ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malm, Stig (f. 1942)  (läst 2303 gånger)

2005-05-20, 18:05
läst 2303 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:43
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jaså, denna avdelning av Anbytarforum har inget gemensamt med skvallerpressen? Nähä, då är det alltså en ren slump att det titt som tätt dyker upp frågor om större eller mindre "kändisar" så fort vederbörande flimrat förbi i TV-rutan? Det är alltså inte bara frågan om samma nyfikenhet som gör att folk köper Svensk Gamtidning och Känt i Veckan? Inte det? Tack för upplysningen!

Allvarligt talat: Det är två saker som tydligen behöver upprepas varje gång en sådan här diskussion uppstår under olika kändisrubriker; det ena är ett konstaterande och det andra är en fråga.

Först ett enkelt konstaterande av ett faktum, som somliga tycks ha väldigt svårt att inse: Detta handlar inte om någons rätt att vara intresserad av eller forska efter någon känd eller okänd persons anor - det handlar om vad som ska publiceras på internet! För, tro det eller ej, det går att bedriva släktforskning utanför Anbytarforum - också om "kändisars" anor!

Detta leder fram till frågan, som jag ännu inte har lyckats att få ett svar på trots många tidigare försök: Varför är person A:s rätt att publicera uppgifter om person B:s familj på internet viktigare än B:s rätt att själv få avgöra vad som ska publiceras om hans/hennes familj? För, tro det eller ej, det är inte bara frågeställaren och svararen som kan läsa det som skrivs här - det kan alla från Grönland till Nya Zeeland!

Eller m.a.o.: Varför behandla andra människor som objekt för släktforskning - i stället för att se dem som individer som också har rättigheter? Är hänsyn inget som släktforskare behöver visa?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-20, 19:23
Svar #1

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Tack Jörgen! Du och några till har förstått vad det hela handlar om; Ren nyfikenhet och en total brist på hänsyn. Precis som hos skvallerpressens journalister.
 
Angående erbjudande att skriva under ett protestbrev: det räcker så väl med att ha blivit påhoppad här - så inte vill jag riskera hamna centralt i någons kartotek över klagande forskare bara för att jag gav  ett råd om det absolut enklaste och artigaste sättet att ta kontakt med en nu levande släkting som är s.k. kändis.

2005-05-20, 19:31
Svar #2

Björn Thunberg

Jag förstår Evas synpunkt problemet av vissa här är du säkert redan "stämplad" som "klagande forskare".

Jörgen Tollesson:
Kanske bör du gå i spetsen för kampen emot kändissidorna?

Björn

2005-05-20, 20:01
Svar #3

Peter Funke (Aningen)

Hej Björn, jag har just skrivit ett inlägg i tråden Kändisars antavlor. Jag hajade till lite när jag gick tillbaka i den, för då såg jag att Du då var positivt inställd till forskning om kändisar och skrev i det första inlägget i tråden att det finns säkert många som tycker det är intressant med kändisar. Nu skall jag inte slå dig i huvudet med ett fem år gammalt inlägg, för man har självklart rätt att ändra sig! Däremot undrar jag VAD det är som fått dig att ändra din syn på kändisanorna, och vad Du då hade för förväntningar på ämnet?

2005-05-20, 20:26
Svar #4

Björn Thunberg

Jag väntade på den frågan. Därför känner jag inte att jag "blivit slagit i huvudet".

Vad som fått mig att ändra mig?
Min förväntning var vilken var naiv det erkänner jag var följande.
a. På flertalet arkiv.ins fanns det utredningar på kändisar i HLA Thorbjörn Fälldin, Ola Ullsten, m.fl på Släktforskarnas hus Gunde Svan etc etc. Jag önskade att dessa skulle kunna göras offentliga för det stora flertalet om probandet går med på detta. Eller att personen är äldre än 70 år. Naivt men så var det.

När det gäller vad som gjort att jag ändrat ståndpunkt är följande:
1. Vissa personer tycks känna en lystnad att studera t.ex. kriminella gör det men basuna inte ut info. Vi har ju redan haft två fall av pinsamheter där.

2. Vi har tycker jag mig ha fått en viss "känt i veckan" forskare. Man läser en tidning hos frisören eller så. Därefter vill man veta "allt om den kändisen".
Kan du Peter Funcke t.ex. förklara varför t.ex Daniel Persson Collerts släktförhållande står fortfarande kvar??
Ja jag har ändrat uppfattning, citerar återigen Kejsar Wilhelm II av Tyskland:
"Detta hade jag velat".
Alltså hade jag insett det här hade jag aldrig startat tråden.

Björn

2005-05-20, 20:54
Svar #5

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
När ska detta ta ett slut. År det verkligen vuxna och kanske dessutom välutbildade människor som håller på och tjafsar om denne Stig Malm, m fl. Gå ut till närmaste pressbyrå och köp en tidskrift med namnet Se och Hör eller liknande skvallertidningar. Alla era inlägg speglar Sverige av i dag, intresse kring vad som händer kring i dag levande människor.
Mvh Martin B

2005-05-20, 21:03
Svar #6

Peter Funke (Aningen)

Björn, tack för svaret! Jag hoppas att den här diskussionen fortsätter i Kändisars antavlor och då kanske jag får återkomma? Helt kort dock: jag vet knappt vem Collert är (någon exvän till kronprinsessan tror jag?), varför han förekommer här kan nog bara den som ställde frågan svara på, och om han är mindre kändis nu än förut har jag ingen uppfattning om. (För min del är han lika ointressant nu som tidigare...)
 
Martin, det som jag tycker är intressant är att ett ämne som tillkommit på en redaktörs initiativ plötsligt blir utsatt för något som kan liknas vid ett drev, och det ropas på att ämnet skall bort - något som också hände med salig K.P. (även om den tråden tillkom på annat sätt). Så länge vi inte vet följderna med att en populär tråd tas bort så kanske det är bättre att diskutera följderna innan tråden försvinner än att käbbla om det efter fullbordat faktum, som i fallet K.P?
 
(F.ö. hoppas jag också att diskussionen tas bort från Malmbanan...)

2005-05-20, 21:18
Svar #7

Christian Andersson

Varför kan ni inte göra som Jörgen säger:
 
1. Forska själva
2. Fråga Stig om ni får lägga ut det på nätet
 
Svårare än så är det inte ;-)
 
Jan, hoppas detta kan ge dig svar på någon av dina frågor:
 
http://www.genealogi.se/blekinge/stigmalm.htm
 
Mvh Christian

2005-05-20, 21:45
Svar #8

Utloggad Per-Åke Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2018-09-09, 19:47
    • Visa profil
Apropå gräsbränder: Carl-Fredrik Hanzon (Alfred) – fredag den 20 maj 2005 kl. 16.30:
 
Gräsbränder kan faktiskt uppstå på vilken sida om staketet som helst. Teorin om att det uppstår mindre ofta på andra sidan staketet eftersom gräset där är grönare och därför skulle vara fuktigare stämmer inte.  
 
Gräset syns faktiskt vara grönare på andra sidan staketet, men skälet till det är helt enkelt att man ser det från sidan, medan man ser den egna ojämna, torra och mossiga gräsmattan mera ovanifrån.  
 
Det är tveksamt om nötkreatur lär sig detta, ens efter att brutit ner några gärdesgårdar för att undersöka saken, men människor bör så småningom kunna göra det.
 
Mvh/Per-Åke

2005-05-20, 22:15
Svar #9

Björn Thunberg

Peter flytta den här delen av diskussionen till ny arena förslagsvis:
"Kändisdelen på rötters varande eller icke varande!

Björn

2005-05-20, 22:30
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tycket fortfarande att de flesta kritikerna av Kändisars härstamning skjuter över målet, och Eva försöker dölja sitt ironiska svar i detta resonemang.
Att man ogillar denna diskussion behöver inte resultera i att man är ironisk mot personer som ställer frågor i den. I stället ska man vända sig till de som är ansvariga för diskussionens skapande (i detta fall den förre redaktören för Anbytarforum, Håkan Skogsjö), eller de som avgör vilka diskussioner som ska få vara kvar i Anbytarforum. Ett fel behöver alltså inte bemötas med ett annat!

2005-05-20, 23:02
Svar #11

Björn Thunberg

Jojje tycker du att den här delen av rötter är av godo eller ondo?

Eller skall vi tilllämpa 70-års regeln här också?
Björn

2005-05-20, 23:12
Svar #12

Jan Andersson

Hej Christian!
Jag måste ge dig dagens ros.
Mina frågor är besvarade !!!
Du har verkligen gjort en stor insats för mitt forskande. Till min glädje var det som jag hade hört att jag var släkt med Stig Malm.
Inte visste jag att det var min turdag idag!
Varmt tack än en gång!
 
MVH/Jan

2005-05-20, 23:17
Svar #13

Björn Thunberg

Vad kul ta nu och meddela Stig Malm att han är släkt med dig Jan så kanske ni kan tills ordna en släktträff.

Björn

2005-05-20, 23:19
Svar #14

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vad jag tycker eller inte tycker om den här delen av Anbytarforum är ganska irrelevant. Men du kan möjligtvis dra en slutsats utifrån min tidigare närvaro bland dessa rubriker om du vill...
Jag vill ändå poängtera att kändisars härstamning ändå verkar vara intressant för fler än de som vill erkänna det, då jag med egna ögon konstaterat att Gunde Svans antavla hänger i korridoren i det nya släktforskarcentrum, och inte bara där förresten!
Tittar man på Svenska antavlor genom åren, eller Släkt och Hävd, så hittar man dessutom en hel drös med kändisanor, så att det finns en sådan diskussion här än väl inte att förvånas. Eller är det någon skillnad på att vilja veta Stig Malms anor, mot att vilja veta Marcus Wallenbergs?

2005-05-20, 23:47
Svar #15

Björn Thunberg

Nej det är precis lika onödigt att publicera Stig Malms anor på webben mot dennes vilja som
Marcus Wallenberg dy.

Marcus Wallenberg dä 1899-1982 är ju äldre än 70-års gränsen.
Björn

2005-05-20, 23:58
Svar #16

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Men Gunde Svan måste ju ändå vara under 70 år ? Annars ser han ung ut för sin ålder.

2005-05-21, 00:09
Svar #17

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
70-årsgränsen gäller så vitt jag vet endast uppgifter som kan vara till men för nu levande personer. Förbundet har i åtskilliga inlagor bekämpat t.ex. SVAR:s tillämpning av 70-årsgränsen...
Visst är det bra att man debatterar etiken kring släktforskning, men det vore också bra om man skilde äpplen från päron och gav sig på rätt personer i debatten.
Att hoppa på enskilda som ställer frågor under rubriken Kändisars härstamning, är bara plumpt!

2005-05-21, 00:15
Svar #18

Björn Thunberg

Jojje i princip är vi (tror jag) överens.
Det är fel att skälla på enskilda personer. Det är rubriken som är fel!

Annki jag kanske var otydlig eller så är jag trött. Om en kändis vill ha sitt träd publicerat på webben eller andra lokaler så är det ju okej för mig. Jag kan ju inte gå emot den det berör eller.
Björn

2005-05-21, 05:01
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Hej
Som jag tycks minnas var det mycket mildare diskussioner i Kantstött, än vad den här är.   
 
rune

2005-05-21, 09:11
Svar #20

Björn Thunberg

Jag tror aldrig jag besökte Kantstött Porslin.
Att läger låter skarpare kanske beror på att positionerna för vissa av debatörerna är låsta.

För att citera dåv. statsminister Olof Palme i ubåtshysterin inför valet 1985:
" Nu är alla broar rivna".

Björn

2005-05-21, 09:57
Svar #21

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Jorge Lintrup- sluta nu.
Ingen har HOPPAT PÅ någon här -mer än just Du som hoppar på mig personligen och anklagar mig på ett mycket fult sätt. Jag svarade frågeställaren genom en formulerad fråga som absolut inte är ett påhopp - eftersom jag anser att man ska ta kontakt med den (i högsta grad levande) person man tror vara  en släkting även om den personen råkar vara s.k. kändis.  
 
Men nu är det Du som får sluta upp med dina påhopp på mig! Jag står för det jag skrivit på klar och ren svenska. Så Du kan sluta att TOLKA in saker i det jag skrivit!
Jag tycker att Herr Anbytarvärd har skäl att säga ifrån om Dina inlägg nu. Det finns en gräns.

2005-05-21, 10:55
Svar #22

AnnBritt Sjödin

Hej....Jag bara undrar lite..det språrar ur allt mer...så här var inte klimatet i början när jag besökte Anbytarforum...Det känns nästan svårt att rekommendera Abf till forskande släktingar och vänner...Det är så trist att ständigt se att folk här glömt vad Abf är till för. Jag är väldigt tacksam att Abf finns. Alla hjälpsamma, generösa människor. Att själv få hjälpa till om jag kan.
Under en period avhöll jag mig härifrån...Kom sen tillbaka och fann att det blivit värre. Vi är vuxna människor. Kliv ur sandlådan och ta till vara Anbytarforumet som det är tänkt. Ruriken är Stig Malm och inget annat. Jag tycker vi ska vara rädda om våra "kändisar". De har rätt till ett privatliv, precis som jag och min familj. Om jag tänker mig för innan jag skriver här, så blir det inte så svårt. Visa hänsyn både mot dom vi forskar om, levande eller avliden spelar ingen roll. Visa även hänsyn mot medmänniskorna i Abf och gå inte in i svaromål hela tiden. Lite mer glädje och positiv anda är inte onyttigt på något sätt.
Varma hälsningar,
AnnBritt

2005-05-21, 11:06
Svar #23

Björn Thunberg

AnnBritt:
Anbytarorum är på den stora hela en helt okej webplats. Just den här delen bör man sätta sig ner och diskutera vad som bör göras.

Men ditt inlägg är sunt och positivt.
Kanske anbytarvärden bör bryta här nu.
Det var en tid sedan debatten gällde Stig Malm.

Björn som också (även om det kanske inte tycks så) sänder varma hälsningar

2005-05-21, 11:29
Svar #24

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag erkänner öppet att jag är intresserad av vissa offentliga personer som utfört något som jag tycker är intressant. Láser gärna biografier och självbiografier etc. Jag är dock inte intresserad av avslöjanden och skvallerjournalistik. Jag känner en hel del s.k. kända människor, vilka ju inte är märkligare än nâgon annan av oss. Att fråga efter t.ex. Stig Malms anor (och då kanske utlämna eller bara nämna vid namn hans ev. nu levande föráldrar) fór att skriva om anor längre tillbaka tycker jag är av allmänt intresse. Om man inte får frågga och svar om det, så är det ju lika befängt att man själv få lov att fråga om eller lämna ut sina egna förfäder för de är ju ofta också många andras förfäder (som då skulle kunna känna sig kränkta om dessa t.ex. varit nazister, fascister eller stalinister, eller mördare etc etc...)
Eller att fråga fór vänner och bekanta om deras förfäder för deras räkning så att säga (de har ju andra sláktingar som inte kanske gillar det!).
Och så hänger Gunde Svans (eller vad han heter?) antavla på Sveriges Släktforskar Förbunds vägg vad är det för dubbel moral? Tag genast ned den om (för censur verkar ju vara det man löser problem med inom detta förbund?) eller när ni stänger denna rubrik!  
 
M.V.H. Steve

2005-05-21, 12:34
Svar #25

Jan Andersson

Till Anbytarvärden!
Vore det inte dags att bryta nu?
Jag ställde frågan från början och har fått svar. Detta är nog! Det spårar ur.
Anbytarforum är en fantastisk tillgång.
Ha en fin dag trots regnet (som behövs)
 
MVH/Jan

2005-05-21, 12:40
Svar #26

Jan Andersson

Till Stig Malm!
Om Du läser detta så hoppas jag du tar det för vad det är. Du har ju humor har jag förstått.
Ha de gott!
 
MVH/ en släkting

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna