ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-20  (läst 2702 gånger)

2005-05-19, 21:09
läst 2702 gånger

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Anbytarforum verkar vara kusin till Hänt i veckan och liknande skvallertidningar. Jag som trodde att man forskade i sina egna anor i kyrkböcker och andra källor samt ställde en fråga här om man kört fast. Jösses så nyfikna herrarna (mest) är på kändisar av alla de sorter. Seriöst?

2005-05-19, 22:15
Svar #1

Sofie Johansson

Skärpning Eva!
Nu tycker jag att du är för oförskämd!!!!
Anbytarforum är fantastiskt! En möjlighet för människor att kunna lösa sina frågor. Detta är väl att göra en höna av en fjäder???
Själv har jag i fem års tid fått hjälp från Anbytarforum. Det händer någon gång att någon är lite stingslig i tonen men 99% är vänliga och hjälpsamma vilket alla får nytta av indirekt.

2005-05-19, 22:40
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Eva Svensson!
Om du nu vill spilla ditt ogillande över någon, så borde du börja med de ansvariga för Anbytarforum - eftersom det är de som har skapat diskussionen en gång i tiden. Du kan väl rimligtvis inte anklaga Jan Andersson för att det finns någonting som heter Kändisars härstamning och att han använder sig av den möjligheten! Det vore lika idiotiskt som att anklaga någon som kör 90 för att köra för fort på en motorväg...
Jan Andersson har inte gjort något fel när han ställde frågan. Han har heller inte ställt frågan fel. Dessutom är hans namn så vanligt att du inte kan vara säker på om han är någon bekant Jan Andersson, eller någon nybörjare Jan Andersson...
Låt oss anta att han var nybörjare. Är ditt svar ett bra svar? NEJ, absolut inte! Det är inget bra svar att hänvisa till Stig Malm själv.
Hur skulle det t.ex. se ut om alla svarade som du när man ställde enkla frågor? Hej, jag heter Kalle, vad heter du? Svar: Det har inte du med att göra! Ursäkta, kan ni säga mig vad klockan är? Skaffa dig en egen klocka! Kan ni säga mig hur man kommer till den här adressen? Titta i kartan själv!
Jag måste säga att jag häpnar när Eva Svensson menar sig vara seriös i sammanhanget!

2005-05-19, 22:51
Svar #3

Björn Thunberg

Problemet är ju att den här delen av Rötter förstör mer än den gör nytta. Nu börjar snart gräsbranden. Björn

2005-05-19, 22:58
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Oroa dig inte för det, Björn, den här avdelningen kommer att försvinna ändå snart nog! Det är dock inte ämnet jag reagerar mot eller för, utan den uppenbara arrogans som visas gentemot okända.

2005-05-19, 23:18
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Rötterrådet skall få grunna på kändisarnas vara eller icke vara hoppas jag - själv gör jag bara lite markarbete här nu.. Klippa/städa inlägg gör jag inte, men jag stänger förstås om det behövs. (Ämnesurspårningen kommer ju åter ständigt här under Kändisar, och det har mer än en gång flyttas/brutits ut till nya debatter. Har ingen bra lösning.)

2005-05-19, 23:58
Svar #6

Ingegrd Johansson

Hej Peter! Jag har ett bra förslag till lösning. Stäng den här avdelningen! Den som vill forska på kändisars anor får väl göra det - på samma sätt och samma villkor som man forskar på alla andra anor. Att ha en särskild avdelning för kändisar är ju både onödigt och löjligt. Släktforskarförbundet har ingen anledning att räcka en hjälpande hand åt den skvallermentalitet, som frodas så bra i en del andra media. Mvh Ingegärd

2005-05-20, 00:05
Svar #7

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Jag har ej gått på någon personligen med invektiv ! Jag har utryckt en åsikt -som jag inte skäms över. Trist att ni andra TOLKAR in så mycket elakt i det jag skrev och att ni visar er så ilskna -och får till det i märkliga scenarior. Det är nästan som om ni vill lägga ord i min mun som jag aldrig skulle använda. Ni läser tydligen mycket slarvigt. När jag skrev att man kan ta kontakt med Stig Malm personligen så betyder det inte att tio eller tjugo av er alla ringer till honom. Den som är släkt kan faktiskt skriva ett brev, berätta vem han/hon är och orsaken till att man vill veta om hans föräldrar. DET tycker jag är ett bra och trevligt sätt att ta kontakt med en förment släkting. ( I telefonkatalogen står faktiskt även postadresser! ) Men jag är ändå övertygad om att Stig Malm skulle vara både artig och trevlig om en släkting ringde. Det kan faktiskt vara en bra början på en ny släktkontakt. Det känns inte trevligt att så många kände för att kasta sten och bara hängde på. Det känns faktiskt riktigt obehagligt.

2005-05-20, 00:14
Svar #8

Utloggad Stig Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2014-01-11, 09:21
    • Visa profil
Det är knappt jag tror det är sant! Att en sådan enkel fråga här på anbytarforum kan bli till ett smått hysteriskt bjäbbande om vad som är rätt eller fel när man frågar något här. Har man ingen koll på eller inte vill svara med upplysningar i frågan, så är det väl bara att låta bli tangentbordet och klicka sig vidare till en fråga som man kan/vill svara på. Det enda jag stör mig på är att man inte måste ange en korrekt e-mail adress när man skriver inlägg Mvh Stig Mattsson

2005-05-20, 01:27
Svar #9

Björn Thunberg

Då undrar jag följande: 1. Skall man alltid tiga Stig? 2. Däremot är vi överens på din tredje punkt. Nämligen kravet på en korrekt e-postadress. Kanske också vore något för rötterrådet att tänka på.

2005-05-20, 09:17
Svar #10

Utloggad Stig Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2014-01-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Björn (och alla andra) Nu kanske jag gör mig ovän med många här, men det må vara hänt :) Har man inget att säga så kanske det inte är en så dum ide att vara tyst. Känner man att man inte kan vara tyst så finns det tusentals chatt sidor på nätet där man kan få ventilera sina åsikter med likasinnade. Att detta forumet finns, är gratis och reklambefriat får vi nog anse vara en ynnest. Mvh Stig Mattsson

2005-05-20, 09:36
Svar #11

Björn Thunberg

Jag känner mig inte vi blivit ovänner. Dock skall jag så här: Ibland skall man inte vara tyst. Detta forum är på det stora hela en guldgruva för forskningen. Det finns dock vissa sekttioner som kanske bör ses över eftersom gräsbränder börjar ofta där. Björn

2005-05-20, 10:47
Svar #12

Jan Andersson

Låt oss nu lämna detta bakom och gå vidare i vår forskning för det var ju syftet med min fråga, inget annat!

2005-05-20, 10:59
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jojje /med all respekt, jag är inte det minsta arg eller fientligt inställd till dig, tvärtom brukar jag uppskatta dina färgstarka inlägg/, varför intar du en sådan överbeskyddande attityd gentemot sådana som du tror är nykomlingar/ ej så erfarna släktforskare (det kan ju mycket väl vara så att de har forskat i många år fastän de inte har varit så flitiga i just anbytarforum)?
 
Själv försöker jag att behandla alla forumaktörer lika, oavsett vem det är (åtminstone försöker, jag vet inte om jag alltid lyckas...). Jag utgår ifrån att alla som deltar i forumet är vuxna människor, som deltar av fri vilja och på samma villkor. Att utgå ifrån att vissa är nykomlingar och därmed (varför därmed egentligen?) inte kan vare sig stå på egna ben och tala för sig själva, tycker jag är att nedvärdera dem en aning. Jag får nästan känslan av att det är lite förmyndarattityd över det hela, som att se ner på misstänkta nybörjare en aning (från en förment upphöjd position), ungefär som en klapp på huvudet och attityden stackars liten. Jag tror inte heller att de själva trivs särskilt bra med att bli behandlade som sköra porslinsdockor, som man måste hantera med silkesvantar.
 
Själv blir jag (trots att jag vet att det egentligen bara handlar om om omtanke och välvilja) alltid heligt ...arg..., när någon visar den attityden gentemot mig (det händer ibland, eftersom jag understundom gör ett aningen tankspritt intryck). Men jag blir tusen gånger hellre behandlad som vuxen fiende (jag hoppas verkligen inte att jag inbjuder till någonting nu...) än stackars lille vän. I det förra fallet blir man åtminstone respekterad. Åtminstone jag tycker att bästa sättet att respektera sina medaktörer på anbytarforum, är att behandla dem som jämlikar och som vuxna människor med eget ansvar, kapabla att svara för sig själva.
 
Med stor respekt, men med hävdande av en annan åsikt,
Carl-Fredrik
 
P.S. Jag vet att även detta är utanför ämnet, det tror jag  att Stig Malm också skulle hålla med om.

2005-05-20, 11:07
Svar #14

Michaël Lehman (Philippos)

Om man ser »gräsbränderna» som ett problem (vilket de naturligtvis kan vara), börer man väl snarare åtgärda »gräsbrändernas» orsaker, i stället för att riva upp »gräsmattan». Ty det är väl knappast så, att »gräset» i just denna sektion av Anbytarängen är självantändligt...?

2005-05-20, 11:38
Svar #15

Björn Thunberg

Jag satt just och funderade på när min kollega Michaël Lehman skulle dyka upp. Vilka är då orsakerna som Lehman talar om? Ja för min del är det följande. 1. Vi talar om uppgifter som yngre än 70 år. 2. Någon indvid är ovanligt intresserad av kändisar. 3. Precis det Stig skrev i sitt inlägg. Risken med intetsägande mailadresser. Många gånger är jag överens med Michaël emellertid här är vi inte det. Jag anser gräset är mer självantändligt här. Eftersom det är nutid vi talar om. Om någon lade ut t.ex Stig Malms fars anor eller mors anor här så vore problemet mindre dessa är ju äldre än 70 år.

2005-05-20, 13:09
Svar #16

Jan Andersson

Det finns synpunkter som det finns människor men va de inte forskning vi skulle hålla på med. Det var mitt syfte! Jag ber än en gång låt oss lägga detta bakom oss och forska vidare för det är vad vi gör på Anbytarforum. Ha en trevlig helg!

2005-05-20, 13:39
Svar #17

Björn Thunberg

Då inbjuder sig en fråga. Jag ber om ursäkt att denna inte ställts tidigare. Varför är du intresserad av Stig Malms släkt ? Björn

2005-05-20, 13:56
Svar #18

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Björn! Jan Andersson skrev om varför han frågade i sitt inlägg onsdag den 18 maj 2005 kl. 21.23. Mvh Per Schröder

2005-05-20, 14:05
Svar #19

Bjrn Thumnerg

Då ber jag Jan om ursäkt för detta. Diskussionen har ju blivit så lång att man kan inte se hela utan att gå mellan. Tack för att du är uppmärksam Per Schröder. Björn

2005-05-20, 14:26
Svar #20

Jan Andersson

Björn du är förlåten!!!!! Så kan de gå när inte haspen är på.

2005-05-20, 15:01
Svar #21

Jan Wallander

Eva Svensson! Du behöver verkligen inte känna dig ensam i den stora massa som under åren har ifrågasatt rotandet i kändisarnas släkter. Och som med avsmak har konstaterat att kändisar även omfattar mördare och andra förbrytare. Här hängs tjocka släkten gladeligen ut till allmänt beskådande. Liknelsen med Hänt i veckan är snäll, för att inte säga mesig. Detta är mycket värre! Stäng skiten, Peter! Mvh Jan W

2005-05-20, 15:07
Svar #22

Björn Thunberg

Jan Wallander, Eva Svensson vi slåss ju för samma mål. Det är tyvärr så att Peter Karlsson kan säkert inte själv stänga kändissiten. Utan detta måste förbundstyrelsen ta beslut på eller? Men Eva och Jan kan inte ni maila mig så kan vi påbörja ett upprop bland släktforskare och övriga och därefter lämna in en lista till Ted och de övriga. Sedan står naturligtvis övriga att göra ett lista med det andra kravet låt kändissidorna vara kvar! Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag kan acceptera kändissidor när det gäller kändisar som är äldre än 70 år! Björn Ps. Tack för ursäkten Jan Ds.

2005-05-20, 15:33
Svar #23

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej det är oftast snarare tvärtom Jan. Det är med stor respekt som man frågar om kända personer.  
Det kan ju vara personer man stått nära på olika sätt eller som man läst, sett på film, teater  etc. och då kan det väl inte vara fel att man vill veta mer om dem, bl.a. om deras anor.  
Jag upprepar igen, att man inte ska syssla med nulevande föräldrar och syskon som inte innehar en offentlig position (det är naturligtvis min egen privata åsikt och som jag förstår anbytarforums regler) och att offentliga personer ska behandlas med respekt. Nej det är ingen likhet med varken skvallerpressen eller kvällspressen i detta sökande. Personligen är jag inte ute efter att veta om nulevande Kändisars privatliv i övrigt, men deras offentliga liv och deras bakgrund (bla. deras anor) som kan ha stort intresse om man intresserar sig för deras virke (det var danska danska eller hverv, heter det värv eller verksamhet på svenska?). Ofta är det ju just hänvisningar till andra biografiska fakta på andra siter eller citat därifrån, det handlar om, där den person det handlar om själv har berättat eller givit tillåtelse till publisering av sina anor etc.
Nu blev stackars Stig Malm måltavla för denna diskussion, istället för att frågande fick något serisöst svar mer än Jennys (och om dessa föräldrar fortfarande är i livet, kunde man utlämnat dem och gått till far och morfäldrar etc.!).  
Reaktionen kom p.g.a. det som Jojje så tydligt och klart pekar på i ett av sina inlägg; slå upp själva svaret!  (alltså inte hänvisning till fakta men ring honom, i detta tillfälle).  
 
Och en sak till; jag tycker visst att man ska vara solidarisk med andra människor som blir dåligt behandlade, också här på Rötter, men det tycker INTE Sveriges Släktforskarförbunds styrelse har jag förstått och en hel del medlemmar som alltid är ute och motarbetar lojalitet med dem som drabas av disrespekt...! Vi som blandar oss i dessa debatter till fördel för andra dåligt behandlade, skapar inte gräsbränderna, det är dem som i likhet med styrelsen för detta förbund, försvarar den dåliga behandlingen av dessa medmänniskor...eller förtiger att så sker!
 
M.V.H. Steve

2005-05-20, 15:39
Svar #24

Björn Thunberg

Kanske håller jag och Steve på hitta en överenskommelse. Lämna ute föräldrar om dessa är i livet skall lämnas utan uppgifter. Sedan en fråga i största allmänhet vem är kändis? Jag har på annan plats i det här forumet (om inte inlägget försvunnit) ifrågasatt varför en antavla på Daniel Persson-Colbert finns kvar? Har är väl ingen kändis längre? Björn

2005-05-20, 15:57
Svar #25

Michaël Lehman (Philippos)

Och på vilket vis är gräset på denna del av Anbytarängen mer självantändligt, Björn? Jag kan inte se annat, än att gräsbränderna alltid uppstår efter det samma personer har stört utflykterna här.

2005-05-20, 16:15
Svar #26

Utloggad Anna Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Stäng den här avdelningen! Den som vill forska på kändisars anor får väl göra det - på samma sätt och samma villkor som man forskar på alla andra anor. Att ha en särskild avdelning för kändisar är ju både onödigt och löjligt. Släktforskarförbundet har ingen anledning att räcka en hjälpande hand åt den skvallermentalitet, som frodas så bra i en del andra media. Saxat från Ingegärd Johanssons inlägg: torsdag den 19 maj 2005 kl. 23.58. Mycket bra inlägg och jag instämmer till fullo!

2005-05-20, 16:30
Svar #27

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Gräsbränder torde så gott som alltid uppstå på ens egen sida om staketet. Motivering: Eftersom gräset som bekant alltid är grönare på andra sidan om staketet (fråga vilket nötkreatur som helst (:))), är det följaktligen mindre grönt (dvs torrare) på den egna sidan. Och eftersom gräsbränder oftare uppstår i torrt än i fräscht och grönt gräs, är sannolikheten mycket stor att det är just på förstnämnda ställe de uppstår. Slutsats: Vi kan alltså konstatera att gräsbränder i regel uppstår på ens egen sida om staketet :).

2005-05-20, 16:36
Svar #28

Björn Thunberg

Jaha Michäël Lehman. Nu vill jag att du förklara dig vilka är det som stör? Gränsbränderna är tydliga här eftersom vi talar om nu levande indvider. Att det blir småbränder får man nog leva på. Jag vet att ifrågan om offentlighet eller inte står du och jag inte på samma linje. Kan vi åtminstonde inse att vi bör definiera vad är en kändis? Är alla kronprisessans pojkvänner äkta eller uppdiktade i Skvallerpressen kändisar? Är du Michaël en kändis, jag känner mig inte som i vart fall.

2005-05-20, 16:40
Svar #29

Björn Thunberg

Tack Carl-Fredrik dit inlägg kändes som ett avkylande regn på elden Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna