ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beckman, Erik (1935-1995)  (läst 1109 gånger)

2000-02-15, 22:28
läst 1109 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Jag undrar om ngn/nga studerat anorna till författaren Erik Beckman (bortgången 1995). Denne skall vara född 23/4 1935 i Vänersborg och son till prosten Teodor Beckman och Vera Gawell, den sistnämnda gymnastikdirektör. Erik är för övrigt far till Eva Beckman, programledare för Centrum.

2000-02-19, 10:13
Svar #1

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej Marcus!
 
Såväl Teodor Beckman som hans far Anders Niklas B. finns med i Karlstads Stifts herdaminne, under Rämmen resp. Färgelanda.
 
Karl Anders Teodor Beckman var född i Nedre Ullerud (S) 5/1 1892, och hans mor hette Eva Lovisa (Louise*) Amalia Montan.
Hans far Anders Niklas Beckman föddes i Drängsered, Halland 20/7 1857, som son till (sedermera) prosten Theodor Emil Anders B. och Nicolina Charlotta Bergström.
 
Louise Montan var enligt samma källa född i Karlstad 10/8 1858 och död i Färgelanda 27/1 1929, som dotter till färgerifabrikören Erik Karl M. och Jeanna Augusta Vilhelmina Borgström.
 
Vera Gawell slutligen var enl. Edestams minne född i Umeå lfs 29/9 1894 och dotter till överlantmätaren Per Vilhelm G. och Alexandra Beckmann.

2002-02-12, 13:31
Svar #2

tomas svensson

Hej Marcus,
 
Titta på http://hem.spray.se/sempo, så finner  
du  
massor om Eriks anor.

2005-04-04, 20:29
Svar #3

Irene Larsson

Hej!
Jag hittade inte antavlorna på de sidor som rekomenderades.För övrigt så påminde farbrorn som satt på bilden om Erik.Men jag har aldrig sett Erik utan Skägg.
Hälsingar
Irene

2005-04-04, 23:55
Svar #4

Lars Hägglund

Hej Tomas, 
Kanske dax att lägga ut Eriks anor på Bengts hemsida? 
Häls, Lars

2005-04-19, 09:12
Svar #5

Irene Larsson

Hej!
Jag kommenterade en sak tidigare.
Är det författaren Erik ni menar som har bland annat denna dotter Eva som är med i tv, eller finns det fler Erik Beckman ? Så det inget skämt i min fråga ,jag har haft Erik som lärare i svenska något år.Men då hade han skägg som han alltid satt och tvinnade mellan sina fingrar samtidigt som han småknorrade och myste över något vi elever sagt.
 
Hälsning
Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna