ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenbeck, Jan Hugo  (läst 3094 gånger)

2002-08-30, 14:56
läst 3094 gånger

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
Fader: Hugo Stenbeck och hans hustru
Syskon: Margareta, änka af Ugglas
Hustru: Merril McLeod
Barn: Cristina född 1977, Hugo född 1979, Sophie född 1980 samt Max född 1985
Erkänt faderskap för en son född 1997.
Vet någon någonting mer om denne mans anor ?
Det skrivs ju mycket om honom just nu. Mina uppgifter har jag bearbetar utifrån uppgifter från Vem är det samt från artikeln Dödsboet måste utse utredare av Anders Olsson publicerad i Dagens Nyheter den 29 augusti 2002.

2002-08-30, 18:10
Svar #1

Mikael Wikman (Philippos)

Nyligen avlidne finansmannen Jan H. Stenbeck tillhörer den i Svenska Släktkalendern 1930 publicerade släkten Stenbeck från Häggeby i Uppland. Själv finnes han inte med i släktartikeln, men väl hans fader, så där står en del information om hans anor att finna. Tilläggas kan, att Stenbecks anor kan ledas tillbaka till värmländska släkten Fryxell (vill jag minnas) och adeliga ätten von Wachenfeldt.

2002-08-31, 17:34
Svar #2

Ulf Ståhlberg

Här kommer lite startmaterial för den (de) som vill fördjupa sig i Jan Stenbecks släkthistoria. Mycket riktigt finns en kortfattad artikel om den uppländska släkten Stenberg i Sv. Släktkalendern 1930. Alla har ju inte denna publikation tillgänglig, så jag väljer att sammanfatta:
 
Äldste kände stamfadern Erik Jönsson Stenbeck (d. 1739) var arrendator av Värsta i Häggeby socken, Uppland, och tog släktnamnet efter Stennäs kvarn i Ålands socken. Av Erik Stenbecks söner blev Johan kh i Hedvig Eleonora förs. i Stockholm och Pehr kh i Börstils pastorat i NÖ Uppland. Tredje sonen, Carl Stenbeck (1718-75), var gift 1:a gången med Elisabet Rabenia o. 2:a gången med Anna Maria Fryxell, dotter till prosten i Väse härad (Värmland) Elof Fryxell o. Helena Wigelia. Hans son i 2:a giftet, Adolf Fredrik Stenbeck (1769-1853), andre lantmätare i Värmland, hade i sitt äktenskap med Magdalena Fredrika von Wachenfelt (1774-1849), sonen Adolf Fredrik (d.y.)1813-70, från vilken alla nu levade medlemmar härstammar.
 
(De understrukna släktnamnen lämpar sig för vidare forskning!)
 
1. Jan Hugo Stenbeck (1942-2002) affärsgeni mm.
 
                  *** I ***
2. Edvard Hugo Stenbeck; advokat, finansman mm; gm
3. Märta Odelfelt (dtr t. bankdir. Andreas O. &  
   Hedvig Lalin.)
 
                  *** II ***
4. Nils Gustav Stenbeck*; bankdir.; gm  
   Maria Gustava Rydberg.
 
                  *** III ***
8. Adolf Fredrik Stenbeck; kommissionslantmätare
   i Värmland, ägare av Rotnäs i Alsters socken;
   gm Johanna Matilda Roman    
 
                   *** IV ***
16. Adolf Fredrik Stenbeck; 2:e lantmätare i  
    Värmland; gm Magdalena Fredrika v. Wachenfelt.
 
                    *** V ***
 
32. Carl Stenbeck; godsägare (Uppland?, Värmland?)
    gm Anna Maria Fryxell.
 
                    *** VI ***
 
64. Erik Jönsson Stenbeck; bonde i Uppland;  
    gm NN?
 
    _________
    * Hugo Stenbeck hade sju syskon.

2002-08-31, 17:52
Svar #3

Ulf Ståhlberg

Ibland skulle man behöva en egen korrekturläsare.
I ovanstående bidrag påstod jag att Hugo Stenbeck hade 7 syskon. Det är förvisso korrekt - men den lilla stjärnan (*) hamnade istället hos hans far, Nils Stenbeck, vilket är helt fel. Slarv av mig!
 
MVH
Ulf

2002-09-01, 11:26
Svar #4

Sten Persson

Hej!!!
 
Jag har hittat en Ida Lydia Margareta Stenbeck f.1869-10-29
 
Är de möjligtvis släkt?
 
mvh
Sten Persson

2002-09-03, 00:06
Svar #5

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej. Någon som vet vad den man af Ugglas hette i förnamn som Jans syster Margareta var gift med?
 
Vänliga hälsningar,
Mikael Hellman

2002-09-03, 00:20
Svar #6

Ulf Ståhlberg

Kompletterande uppgifter till Stenbeck:
 
Edvard HUGO Stenbeck - Jan Stenbecks far - var född i Uppsala den 15/10 1890 och dog i Stockholm den 6/1 1977. Hustrun Märta (Odelfelt)var född i Kristinehamn den 29/3 1906 och dog i Stockholm den 16/11 1992.
 
Med tanke på de involverade släkterna Fryxell, Roman o. von Wachenfelt, samt Märta Stenbecks anknytning till Kristinehamn, kan man gott påstå, att det är Värmlandsanorna som var de mest dominanta i Jan Stenbecks personlighet - trots släktens uppländska ursprung. Han borde kanske därför placeras i en blivande Hall of Fame omfattande Berömdheter med rötter i Värmland, tillsammans med bl a William Rehnquist, Julia Roberts, Carola, Zarah Leander, Buzz Aldrin m fl, m fl.
 
mvh/US

2002-09-03, 07:09
Svar #7

Mikael Wikman (Philippos)

Mikael,  
 
Margaretha af Ugglas' framlidne make var partisekreteraren (m) friherre Bertil Oscarsson af Ugglas.

2002-09-08, 21:25
Svar #8

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej igen Stenbeck-intresserade. I tidningsartiklar kring hans död kunde man läsa (kommer inte ihåg nu vilken kvällstidning det var) att Jan Stenbeck (1942-2002) hade en syster som hette Elisabet och var gift Silverstolpe. Hon skulle enl. mina anteckningar från artikeln vara född 1935 och avliden 1985. Hur kommer det sig att jag inte hittar på henne i sökningar på Sveriges Dödbok 1950-1999 ? Stämmer mina uppgifter?
 
Vänliga hälsningar,
Mikael Hellman

2002-09-08, 23:57
Svar #9

Johan Anell (Bie)

Hej Mikael!
 
Kanske det är p.g.a. att Märtha Elisabeth Stenbeck, f 14/6 1935, var ingift i den grenen av ätten Silfverstolpe, som stavar namnet just så och inte Silverstolpe, som gör att du inte hittar henne i Sveriges Dödbok 1950-1999?
Hon gifte sig 19/9 1962 med nobelpristagaren Gustaf Daléns dotterson Lars* Gustaf Wilhelm Gudmundson Silfverstolpe, 1935-66.

2002-09-09, 00:26
Svar #10

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Det troligaste svaret på att du inte hittar henne i Sveriges Dödbok är nog att hon inte var skriven i Sverige när hon avled. 
Mvh Per

2002-10-21, 17:37
Svar #11

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Vem den oäkta sonens mor, och vad barnet heter, framgår av den norska artikeln här.

2003-11-04, 22:23
Svar #12

Wilhelm Hansson

mf t J M Roman var rike Nilsson på Grythyttehed.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna