ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundgren, Oskar (1862-1937), rektor och politiker  (läst 1031 gånger)

2009-10-28, 23:09
läst 1031 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag undrar om min farfars far skulle passa in i det där gänget också; Oskar Lundgren(1862-1937) var politiker(liberal, andra kammaren) och rektor(På bl a Mölnlycke folkhögskola), han finns både i SBL och Svenska män och kvinnor. Han var också aktiv i nykterhetsrörelsen och kom även med en motion till riksdagen där alkohol ej få serveras på tåg eller druckna personer inte fick åka tåg(kommer inte ihåg vilket).  
 
Han finns iallafall med i Nykterhetrörelsens banérförare; http://runeberg.org/nykbaner/0537.html
 
Stefan

2009-10-29, 16:05
Svar #1

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Stefan,  
 
jag lade märke till ditt inlägg eftersom jag bor nära Mölnlycke. Jag vet egentligen inget särskilt om Lundgren mer än just att han var föreståndare (det hette visst inte rektor då) för Wendelsbergs folkhögskola och att det finns en väg i området närmast skolan som heter Oskar Lundgrens väg. Råkar även ha en bok, Wendelsberg 1908-1958, där åtta sidor ägnas helt åt honom. Kan citera ett stycke därifrån:  
 
Oskar Lundgren föddes 1862 i Råda församling i Skaraborgs län. Hans far var fanjunkare. Fadern gick emellertid tidigt bort, och det var modern, som spelade den största rollen för sonens livsinriktning. Hon synes ha spelat en utomordentlig roll för sonen under hela sin levnad.  
 
Det är en lustig detalj för en släktforskare att han var född i Råda i f.d. Skaraborgs län, när Mölnlycke ligger i Råda församling i f.d. Göteborgs och Bohus län.  
 
Hoppas att det fanns någon ny information för dig i detta. Hälsningar /Sven

2009-11-30, 14:06
Svar #2

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Tack!!
 
Jo, jag anser att man hittar lite allt möjligt om honom och han förekommer lite överallt i källorna. Har också hittat motioner skrivna av honom och få se om jag scannar in den någon gång, så har jag hittat en bild på honom och hans fru Anna. Han satt på sitt hemmakontor och jobbade, hon satt med för att göra honom sällskap.
 
Tyvärr så har jag hans antavla inkomplett och bifogar vad jag har lyckas få fram hittills(nu har jag fått ett par uppgifter rörande hans mor som ännu inte har fyllt in i nedanstående antavla).
 
Proband
 
Karl Oskar Lundgren, f 1862 i Norra Råda socken(Skaraborgs län), folkhögskolerektor och politiker
 
FÖRSTA GENERATIONEN
 
Far: Sven Johan Lundgren, f 1826 i Norra Härene socken, fanjunkare i Västgöta dals regemente, Död 1868
 
Mor: Minerva Amanda Friberg, f 1832 i Rök socken(Östergötland)
 
ANDRA GENERATIONEN
 
Farfar:
 
Farmor:
 
Morfar: Carl Göran Friberg f 1798 i Harstad(Östergötland)
 
Mormor: Eva Maria Staberg, f 1804 i Kumla(Östergötland)
 
TREDJE GENERATIONEN
 
FF F:
 
FF M:
 
FM F:
 
FM M:
 
MF F:
 
MF M: Margareta Helena Friberg, f 1765 i Östra Eneby socken
 
MM F: Peter Staberg, f 1759, inspektör
 
MM M: Sophia Magdalena Botvidsdotter
 
FJÄRDE GENERATIONEN
 
FF FF:
 
FF FM:
 
FF MF:
 
FF MM:
 
FM FF:
 
FM FM:
 
FM MF:
 
FM MM:
 
MF FF:
 
MF FM:
 
MF MF: Johan Friberg, f 1747 i , handelsman,
 
MF MM: Magdalena Carlsson, f 17? i
 
MM FF:
 
 
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna