbarligen läser det (när jag skrev det, alltså). Jag svär! Hedersord! Men nu, när jag läser om det med era ögon, förstår jag ju vad ni menar. Men sannerligen inte innan jag såg era inlägg. Jag är kanske (tydligen) dum och naiv, men definitivt inte elak. Så jag har kanske förtjänat dumstruten i alla fall, även om det i så fall är av ett annat skäl än det du avsåg, Jojje.

2005-05-18, 21:10
Svar #9

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Jag undanber mig ironiska kommentarer som att sätta dumstrut på den som svarat. Jag vidhåller att är man intresserad av Stig Malms anor så är det både enklare och rejälare att ta kontakt med honom personligen. Stig Malm är en mycket trevlig person och han är lätt att nå! Är övertygad om att han delar med sig om det är seriöst ( t ex en släkting,nära eller avlägsen,som frågar.) Överhuvud taget bör man ta kontakt med kändisar som lever om man vill ha veta om deras anor! Så slipper anbytarforum förfalla till gränstrakterna av skvallerpress för de nyfikna. Dessutom undanber jag mig fåniga kommentarer från vissa till min emailbox.

2005-05-18, 21:10
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik. Jag vet själv hur svårt det är att överskåda konsekvenserna, när man försöker skoja till det (!!!) Bara som ett infall man får för att man just då har lite överskott till att skämta...smiley. Det måste få vara lite plats till humor också! Nej, jag tror i varje fall inte Du är elak. smiley Däremot tycker jag Jojje har helt rätt om ironin i det tidigare inlägget (innan ditt), man ska som nybörjare (om vedebörande nu var det eller ej spelar ingen roll) i varje fall inte få en spann kallt vatten över sig. Hela förra årets kamp handlade just om det, att bli bemött seriöst och bemöta varandras frågor och svar med respekt. Utan att det för den skull ska vara förbjudet att skämta, det gör ju t.ex. Peter anbytarvärd också, inte sant?... Ja, de flesta av oss när det kommer till kritan! Är det ingen som vet vem Stig Malms förfäder var?????? smiley Med vänliga hälsningar: Steve

2005-05-18, 21:14
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det hedrar dig att du kan medge att du gjort ett misstag, Carl-Fredrik. Jag hoppas att fler tar efter dig.

2005-05-18, 21:23
Svar #12

Jan Andersson

Hej! Jag är förvånad över vilken respons detta mitt inlägg fick. Inte trodde jag att det skulle vara så hett. Den som vet vem jag är, vet att jag absolut inte har något emot Stig Malm eller är ute i något elakt syfte. Sanningen var den att jag av en släkting fick höra att vi var släkt på långt håll och därför slängde jag ut en fråga för att ev. kunna få mer kött på benen. Detta var mitt syfte! För övrigt anser jag inte att kändisar är mer än vanliga människor som är värda all respekt vem det än är. Alltså även Carl-Fredrik, Eva Svensson eller undertecknad. Jan Andersson

2005-05-18, 22:01
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tja, misstaget är väl i så fall att man då och då får för sig att anbytarforum är ett lättsamt och oskyldigt forum, och att man då glömmer bort vilka djupa allvarliga källare fulla med krutdurkar det trots allt tycks finnas överallt, och att det ibland bara behövs en liten, liten lätt gnista för att få det hela att tända till och explodera. Men är man för tillfället lite glad, naiv och impulsiv (där känner jag mig nog träffad) är det tyvärr lätt att glömma bort detta... Du säger, Jojje att Så j-a kul är det inte att bli förlöjligad offentligt! Eller hur? - Nej, definitivt inte! Jag vet! Har man en gång blivit mobbad, mobbar man nog inte andra... Men samtidigt: Så j-a kul är det heller inte att bli anklagad offentligt för något man inte haft en aning om att man har gjort (och heller inte avsett). Jag rår ju faktiskt inte för att andra tolkar in saker i mina inlägg som jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat ana. Jag blev faktiskt ordentligt ledsen över dessa anklagelser. Vad är det för fel med anbytarforum, egentligen? När det faktiskt skulle kunna vara ett så fantastiskt forum? Varför blir det så här, hela tiden? Varför provocerar, missförstår, skadar och sårar vi varandra i stället för att utbyta fakta, kunskaper och erfarenheter på ett generöst och positivt sätt? Vad har t.ex. denna diskussion lett till? Jan är säkert jätteledsen. Jag är jätteledsen. Eva är arg. Du Jojje är nog också tämligen arg. Och Peter funderar säkert på om han verkligen ska ställa upp en period till som anbytarvärd (vilket vi ju definitivt tycker att han ska...). Alla verkar må dåligt av detta (och liknande incidenter). Varför misstror och missförstår vi hela tiden varandras syften, och varför har vi hela tiden (bildligt talat) handen på kniven/avtryckaren och närmast söker förevändningar till öppen konflikt? Varför tycks vi ha så mycket närmare till strid än till samförstånd och förlikning? Kan vi inte försöka att ändra våra attityder till det positiva. Jag ska försöka. Kan inte ni försöka också, åtminstone lite?

2005-05-18, 22:39
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enligt Vem Är Det 1999 är Stig Malm född 1942 4/3 i Sundbyberg. Några föräldrar är inte nämnda. Eftersom det är Stig Malm själv som står för uppgifterna i Vem Är Det, så ser man alltså att han inte velat göra sina föräldrarnas namn offentliga (regel är annars att dessa finns med). Ett tips till alla som kastar sig in för att svara på frågor i den här kategorin är att först kolla Vem Är Det, för där framgår det om personen i fråga vill göra sina närmaste anor offentliga eller ej. För övrigt anser jag att Carl-Fredriks inlägg endast möjligen kan anklagas för att sakna en smiley, inget annat! Tack Carl-Fredrik för din ofta uppfriskande humor. :)

2005-05-18, 22:43
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Anders, jag hade faktiskt tänkt att sätta dit en :), men glömde... När jag kom ihåg det, var det för sent... Tack för uppmuntrande ord. :)

2005-05-18, 23:14
Svar #16

Peter Funke (Aningen)

Stig Malm säger i en intervju på en LO-sida på Internet att hans fars namn är/var Nils och att han var plåtslagare.

2005-05-18, 23:38
Svar #17

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Det finns uppenbarligen risker för att man omedvetet kränker någon med inlägg här. Så länge det är tillåtet att här diskutera inte bara okända personer så måste vi dock acceptera att det ställs frågor om vem som helst. Jag kan inte se någon anledning att man inte skulle kunna fråga om just Stig Malm. Om han nu valt att inte ange sina föräldrar i ett visst bokverk så behöver det inte betyda att hela hans ursprung måste sekretessbeläggas. Carl-Fredrik ska ha en eloge för att han nu är reflekterande, självkritisk och öppen. Han väcker också viktiga frågor om den intolerans som blossar upp här ibland. Jan, jag kan tyvärr inte bidra med några upplysningar i själva sakfrågan - även om jag också har Malm bland anorna. mvh/Dag

2005-05-19, 07:41
Svar #18

Björn Thunberg

Med risk att starta en gräsbrand. Om jag är intresserad av Stig Malms släkt och det t.ex inte står några uppgifter i Vem är det? Vad gör jag då? 1. Kollar på 1970/1980 skivan får fram en födelseförsamling 2. Inser att jag bör vända mig till ett arkiv. Hoppas att personalen där väljer att röja en uppgift som är under 70 år. Om de gör det är saken klar. Sedan är ju naturligtvis det ett bra råd fråga Stig själv. Mvh. Björn

2005-05-19, 07:54
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Hej Carl-Fredrik :) Hoppas att du dragit lärdom av det inträffade, att på denna allvarliga sait, skojas det inte hur som helst. Så glöm för allt i världen inte :) Nog tycker jag att Jojje har en dålig dag och övereagerar. mvh rune

2005-05-19, 10:31
Svar #20

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Bättre att reagera den dag man tycker sig uppfatta en kränkning av en medmänniska än att inte reagera alls. Att dagen efter komma och påstå att den som vågade ta upp saken har en dålig dag, det känns som en väldigt onödig eftersläng. Låt oss nu sätta punkt för detta sidospår och koncentrera oss på att byta anor! mvh/Dag

2005-05-19, 10:42
Svar #21

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Well! Kantstött porslin behövs ju det kan ju alla se, eller hur? Få snacka lite oförpliktigande, det var nästan aldrig bråk där, men reflektioner över livet och vardagen (med personer som har ett gemensamt intresse fór släktforskning, kulturhistoria m.m.). Det kan man ju inte göra flera på samma gång, om man skulle mejla till varandra!  
För mig verkar det som om gräsbränderna blossar upp (gång på gång) för att vissa saker är förbjudna att diskutera sakligt (eller snarare inte bemöts med respekt från er (medlemarnas!) styrelses sida!) + att en allmän chat som t:ex. KP togs väck (som straff? och i så fall för vad?).
 
M.V.H. Steve

2005-05-19, 12:25
Svar #22

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Steve! Du har helt rätt. Jag tycker det verkar bli allt fler gräsbränder...:) En liten lättsam chat med prat om både det ena och det andra skulle säkert förhindra att elden blossar upp så ofta i andra diskussioner. Att låta elden istället blossa upp i chatten och därmed minimera en större skogsbrand på andra ställen tycker jag, som många andra, är en lysande (:)) idé. M.a.o. jag saknar KP.... Hälsningar Anita

2005-05-19, 15:32
Svar #23

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Jag reagerar också negativt på Eva Svenssons inlägg och positivt på Jojjes (denna gång). Det är jobbigt med all negativ kritik så fort en kändis dyker upp. Är man känd tror jag man störs mer av telefon än en fråga här. Eftersom ingen annan vågar ta reda på hans föräldrar har jag gjort det åt er. FAR Nils Malm född 19151122 MOR Elsa född 19150811

2005-05-19, 16:26
Svar #24

Jan Andersson

Tack Dag! för dina kloka ord. mvh/Jan

2005-05-19, 16:29
Svar #25

Jan Andersson

Jessica! Jag håller med dig. Bättre att fråga här än att ringa. Syftet var ju släktforskningen! MVH/Jan

2005-05-19, 17:33
Svar #26

Björn Thunberg

Nej, nu håller jag inte med Jan. Anting att du ställer en fråga här och får svar som står i Vem är det ? Därefter använder 1970 som källa för att få födelseförsamling. Jag vet åtminstonde två kända svensk.. som har fel far i Vem är det? Björn

2005-05-19, 18:27
Svar #27

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Bra Jessica! Jag skulle gjort det samma om jag kunnat.  M.V.H. Steve

2005-05-19, 20:24
Svar #28

Niklas Persson

Att Kantstött Porslin hindrar gräsbränder på andra håll på Anbytarforum påstås ofta som argument för att öppna KP igen. Det betyder mao att de som skulle tända på istället avreagerar sig på KP. Och det får vi väl lita på då verkliga experter uttalar sig. De som använder det argumentet för öppna KP igen är ju den lilla grupp som fullständigt dominerade hela KP..... Så ge dem tillbaka KP så minskar risken vi andra får brännskador, det har vi deras eget ord på..... :)

2005-05-19, 21:02
Svar #29

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Niklas! Jag kan då garantera att den lilla grupp som dominerade KP gav inga brännskador genom sina inlägg!! Jag tror snarare att de olika inläggen många gånger lindrade de svåraste brännskadorna som uppstod i andra diskussioner! Det var tyvärr en annan klick som saboterade det lilla nöjet med denna chat. Jag tror dessvärre att en chat av det slag som KP inte skulle fungera igen. Det finns alltför många som skulle sätta käppar i hjulet bara för att sabotera, så det är bäst att låta det vara som det är.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna