ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mac Adam: Hemming Sten eller Johan Emil Rosén?  (läst 635 gånger)

2010-01-18, 16:13
läst 635 gånger

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Hej! Jag har blivit kontaktad av en norrman bosatt sedan 1963 i USA, en dr D F Presland, konfunderad över en dikt han funnit i en gammal moraklocka. Det rör sig om ett skadat urklipp ur en svensk tidning och en dikt betitlad Långfredag som undertecknats Mac Adam. Enl vad jag vet är det två personer som skrivit under den här signaturen, nämligen journalisten Hemming Sten d ä, f 1895 i Hammerdal och avl 1954 i Gävle, och så en Johan Emil Rosén, f 1875 okänt var och avl 1940 okänt var. Moraklocksmannen vill gärna datera dikten och attribuera den till rätt författare.
Dikten - i korrupt form - lyder som följer:
 
Långfredag
 
... i sin vrå
... skrockar.
... långsamt en minut, så två
... tidens radband plockar.
När drygt en evighet har gått,
hon snörvlar fram en bräddad timma.
... dag har tidens fåle fått
omkring sin nos en stadig grimma.
 
Snart hundraårig i sin vrå
min gamla farmor skrockar.
Hon långsamt ett gudsord, så två
ur sin postilla plockar.
Men gamle farfar sover tungt
uti den karmförsedda stolen.
Bland väna blomster slöar tungt
en gråvit katt i fönstersolen.
 
Min gamla farfar sitter stel
som gjuten nuti marmor.
Var det måhända Luthers fel:
nu sover även farmor.
Då stannar moraklockan slött,
det säkra gamla dygdemönstret.
Den gråa katten har visst dött
bland blomstekrukorna (sic!) i fönstret...
 
Som synes är det inte något litterärt mästerverk, men man kan ju undra varför dikten är betitlad Långfredag.
Alla synpunkter på den troligaste upphovsmannen mottages tacksamt
 
Göran (för en utvandrad norrmans räkning)

2010-01-19, 09:00
Svar #1

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej Göran!
 
Jag vet inte om det är rätt person, men jag hittar en  
Johan Emil Rosén, redaktör i Göteborg som avlider 1940-03-29, begravd på Göteborg V. Kyrkogård, ÖK, Nr 152.  
Källa: Begravda i Sverige (CD)
 
Och i Sv Bef 1900
Finns en journalist Johan Emil Rosén född 1875 i Odensvi, Västmanland. Han är då bosatt i Göteborg på 15:e roten, No 24 H.
 
Mvh
Carina

2010-01-19, 23:28
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Hej Carina och stort tack för värdefulla uppgifter! Då rör det sig om den Johan Emil Rosén som var chefredaktör för socialdemokratiska tidningen Ny Tid. Hemming Sten var en kort tid journalist vid tidningen Nya Norrland  och senare vid skogsarbetarnas och skogsindustriarbetarnas fackförbundstidningar; 1937-1954 var han däremot riksdagsman för Gävleborgs län.
Med tanke på att Rosén hade en längre yrkesbana som tidningsman och att hans tidning hade viss spridning även på andra sidan Atlanten är det kanske troligare att han är rätt Mac Adam i det här fallet? Tack skall Du ha!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna