ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eisenhower, Mamie (1896-1979)  (läst 1988 gånger)

2000-07-26, 22:48
läst 1988 gånger

Utloggad Maj-Britt Kanevid

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:11
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till Mamie Eisenhowers härstamning.  Hon lär ha sina rötter i Fjärås i Hallands län.
 
MVH
Maj-Britt

2000-07-26, 23:18
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Kolla upp i boken 24 Famous Swedish Americans and their Ancestors, utgiven av Sveriges Släktforskarförbund. Mormodern var mycket riktigt född i Fjärås, medan morfadern föddes i Dragsås.

2000-07-27, 23:21
Svar #2

Utloggad Maj-Britt Kanevid

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:11
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Stort TACK för denna upplysning.
Skall genast ta kontakt med Sveriges Släktforskarförbund.
 
MVH
Maj-Britt

2001-02-05, 20:50
Svar #3

Johan R:son Sjöberg

Enligt en fotnot i artikeln om Mamie Eisenhowers svenska anor i 24 Famous Swedish Americans and thier Ancestors - A collection of ancestor tables så härstammade Mamie Eisenhowers far från den franska dynastien Capet. Är det någon som vet hur den kopplingen ser ut?

2001-02-06, 13:03
Svar #4

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Johan. I den åberopade fotnoten står ingenting om dynastin Capet, däremot står det, med hänvisning till Gary Boyd-Roberts bok Ancestors of American Presidents (1995) s 233-234, att hon härstammar från den franske kungen Ludvig IV. Ludvig IV tillhörde som bekant inte ätten Capet utan som agnatisk ättling till Karl den store Arnulfingerna. Nu har jag inte tid att skriva av de 35 generationerna mellan Ludvig IV och Maime och än mindre den halva sida med källhänvisningar som bifogats själva uppställningen. Men jag kan klart rekomendera ovanstående presidentbok som bl.a. innehåller en mängd uppställningar om Royal Descents både för presidenterna och deras hustrur. Boken kan köpas från Amazon i England.

2001-02-07, 12:15
Svar #5

Johan R:son Sjöberg

Hej Bo.
 
OJ då! Där halkade jag tydligen på tangentbordet, när jag placerade Louis IV i fel dynasti. Men jag tackar för upplysningen. Jag skall kolla efter Ancestors of American Presidents hos Amazon.

2009-04-19, 02:08
Svar #6

Utloggad Marie Söderberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2009-04-23, 09:19
    • Visa profil
    • www.myheritage.com/FP/family-tree.php?s=58072371&,lang=SV
Hej
Mamie var min farmors mors kusin.
Både farmor och hennes mor föddes i Fjärås.
Det har funnits en brevhög från Mamie till Ottilia (farmors mor), liksom en hel del foto på henne med släktingarna.
Men då min farmor gick bort försvann dessa.
Bl a var där foto på den resa som Mamie och Ike gjorde till Sverige, då Mamie bjöd upp flera av sina släktingar till Stockholm.
Har någon mer info som kan glädja en grön släktforskare så blir jag tacksam.
Kanske har jag någon info som kan hjälpa dig.
Vänliga hälsningar
/Marie

2018-01-12, 18:40
Svar #7

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
Hej!


Jag har haft mejl-kontakt med en man vars anor är just dessa ni nu nämner. Hans mor hade berättat för honom att de skulle vara släkt med Mamie Eisenhower. Sådant kan ju ibland vara skrönor (när folk råkar heta vanliga svenska namn), men jag kollade upp det häromdagen och det stämde utmärkt. Jag har lagt upp en liten text om det här: http://notiser.xn--trby-loa.se/mamie-eisenhowers-fjaras-anor/ och ett släktträd genererat med Disgen här: http://xn--trby-loa.se/mamie/


Om ni vill ha kontakt med den amerikanske släktingen, så mejla mig eller meddela mig så kan jag förmedla kontakt. Ni kan klicka på den lilla mejl-ikonen under mitt namn här vid inlägget, så bör ni kunna skriva till mig, den vägen.


(Jag är för övrigt troligen inte släkt på denna "linje", men är på något sätt släkt med amerikanen jag mejlat med – det har utvisats genom DNA-test.)


M.v.h. Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna