ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Widding, Lars (1924-1994)  (läst 6587 gånger)

2001-01-06, 16:55
läst 6587 gånger

Per-Olof Grönberg

Har någon uppgifter om författaren Lars Widdings rötter? Är speciellt intresserad om eventuella kopplingar till hans romanfigurer (av vilka flera ju var verkliga personer med så vitt jag förstår i vissa fall även korrekta, d.v.s. ej utbytta namn), speciellt Per Henrik Pistolekors.

2001-01-06, 23:30
Svar #1

Björn Thunberg

Om jag inte missminner mig totalt, så hette pappan ursprungligen Axelsson och kom ifrån Södermanland och var sakförare ?
Moderns släktnamn var Schildt och denna familjen var en av Umeås socitetsläkter.

När det gäller Per Henrik Pistolekors ?
Vad är din undrar där, jag följer inte riktigt med dig.
Helt klart är att det finns en adlig släkt Pistolekors, men Per Henrik (även kallad Pelle Pistol i romanerna, men jag inte säga om jag sett någon med namnkombidnationen i Elgenstierna. Vad skulle hans släktkoppling till Widding vara ?
Enligt Svanesång den sista boken i Sorundasviten hade Per Henrik endast en son Lars Gustaf född 1817 död som Jägmästare/lantmätare i Umeå 1865.
I första boken av småstatskrönikan Pigan och herrligheten så säger major Valdemar Sulliwan att han tänker på sin morfar Lars Gustaf Pistolekors.
Är det så att denne hade fler barn menar du, eller är Schildtarna släkt med Sulliwan, eller.
Mvh.
Björn

2001-01-07, 00:05
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Lars Widding, som föddes i Umeå 1724 31/10, var son till hypoteksdirektör och vice konsul Carl-Axel Widding f 1895 14/3 i Lund som i sin tur var son till köpman Nils Jönsson och dennes hustru Maria Håkansson. CAW var gift I med Eva Öhman f 1899 till major R Öhman och Thyra Schildt, och II med Agnes Nilsson.

2001-01-07, 00:26
Svar #3

Per-Olof Grönberg

Björn och Staffan!

Tack för informationen. Ska se vad jag hittar i kyrkboken om familjen Schildt.

Angående Pistolekors så är min undran helt enkelt om Widding härstammar från honom. Har också sett det där om Lars Gustaf P. som ska ha dött i Umeå 1865, men jag hittade ingen i dödboken som verkade stämma in. Det är ju förstås mycket möjligt att Widding bytt ut namnet och att Pelle Pistol i själva verket hette något annat, men vad jag förstår så ska denne man som lämnade efter sig rikligt med dagboksanteckningar i alla fall ha existerat i verkligheten. Förekomsten av dessa anteckningar nämns för övrigt även i småstadskrönikan, varför jag undrar om Widding kanske kommit över dem genom sin släkt (sannolikt via mödernet i så fall).

Angående den adliga ätten Pistolekors så är den väl ursprungligen finlänsk, varför man kanske måste gå till en finsk adelskalender för att eventuellt finna Per Henrik.

Vad gäller namnet Sulliwan, så tror jag att det i själva verket är familjen Dickson (känd för baggböleriet) som Widding syftar på. Om sen Widding själv var släkt med Dickson håller jag för tveksamt - jag har hört att han skapat karaktärer i småstadskrönikan genom att sammanföra egenskaper hos flera verkliga personer.

2001-01-10, 00:53
Svar #4

Björn Thunberg

Var idag inne på Landsarkivet och kan skriva ner följande kort fakta om släkten Pistolekors.

Släkten är precis som Per-Olof Grönberg skriver finsk till ursprunget.
Dessutom efter 1809 hade inga manliga medlemmar varit bosatta i Sverige.
Källa Gustaf Elgenstierna den introducerade adelns ättartavla.
Obs, någon under senare delen av 1900-talet flyttade en släktgren tillbaka till Sverige och återfick introduktion på riddarhuset.

Vad säger detta oss ?
Jo, att en person vid namn Per Henrik Pistolekors kan inte ha existerat i Sorunda under tidsperioden 1792-1827.
1792 skall han ha flyttat in från Pardala gård i Finland till Sorunda, där han skulle ha avlidit 1827 efter ha blivit vådaskjuten till döds under ett vargskall.

Slutligen, naturligtvis kan Widding ha skapat honom utifrån en/flera person/ers dagboksanteckningar, dessa behöver dock han inte ha ärvt, kanske Widding hittade dessa på något svenskt arkiv.
Dickson är intressant och visst om man läser den sista boken i småstadskrönika där tystnar sången.
Här ju "änkefru" Fronder och lägger blommor på sin farfar och farmors grav, farmodern har Widding givit namnt Sulliwan!

2001-01-10, 22:11
Svar #5

Erik Widing

Är Widing ett svenskt namn? Eller inte?

2001-01-10, 22:37
Svar #6

Björn Thunberg

Det beror, naturligtvis på vart man kommer ifrån, om man läser ovanstånde diskussionsinlägg ser man att Lars pappa tog namnet istället för Nilsson.

Mvh.
Björn

2001-05-27, 15:58
Svar #7

John Sidén

Lars-Gustav Axelsson Widding var född 1924-10-31 i Umeå stadsförsamling (Staffan Bengtsson har gjort honom 200 år äldre) och avled 1994-03-03 i Oscar Sthlm.
Fadern Carl Axel Widding föddes 1895-03-14 i Lund och avled 1978-05-02 i Maria Helsingborg.

2001-05-27, 23:07
Svar #8

Tommy Andersson

Lars Widding torde bl.a. härstamma från Petrus Steuchius, Härnösands stifts förste superintendent.
I Ulla-Britt Wallgrens tryckta sammanställning över hans ättlingar återfinns Tyra Schildt under tabell 2415.
Hennes make Olof Robert Öhman är född 1864 i Skellefteå.

2003-11-26, 07:48
Svar #9

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Är det någon som vet var Lars Widding är begravd?
 
Mvh Michael

2003-11-26, 14:50
Svar #10

Utloggad Tomas Silfver

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej !
 
Han ligger begravd på Umeås västra (gamla) kyrkogård strax intill Umeälven. Detta var den vanliga begravningsplatsen för Umeås borgerskap.
Besökte den så sent som i somras.
 
Mvh
 
Tomas Silfver

2003-11-26, 16:05
Svar #11

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Hej Tomas.
 
Tack för informationen.
 
Mvh
Michael

2004-02-18, 20:38
Svar #12

Niklas Kullgren

Tja!!!
 
Jag har lite svårt att fixa fram widdings böcker är de någon som har ett tips? Sen undrar ja lite om swedenhjälm om han fans och kanske hur man går tillväga om man vill forska lite om han och vilka böker han dycker upp i förutom sorunda sviten

2004-02-18, 21:25
Svar #13

Björn Thunberg

Hej Niklas!
Du menar Swedenhielm, skulle tro att han är en blanding av verklig och uppdiktad person.


Vilka böcker.
Han nämns i Karolinersviten. Därefter i första delen av Sorundasviten på Ryttmästarens tid.
Därefter även inledningsvis i Lockfågeln.

Mvh.
Björn

2004-02-19, 07:55
Svar #14

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Hej.
 
Jag fick upp ögonen för Lars Widdings författarskap i och med att jag läste På Årstafruns Tid. Nu är han en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har hittat många av hans böcker på loppis och second hand affärer till en billig penning.
 
Mvh
Michael

2004-02-19, 17:38
Svar #15

Niklas Kullgren

Tack för Hjälpen !
 
Lite besviken på att han inte dycker upp i mer böker. ja gillar han still  ja får försöka finna på lite mer fakta om honom på andra ställen några tips om var?
tack för hjälpen alla

2004-02-19, 21:31
Svar #16

Björn Thunberg

Niklas!
Du tycks inte riktigt förstå vad jag skriver. "Swedenhielm" är inte en 100% historiskt person.

Den ende som vet vem Widding hade i åtanke är han själv och tyvärr avled Lars Widding alldeles för tidigt 1994.
Kanske hans förläggare vet.

Björn

2005-03-23, 17:05
Svar #17

Ann-Mari Bäckman

Hej!

Det var ett år sedan Lars Widdings författarskap diskuterades. Jag håller just nu på att läsa "Min historia,Berättelser om uppväxtår och författarskap" av Lars Widding. Boken går säkert att låna på biblioteket.

I boken berättar han bl a om Pistolekors. Det var en recensent, som inte hittade huvudpersonerna i Elgenstiernas ättartavlor och undrade hur det var med det. Lars Widding berättade då om att det var bara båg alltsammans, en förfalskning och ingenting annat!

Jag vill bara tipsa om boken för er som gillar Lars Widdings böcker och som svar på en del tidigare frågor här.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna