ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Runeberg, Johan Ludvig (1804-1877)  (läst 2014 gånger)

2004-07-25, 20:29
läst 2014 gånger

Ingrid Wikberg (Inkan)

I år firas 200 årsjubileum i Finland. Det finns en fantastisk vacker och intressant sida att läsa  som jag vill rekomendera:
Runeberg

2004-10-14, 13:22
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vilken fin hemsida du hittat, Inkan! Har suttit och lyssnat på dikter lästa på finlandssvenska en bra stund nu.
 
Vad gäller släkten Runeberg, så finns den redovisad i Örnbergs Svensk Slägtkalender 1888 s.226ff. Johan Ludvig är son till sjökapten Lars Ulrik Runeberg (1772-1828) i Jakobstad, sonson till lantmätaren Ludvig Anton Runeberg (1725-1803) i Uleåborg, sonsons son till kyrkoherden Lars Runeberg (1679-1773) i Alunda (Uppland) och sonsons sonson till underofficeren i Karl XII:s arm? Lars Falk från Runneby i Jämtland, död 1718 i fälttåget i Norge.
 
annan plats diskuteras en skånsk släkt Runneberg, men något samband med Johan Ludvigs släkt förefaller inte så troligt. På närmare håll finns staden Ronneby, ibland skrivet Runneby, som också kan ge upphov till namnet.

2004-10-14, 17:41
Svar #2

Lars Lundberg

Walter Runeberg, son till Johan Ludvig och hans likaså litterära maka Fredrika, har gjort den skulptur av skalden som står på Esplanaden i Helsingfors.

2004-10-14, 21:37
Svar #3

Ingrid Wikberg (Inkan)

Ja Anders, visst är det en fin sida...nästan så att man känner sig leva i fel århundrade....  
Jag blev så imponerad över både innehåll och utseende.

2004-10-14, 22:54
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Lars Run(n)ebergs i Alunda far var soldaten Erik Larsson Runnberg (Rönberg), född i Östergötland. Örnbergska släktkalendern misstar sig alltså.
Skoleleven Laurentius Erici Rönberg, d.v.s. den blivande kyrkoherden, bevistade Frösö trivialskola läsåren 1698-1706. Därför finns det anledning att ifrågasätta uppgiften om hans angivna födelseår, 1679. En trivialskoleelev om 27 år förefaller inte sannolik.

2015-09-14, 11:13
Svar #5

Utloggad Per Olov Qvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-12-12, 16:00
    • Visa profil
Lars Runeberg (i Alunda A:1 s 166 stavad Runneberg, i A1:2 s 96 stavad Runeberg), avled 28.10.1773 i Alunda (Alunda F:1 bild 20, där stavad Runeberg) i en ålder av 94 1/2 år, vilket indikerar födelsedag i början av 1679. I Fants och Låstboms herdaminne över Uppsala stift anges att han var  född i april 1679 i Pilgrimstad. Karl Göran Eriksson har räknat lite fel i huvudet. 1698 var han i så fall 19 år gammal och det låter ju mer troligt för en trivialskolelev. Vad gäller Lars Runebergs föräldrar och det möjliga ursprunget till namnet Runeberg hänvisar jag till annan plats här på Anbytarforum (Släktnamn, Runeberg)
 
PO Qvist

2015-09-14, 19:26
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är nog bra att vara lite försiktig innan man påstår att någon räknat lite fel i huvudet. Karl Görans 27 år syftar på slutåret för trivialskolevistelsen, 1706 skulle han i så fall ha varit 27 år.
 
För övrigt är även 19 år helt orealistiskt för inskrivning i en trivialskola. Detta var ju den lägsta nivån, innan gymnasiet.
Ulf Berggren

2015-09-17, 07:38
Svar #7

Utloggad Per Olov Qvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-12-12, 16:00
    • Visa profil
Ja det kan nog stämma. Jag har bara redovisat vad som står i olika källor, där bevisvärdet nog inte så starkt. Det är troligen så att åldersuppgiften i Alundas dödbok inte stämmer, har sett en del andra exempel på dylikt, och även jag tycker att 19 år är ganska  mycket som jag fattade det  avsåg när han började i trivialskolan. Men eftersom vi inte har någon födelsebok för Revsund för denna tidsperiod så kan vi bara gissa vad det verkliga födelseåret kan vara (kanske kring mitten av 1680-talet).
 
PO Qvist

2015-09-18, 08:16
Svar #8

Utloggad Per Olov Qvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-12-12, 16:00
    • Visa profil
Som detektiv Columbo brukade säga. En sak till. Jag var tvungen att titta en gång till i husförhörslängderna för Alunda och där står också 1679 som födelseår. Pastor Runeberg borde ha varit underkunnig  vad som stod där så antingen stämmer årtalet eller så har helt enkelt minnst fel om sitt rätta födelseår och så har det vidarebefordrats till bl a herdaminnet. Men det hela är ändå en s k akademisk fråga. Den väsentliga frågeställningen i sammanhanget har varit den om vilka som var hans föräldrar. Nu har det väl en gång för alla fastslagits att dessa var soldaten och senare skomakaren Eric (Erik) Larsson Rönberg och Brita Carlsdotter Bröms och att man helt kan avfärda den ofta uppgivne Lars Falk som uppgetts komma från ett mytiskt Runneby i Jämtland. Dock kan man fortfarande hitta denna felaktighet på nätet. Ända tills helt nyligen fanns den t ex intagen i Wikipedia där den dock nu städats bort genom undertecknads försorg.  
 
PO Qvist

2015-09-19, 02:51
Svar #9

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
I början av 1990-talet upprättade jag ett register över Frösö trivialskolas elever för åren 1679-1799. Till skillnad för t.ex. motsvarande skola i Härnösand, saknas åldersuppgifter för Frösöeleverna. Generellt skedde emellertid allmogesönernas skolstart oftast vid högre ålder än prästers och övriga ståndspersoner söner. Att jag reagerat och tvekat inför riktigheten på den blivande Alundaprästen Runnebergs långt senare angivna födelseår har två orsaker. Även om det inte kan uteslutas att han verkligen var född 1679, skulle hans ålder då i jämförelse med andra allmogebarn ha varit exceptionellt hög.  För det andra tör han knappast själv fört de två äldsta Alundalängderna, utan gamla präster hade adjunkter som skötte detta. I den senare står för övrigt att han var född i Frösö, vilket inte är riktigt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna