ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mette-Marit (f. 1973), norsk kronprinsessa  (läst 3175 gånger)

2003-07-01, 18:44
läst 3175 gånger

Johan Anell (Bie)


2003-07-04, 13:05
Svar #1

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Mette-Marit är gravid
Nedkomsten beräknas till 22 januari 2004

2004-01-21, 11:25
Svar #2

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Mette-Marit födde en dotter idag klockan 09.14 på Rikshospitalets BB-avdelning , Oslo

2004-01-21, 15:56
Svar #3

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Kronprinsen av Norge uppgav fel klockslag till sina medarbetare !  Rätt födelsetid är 09.13
Prinsessan vägde 3686 gram och är 51 centimeter lång
Namnen tillkännages i morgon

2004-01-21, 18:03
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jaha, då är norska kronprinsparet att gratulera. Det är naturligtvis en oerhört lycklig tilldragelse för dem.  
 
Men det innebär ju samtidigt att huset Oldenburg så småningom försvinner från Norges tron, precis som den i nästa generation försvinner från Danmarks, och redan har försvunnit från Holstein-Gottorps, Oldenburgs, Rysslands, Sveriges och Greklands troner.  
 
Å andra sidan kommer det ju av allt att döma så småningom att sitta oldenburgare på Storbritanniens troner, även om det kommer att vara under namnet Mountbatten-Windsor.

2004-01-21, 22:05
Svar #5

Björn Thunberg

Vad säger du Carl-Fredrik ?!
Om kronprinessen av Danmark får en son (han är väl barnlös just nu) så blir väl denne son kung av Danmark.
Mvh.
Björn

2004-01-21, 22:07
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

Kronprins Frederik av Danmark tillhörer enligt Carl-Fredriks och mitt sätt att se på saken inte huset Oldenburg, utan en kunglig gren av [fusk?]grevliga ätten de Laborde de Montpezat.
 
Om man kan tolka Carl-Fredriks andra stycke som ett beklagande, instämmer jag i det.

2004-01-22, 09:57
Svar #7

jessica.olson@spray.se

Egentligen skulle man alltid haft kvinnlig tronföljd och adelskalendern uppbyggd på kvinnosidan. Varför? Nu finns ju DNA, men Mor till barn har alltid varit det starkaste beviset. Vem skulle iså fall vara kung/drottning?

2004-01-22, 10:53
Svar #8

jessica.olson@spray.se

DN skriver en blivande Drottning är född. Det borde vara en kronprinsessa är född. Vem vet om hon blir drottning? Det kanske blir hennes barn som blir kungar/drottningar eller hennes syskon. Sådant får ju aldrig kungar reda på. Framtiden får utvisa hur det blir...

2004-01-22, 11:33
Svar #9

Sven Jonsson

Då jag inte är påläst om de Laborde de Montpezat undrar jag vad Michaël Lehman menar med (fusk?) grevlig vad den beträffar?  
 
I anslutning till Jessica Olsons inlägg undrar jag vidare några saker. Visst bör släkter kunna härleda sina anor till någon kung för att bli betraktad som blåblodig (enl de flesta synonym-ordböcker liktydigt med adlig), eller har jag missförstått det? (Släkten måste naturligtvis dessutom blivit officiellt erkänd). I så fall är det ju vanligen genom kvinnolinjer som en släkt är adlig från första början..? Men det finns kanske olika konkurrerande synsätt - jättegamla släkter som adlats utan kunglig härkomst? Det kanske är okunniga frågor för detta offentliga forum, men jag vet faktiskt inte svaret själv.

2004-01-22, 11:41
Svar #10

jessica.olson@spray.se


2004-01-22, 11:46
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det behövs ingen kunglig härkomst för att vara adlig eller bli adlad (när det var möjligt).

2004-01-22, 11:57
Svar #12

Michaël Lehman

Sven,

För ett par år sedan försökte jag ur diverse franska adelsgenealogier få fram uppgifter om grevarna de Laborde de Montpezat. Jag fann inga uppgifter. Därefter fick jag höra, att det kan vara så, att de Laborde de Montpezat inte har erhållit adelskap arte et marte, utan att adelskapet är köpt. Detta har jag emellertid inte fått bekräftat.

En släkt måste för att kunna göra legitimt anspråk på adelskap kunna uppvisa, att släkten har tilldelats adelig rang och värdighet av suverän statschef ägande fons honorum (för vissa uradelsätter gäller i stället, att man får konfirmation på gammalt adelskap). Adelskap nedärves från den adlade (och den adlades bröder och övriga manliga släktingar, om adelsbrevet så stipulerar) till de (manliga) agnatiska efterkommande. I vissa länder ärves adelskapet enbart inom huvudmannalinien, i andra inom hela ätten (bland svensk naturaliserad och introducerad adel har vi bägge dessa principer, då § 37 i 1809 års regeringsform stadgade den förstnämnde principen, medan den sistnämnda principen hade varit gällande tidigare). I vissa länder räknas även döttrarna som adeliga (men inte deras efterkommande med icke adeliga fäder), i andra räknas döttrarna inte som adeliga.

2004-01-22, 17:58
Svar #13

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Jessica,

Hon är ju faktiskt inte ens kronprinsessa än, då hennes far ännu är i livet. Måhända kan man kalla henne arvprinsessa, men jag vet inte om de använder den titeln i Norge. Carl XVI Gustafs far kallas i en del verk "Arvprins Gustaf Adolf", men vad jag vet använde han själv titeln "Prins" (hans far var kronprins vid hans död).

2004-01-23, 06:55
Svar #14

Per Andersson

Till Michaël,
 
Snälla, kan du försöka använda ett enklare språk när du skriver? Det känns pinsamt att be dig  
Du verkar veta vad du skriver om, men jag tappar bort mig halvvägs och ger upp  
efter att ha försökt läsa och det är ju synd.
 
Jag är dyslektiker och jag (med flera?) har svårt att hänga med i dina intressanta inlägg.  
Jag ber om ursäkt ifall jag har förolämpat dig.
 
Med vänlig hälsning,
Per Andersson

2004-01-23, 08:35
Svar #15

Michaël Lehman

Per,

Jag skall försöka. :)

För att en släkt skall kunna kalla sig adlig på riktigt, måste släkten kunna bevisa, att släkten ha adlats av en kung eller liknande. Men i strikt mening är räcker det inte med, att man har blivit adlad av en kung. Kungen i fråga måste också ha rättskapacitet att adla, så kallad fons honorum. Det är latin och betyder »hederns och ärans källa».

Problemet är, att de frälse släkter, som under medeltiden uppstod enligt bestämmelserna i Alsnö stadga, inte hade blivit adlade i någon formell mening; enligt då rådande bestämmelser kunde alla, som kunde ställa upp med hästar och krigsfolk i kungens tjänst, erhålla så kallat frälse, alltså i praktiken skattefrihet. Ur detta frälse, som så småningom kom att bli ett politiskt stånd, växte den svenska adeln fram. Dessa gamla urfrälse släkter hade ju inte adlats, så de hade inga adelsbrev, som kunde bevisa adelskap. De fick i stället så kallad konfirmation på gammalt adelskap. Kungen bekräftade alltså deras urgamla adelskap i ett nytt brev.

När en person nyadlades, gällde adelskapet ofta den adlade själv och hans efterkommande på manslinjen, alltså hans söner, sonsöner, sonsons söner etc. När en urfrälse släkt fick sin bekräftelse på gammalt adelskap, gällde det naturligtvis hela ätten, och inte bara den, som tog emot brevet.

Slutligen kan adelskap ärvas enligt två olika principer. Enligt den ena principen ärver enbart huvudmännen den aktuella adliga rangen. Huvudmannen är den äldste manlige medlemmen av ättens äldsta gren. Sålunda blir sedermera huvudmannens äldste son huvudman (och därmed adlig, eller vilken rang ätten har) efter sin far. Denna princip föreskrevs i § 37 i 1809 års regeringsform, så adelsätter, som i Sverige har adlats efter 1809 (t.ex. friherrliga ätten Tamm), måste följa denna regel.

Enligt den andra principen ärver samtliga ättlingar på manslinjen adelskapet. Denna princip gällde i Sverige fram till 1809 års regeringsform stadfästes. De adelsätter, som har adlats i Sverige före 1809, följer då denna regel.

Ett undantag gäller adelsmäns döttrar. Enligt en princip kan en kvinna enbart gifta sig till adelskap, aldrig ärva det. Denna princip är enligt vissa gällande bland introducerad adel här i Sverige, men det brydde sig i så fall Gustaf Elgenstierna inte om, när han sammanställde sitt släkthistoriska verk om Sveriges introducerade adel. Inte heller Riddarhuset verkar bry sig om detta. Båda dessa auktoriteter titulerar en dotter till en friherre som friherrinna och en dotter till en greve som grevinna.

Men nu har vi hamnat långt utanför ämnet.

2004-01-23, 08:42
Svar #16

Per Andersson

Se där, genast blev det mycket roligare att läsa!  
Tack ska du ha, det gjorde du bra.
 
Hälsningar,
Per

2004-01-23, 09:11
Svar #17

Utloggad Judit Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2016-08-31, 14:45
    • Visa profil
HKH Ingrid Aleksandra är tronarvinge enligt vad Norrmännen sa i går,inte kronprinsessa. Arvprinsessa vore väl korrekt?  För övrigt namner Aleksandra efter kong Olav som hette just Alexander innan hans far blev utsedd till norsk kung

2004-01-23, 09:31
Svar #18

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Och hans mormor var ju drottning Alexandra av Storbritannien och Irland, kejsarinna av Indien etc. Hon var ju före giftermålet prinsessa av Danmark, och förekom ju bl.a. i den nyligen sända TV-serien om huset Glücksburg (som man numera allmänt kallar huset, vars formella namn ju är lite långt och otympligt: huset Oldenburg; grenen Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg). Dit hör ju också både den nyfödda prinsessan och hennes far Haakon. Glücksburgsgrenen är för övrigt den äldsta nu levande grenen av huset Oldenburg, sedan huvudgrenen och Augustenborgsgrenen dött ut. Men slottet som grenen är uppkallad efter, kallas på danska numera Lyksborg.

2004-01-23, 11:25
Svar #19

jessica.olson@spray.se

Michael, det där sista om adliga döttrar. Om de förblir ogifta står de kvar i kalendern. Men om de gifter sig åker de ur (om det ej är en adelsman) eller hamnar hos sin adlige man (där deras barn ska stå). Om jag förstått saken rätt. Men icke adliga kvinnor som gifter in sig hamnar i kalendern istället och föder in nya barn i den. En kille som ej är född adlig omnämns bara där ett kort tag innan de försvinner.

2004-01-23, 12:15
Svar #20

Michaël Lehman

Jessica,

Döttrar till introducerade adelsmän strykes ej ur adelskalendern vid giftermål med icke adliga män. Det kan man enkelt kontrollera genom att öppna vilken årgång som helst av Sveriges Ridderskaps och Adels Kalender.

2004-01-23, 12:16
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Adliga kvinnor, som gifter sig med ofrälse män, står kvar i kalendern, likaså införs uppgifter om deras män, men däremot inte om deras barn.
 
Källa: Adelskalendern 2001

2004-01-23, 12:16
Svar #22

Björn Thunberg

Nej Jessica döttrar står kvar även om de gift sig med en ofrälse och tvärtom.
Jag har en lärare som är gift med en adelskvinna och de finns där båda två.

Mvh.
Björn

2004-01-23, 12:40
Svar #23

Ingrid Wikberg

Har inte detta blivit en helt annan diskussion i st f om  Mette Marit Tjessem Höiby? Förresten idag ska hon väl kallas hkh Matte Marit ?

2004-01-23, 12:40
Svar #24

Ingrid Wikberg

Har inte detta blivit en helt annan diskussion i st f om  Mette Marit Tjessem Höiby? Förresten idag ska hon väl kallas hkh Mette Marit ?

2004-01-23, 13:23
Svar #25

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Om kronprinsessan ska kallas hkh Matte Marit, borde väl kronprinsen i konsekvens med detta  kallas för hkh Husse Haakon......

2004-01-23, 13:31
Svar #26

Ingrid Wikberg

Hi,Hi, kul blev det ju av ett felslag......
( Jag hade absolut inte husdjur i tanken!)

2004-01-23, 15:57
Svar #27

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Här kan man läsa om den nya norska prinsessan, om man behärskar norska. :)
 
http://www.aftenposten.no/meninger/leder_morgen/article.jhtml?articleID=715146
 
Aftenposten stavar hennes namn Ingrid Alexandra.

2004-01-23, 23:14
Svar #28

Malin Lyktberg

Enl. kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet - skall hennes namn stavas så som Johan påtalat här ovan. (Alexandra) En del norrmän hade föredragit den norska stavningen på namnet (Aleksandra). Detta går även att läsa om i ovanst. tidningar. Ingrid Alexandra kommer att (kunna) bli drottning, en vacker dag, enl. artiklarna.
 
/Malin

2004-01-24, 12:41
Svar #29

jessica.olson@spray.se

Tack Elisabeth Thorsell det var precis vad du skrev jag menade. Och eftersom barnen inte förs in försvinner den grenen ut ur kalendern i framtiden. Ja, naturligtvis ska denna sida handla om Mette-Marit ursäkta. Alexandra efter Alexandra av Danmark som stavade med x. Hon har ju stor chans att bli drottning, men den som lever får se...

2004-03-20, 21:40
Svar #30

johannes pettersen

Aleksandra är ingen norsk stavning. En stor  
del  
norrmän föredrar (i almenhet) stavningen  
Alexandra, även om monarkiet och dets  
skandaler  
nu är blivit irrelevant for dom flesta. Alexandra  
Høiby av Håkan Magnus' morganatiska  
äktenskapen  
bliver nog aldrig drottning, eftersom monarkiet  
inte vil leva kvar så lenga.

2004-08-17, 14:50
Svar #31

Bjarne Birkrem

Johannes, hallo! Hva med å følge med i tiden? Kronprins Haakons ekteskap med kronprinsesse Mette-Marit er ikke mer morganatisk enn kong Haralds ekteskap med dronning Sonja, eller for den saks skyld kong Carl Gustafs ekteskap med dronning Silvia! Ekteskapet er godkjent av Kongen, Regjeringen og Stortinget, og Mette-Marit og hennes datter har de samme kongelige titler som de ville hatt om Mette-Marit hadde vært født kongelig. Heldigvis er det i de fleste land blitt akseptert at kongelige kan gifte seg av kjærlighet, og med personer av ikke-kongelig byrd. For å sitere den store skotske dikteren Robert Burns: The rank is but the guinea stamp, the man's the gold for all that...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna