ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fridegård, Jan (1897-1968)  (läst 2254 gånger)

2000-05-14, 00:45
läst 2254 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
Har någon stött på anorna till Jan Fridegård?

2000-05-19, 20:39
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
En av hans bokserier ska handla en hel del om några av dem, hur exakta uppgifter det nu kan vara fråga om.
Bosse Lindwall vet nog mer.
Ulf Berggren

2000-05-20, 00:11
Svar #2

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Hej Pierre och Ulf!
 
Jag har en bok som heter 'Soldatsviten'som är utgiven av Wahlström & Widstrand 1994. Den består av fem romaner som Fridegård har skrivit. Dessa är: 'Svensk soldat' (1959), 'Soldathustrun' (1960), 'Mot öster - soldat!' (1961), 'Soldatens kärlek' (1962) samt 'Hemkomsten' (1963).  
 
Jag har tyvärr inte själv läst dem men på bokens baksida finns lite information. Fridegård sägs där vara son till statdrängen Johan Alfred Johansson och dennes hustru Lovisa. Familjen bodde en tid i Boglösa socken men flyttade 1903 till Övergrans socken och Katrinelunds herrgård, där Johan Alfred blev ladugårdsförman. Fridegård själv var född 1897 på Hjulsta gård i sydvästra Uppland. Vidare står det på bokens baksida att serien handlar om Fridegårds farfars far och hans familj.  
 
I ett inledningsord till den första romanen säger Fridegård att en av romanens huvudpersoner, Margareta Ericsdotter, var hans farfars farmor och att hela raden av soldater efter henne kallades för polacken av folket i bygden. Han använder alltså verkliga namn på romanfigurerna. Av det lilla jag ögnat igenom texten så hade denna Margareta just umgänge med en invandrad polack. Är det han som blir soldaten Johan From och är farfars far till författaren? En viktig romanfigur synes Margaretas far, bonden Eric Hansson vara.  
 
Jag har en svagt osäkert minne av att ha läst att namnet Fridegård var taget efter ett personnamn, Fride. Fride Johansson? Jan Fridegårds farfar?
 
Hoppas någon som har läst mer kan komplettera eller rätta uppgifterna.
 
Med vänlig hälsning
Anders Hellster

2000-05-20, 00:20
Svar #3

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Ursäkta! Det jag skrev går ju inte ihop. Huvudpersonen i romanserien, Johan From, Fridegårds farfars far, kan ju inte vara samma som polacken. Alldeles i slutet av sista romanen står dessutom om korpralen Johan From vars morfar är Eric Hansson. Johan From torde alltså vara son till polacken.
/Anders

2000-05-20, 05:42
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Jag har ett svagt minne av att ha åkt förbi en skylt intill kyrkan i Övergran, efter gamla vägen Sthlm - Enköping, som talar om ett Fridegårdsmuseum.
Där bör de rimligen veta en del om Fridegårds anor.
 
Hälsn
 
Rolf L

2000-05-20, 11:17
Svar #5

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
På en hemsida som heter 'Jan Fridegård 100 år fanns några förtydliganden. Namnet Fridegård som började användas på 1930-talet kommer sig av att Jan Fridegård egentligen var döpt till Johan Fridolf Johansson men kallades Fride.
 
Hjulsta ligger i Enköpings-Näs socken. Moderns fullständiga namn var Anna Lovisa Lyster.
 
Med vänlig hälsning
Anders

2000-05-20, 17:04
Svar #6

Ingemar Strömberg

Jan Fridegård föddes den 14 juni 1897 i hjulsta i enköpings-näs socken nära Enköping, och som Anders Hellster meddelar ovan var det hans dopnamn Johan Fridolf som bildade smeknamnet Fride, som senare blev grunden för efternamnet Fridegård.
 
Om man kommer gamla Enköpingsvägen från Stockholm och Bålsta når man efter en lång uppförsbacke Övergrans kyrka. Om man då svänger höger efter kyrkan hamnar man vid katrinedals herrgård, Där Fride växte upp innan han tog värvning vid livregementets Dragoner i Stockholm (Han straffade ut sig därifrån Men det är en annan historia). Om man däremot ser till vänster efter kyrkan ser man däremot det museum som Rolf ovan talar om.

2000-05-20, 18:06
Svar #7

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Jag har läst den nämnda bokserien, soldatsviten (som väl inte är Fridegårds litterärt främsta verk) och kan bidra med följande information, som kanske är genealogiskt intressant.
 
Romanerna utspelar sig till stor del i Vallby socken i Uppland, speciellt i byn Kroby. Där är Erik Hansson bonde. Denne blir över 85 år gammal och är far till Margareta Eriksdotter.
 
Polacken (utan namn) är en person som kommer och går i berättelsen, och blir far till Margareta Eriksdotters bägge barn - men inte officiellt, då hon första gången (Johan From) skyller på soldaten Johan, som dör ganska snart efter hemkosten från kriget i Finland. Andra gången gifter hon sig med ryttaren Krut som våldtagit henne strax efter hennes samvaro med polacken. Både Krut och den andre sonen dör i kriget i Finland 1807-08. Polacken rymmer sedan från trakten och återkommer ca 20 år senare till Margareta när Johan From, nu soldat (soldatnamnet fick han efter sin rote) i sin tur återkommer från det krig i Finland där hans styvfar och hans bror stupat, och gifter sig med en flicka vid namn Cajsa Andersdotter. Först nu förstår Johan veta att polacken faktiskt är hans far, vilket han redan hört ryktesvägen.
 
Efter att ha läst böckerna ögnade jag igenom en biografi om Fridegård, där det anmärks att historien inte nödvändigtvis är sann, men att Johan Froms officielle fader nog ände inte är den korrekta, eftersom han avreste till Finland före Johans tillblivelse. Författarens teori är att From kallades polacken därför att han reste till exercisen på Polacksbacken i Uppsala.

2002-03-09, 13:57
Svar #8

Stefan L.

Hej!
Visserligen har denna diskussion tydligen har hunnit avslutat, men jag måste fråga om en sak. I boken Kulturhistoriskt bygdinventering i Håbo Kommun på sidan 52, är lite osäker, det är bild på hel massa ungar som tydligen ägnar sig åt en ringdans. Den pojken som står andra till höger om den kvinnliga läraren i själva ringen, är det inte möjligen Jan Fridegård, fotografiet är från 1900-talets början, han bodde i Övergran i början av 1900-talet.
MVH
Stefan Lundgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna