ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Delblanc, Sven (1931-1992)  (läst 2911 gånger)

2000-05-06, 23:29
läst 2911 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Sven Delblanc skall enligt Bra Böckers Lexikon 1974 vara född 1931, samt lantbrukarson från Vagnshärad. Enligt 129 Svenskar, utgiven av Bra Böcker, med text av Karl Anders Adrup, skall farfadern vara tysk (dock sägs efternamnet vara franskt från början), farmodern dansk, mormodern norska. Jag antar att morfadern var bosatt i Värmland, ty i boken sägs modern vara värmländska. Enligt samma bok skall Sven vara född i Swan River, Manitoba, detta pga att fadern utvandrade till Kanada, då denne följde en tidig grön våg och blev lantarbetare.
 
Frågan jag ställer är givetvis om någon har information om Delblancs svenska anor, om nu sådana förekommer.

2000-09-28, 21:52
Svar #1

Peter Funke (Fun)

Hej Marcus!
Här kommer ett något senpåkommet hopplock om Sven Delblancs anor: i en liten pedang till Kaanans land (1984) skriver Delblanc själv att han föddes 26 maj 1931 i den lilla nybyggarstaden Swan River, Manitoba, Kanada. Han berättar också att hans farfar var tysk och hette Herman. Delblanc anger i efterskriften till Samuels Bok (1982)att familjetraditionen om hans morfar Axel Nordfält legat till grund för romanfiguren Samuel i den omtyckta romansviten. Nils Håkansson har i Wermlandica 1989 angett en del om Axels anor, och de första generationerna är som följer, enl. N.H.
 
Axel Nordfält, född 24 oktober 1864 i Väse (död 2 juli 1910), som son till hemmansägaren Anders Anderson i Tågås och hans hustru Anna Lisa Jonsdotter.  
Anders föddes i Tågås, Väse, 26 november 1835 och avled 23 februari 1871.
Anna Lisa Jonsdotter föddes i Brattforshyttan, Brattfors s:n den 23 april 1844. Hon var dotter till bergsmannen Jonas Jansson, f. 26 april 1819, död 27 oktober 1871, och hans hustru Sara Maria Nilsdotter, f. 3 januari 1822 och död 17 september 1906.
Axel Nordfälts hustru var Marie Charlotte Johansen från Kristiania, född 15 augusti 1868.
Hon avled (i Heden, Östra Fågelvik?) den 19 januari 1957.  
Det finns många fler intressanta fakta att hitta i Håkanssons artikel om Axel/Samuel m.fl. romanförebilder i ovannämnda källa!

2001-02-24, 12:07
Svar #2

Dag Brodin

Jeg anser at Delblanc er en stor forfatter og han bruker jo på en måte  slektsforskning i sitt forfatterskap, derfor blir  det interessant med hans aner.
     I Ahlboms biografi kalles Samuel   Axel Andersson,  men det er ikke så viktig, det jeg ville pröve å finne ut av  er   mormorens aner, Marie Charlotte Johansen fra Kristiania.  Jeg har undersökt litt, men for å komme videre trenger jeg hjelp med et oppsalg.  De giftet seg  i Väse, Värmland i 1891 (Ahlbom)  , eller mer sannsynligvis  i 1892 ( Samuels bok) og året etter bryllupet ble det eldste barnet  Ester  födt.Forhåpentlig oppgis navnet på brudens far i kirkeboka.
   For det andre, hans fars foreldre  var en Typograf fra Leipzig  og en slakterdatter fra Kolding, Danmark.  Dette ifölge boka kära farmor
Navnene er selvfölgelig forandret i boka. Er det noen som er interessert i dette ?
 
Hilsen Dag

2001-02-24, 15:44
Svar #3

John Sidén

Med Klaraskivan och Sveriges dödbok som grund får jag fram följande om Sven Delblancs anor:
Sven Axel Herman Delblanc f 1931-05-26 i Kanada, avliden 1992-12-15 i Gottsunda Uppsala, adress Askvägen 23 B  756 53  UPPSALA
Fader: Siegfrid Axel Herman Delblanc f 1899-11-21 i S:ta Gertrud (Tyska församlingen) Stockholm. (Sven Delblancs far gifte sig, sedan han skilts från Svens mor, med en kvinna från Västanfors församling i Västmanlands län. Emellertid höll det äktenskapet inte särdeles länge, Siegfrid Axel Herman Delblanc emigrerade ensam till Canada från Västanfors någon gång i slutet av 1940-talet och enligt boken Livets ax stannade han kvar i Canada och avled där.)
Farföräldrar: boktryckare Friedrich Hermann Delblanc f 1873-01-31 i Connewitz Leipzig Sachsen. Han ingick äktenskap 1899-09-09 med Meta Kristin Jörgensen f 1880-08-28 i Kolding Danmark. Makarna bor 1926 Klara Västra Kyrkogata 9:5.
När jag som ung präst i Västanfors församling 1980 hjälpte till på pastorsexpeditionen bland annat med att göra släktutredningar för bouppteckningar hittade jag plötsligt Sven Delblancs far i församlingsboken för Västanfors församling. Därav anteckningen inom parentes.

2001-03-13, 15:01
Svar #4

Arne Bolund

Sven Delblanc´s mormor Charlotta Nordfält kommer jag ihåg sedan barnsben. Hon bodde i en rödmålad liten stuga om ett rum och kök i de s.k. Hedbackarna 1,5-2 km NO om Skattkärrs samhälle i Östra Fågelviks församling i Karlstads kommun. Frågetecknet för Östra Fågelvik i inlägget ovan (NH och Peter Funke) kan alltsa tas bort. Ett Heden finns i Väse fsg men har inte med detta att göra.
 
Arne Bolund

2002-08-21, 09:22
Svar #5

Fredrik Delblanc

Hej vänner !
 
Det var fantastiskt att se så många engagerade i min fars (Sven Delblancs) härkomst. Det kanske kan vara intressant för er att vet att en dam har spårat släkten Delblanc ner till 1300-talet. Den härstammar från södra Frankrike i trakterna av le Puy - därav det fransklingande namnet Att släkten sen kom till Tyskland berodde på att en Kapten Delblanc under Napoleon deserterade till Tyskland pga krångliga kärleksförvecklingar (osäkra uppgifter - mer skrönor faktiskt). Jag har för mig att det var under tidigt 1800-tal.
 
Mvh
 
Fredrik Delblanc

2002-08-21, 10:09
Svar #6

Lotte Jensen

Detta hittade jag då jag letade lite på nätet:
 
DELBLANC, SVEN
Sven Axel Herman Delblanc født den 26. maj 1931 i Swan River, Canada og døde den 16. februar 1992
 
Vet någon om han bott på södra Gotland en tid?

2002-09-09, 09:23
Svar #7

Fredrik Delblanc

Hej Lotte !
 
Nej, Sven Delblanc bodde aldrig på Gotland. Däremot firade vi semester där en gång 1971 eller 1972. Svens morfar (Samuels bok) bodde där ett tag som vikarierande pastor men i övrigt har vi ingen härstamning från eller anknytning med Gotland - tyvärr.
 
Vänligen !
 
Fredrik Delblanc

2002-09-09, 22:06
Svar #8

Lotte Jensen

Fredrik!
Aha! Det var nog DET jag var ute efter. Hade hört något om koppling melan Sven Deblanc och någon präst som var verksam på ön.  
 
Får jag vara ofin och fråga i vilken socken hans morfar var verksam? Jag har en hemsida där jag samlar på uppgifter om alla präster på Gotland genom tiderna http://w1.498.telia.com/~u49815801/praster/praster.htm
 
Det skulle var trevligt att få komplettera med uppgifter på honom, om jag inte redan har det.

2002-09-18, 13:40
Svar #9

Fredrik Delblanc

Hej igen Lotte !
 
Jag tror det var i Slite på Gotland. Det är lätt kollat och jag återkommer snarast med mer info. Han hette Axel Nordfält om det är till någon hjälp.
 
Må gott !
 
Fredrik

2002-09-18, 22:30
Svar #10

Lotte Jensen

Fredrik!
Det vore jättesnällt av dig. Då kan jag ha med det på min hemsida om präster på Gotland.

2012-05-22, 22:15
Svar #11

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Sven Delblancs mormor:
 
Brattfors HII:4 s 202-203
 
I følge Trefoldighetens Ministerialbog er
Charlotte Marie Johansen f 15.8.68 d 20.9.68
datter av Hjulmager Nicolai Johansen og H Helle Marie Christiansdr.
...
Hun har efter sigende 1889-1893 opholdt sig i Amerika, agter nu efter sin Hjemkomst att flytta till Sverige.
På nästa sida attesteras hennes äktenskapsledighet av den blivande brudgummen själv:
Visby 2 jan 1893
Axel Nordfält
sv. luth. pastor
 
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna