ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gore, Al (f. 1948)  (läst 1139 gånger)

2000-02-01, 23:59
läst 1139 gånger

Fredrick Andreasson

Jag har sett i en bok att USA:s vicepresident, Al Gore skulle ha norska anor. Hans farfar eller om det var farfars far skulle komma från en gård som gav upphov till namnet. Någon som kan verifera uppgiften?
 
Mvh
Fredrick Andreasson

2000-02-02, 10:00
Svar #1

Carina Sunesson

Hej Fredrik,
Det här hittade jag på Internet.
Sida:http://cgi.rootsweb.com/~genbbs/genbbs.cgi/FamilyAssoc/Gore?read=7
 
Albert Arnold Gore, Jr. b 31 Mar 1948 Washington, DC m. Mary Elizabeth Tipper Aitcheson
f: Albert Arnold Gore, Sr. m: Pauline LAFON
 
gf: Allen Gore b 1869 Smith Co. TN m: Margie DENNY
 
ggf: Charles Claiborne Gore b 1840 Overton Co, TN m: Elizabeth ROBINSON
 
2ggf: Mounce Gore b between 1810/1820 Overton Co, TN m: Rebecca SIMCOE (Simcox ?)
 
3ggf: Isaac Gore b 1782 Shenandoah Co, VA m: Nettie SIMCOE
 
4ggf: John Gore b 1761 Frederick Co, VA m: Elizabeth GRIGSBY
 
5ggf: Henry Gore b 1736 Christ's Church, Middlesex, VA m: Margaret (unknown)(these are mine and Al's common ancestors)
 
6ggf: John Gore b 1703 Middlesex Co, VA m: Mary MADERAS
 
7ggf: Joseph Gore b bet 1666-1669 Lancaster Co, VA m: Mary ALLISON
 
[NOTE: Some researchers have another generation of another Joseph Gore at this point. We do not agree and have omitted it.]
 
8ggf: John Goare b before 1633 probably England & Margaret (unknown/unproven)

2000-02-03, 00:30
Svar #2

Fredrick Andreasson

Hej Carina!
 
De namnen lät ju inte särskilt norska. Det kanske var på spinnsidan han hade norska anor, vad vet jag.Grandfather kan ju som bekant betyda både morfar och farfar. Om jag inte minns fel så var det i Encyklopaedia Brittanica jag såg uppgiften. Jag skall titta lite närmare när jag får tid någon dag.
 
Mvh
Fredrick

2000-02-04, 20:43
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Men enligt norska tidningen Verdens Gang var hans grandfather från Gaare på Tromsö.
Han är f ö också släkt med Gore Vidal.
 
Detta har det tidigare pratats om i news, och man
kan läsa informationen mer i detalj på min hemsidas avdelning för (internationella) kändisar.
Ulf Berggren

2003-01-02, 12:31
Svar #4

Magnus Larheim

Enligt min erfarenhet som skribent och tidigare boende i staterna så är amerikanska politiker (speciellt senatorer) mån om att släkten ska ha varit amerikaner så länge som möjligt.  
 
Detta trots att merparten av amerikanska befolkningen inte har rötter från brittiska öarna, t ex finns det enligt beräkningar (census i am.) nästan 60 millioner som har huvudsakligen tysk härstammning, 18 millioner italiensk-amerikaner, nästan 5 millioner svenskaamerikaner osv. Då har dessa personer vid förfrågan dessutom poängterat att man huvudsakligen bekänner sig som t ex polsk-amerikan etc (finns ca 10 millioner polsk-amerikaner för övrigt). De senare vilka för övrigt har hållt kvar mer av sina rötter än många andra etniska grupper i USA.  
 
Nog om detta. Skulle inte förvåna mig om Al gore har skandinaviska rötter.
 
Tidigare presidenter i USA som haft rötter utan för Storbritannien och Irland är bl a.
 
Martin van Buren (holländsk)
Theodore Roosevelt (holländsk)  
Herbert Hoover (tyskt) vars släktnamn egentligen var Hubner)
Franklin Delano Roosevelt (holländskt) vars fru Elinor var av svenkt ursprung
 samt  
Dwight D. Eienhower (tyskt) Ursrungligen Eisenhauer, vars släkt invandrade till staterna på 1730-talet från Rhen-Westfalen området.
 
En vicepresident och tillika presidentkandidat har norskt ursprung detta är Walter Mondale (från staten Minnesota för övrigt). En hardelvis norskt ursprung (tror jag)-Hubert Humpfrey.
 
En oberoende kandidat i 1980 år presidentval (fick nästan 10 % av rösterna) är John B. Anderson, från svenskstaden Rockford Illinois.
 
Ej att förgömma trots att han blivit förglömd..att
USAs första president John Hanson härstammade i rakt nedstigande led från Delawere-svenskarna.
 
Fast skulle vara intressant att få reda på vad Gores Al och Tippers egentliga ursprung är.  
 
Bushs ursprung vet jag ej om.....
 
Magnus Larheim

2003-01-02, 16:44
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Magnus,  
 
John Hanson var inte av svenskt ursprung, vilket har diskuterats här tidigare, och du kan också läsa min artikel om detta .

2004-12-16, 15:08
Svar #6

Anders Andersson

Al Gores mor, Pauline Gore (född LaFon), avled den 15 december, 92 år gammal. Hon var född i Palmersville, Tennessee.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna