ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Serner, Gunnar (pseud. Frank Heller) (1886-1947)  (läst 1368 gånger)

2000-06-22, 14:59
läst 1368 gånger

Johan Myrberger

Hej,
 
någon som har information om dennes anor?
 
Vänligen
/Johan Myrberger

2000-09-09, 03:24
Svar #1

Christian Andersson

Hej Johan.
 
Eftersom ingen annan verkar hågad får väl jag försöka att åtminstone börja på en antavla för Frank Heller. Så får vi se om någon annan kan tänkas fortsätta.
 
Christian
 
- - - - -
 
Martin Gunnar* Serner föddes 1886 20/7 i Lösens prästgård i Lösens socken i Blekinge. Han avled 1947 14/10 på Malmö allmäna sjukhus. Han hade samma dag kyrkobokförts i S:t Johannes församling i Malmö. Han är tillsammans med hustrun begravd på Norra kyrkogården i Lund, kv. 30, grav 51.
 
Fadern var kyrkoherden Jöns Nilsson Serner född 1848 i Förslöfs församling i Skåne, död 1932 i Lösens församling. Modern hette Sara Elisabet* Ulrika Lindman född 1859 i Jönköping i Småland, död 1921 i Bosarps församling i Skåne. Makarna är begravda i Bosarp.
 
Förutom sonen Gunnar finns ytterligare tre barn upptagna i husförlängden för Lösen, Signe Elisabet 1888, Johan Arvid 1890 och Olof Harald 1893, samliga födda i Lösen. Enligt Klas Lithner fanns det ytterligare barn, åtminstone en dotter Astrid* Sofia född 1902 i Bosarp.
 
Ovanstående uppgifter är hämtade dels från husförhörslängen för Lösen, dels från en uppsats Kyrkoherde Serner i Lösen av Klas Lithner, publicerad i sammandrag i årsskriften Lyckeby förr och nu 1994.
 
Klas Lithner refererar i denna uppsats till Gunnar Carlquist: Lunds stifts herdaminnen II:7 (1959) s78-80. Han hänvisar också till Frank Hellers egen självbiografi: På detta tidens smala näs.

2000-09-09, 11:47
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kh Jöns Nilsson Serner i Bosarp var född i Särslöv 1848 22/3, son till hemmansägaren Nils Mårtensson och Karna Jönsdotter.
 
Hans hustru Sara Elisabet Ulrika Lindman född 1859 4/6 i Jönköping, dotter till grosshandlaren Olof Salomon Lindman och Sofia Catharina Wennberg [Lunds stifts herdaminne].
 
Vem tar upp stafettpinnen? :-)

2000-09-11, 10:00
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Grosshandlaren Olof Salomon Lindman tillhörde släkten Lindman från Lindrum, som senast presenterats i Svenska Släktkalendern 2000. Den är också föremål för en utförlig artikel i PHT 1912.

2000-09-19, 10:12
Svar #4

Johan Myrberger

Hej och tack,
 
tack vare bl.a. inläggen ovan står kopplingen mellan Gunnarar Serners anor och mina klar för mig (Sofia Catharina Wennbergs föräldrar Carl Johan Wennberg och Catharina Domnerus var min mffmmf resp. mffmmm).
 
Om någon vill utbyta ytterligare information om anor och ättlingar till Wennberg/Domnerus är jag intresserad.
 
Hälsningar
/Johan Myrberger
johan.myrberger@bigfoot.com

2003-11-09, 21:39
Svar #5

Utloggad Madelene Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2019-05-14, 11:33
    • Visa profil
Sent omsider
jg har under åren samlat på mig några Domnerus dock har jag ingen Cahtarina Domnerus. När föddes hon, vilka var hennes föräldrar och var kom de ifrån. Om jag får svar på detta kanske jag kan ge dig fler Domnerusättlingar.
 
Hälsningar  
Madelene Roos

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna