ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lo-Johansson, Ivar (1901-1990)  (läst 4417 gånger)

2000-02-15, 15:46
läst 4417 gånger

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Jag hade tänkt forska på Ivar Lo-Johansson, men så såg jag följande stycke i hans memoarbok ”Pubertet”:
 
”En höstdag 1958 fick jag oförmodat i min hand en släkttavla som upptog namnen på mina förfäder till ett stycke ner i sjuttonhundratalet. Den hade utan min vetskap upprättats av en ung litteraturhistoriker som haft anledning att forska i de sörmländska staternas förgångna. Listan på namn hade flera luckor, där uppgifterna svikit, av uppenbar orsak främst på min fars håll, där de tidigare på manssidan helt saknades. Där en person var född före år 1700 fanns enbart dödsdatum angivet. Den genealogiska kartan var inritat på ett stycke styv kartong, och med den följde ett häfte textnotiser, byggda på anteckningarna som för längesedan döda präster skrivit ner om vigslar, födslar och dödslar i böckerna som hade rört deras sockenbor.”
 
Känner någon till den utredning som nämns i texten? Eller har någon annan forskat? Här följer slutligen några basfakta om Ivar-Lo:
 
Karl Ivar Lo-Johansson, född 1901-02-23 i Ösmo sn (AB), död 1990-04-11
i Stockholm, Maria Magdalena (AB). Författare.

2000-02-15, 20:06
Svar #1

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Torgny!
 
För rätt många år (20?) sedan fick jag av Bo Lindwall en början till Ivar Lo-Johanssons antavla. Såvitt jag minns hade Bo hämtat uppgifterna från Pubertet men inte fått tag på den släkttavla som omnämns.
 
Vår avsikt var att jag skulle forska ut antavlan eftersom den till stor del berör Södertörn där jag forskade mycket. Dessa delar fick jag snabbt fram ganska mycket om. Morfadern kom dock från Västergötland och mormoderns farföräldrar från Värmland. Jag har därefter inte kommit mig för att driva forskningen vidare och ser inte heller idag att jag kommer att kunna göra det inom de närmaste åren.
 
Om Du vill får Du gärna ta del av de uppgifter jag har.
 
M v h
 
Anders
Anders Larsson

2000-02-15, 23:29
Svar #2

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Hej Anders!
Det skulle vara intressant att ta del av dina uppgifter!
mvh
Torgny

2000-02-16, 01:30
Svar #3

Carl Szabad

En liten detalj som jag upptäckte när min ena dotter skulle skriva en uppsats om honom. Enligt Sveriges Dödbok heter han egentligen Karl Ivar /Lo-Johansson/ Loe, Loe skulle alltså vara efternamnet. Vet någon vad som är korrekt?

2000-02-16, 09:37
Svar #4

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Anders. Kul att höras här efter rätt många år, jag minns mycket väl att du fortsatte forskningen på Ivar-Los anor på Södertörn. Men jag undrar om du inte missat lite av vitsen med anbytarforum. Det är naturligtvis vänligt att erbjuda Torgny dina uppgifter, men alla andra som är intresserade då? Det bästa sättet att föra forskningen framåt på Ivar-Los anfäder är att lägga ut vad du har här och sedan kan andra forskare bidraga med kompletteringar.

2000-02-16, 19:13
Svar #5

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Du kan vara lugn. Jag tror inte att jag missat vitsen med anbytarforum. Jag har inte erbjudit Torgny någon ensamrätt utan kommer att låta alla få ta del av de uppgifter jag har i denna diskussion. Åtminstone om ingen annan kan redovisa mer uppgifter än vad jag har, innan jag hunnit sammanställa och redovisa mitt material.
Anders Larsson

2000-02-19, 16:13
Svar #6

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Här kommer vad jag hade om Ivar Lo-Johanssons anor:
 
1 Karl Ivar Lo-Johansson, född 1901-02-23 i Ösmo sn, död 1990-04-11 i Stockholm (Maria).
 
***I***
 
2 Johan Gottfrid Johansson, född 1857-04-28 i Kolbotten, Ösmo sn, död 1932-04-17 i Västerhaninge sn.
Gift 1884-11-03 i Ösmo sn med
3 Anna Lovisa Andersson, född 1863-04-11 i Sanda, Österhaninge sn, död 1937-12-12 i Västerhaninge sn.
 
***II***
 
4 Johan Peter Jonsson, född 1828-08-22 i Stora Uringe, Grödinge sn, död 1870-05-31 i Kolbotten, Ösmo sn.
Gift 1853-11-27 i Ösmo sn med
5 Eva Katarina Karlsdotter, född 1834-05-05 i Kolbottenvret, Ösmo sn.
 
6 Anders Eriksson, född 1830-05-10 i Nybygget, Trökörna sn, död 1914-01-01 i Västerhaninge sn.
Gift 1858-10-24 i Österhaninge sn med
7 Anna Sofia Nilsdotter, född 1835-12-12 i Västerhaninge sn.
 
***III***
 
9 Kristina Katarina Jakobsdotter, född 1802-01-31 i Uringe båtsmanstorp, Grödinge sn.
 
10 Karl Olof Olofsson, född 1802-08-09 i Stockholm, död 1869-05-16 i Kolbotten, Ösmo sn.
Gift 1827-11-25 i Ösmo sn med
11 Katarina Olofsdotter, född 1792-10-20 i Svalsta, Sorunda sn, död 1867-02-21 i Kolbotten, Ösmo sn.
 
12 Erik Bryngelsson, född 1790-09-28 i Stora Mellby sn, död 1875-10-18 i Slättäng, Trökörna sn.
Gift med
13 Ingrid Svensdotter, född 1793-11-20 i Främmestads sn, död 1876-02-04 i Slättäng, Trökörna sn.
 
14 Nils Larsson, född 1810-10-09 i Berga, Västerhaninge sn, död 1877-08-02 i Träsket, Västerhaninge sn.
Gift med
15 Helena Sofia Olofsdotter, född 1810-09-15 i Stymninge, Österhaninge sn.
 
***IV***
 
18 Jakob Jakobsson Dahlberg, född 1766-12-23 i Vallenstorp, Grödinge sn, död 1807-03-02 i Grödinge sn.
Gift med
19 Anna Katarina Sjökvist, född 177(5) i Ludgo sn, död 1818-04-01 i Uringe båtsmanstorp, Grödinge sn.
 
22 Olof Persson, född 176(2), död 1832-09-16 i Sorunda sn.
Gift med
23 Ingrid Karlsdotter, född 1767-03-26 i Karlnäs, Sorunda sn.
 
28 Lars Nilsson, född 177(5) i Värmland, död 1854-11-22 i Skyttäng, Västerhaninge sn.
Gift med
29 Kristina Jonsdotter, född 178(4) i Värmland, död 1861-09-04 i Träsket, Västerhaninge sn.
 
30 Olof Bengtsson, född 1761-09-13 i Hemfosa, Västerhaninge sn.
Gift med
31 Anna Matsdotter, född 1779-06-03 i Prästtorp, Västerhaninge sn.
 
***V***
 
36 Jakob Hansson.
Gift med
37 Ingrid Olofsdotter.
 
46 Karl Karlsson.
Gift med
47 Anna Olofsdotter.
 
60 Bengt Andersson, född 170(9), död 1772-06-25 i Hemfosa, Västerhaninge sn.
Gift 1750-09-30 i Västerhaninge sn med
61 Karin Persdotter, född 1728-04-? i Västnora, Västerhaninge sn, död 1796-01-14 i Hemfosa, Västerhaninge sn.
 
62 Mats Eriksson, född 173(4), död 1820-08-26 i Asplund, Västerhaninge sn.
Gift 1757-09-21 i Västerhaninge sn
63 Beata Johansdotter, född 173(5), död 1814-12-27 i Asplund, Västerhaninge sn.
 
***VI***
 
122 Per Bengtsson, döpt 1690-08-17 i Västnora, Västerhaninge sn, död 1782-07-21 i Hemfosa, Västerhaninge sn.
Gift 1720-01-10 i Västerhaninge sn med
123 Magdalena Larsdotter.
 
***VII***
 
244 Bengt Bosson.
Anders Larsson

2000-02-22, 12:47
Svar #7

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Anders Larsson!
 
Har du några upplysningar om när Ivar Lo-Johanssons mormors farföräldrar flyttade från Värmland?

2000-02-26, 12:04
Svar #8

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Lars Nilssons och Stina Jonsdotters äldsta? barn Anna Cajsa föddes 1808-07-29 i Berga, Västerhaninge. Jag har däremot inte kunnat finna dem i vigselboken för Västerhaninge.
 
Enligt hfl för åren 1801-10 kom de till Berga under den perioden. Stina anges i denna hfl vara född 1787. Det var ju ganska länge sedan jag forskade på detta och mina anteckningar är tyvärr inte så tydliga att de ger närmare uppgift om när de kom dit.
 
Sammanfattningsvis gissar jag att Lars och Stina kom från Värmland som ganska nygifta straxt före dottern Anna Cajsas födelse.
 
Enligt hfl bor hos dem en inhyses änka Karin Nilsdotter, f 1752 i Grums. Hon kan möjligen vara mor till någon av dem.
Anders Larsson

2000-03-01, 00:07
Svar #9

Carl Szabad

Efter att ha granskat mantalslängderna i Stockholm i dag kan jag konstatera att Ivar Lo-Johansson sedan han 1953 flyttade till Stockholm hetat Karl Ivar Lo-Johansson Loe, där Loe är hans egentliga efternamn. För säkerhets skull kontaktade jag i kväll Lars Furuland som skrivit artikeln om Lo-Johansson i Nationalencyklopedien och han bekräftade att Ivars efternamn egentligen var Loe, dock visste han inte när Lo-Johansson bytte namn, det borde man dock kunna få fram via kyrkbokföringen. Furuland trodde att det möjligen skedde redan på 1920-talet. Det finns således två frågetecken rörande hans namn, när lade han till förledet Lo- till Johansson och när bytte han efternamn till Loe? Och för det tredje, varför använde han inte sitt rätta efternamn om han nu bytt namn?
 
Fadern skulle också ha varit skriven omväxlande som Johansson och Jansson, ryktesvis därför att det fanns en statare Johan Johansson till i samma hus. Också en fråga att forska på.

2000-03-05, 14:55
Svar #10

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Carl!
 
Följande citat är hämtat ur Pubertet:
 
Uppdraget förenklades inte av att nästan ingen i vår familj riktigt visste vad man hette. Min far slets för var gång han skulle uppge sitt namn, eller själv försöka teckna det, av det ursprungligen i kyrkboken införda och det han döpts om till en dag i åkern av kunglig sektern Carl Otto Trotz som haft två statare som hetat precis likadant. Det nya tillnamnet hade sen dess gått igen i alla möjliga papper. Ur det gamla namnet steg liksom en grå gubbe fram bakom ett stängsel, ur det senare en något nymodigare. Min mor hade låtit rätta till det nya namnet, när jag och min bror skrivits in i folkskolan, och det hade följts av prästen.
Anders Larsson

2001-02-10, 18:01
Svar #11

Utloggad Lars Alldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 14:32
    • Visa profil
Det finns också en annan del av Ivar Lo-Johanssons memoarer som behandlar hans morfars bakgrunn: I kapittel XVI, s 150 -67 i Frihet (1985) berättar han om hur han flera gånger försökt ta reda på var hans morfar kom ifrån, och om en resa till Trökörna,Västergötland där kyrkoherde Nils Lindholm hjälpt honom att hitta rätt i kyrkböckerna och sammanfört honom med släktingar där.Indirekt kan man räkna ut att denna resa gjordes ca 1945, alltså fyrtio år innan boken kom ut. Det förklarar kanske varför Ivar Los uppgifter avviker från antavlan som Anders Larsson gett ovanför på två punkter: Han anger att hans morfar Anders Eriksson (Ersson) föddes inte i Nybygget utan i Dreven under godset Tamstorp i Trökörna socken, och att hans mfm inte hette Ingrid Svensdotter men Ingrid Carlsdotter. Vad är riktigt?
Inledningen till Pubertet kan av somliga läsas som ett visst ointresse hos Ivar Lo för egna anor och släktforskning, och därfor bör man njuta av detta kapittel i Frihet. Han berättar hur mycken möda han la ner på att spåra sin morfars ursprung, något den gamle gärna ville hålla for sig själv. Hans möte med två släktingar, två gummor som nog var kusiner till hans mor, är varmt och ömt skildrat. Berättelsen om hur kyrkoherden och författaren ropande lockar ur en vedhuggande nittiosexårig nästan stendöv och nästan skrattande gubbe varför den tjugoårige Anders hastigt gett sig av från hemsocknen ca 1850 för aldrig att återvända eller höra av sig, den är dråplig inte bara för Ivar Lo-läsare utan för alla släktforskare som tycker om att koppla ihop det levande livets berättelser med pappersanteckningar gjorda av överhetspersoner.

2001-02-11, 19:10
Svar #12

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Anders Erikssons far Erik Bryngelsson inflyttade 1821 från Flo sn till Nybygget, Trökörna sn, som dräng. 1822 gifte han sig med änkan Ingrid Nilsdotter i Nybygget, f 1773-04-01 i Trökörna sn, d 1829-02-13 i Nybygget. Ingrid Nilsdotter var änka efter Anders Andersson, f 1775-05-24 i Främmestads sn, d 1820-12-08 i Nybygget.
 
Efter första hustruns död gifte Erik Bryngelsson om sig med Ingrid Svensdotter. Sonen Anders föddes 1830 i Nybygget innan familjen ca 1830-31 flyttade till Dreven.
 
Erik Bryngelsson står som torpare i Dreven till 1851 då familjen flyttar till Slättäng, där han står som backstugusittare till sin död.
 
Innan familjen flyttade från Dreven står dock antecknat om sonen Anders att han bortvandrade om våren 49 till Stockholm.
 
Utöver Anders hade Erik Bryngelsson och Ingrid Svensdotter sönerna Johannes, f 1833-10-09, och Andreas, f 1836-05-04. Dessutom hade Ingrid en utomäktenskaplig son Sven, f 1820-06-07.
 
Jag minns att jag reagerade och tyckte det var konstigt med två söner som hette Anders respektive Andreas. Någon som är bättre känd i trakterna än jag kanske kan berätta om detta var vanligt eller ej.
Anders Larsson

2003-04-29, 22:21
Svar #13

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Carl! Varför kallade författaren Ivar Loe (1901-1990) sig för Lo-Johansson? Han hade ju en gång bytt Johansson till Loe. Senkommet missnöje med bytet?
 
Själv tycker jag att den omständigheten att Ivar Lo överlag var en knepig person kan räcka som förklaring.  
 
Han hade ju också andra hyss för sig. Hittade exempelvis på att föräldrarna (som var hemmansägare) hade var statare, att fadern inte hade gått i skola och var analfabet m.m.
 
Min far (avliden 1974) köpte (1931?) en i mitt tycke synnerligen ful bonad av en figur som talade dalmål. Nasaren var Ivar Lo!
 
Mer om sådant finns i Erik Asklunds intressanta skvallerbok Bröderna i Klara. I boken kallas Karl Ivar Lo-Johansson för Karl Fyr-Swensson och uppges vara från Sorunda (i likhet med Ösmo ligger denna socken i Sotholms härad). Asklund nämner också att Sorunda spelade mas när han var ute och nasade i Stockholms innerstad.
 
Asklund hävdar att dessa bonader tillverkades hos en fabrik i Enskede.
 
Och så till sist en reflexion gällande namnet Loe. Om det är rätt att farfadern hade varit båtsman så faller soldatnamnet Lod (och därmed även det uppfinade namnet Loe) eventuellt på plats. Inom varje båtsmanskompani lär det ha funnits en med namnet Lod (fler borde heller inte få finnas).
 
Bengt

2003-04-29, 22:43
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Bengt! Jag har inte haft tid att fördjupa mig i hans namnbyte(n), även om jag planerat att besöka pastorsexpeditionen i Ösmo för att få förstahandsuppgifter på hur det egentligen ligger till.
 
Vad gäller farfaderns båtsmansnamn verkar det ju inte stämma av antavlan här ovanför att döma.

2003-04-30, 09:15
Svar #15

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Carl! Tack för den raska kommentaren. Det där med farfadern som båtsman har jag från Erik Asklund.
 
Johan Peter Jonsson (1828 - 1870) föddes enligt den här aktuella antavlan på båtsmanshållet (roten) Stora Uringe i Grödinge. Jfr Grill!
 
Bengt

2003-04-30, 19:44
Svar #16

Lennart Andersson

Med stort intresse har jag här tagit del av diskussionen kring Ivar Lo-Johansson och hans bakgrund. För ett tiotal år sedan skrev jag en akademisk 60-p uppsats i litteraturhistoria just om Ivar Lo-Johansson och då särskilt kring hans självbiografiska roman Analfabeten.  
 
Under arbetet kom jag fram till betydande innehållsskillnader mellan Analfabeten och Lo-Johanssons första memoardel Pubertet (böcker som behandlar samma period). En slutsats blev att s.k. självbiografiska romaner knappast får läsas som sanning utan just som romaner. Mycket material utanför verklighetens ram kan finnas med. Därmed inte sagt att memoarer skriver sanningen (men de är i alla fall bättre som källor än de självbiografiska romanerna). I många fall har tyvärr Analfabeten använts som källa till Lo-Johanssons liv.  
 
Jag kan bara rekommendera anbytarforums besökare att jämföra t.ex. Analfabeten och Pubertet. Ni kommer att finna flera tydliga skillnader!
 
Mvh
Lennart Andersson

2003-05-01, 11:45
Svar #17

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Bengt, Carl m fl!
 
Bengt skriver att Ivar hittade på att föräldrarna varit statare. I husförhörslängderna finns familjen under 1880-talet i Hammersta. Fadern, Johan Gottfrid Jansson, står där antecknad som statdräng. Familjen utflyttade 1889 till Landfjärden där Ivars morfar var torpare. Således är det ett sanningsenligt påstående att Ivars far var statare.
 
Bengt framför även en teori om att Lo-namnet skulle ha sitt ursprung i ett båtsmansnamn Lod och att Ivars farfar, Johan Peter Jonsson, född 1828, skulle ha varit båtsman. Jag har följt denne Johan Peter Jonsson från det att han 1849 inflyttar från Västerhaninge sn till Lamberga i Ösmo sn där han står antecknad som dräng. Han har inte varit båtsman därefter och med tanke på ålder och det faktum att han var ogift finner jag det osannolikt att han varit båtsman tidigare. Däremot är det inte helt osannolikt att denne Johan Peter Jonssons hittills okände far kan ha varit båtsman. Det finns dock inte någon båtsmansnamn Lod i Grödinge sn, varför jag även finner Bengts teori om ursprunget till Lo-namnet osannolik.
Anders Larsson

2003-05-01, 13:00
Svar #18

Ingrid Bergström

Det var inte senkommet att Ivar Lo-Johansson ville ha detta namn som författarnamn. I Ragnar Oldbergs bildbiografi Ivar Lo-Johansson (1964) finns ett tecknat omslag från omkring 1922 till ett otryckt skådespel Byn, där namnet står. Likaså en bild från By och bygd nr 1 1924 av novell Korgflätaren av Ivar Lo-Johansson. Men det står även i denna biografi att härledningen till namnet var uppgifterna om farfaderns (inte faderns) båtmansbörd: Fadern till honom förblev okänd, men en av båtsmännen skylldes.
Man kan väl gissa att Ivar inte fick byta till Lo, eftersom namnet var upptaget. Det finns t ex i Sveriges dödbok en John Samuel Lo född 1890 i Bringetofta.

2003-05-01, 15:38
Svar #19

Lennart Andersson

Det var egentligen både rätt och fel när Ivar Lo-Johansson kallade sig statarson. Ivar Lo-Johanssons far Johan Gottfrid Johansson (ibland kallad Jansson) tjänade efter ingånget äktenskap (1884) som statdräng vid Hammersta säteri. Sex år senare tillträdde han ett mindre torp kallat Lillbacken och 1898 övertog han dagsverkstorpet Ådala på drygt 20 tld (en icke obetydlig torpareal). Samtidigt gör Johan Gottfrid dagsverken för torpet på Hammersta. Johan Gottfrid var följaktligen statdräng under några år på 1880-talet men blev senare torpare.
 
Det var således på torpet Ådala som sonen Ivar föddes 1901. Att säga att han var född statarson, vilket ofta gjorts, är därmed helt felaktigt. Däremot är det alltså korrekt att säga att fadern tidigare varit statdräng. Flera andra släktingar hade också inledningsvis varit statdrängar men i icke obetydlig utsträckning blivit torpare.  
 
År 1911 flyttade familjen från Ådala till Skogs-Ekeby vid Tungelsta, där Johan Gottfrid Johansson inköpt ett egnahemsjordbruk, kallat Djurgårdsgrind, ett f.d. torp på ca 6 tld. Den forne statdrängen och torparen hade därmed vid drygt 50 års ålder lyckats kröna sin bana med att bli en självägande småbrukare, något långt ifrån alla lyckades med. Möjligen var det ett större socialt avancemang än ett ekonomiskt, inte minst med tanke på att arealen minskade kraftigt jämfört med torpet. Att han emellertid var stolt över att ha blivit sin egen framkommer klart i Ivar Lo-Johanssons böcker. Ivars föräldrar hade nog tänkt sig att sonen skulle ta över egnahemsjordbruket, som fadern genom idogt arbete ytterligare uppodlat. Så blev ju inte fallet utan sonen Ivar fick - till svensk litteraturs glädje men nog till föräldrarnas sorg - en annan livsbana. Den lilla gården såldes därför 1923. I auktionsannonsen står att säljaren var hemmansägaren Johan Gottfrid Johansson.
 
Ivar Lo-Johansson växte alltså upp på Ådala och Djurgårdsgrind och har givetvis danats av dessa miljöer. Han har aldrig bott i något stathus och är inte någon egentlig statarson men väl en person med rötter i statarmiljö. Föräldrarna har säkerligen gett honom kunskap om den miljö de lyckats lämna redan före Ivars födelse. Men i många böcker, såväl handböcker som läroböcker, är Ivar statarsonen uppvuxen i statarmiljö. Genom att denna myt ständigt upprepas blir den tyvärr efterhand en etablerad sanning. I den för universitetet en gång så välkända läroboken Epoker och diktare 2 står det: Som son till en statare i Ösmo i Sörmland föddes Ivar Lo-Johansson 1901 och i Vem är det stod att Ivar Lo-Johanssons far var lantarbetare.
 
Det tycks som om det är ett problem för vissa kretsar att den store statarförfattaren (vilket han verkligen var!) inte själv var uppvuxen i ett statarhem. Statarförfattaren blir ju på intet sätt mindre av att han vuxit upp på ett torp och på ett småbruk, i synnerhet inte som hans föräldrar haft minnen från statartiden. Hans litterära och socialpolitiska betydelse har föga med detta att göra. Men det finns kanske en tendens hos vissa författare att av socialpolitiska skäl göra sitt ursprung enklare än det egentligen var. Vi behöver ju bara tänka på borgarsonen Strindberg och Tjänstekvinnans son. Flera av de s.k. arbetarförfattarna hade ju också sina rötter i icke-proletära miljöer. De blev dock inte sämre arbetarförfattare för det.  
 
Att bara tala om Johan Gottfrid Johansson som stataren är också att förringa hans kamp och hans sociala avancemang. Hans stolthet över att ha blivit självägande måste få lyftas fram. Det var Johan Gottfrid Johansson väl värd!
 
Mvh
Lennart Andersson

2003-05-05, 10:21
Svar #20

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Lennart m. fl. Tack, tack! Jo, jag kände till statarbakgrunden. Övergången till torp och sedan egnahem skedde ju lite stötvis. Sedan Johan Gottfrid Johansson 1890 hade tillträtt Lillbacken var han inte längre lantarbetare på stat. Att familjen under 1890-talet ekonomiskt knappast hade det bättre än statarna kan man ta för givet.  
 
Ivar Lo var en författare, som efter ungdomsårens strul hade funnit ett angeläget tema, som han på ett utmärkt kunde utnyttja. Att detta låg helt i fas med Lantarbetareförbundets ambitioner ledde till Ivar Lo-Johanssons egen sociala integration. Han hade blivit Någon och till på köpet en del av Något!  
 
God natt jord är en av de bästa böcker, som jag någonsin har läst. En egendomlighet är att de förekommande statarnas uppträdande och konversation konsekvent ses som miljöbetingade. Allmänmänskliga ting skildras som typiskt stataraktiga.
 
En styrka är att godsägaren Spax (friherre August Trolle-Löwen) skildras som en människa. Självfallet inte sympatisk, men likväl som en människa (kanske inte så olik Ivar Lo själv). Demonisering av Spax hade ju legat nära till med tanke på 1930-talets kampsituation.
 
Och så till båtsmannen. Det av Anders anförda pekar ju mot att farfadern aldrig någonsin hade varit båtsman. Men håll med om att Asklunds tips och att farfadern var född på Stora Uringe ger vittring!
 
Bengt

2004-03-25, 15:21
Svar #21

nina

hej! jag ska redovisa om Ivar Lo-johansson men vet ni någon bra sida på nätet? tack i förhand

2004-03-25, 21:56
Svar #22

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Nina!
 
Sök på hans namn på Google, så hittar du en hel del om honom.
 
Mvh
Ann Little

2004-03-26, 01:19
Svar #23

Lennart Andersson

Nina!
 
Internet i all ära - men det finns också flera gedigna böcker om Ivar Lo-Johansson. Förutom hans egen memoarsvit (från 1978-85) med Pubertet som första bok finns flera biografier om författaren, bl.a. Lars Furulands Statarnas ombudsman i dikten från 1976 och Ragnar Oldbergs Ivar Lo-Johansson från 1957. I dessa böcker finns fylliga litteraturförteckningar med tips om ytterligare böcker och artiklar. Intressant i detta sammanhang är att Oldberg ser Lo-Johansson mera som bondeförfattare, medan många andra framhållit Lo-Johansson som statarförfattare (även om Lo-Johansson själv växte upp på ett småbruk; dock hade han utan tvekan statarbakgrund).
 
Se även mina inlägg ovan från den 30/4 2003 och 1/5 2003. Där redogör jag bl.a. för Ivar Lo-Johanssons bakgrund.
 
Mvh
Lennart Andersson

2004-04-14, 18:54
Svar #24

Utloggad Susanne Westin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 12:29
    • Visa profil
Hej!
 
Jag kom nyligen över ett exemplar av Måna är död från 1942, ingen första-upplaga således.
 
På första bladet står det (något kladdigt) vad som skulle kunna vara:
 
IL Johansson
Djursholm
1942
 
Det kanske är långsökt men... vet någon om Ivar Lo-Johansson någonsin tecknat sin namn så och om han bott i Djursholm?
 
Mvh
Jakob

2004-04-15, 18:41
Svar #25

nina

hej! jo jag har kollat runt lite på olika siter.. men det står ju lite olika här o var, så jag blir aningen förvirrad. Dog inte Ivar Lo-Johansson den 10 april? Var hans föräldrar statare lr inte? Vad är det absolut viktigt att ha med om honom annars?
 
Mvh
Nina
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2005-04-18, 14:36
Svar #26

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Någon som kommit längre med de värmländska anorna? //Mvh Marcus

2006-07-11, 15:11
Svar #27

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Stina Jonsdotter (nr 29) förmodligen identisk med Stina Jonsdotter, född 1784, bosatt i Knektebråten, Grums, Värmland omkring 1802-1804 (se Genline 486.3.57800 eller Grums hfl AI:6 p. 205).
 
Lars Nilsson (nr 28) förmodligen identisk med Lars Nilsson, född 1775, bosatt i Butorp, Grums, Värmland omkring 1802 (se Genline 486.3.44000 eller Grums hfl AI:6 p. 87).

2007-05-08, 11:42
Svar #28

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Har med intresse läst alla inlägg och då jag själv fått en fråga gällande Ivars härkomst och släkt skulle jag vilja testa en teori på er.
 
Loe är ett  norskt namn, idag finns cirka 800 norrmän med det efternamnet. Bland dem en författare Erlend Loe.
 
Ivar hade en bror Johan Alvar född 1887. Jag kan inte finna honom i dödboken eller på 1970/80.
 
1927 emigrerar en Pauline Georgina Loe Jansson, född 1895 okänt var, till Norge tillsammans med sina barn Johan Olof och Greta Lovisa. De migrerar från Gävle. Allt enligt Emibas. Hon är gift när hon emigrerar men har ingen make med sig. Inte allt för långsökt att tro att hon var född i Norge - kanske.
 
Kan denna dam eventuellt vara maka till Ivars bror? Är det någon som vet något om brodern Johan Alvar?
 
OM Ivars svägerska hette Loe Jansson, kanske det inte var så avlägset för Ivar att ta sig namnet Loe.
 
Eller är jag helt ute och cyklar.......
 
Mvh
Lena A L

2007-05-08, 12:52
Svar #29

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Dumt av mig att skriva att Loe är ett norskt namn, men jag var så inriktad på Norge.
 
Namnet finns i hela världen och dess ursprung kan härledes till Tyskland och Beneluxländerna. Olika former finns LOWE, LÖWE, LOE, LOY med flera.
 
Damen ovan hör dock hemma i Trondheim där det 1888 fanns ett flertal familjer Loe. Det var också dit hon emigrerade när hon reste från Sverige.
 
Mvh
Lena A L

2007-05-09, 07:35
Svar #30

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har hört (något program på SVT) att Ivar fick tillnamnet LO, därför att han jobbade på LO - Landsorganisationen.
Men det kan ju vara helt-bort-i-fläng...
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje

2008-01-22, 10:52
Svar #31

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej!
Jag kan bidra med några nya namn till antavlan 19/2 2000 som skrevs av Anders Larsson. Nummer 19 Anna Catharina Sjöqvist föddes i Sockenstugan i Ludgo 1773-07-19 och döptes samma dag. Hon var dotter till Nils Sjöqvist och Karin Blomstedt från Stockholm. Jag tycker att mannens titel är lotssappören vid artilleriet. Gidnummer 2120.35.76000 C:1 s.241. Hon återfinns i Stockholm 1800 enligt mantalsregistret i Jakobs församling. Anna Catharina är min mans mormors farfars mormor och min man är således mormorfyrmänning med Ivar Lo-Johansson. Coolt, som mitt barnbarn brukar säga!
Anne-Mai C.

2013-10-19, 14:46
Svar #32

Utloggad Sune Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-01, 09:23
    • Visa profil
    • www.haninge.org
Enligt min uppfattning är det arrendatorn/ägaren Trotz som är förebilden för Spax!
Vad säger expertisen?
Inte Trolle-Löwen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna