ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyll, Sören (f. 1940)  (läst 2153 gånger)

2002-07-07, 22:17
läst 2153 gånger

Åke Roos

Finns det någon som känner till Sören Gylls anor. Det har berättats mig att han är ättling till västerbottnisk skarprättare, och det vore intressant att veta om detta stämmer? Att det fanns en skarprättare vid namn Gyll är ju känt så möjligheten är ju stor att det stämmer.

2002-07-07, 22:40
Svar #1

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Åke: Jag gjorde en forskning på just detta för ca 10 år sedan när jag arbetade med forskningsuppdrag hos SVAR. Jag har dock inte tillgång till forskningen nu, men jag kommer ihåg att jag hittade en anfader till Sören Gyll som var skarprättare och med namnet Gyll.
 
Hälsningar
Magnus

2002-08-18, 22:35
Svar #2

Maria Östberg

Hej!

Skarprättaren Jakob Gyll var farfarsfarfarsfar till Sören Gyll och var född i Wasa 1791. Dessa uppgifter har jag fâtt frân en som heter Yvonne Gröning. En hemmansägare Forslöf, som bevistade den sista avrättningen i Ârskogen söder om Sundsvall 1851, beskrev honom pâ följande sätt:
"Han sâg ful ut, men han var god att tala med, var omkring 50 âr och klädd i enkla vadmalskläder ".

MVH Maria Östberg

2002-08-19, 00:25
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Det vore intressant att se antavlan. Är det någon som har den inmatad och kan lägga ut den?

2003-07-03, 22:20
Svar #4

Björn Thunberg

Thord Bylund har den i sin databas Angur.
Sedan är som vanligt så att jag anser att Sören Gyll bör tillfrågas innan man slänger ut antavlan på internet.
 
Björn T

2003-07-04, 20:37
Svar #5

christina holmér-gunnerfält

Håller helt med Björn Thunberg, känner Sören Gyll på slutet av 1960-talet och jag tror inte han som den ytterst trevliga person han är  skulle tycka att det var trevligt att hans härstamning ventilerades på forumet utan hans vetskap, även om han nu är en offentlig person.
Christina

2003-07-04, 21:09
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Råkar se att Björn Thunberg har svarat på ett ett år gammalt inlägg av mig. Jag vet inte vad Sören Gyll har för uppfattning, men enligt reglerna för Anbytarforum så är det tillåtet att lägga ut en antavla för en kändis under den här sektionen. Däremot ska vi inte sladdra om barn, äkta hälfter m m i nutid. Jag vet att Björn inte fann sig i dessa regler sist det diskuterades, men detta är noterat och behöver inte upprepas igen.
 
Som en liten poäng i sammanhanget så vet jag att Sören Gyll inte det minsta skäms för sin skarprättaranfader. Min far känner nämligen Sören mycket väl, och denna ana har varit uppe vid flera tillställningar, och enbart orsakat munterhet hos alla parter.

2003-07-04, 23:44
Svar #7

Björn Thunberg

Enligt flertalet anställda på landsarkivet i Härnösand är det inte rätt, tja det är tom. de som hävdar att det är olagligt att lägga ut nu levande personer utan samtycke.

Sedan Anders Berg är det inte att Sören Gyll kanske inte skäms för sin skarprättarana.

Men den som kan fixa ett tillstånd av Sören så hamnar saken i helt annat läge.

2003-07-05, 00:23
Svar #8

Michaël Lehman

Lag är inte alltid rätt. Och vilken auktoritet har »flertalet anställda» vid landsarkivet i Härnösand att döma över andra människor och deras gärningar?

Den vaga formuleringen »flertalet anställda» förutsätter, att du har talat med en majoritet av landsarkivets anställda och att denna majoritet har givit uttryck för just detta. Jag finner båda dessa premisser - eller åtminstone och framför allt den förra - vara osannolika.

Att det kan vara olagligt är förvisso en helt annan sak (och att lagen kan uppfattas som ett moraliskt disputandum är en tredje sak). Låt oss nu inte dragas in i ännu en diskussion om personuppgiftslagen och publicering av personuppgifter på Internet. Vi känner redan varandras ståndpunkter i frågan. Om man ånyo vill föra upp frågan på dagordningen, vore det väl artigare att föra diskussionen i en särskild principdiskussion i stället för att komma med dessa pekpinnar i forskningsareorna jämt och ständigt?

2003-07-05, 01:01
Svar #9

Björn Thunberg

Låt oss då göra saken enkel.
Om någon känner till Sören Gylls epost-adress erbjuder jag mig att maila honom.

Om han säger ja så lägger jag ut det lilla jag har av hans antavla.
Vid Nej ja då anser jag case closed som dom säger i USA.

Kan vi nöja oss med detta ?

2003-07-05, 01:10
Svar #10

Michaël Lehman

Sören Gylls e-postadress är nog inte så svår att få tag på. En kvalificerad gissning är, att den följer mönstret hans.namn@svensktnaringsliv.se. Den hågade kan ju alltid försöka att skicka till en sådan adress.

Visst kan du anse fallet vara avslutat vid ett nekande svar, men det innebär faktiskt inte, att alla andra också måste anse det.

2003-07-05, 11:17
Svar #11

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Björn, vi har vid ett flertal tillfällen noterat din uppfattning i den fråga som du här åter aktualiserar. Redaktionen är alltså väl medveten om den och du behöver inte, som Anders påpekar, upprepa dem om och om igen. Vi respekterar dina åsikter även om vi inte delar dem. Redaktionens uppfattning är att det inte strider mot någon lag eller annan bestämmelse att publicera en (nu levande) persons härstamning.

2003-07-05, 14:52
Svar #12

Björn Thunberg

Svar till Michaël:
Jag provad den tanken redan igår kväll efter ha läst ditt inlägg.
Men se så enkelt var det inte.

Svar till Håkan:
Bra att du svarar personligen vad din uppfattning är.

2003-07-05, 17:45
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Några frågor och kommentarer:
 
1) Håkan, vad grundar redaktionen sin uppfattning på? Kan vi få en motivering till varför det inte strider mot någon lag eller annan bestämmelse att publicera uppgifter om nu levande personer utan deras tillstånd?
 
2) Det är faktiskt inte redaktionen som avgör vad som är tillåtet att lägga ut på internet - det finns lagar som avgör den saken! Redaktionen kan endast avgöra vad man ingriper respektive inte ingriper emot, d.v.s. vad som raderas eller inte raderas.
 
3) Eftersom det inte finns någon ansvarig utgivare som förhandsgranskar inläggen i Anbytarforum, så är det varje skribent som personligen har det fulla juridiska ansvaret för vad som skrivs. Det är alltså fullt möjligt att man kan fällas i rätten för något man har skrivit i Anbytarforum - även om redaktionen påstått att det skrivna var tillåtet.
 
4) Lag är inte alltid rätt, skriver Michaël helt riktigt. Men det betyder inte bara att det som är olagligt ändå kan vara rätt, utan också att det som är lagligt ändå kan vara orätt. Även om det (eventuellt) skulle vara tillåtet att publicera den ena eller andra personuppgiften om nu levande personer, så kan man ändå ha anständigheten att avstå om personen själv inte har givit sitt tillstånd!
 
5) En fråga som jag aldrig har lyckats att få något svar på från sladdrarnas vaktparad i andra liknande diskussioner, är varför inte en nu levande person själv kan få avgöra vilka personuppgifter som ska hängas ut på internet. Varför går fullständiga främlingars nyfikenhet före kändisars rätt till ett privatliv? Varför?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-05, 20:48
Svar #14

Sören Gyll

Tänk att Tollesson skall blanda sig i diskussionen som vanligt när det börjar hetta till...

Kan inte han släktforska som vi andra? Tycker det räcker med Skogsjös inlaga..Jag var nöjd med den..

2003-07-05, 21:17
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Peter Karlsson och Håkan Skogsjö!

Jag rekommenderar er å det bestämdaste att inte bara radera "Sören Gylls" inlägg ovan. Gör ni det, så gör ni er skyldiga till undanröjande av bevis!

Att inlägg med liknande "innehåll" dyker upp med jämna mellanrum signerade "Per Persson", "Eva Carlsson" m.fl., det är jag van vid - men detta inlägg innehåller inte bara det vanliga infantila tramset, utan är rent kriminellt! Någon har nämligen utgivit sig för att vara inte bara en viss anonym "Per Persson", utan en klart och tydligt identifierbar person.

Spara beviset och polisanmäl!

(Vad Tollessons släktforskning beträffar, så har han ju "blandat sig i diskussionen" på annat håll i Anbytarforum i dag också... Men det intresserar ju inte "Sören/Per/Eva Gyll/Persson/Carlsson", eftersom han/hon/den/det som vanligt bara är ute efter sin favoritspottkopp.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-06, 15:57
Svar #16

Utloggad Yvonne Thunberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Inlägg av karaktären Sören Gyll skadar släktforskningens rykte.  
Man skall väl stå för det man lägger ut på nätet. Om inte kan man behålla åsikterna för sig själv. Ett krav borde vara att man skall uppge en epost-adress på vilken man kan nå aväsändaren.
 
Slutligen ett råd till Sören Gyll och andra fiktiva debatörer. Läs lagboken Brb kap.14 möjligen berör det dig/er.

2003-11-23, 00:03
Svar #17

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Sören Gyll född 1940 (63 år gammal i år) i Skorped (utanför  
Ö-vik)
son till Josef, småföretagare, och hans maka Gertrud.  
... Ättling till Påwel Hindersson Tenhunen från Savolax
Källor:  
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_5595486.asp
http://www.aftonbladet.se/kultur/7.94/Kullenberg.2.html
http://www.foreningar.ornskoldsvik.se/
anundsjohembygdsf/rotterianundsjo.html
samt diverse årsredovingar... Vilket säger det mesta om  
diskussionen ovan,  
då man även får reda på hustruns namn och yrke samt  
barnens namn och ålder.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna