ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sparre, Birgit Th. (1903-1984)  (läst 3821 gånger)

2008-07-02, 07:08
läst 3821 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf Sawert, vilka källor har du för ditt utslängda påstående att Birgit Sparre skulle ha släktskap med Bernadotte? En likhet med dig och din moster ger ju ingen alls koppling till Bernadotte eftersom du inte är släkt med kungahuset...    
 
Har Birgit Sparre någonsin själv påstått att hon skulle vara släkt med kungahuset?  Vem påstår det och i vilket sammanhang. DU och dina underhållande fantasier är inga pålitliga källor min gode herre så rannsaka dig nu själv och kom ut i verkligheten.  
 
vänligen,
Niclas Rosenbalck

2008-07-02, 10:33
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Ulf, du skriver att du läst Birgitta Tjäders bok. Varför har du då hoppat över förklaringen till att hon lekte med kungabarnen på Drottningholm? Det står ganska utförligt om hennes släkting som var slottsläkare där. En vår fick Birgit bo en längre tid hos farbror Edwin och snart var hon bekant med kungafamiljen och fick leka med småprinsarna...
Edwin-teorin (den eventuella fadern alltså, fanns tydligen flera Edwin Thomaeus) är också nämnd i boken, så den hade nog Birgit hört om, men ej av sina adoptivföräldrar, som vägrade tala om saken.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-07-02, 15:49
Svar #2

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Såg ett TV-program nyligen om hur man försöker att argumentera för, att Fotobolls-VM 1958 ej
skulle ha spelats i Sverige.
Detta fick mig att tänka på likheterna i hur Ulf argumenterar.....

2008-07-02, 19:08
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen. Jag ser tydligt...hur ni försöker att undvika dom stora och viktiga frågorna här...istället skjuter ni in er på mig istället...som vanligt. Varför försöker ni inte att svara på: varför kunde inte Birgit acceptera Edvind-teorin? Vad säger du Niclas? Vad säger du kenneth?
 
Varför håller fosterföräldrarna så hårt i sannigen hela sitt liv? Varför finns inget skriftligt bevis (genom t. ex. brev) på att Edvind skulle vara far till Birgit?
 
Tycker ni själva...att detta...att Edvind skulle ha gjort en flicka med barn skulle motivera en utvisning ur landet? Skulle man då inte ha fått utvisa halva sveriges befolkning?
 
Till Ingrid och Olof: Nej, jag tror inte att det var någon slump att Birgit lekte med kungabarnen...jag tror att det fanns någon kunglig person där på Drottningholm som hade behov av att få se henne lite grann och vara med henne!
 
HUR förklarar ni den stora likheten mellan våra släkter?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-07-02, 23:05
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Läkaren Thomaeus hade varit på Drottningholm ända sedan 1871. Var det därför hans brorsdotter fick adoptera barnet 1904? Ingen slump?
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-07-03, 06:28
Svar #5

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Om det är någon som är intresserad...kan jag maila över en bild på min mor Eva och Birgits dotter Christina...så får ni se själva vilka likheter som finns! Mitt mail: composerulf@hotmail.com
 
Ulf Sawert

2008-07-03, 06:28
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf Sawert, du efterlyser svar på din fråga HUR förklarar ni den stora likheten mellan våra släkter?  
 
SVAR: det finns ingen större likhet mellan era släkter - detta måste åter igen vara din fantasi som spelar dig ett spratt. Den enda yttre liket jag kan se är att era båda familjer är typiska primater.
 
Att svara på din andra ställda fråga: varför kunde inte Birgit acceptera Edvind-teorin?  är något jag inte kan göra då detta är ditt påstående och inte Birgit Sparres. Var någonstans har hon påstått att hon ej accepterade att Edvin Thomaeus var hennes biologiske far? Har hon verkligen sagt detta?
 
Det var stor skam i slutet av 1800- och början av 1900-talet att få barn utom äktenskapet, speciellt för kvinnor, men även för män av positionerad hög social klass - som en prästfamilj. Betänk att det var en victoriansk anda som genomsyrade människornas vardagstänkande. En prästson som gör en flicka med barn och vars far predikar avhållsamhet och kyskhetsideal på predikstolen varje söndag - hur skulle dennes trovärdighet bli då han uppenbarligen inte uppfostrat sin son som han lärt....   där har du svaret.  
 
 
Nu till Ulf Sawert att svara:  
Varifrån kommer påståendet att Birgit Sparre skulle vara utomäktenskapligt kungabarn?  Källa för detta löst utslängda påstående eftersöks.
 
vänligen,
Niclas Rosenbalck

2008-07-03, 06:38
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Fråga till Niclas Rosenbalck: VARFÖR underkände Birgit Sparre Edvind-teorin? Det måste hon ju ha gjort...eftersom hon - enligt boken - inte visste på äldre dagar vilka som var hennes riktiga föräldrar...eller hur Nicklas? Nej...Nicklas...att göra en flicka med barn är inte ett så allvarligt brott att man måste emigrera för det!  
 
Vågar du se bilden på min mor och Christina?
 
Jag kan inte svara på exakt varifrån dom kungliga ryktena kommer ifrån, jag har bara hört dom lite här och där. Men om jag använder sunt förnuft så tycker jag mig få ett bra svar på varför Birgits fosterföräldrar höll så hårt i sanningen - dom var förbjuden av kungahuset att avslöja den verkliga fadern!
 
Ulf Sawert

2008-07-03, 06:55
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf Sawert, du saknar historisk skolning kan jag klart konstatera. Du lägger nutida värderingar och synsätt i en värld du inte känner mycket till. Att få utomäktenskapliga barn var skamligt och osedligt för hundra år sedan.  
 
 
Klart jag vågar se bilder på din mor. Varför skulle jag vara rädd för hennes avbild? Fråga dock henne först om du får lägga ut bilder på henne inför andra - detta är att visa respekt gentemot henne!
 
Sunt förnuft är att vara kritisk till påståenden och lösa rykten som cirkulerar bland folk och fä. Det var  detta Birgit Sparre visade då hon ej med säkerhet angav vilka som var hennes biologiska föräldrar enligt biografin. Vad hon egentligen visste eller anade själv kanske hon behöll dolt...

2008-07-03, 11:17
Svar #9

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Ulf, du hänvisar till boken, men Edwin-teorin står ju där. Om Birgit avvisade den skulle ju det också stå. Men hon kunde inte få visshet, eftersom föräldrarna inte ville berätta. Fanns mycket man inte talade om förr. Ingen hade vågat fråga min mormor, som dog 1973 vem som var far till hennes äldsta son född 1911. Själv hade jag inte börjat släktforska då och visste inte årtalet för hennes giftermål. Mamma berättade för mig först efter mormors död att hennes bror hade en annan far. En kusin har sagt att min morbrors fru tänkte fråga, men vet ej om hon gjorde det och om hon fick svar. Min morbror har talat in band och berättat om sin barndom utan att ta upp faderskapsfrågan. Har ändå inte hört att någon har spekulerat om kungahuset.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-07-03, 16:57
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tror inte vi kommer särskilt mycket längre i denna diskussion...det enda som kan skingra dimmorna är: DNA-test.
 
Som sagt var...hör av er ni som vill se likhetsbilder mellan våra släkter...om ni vågar...
 
Sköna sommar!
 
Ulf Sawert

2008-07-06, 12:24
Svar #11

Utloggad Marie Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 05:24
    • Visa profil
Men alltså....helt ärligt.... Är det inte dags nu, Ulf, att lägga av och ödsla forumets tid på detta dravel. Vad i herrans namn har likheter med olika personer att göra om man är släkt eller inte. Min yngsta dotter liknar inte alls mig utan sin pappa och min äldsta dotter liknar inte sin pappa.... Vad blir kontentan av detta??? Att min yngsta nog inte är min dotter eller vad???? Jag förstår att du inte har något fritidsintresse eller arbete eller liv eller nånting eftersom du tar hela din tid att skriva här. Sluta nu... Vi har hört allt som finns att höra i detta ämnet och vi som tar släktforskningen på allvar vill inte hitta dina inlägg överallt, precis hela tiden. Det är ju år som du hållit på.... Och jag hoppas att alla andra slutar svara på dessa fåniga inlägg nu så får vi kanske lugn och ro.....
Marie

2010-01-08, 13:10
Svar #12

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Har läst diskussionen om Birgit Sparre. Om slottsläkaren Edvin var far till henne då var han ca 70 år när hon blev till. Modern hade i så fall ihop det med sin farbror enligt mina noteringar.  
Birgit hade ju en otrolig litterär ådra och barnen Thomaeus hade stora liknande förmågor. Maria Sophia Thomaeus som min ana är, fick ju en begåvad letterär son J H Thomander. Likaså var det ju flertalet av släktingarna akademiskt skolade med begåvningar inom området. Beträffande utseende brukar ju det gå i arv. Vissa utseende återkommer medans andra släktgener är mer dominanta och utseendegenerna blir inte så framträdande. Detta är ett svagt tecken, däremot ett dna-test vore kanske aktuellt. Idag räcker det med att få lite saliv. Däremot kostar själva testen lite pengar.
mvh/ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna