ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cederholm, Stig (1905-1980)  (läst 2127 gånger)

2000-03-18, 00:05
läst 2127 gånger

Fredrick Andreasson

Någon som känner till Åsa-Nisses skapare, Stig Cederholms anor?

2000-03-18, 00:14
Svar #1

Fredrick Andreasson

Enligt Sveriges Dödbok var han född 21/1 1905 i Kristina fs (F).

2000-03-18, 02:12
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om Stig Cederholms anor vet jag intet och är ej heller intresserad därav. Vill du läsa om vad SS-Schütze Stig Cederholm sysslade med i 35-årsåldern rekommenderar jag Bosse Schöns bok Svenskarna som stred för Hitler. Den säger det mesta.

2000-03-20, 01:50
Svar #3

Utloggad Rune Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Om Tord Påhlman inget vet om Stig Cederholms anor, och inte är intresserad av dem, så skall han (?) inte nskriva på denna sida!!!

2000-03-20, 12:02
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det skall inte du heller!

2000-03-20, 15:35
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6917
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Tord Påhlman:
 
Ibland kallar du dig Trätord. Efter ovanstående inlägg frågar man sig onekligen om det ska uttolkas Trä-tord eller Trät-ord!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-03-20, 15:50
Svar #6

Utloggad Rune Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag vill påminna Tord Trät-ord Påhlman om att Rötter är politiskt och religöst obunden. Var och en får ha sina politiska åsikter, men dessa har inget med släktforskning att göra, och hör därför inte hemma på dessa sidor!!!

2000-03-20, 16:32
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tord! Jag förstår inte varför den här personens tydligen befläckade rykte skulle göra det ointressant (t o m förbjudet enligt dig) att forska på hans anor? Det borde snarare vara tvärtom, för att kanske få en delförklaring till varför det gick som det gick. Skärpning tack.

2000-03-20, 16:44
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det här var tydligen ett känsligt kapitel för herr Svensson. Man kan ju undra varför... Jag har varken framfört någotsomhelt politiskt eller religiöst. Så påminnelsen får klinga ohörd. För övrigt sade jag att ovan att S Cederholms anor är ointressanta för mig. Huruvida de är intressanta för andra får väl var och en avgöra, det lägger jag mig inte i. Var har jag skrivit förbjudet? Det är nog andra än jag som behöver skärpa sig, ja kanske till och med vakna upp (OBS vits).

2000-03-20, 16:48
Svar #9

Peter Rydén

Meningsutbytet ovan är onödigt och olyckligt. Även om första meningen i Tords första inlägg kan upplevas lite aggressivt, kan jag ändå inte se att han har förespråkat förbud mot att forska på Cederholms anor. Han har vad jag förstår enbart gett tips om en bok där man kan lsäa mer om Stig Cederholm. Detta torde vara godkänt: att tipsa om böcker.

2000-03-20, 17:04
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tack Peter, trevligt att du uppfattade saken såsom jag avsåg att den skulle uppfattas. En av de mest elementära saker man får lära sig i de flesta läroböcker om släktforskning är ju att forskningen inte bara handlar om årtal, man bör också försöka ta reda på så mycket som möjligt om personerna.  
 
Med vänlig hälsning   Tord Påhlman

2000-03-20, 17:15
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tord skrev i sitt andra inlägg Det skall inte du heller!, d.v.s. skriva här, vilket endast kunde tolkas som att han inte tyckte att diskussionen borde föras. Nu har han förtydligat sig, och det var bra.

2000-03-20, 17:35
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6917
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Min kommentar avsåg inte Stig Cederholms eventuella nazistförflutna, den saken har jag ingen aning om. (Men vad har det egentligen med hans förfäder att göra - om man nu inte tror på någon slags omvänd arvsynd?)
 
Jag hade bara lite svårt att tiga när jag såg sandlådeinlägget Det skall inte du heller!.
 
Härmed är denna diskussion avslutad för min del!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-03-20, 19:52
Svar #13

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det skall inte du heller! var enbart en kommentar till R Svenssons första inlägg. Jörgen Tollessons inlägg föredrar jag att inte kommentera.

2000-03-20, 22:26
Svar #14

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Nu kan jag bara inte låta bli att tycka till. På vilket sätt har ovanstående rader tillfört något väsentligt till Anbytarforum? Jag anser, att dessa totalt meningslösa rader, de borde vi andra få slippa ta del av. Anbytarforum har hjälpt mig i min forskning, jag vet att jag hjälp andra. Jag hoppas att alla som deltar i Anbytarforum själva kan inse, när kommentarerna spårar ur. Och därmed bromsa i tid. Vi är vuxna människor. Vi deltar väl i Anbytarforum av samma orsaker, eller? Låt mig få slippa läsa sådant här i fortsättningen. Ibland kan även jag tycka, att en del, även jag själv ev, uttrycker sig lite luddigt. Men, med lite fantasi och välvilja, så går det alldeles utmärkt att lista ut, vad vedebörande nog egentligen åsyftat. Tack för ordet.

2000-03-21, 07:15
Svar #15

Peter Rydén

Var Stig Cederholm född i Jönköpings Kristina församling, eller är det ett annat Kristina i Jönköpings län?

2000-03-21, 21:59
Svar #16

Fredrick Andreasson

Jag var inte tillräckligt tydlig i mitt inlägg. Det skall vara Jönköpings Kristina församling. Jag kan tillägga att han avled 1980-04-17 och var då skriven i Växjö domkyrkoförsamling.

2001-08-20, 20:36
Svar #17

John Sidén

Enligt födelseboken för Jönköpings Kristina församling är Stigs föräldrar ingenjör Gustav Elias Alexander Cederholm f 1878-01-14 i Örgryte församling och hans hustru Julia Maria Johanna Blomstrand, bosatta i Sjövik. 
På Klaraskivan hittade jag Stigs far och därmed också hans farföräldrar färgare Per Cederholm f 1837-09-06 i Finja och hans hustru Julia Elisabet Blom f 1842-10-20 i Nyköping, familjen flyttade från Kungsholms församling 1883-06-19 till Mäster Samuelsgatan 51 i Klara församling, 1885-10-21 flyttade familjen till Adolf Fredriks församling.
Och om någon undrar ifall jag läst Bosse Schöns bok där bl a Stig Cederholm förekommer så kan jag berätta att jag läst den och finner den synnerligen intressant.

2001-08-23, 12:26
Svar #18

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Med risk för att bli påhoppad av någon ovanstående dristar jag mig ändå till att upplysa om att Bosse Schön i dag(arna) publicerar en ny bok där föremålet för denna diskussion är omtalad. Bosse Schön presenterar själv boken på debattsidan i dagens DN.

2001-10-20, 23:37
Svar #19

Bernt Bergkvist

För att återvända till hans anor istället för hans gärningar så föddes hans farmor Julia Elisabet 1842-10-20 i Nyköpings Västra. Far var skräddare Alexander Blom, och mor var Maria Kristina Hedlund. De fick ytterligare några barn, och den som är nyfiken kan säkert utifrån kyrkoböckerna nysta upp flera led i denna antavla.
 
Berra

2002-10-25, 18:48
Svar #20

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej! Efter min skolgång (inackorderad hos skomakarfamilj i grannbyn Bastutjärn AC) lärde jag känna Stig Cederholm som genom kontraktsgifte med författarinnan Dagny Alm (Hon har gemensam anfader med Sara Lidman, Torgny Lindgren, Martin Lönnebo, P.O.Enqvist, m.m.)skrivits ut från Sidsjön. Om Stig C. tid i Norsjö skulle kunna skrivas böcker. Bl.a. jakthistorier som inte stod Åsa-Nisses bravader långt efter. Hans jaktvårdsintresse gjorde att han betalade för lösspringande hundar, kanske mest för komma åt andra jägare och hundägare. Nu hade skomakarfrun låst in två hundar i ladugårdsporten och meddelade Stig C. som snabbt kom och gav skomakarfrun 5 kronor. När dom kom till ladugårdsporten och hon öppnade dörren så var det hans egna hundar. Senare sade han att det där kunde han inte riktigt smälta. Det var inget problem, tyckte hon, jag har köpt korv för pengarna och det har inte varit nåt problem att smälta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna