ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar man i Gåvles husförhörslängder?  (läst 865 gånger)

2006-03-18, 19:06
läst 865 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Jag har varit inne i såväl Uppsalas som Gävles HFL som är mycket omfattande. I Gävles böcker finns namnlistor i början men med bara några få personer. Jag blir inte klok på hur dessa personer valts ut av prästen. För Gävle har jag försökt hitta en Eriksson vilket är som en nål i en höstack. Finns några knep eller är det bara att leta sida upp och sida ner? Jag vet exempelvis att personen bodde i 5:te qvarteret

2006-03-18, 22:32
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ibland finns fina register i början av böckerna.
 
I Hfl jag ofta tittar i har jag börjat göra egna register. Jag gissar att jag inte är ensam om det Någon borde samla ihop sådana register och lägga ut dem - på Rötter?

2006-03-19, 14:00
Svar #2

Eivor Canova (Pilady)

Hej Stig.
 
Har du kontrollerat SVARs sida om Gävle.
Beroende på vilket årtal det gäller så finns där uppdelat på längder över olika kvarter och rotar.
Att man sedan får leta genom sidorna är väl en sak men man kan ju i varje fall hamna på rätt A - längd.
Har deras pärmar hemma så finner du inget så kan jag kanske hjälpa till att söka i registret.
 
Hälsar
Eivor

2006-03-19, 14:51
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Tack Eivor
Ska försökt själv men stöter jag på problem så tar jag tacksamt emot ditt vänliga erbjudande
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna