ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Manley, Alexandra (f. 1964), f. d. dansk prinsessa  (läst 3800 gånger)

2003-10-10, 21:49
läst 3800 gånger

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil

2003-10-11, 10:15
Svar #1

Magdalena Larsson

Prinsessan Alexandra Christina av Danmark, född 30 jun 1964 i Hong Kong. Äldst av tre systrar. Gift 18 nov 1995 med Prins Joakim Holger Waldemar Christian av Danmark.
 
Far: Richard Nigel Manley, född i Schanghai av en asiatisk mor och engelsk far. Familjen Manley kan spåras åtminstone till mitten av 1500-talet i Cheshire, England (anfadern Henry Manley?).
 
Mor: Christa Maria Nowotny, född i Österrike. Manager i firman German Communications i Hong Kong. Nowotny har ett heraldiskt vapen (från när vet jag inte), och är förgrenad runt om i världen. Ett antal framstående forskare i Europa heter Nowotny (framgår av sökning på Google).

2003-10-11, 12:18
Svar #2

Magdalena Larsson

Om Manley kan man läsa på nedan länkade hemsida, att namnet kan härröra från franskans ord för hand då deras family crest föreställer en svart hand. Släkten är mycket äldre än jag tyvärr skrev ovan: den äldsta kända förfadern stred vid slaget om Hastings 1066 med Vilhelm Erövraren. Namnet stavas även DeManleigh, DeMandly, DeManley, Manlegh, och Manly.
 
Det finns naturligtvis ett flertal framstående ättlingar från denna släkt också.
 
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~chatsol/manley.htm

2003-10-11, 21:24
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Angående Nowotny:
 
Häromdagen i en intervju i SvD med svenska skådespelerskan Tuva Novotny står det att hennes efternamn betyder Universums centrum. Tillhör Tuva samma släkt som prinsessan Alexandras mor?

2003-10-11, 22:25
Svar #4

Jonas Kuschner

Jag är ingen slavist, men jag har en känsla av att Novotny är ett ganska vanligt tjeckiskt namn. Google ger 124.000 träffar på Novotny (enkelt v). Nowotny med w ger 48.600 träffar. Det är nog den polska stavningen, och antagligen en stavningsvariant som föredras även i tyskspråkiga länder, oavsett namnets språkliga ursprung. (Att det är många framstående forskare som syns vid en Google-sökning beror nog på att många forskare har egna hemsidor på sitt universitetsnät, vilka ges framträdande plats i träfflistan p.g.a. den algoritm som Google använder.)

2003-10-12, 04:46
Svar #5

Magdalena Larsson

Av de 48.600 träffarna på Nowotny är fotbollspelaren Jens Nowotny skyldig till 8.770, major Walter Nowotny 1.250, vollybollspelaren (och ev andra med samma namn)Robert N 621, pedagogen och sociologen Hans Joachim Hoffman-Nowotny/Hoffmann-Nowotny 64/1050, hydrobiologen Norbert N 194 etc. Det ingår även i olika firmanamn. Vad som är framstående kanske är relativt. Det är dock uppenbarligen så att en träff inte alls motsvarar en individ med namnet.
 
En sökning på Manley ger 547.000 träffar, men då även som mellan- eller förnamn.
 
Jag vet inte om Tuva Novotny Hedström är släkt med prinsessan Alexandra på långt håll. Hon lär vara född i Värmland.
 
Vissa led av Manley (DeManleigh) härstammar från Karl den Store fann jag på nätet.

2003-10-12, 11:37
Svar #6

Jonas Kuschner

Magdalena! Det är möjligt att jag missförstod dig.  
 
Du skrev att Nowotny har ett heraldiskt vapen (från när vet jag inte), och är förgrenad runt om i världen. Av detta uppfattade jag det som att du avsåg att hålla det för troligt att det skulle röra sig om en och samma släkt. Annars är ju ett enskilt Novotny-släktvapen - som kan tillhöra en av många släkter med samma namn - irrelevant, och ett begrepp som förgrenad meningslöst.  
 
Det var detta (som jag uppfattade det) implicita antagande, som jag ville ifrågasätta.

2003-10-12, 12:57
Svar #7

Magdalena Larsson

Jonas! Jag är långt ifrån någon expert och kanske inte skulle ha gett mig in i diskussionen överhuvudtaget p g a min okunnighet. Jag tyckte emellertid att ämnet var intressant, och sökte på Google och vidarebefodrade vad jag fann. Kanske lite för okritiskt, men i alla fall. Att jag nämnde släktvapnet på det implicita sätt jag gjorde var för att medvetet lämna frågetecken, eventuellt för någon manad, duktigare forskare än mig att räta ut. Jag kanske borde ha uttryckt mig tydligare.
 
Med tankte på att flera Nowonty har fler än hundra sidor tyckte jag att det verkade rimligt att det skulle kunna vara fråga om en släkt, i varje fall i Österrike. Söker man bara på österrikiska sidor blir antalet träffar betydligt färre (8,850). Naturligtvis har inte alla med namnet Nowotny en egen hemsida, så det kanske inte är ett bra mått på hur vanligt namnet är. På en amerikansk motsvarighet till Rötter (ancestry.com) har dock Nowotny ett eget board, och där verkar det efter en hastig titt som om det är ett vanligt namn där, och att flera kan spåras till Österrike, Tjeckien, och Bohemien. Med tanke på Prinsessans gifte tyckte jag dessutom att det verkade rimligt att det, om det är flera släkter Nowotny i Österrike, är hennes släkt som är den finaste, men jag är medveten om att så inte behöver vara fallet. Du har till skillnad från andra på Rötter ett trevligt sätt att ifrågasätta.

2003-10-12, 14:21
Svar #8

Magdalena Larsson

Jonas! Så, nu har jag äntligen återfunnit den sida jag stödde mitt antagande på:
 
http://www.houseofnames.com/xq/asp/s.Novicki/Novicki_family_Crest/Novicki_coat_of_arms/qx/coatofarms_details.htm
 
Detta är en kommersiell sida, så man kanske ska ta det med nypa salt..?

2003-10-12, 14:51
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Länken pekar på fel namn, här är Novotny:
 
http://www.houseofnames.com/coatofarms_details.asp?s=Novotny&Origin=CZ&sId=
 
Sajten ger ett suspekt intryck på mig. Det finns en sida om snart sagt varje namn, och de ser praktiskt taget likadana ut. Det gäller att slå mynt av okunniga människor som vill veta något om sitt efternamn, och imponera på dem med en vapensköld. Det är mitt subjektiva intryck. ;)

2003-10-12, 14:54
Svar #10

Jonas Kuschner

Ganska mycket salt, skulle jag tro... Det där förefaller vara vad engelskspråkiga heraldiker kallar en bucket shop, d.v.s. en affärsverksamhet som, genom att utnyttja oskuldsfulla människors fåfänga och okunnighet, försöker lura på dem falska eller andras vapen.1

1 Definition:
A bucket shop is a term used by serious heraldic enthusiasts to describe unscrupulous heraldrymongers who dispense bogus or inaccurate coats of arms by the bucket load.   They usually have a large database which contains images of historic and/or bogus armorial bearings. Even if their representations are accurate renderings of historic arms, these heraldrymongers will neglect to tell their customers that there might be anywhere from one to one hundred arms listed under any given surname. Further, when you ask these heraldrymongers What's my coat of arms? or What's my family crest? they won't bother to tell you that armorial bearings DO NOT belong to all persons of a given surname and may rightfully be borne only by the descendants of the individual to whom they were first granted or allowed, according to the Laws of Arms in the country of origin.
(Från: http://freepages.misc.rootsweb.com/~amateurheralds/membership.html)

2003-10-12, 16:07
Svar #11

Magdalena Larsson

Jag såg inte den sidan, Anders, men det var intressant. Den sida som jag länkade till anger Novotny som alternativ stavning.
 
Visst, den som har rätt till vapen känner väl till detta och behöver knappast införskaffa sig det on line, men även om det är en bucket shop kan väl informationen om släktens ursprung till en del vara sann? Allt kan väl inte vara båg? Jag vet inte hur fräcka människor kan vara, men det borde väl vara att betrakta som bedrägeri, kriminellt, om både vapnet och släkthistorien är hum bug?
 
Jonas, jag har fått för mig att det är vanligare i Skandinavien och USA att olika släkter har samma efternamn, än på europeiska kontinenten och (i synnerhet) Storbritannien. Jag vet inte var jag har fått det ifrån, men det skulle vara intressant att veta din uppfattning. Jag kanske bara har varit i kontakt med mer patentskyddade namn, jag vet inte. Om detta är fel vill jag gärna bli tagen ur villfarelsen.

2003-10-13, 13:10
Svar #12

Magdalena Larsson

Enligt Institut Deutche Adelsforschung finns det fyra adliga släkter i den tyskspråkiga världen med namnet Nowotny/Novotny.  
 
Novotny v.Ravenov  
Nowotny-Mannagetta  
Nowotny v.Glanwehr  
Nowotny v.Lipptorf  
 
Därtill flera av de stavningsvarianter som förekommer på bucket shopen. Jag är inte säker, men jag tror inte att man kallar sig Nowotny utan vidare i Österrike.
 
http://home.foni.net/~adelsforschung/lexi03.htm

2003-10-13, 15:25
Svar #13

Jonas Kuschner

Jag skulle nog kunna gräva fram åtskilliga engelska adelsfamiljer med namnet Smith. Men vad bevisar det? Att Smith är en uråldrig, förnäm adelssläkt med många framträdande grenar? (Den tidigare nämnda vapenbutiken kanske skulle kunna antyda något sådant.) Eller helt enkelt att namnets vanlighet gör det oundvikligt att även en och annan med namnet Smith blir adlad?

2003-10-13, 17:15
Svar #14

Magdalena Larsson

Jag förstår inte riktigt hur du menar att en och annan med namnet Smith blir adlad.  
 
Hur det är med släkten/släkterna Smith låter jag vara osagt då jag är för dåligt påläst men jag antar att du har rätt i att alla med det namnet inte är släkt ursprungligen. I Burke's peerage & baronetage  (länk nedan) får man 83 träffar på Smith (olika grenar eller släkter?), och söker man under Scottish Prominent Individuals får man 12 namn. Som regel tror jag ändå att det är märkligt att någon använder ett adligt eller på annat sätt utmärkade namn utan att tillhöra släkten.  
 
Så vitt jag vet har den brittiska och kontinentala adeln använt efternamn flera hundra år längre tillbaks än den svenska riddarklassen? I så fall vore det inte så konstigt om det finns fler ättlingar där? På hemsidan om Manley (ovan) framgår det att de gör DNA-analyser för att fastställa det (ev?) gemensamma ursprunget (ca 1000-talet). (Kanske något för Bure-ätten?)  
 
Angående bucket shopen om Smith:
First found in Durham, in present day Northumbria (North-Eastern England) where an Olde English version of the name is cited in circa 975, almost 100 years before the Normans would invade this part of England - du hade naturligtvis rätt. Och det finns naturligtvis otaliga personer som senare börjat kalla sig Smith, OM detta skulle visa sig stämma, och OM dessa medeltida Smith verkligen har några agnatiska ättlingar.  
 
För skojs skull gjorde jag en jämförelse med vanliga svenska efternamn på svenska sidor (Google), men resultatet kan väl tolkas som att det är vanligare med personliga hemsidor i Sverige än Österrike, vad vet jag. Antalet invånare är ändå jämförbart (ca 8 milj). Smith ger förresten nästan 8 milj träffar i UK, men nu har vi gått långt från rubriken.
 
Att jag antog/antar att Prinsessan Alexandras mor är en adlig eller befryntad släkting till de adliga Nowotny beror på hennes gifte med en prins. Visst, det är inga garantier, men det verkar ändå mera troligt att det är som jag utgick från.
 
http://www.burkes-landed-gentry.com/code/SearchAdvancedProc.asp?ct=allbooks&SrchStr=&pagetype=resultpage&sd=rank&c2=@META_SortName&q1=&familyname=smith&person=3&personname=*&bln1=AND&opt3i=0&opt3p=0&opt3value=&bln4=AND&opt4i=0&opt4p=0&opt4value=&bln5=AND&opt5i=0&opt5p=0&opt5value=&bln7=AND&opt7=1&opt7value1=&opt7value2=&AllRecords=YES

2003-10-14, 13:22
Svar #15

Magdalena Larsson

Jonas! Jag ger mig: det finns fler än 700 Nowotny i telefonboken för Wien, och namnet betyder ungefär detsamma som Newman (enl bibliotekarie Wolfgang Meyer, Wien) och kan ev ange att en förfader var immigrant. Jag blev lurad av ancestry.com att tro att det möjligen rörde sig om en släkt. Undrar om det är samma sak med Manley? Dock visar bucket shopen att det finns finare släkter Nowotny såväl som Smith, även om långt ifrån alla tillhör dessa.

2003-10-14, 20:53
Svar #16

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
Magdalena, "Bucket shopen" House of Names är av noll och intet värde - annat än som skrattretande underhållning. Liknande historier som den om namnet Smith finns också om Jonsson, Andersson, Eriksson, Larsson ("First found in West Prussia and Denmark, where the name emerged in mediaeval times as one of the notable families in the western region") och Karlsson ("First found in Schleswig-Holstein, where the family rose to prominence early in the mediaeval era").

Alla dessa "ätter" går att härleda till medeltiden, om man ska tro House of Names. Påfallande många härstammar dessutom från 900-talet, det verkar vara marknadsföringsmässigt viktigt för sajten att kunna "bevisa" namnens ursprung till den tiden.

2003-10-15, 02:01
Svar #17

Magdalena Larsson

Jag vet inte om Gröna stubben är en tillförlitlig källa då jag inte är så bekant med heraldik. Där påstås det att det finns äldre vapen som ofrälse personer med dessa svenska namn lät göra åt sig. Att tro att jag har rätt till, eller är släkt med, någon av dessa är ju naturligtvis orimligt. Visst är det uppenbart att House of Names inte ska tas på allvar, de vill tjäna pengar (du refererade förresten de tyska släkterna Larsson och Karlsson - jag skulle ha kollat bättre innan jag nämnde sidan). Men när personen vi talar om är prinsessa och det finns (jag vet faktiskt inte om de är utdöda) adliga släkter med hennes mors namn i det område hon var född, är det väl inte så orimligt att anta eller lämna frågan öppen att hon är släkt med dessa. Eller är det det idag?
 
(Räknas patronymikon verkligen som namn och släkter innan 1900-talet annat än i undantagsfall?)

2003-10-15, 09:32
Svar #18

Jonas Kuschner

House of Names-sajten var faktiskt mer underhållande än jag först tog den för...
 
Lundström
 
Origin: German
 
A Small excerpt from our 1800 word history...
Spelling variations include: Lund, Lundt, Lundmann, Lundstrom, Lundback, Lundberg, Lundebergh, Lundblah, Lundgren, Lundstedt and many more.
 
First found in Northern Germany, where Peter Lundeman was recorded in Rostock in 1257, and Laur.
 
Some of the first settlers of this name or some of its variants were: Johan Lundgren, who came to Providence, RI in 1827, Carl Lundgren, age 20, who arrived in Boston in 1842, Pehr Lundstrom, who arrived in New York city in 1847, Andrew Lundstrum, who was recorded in Indiana in the period from 1838-49, John Lundstrom, who came to Kansas in 1869, and other settlers who travelled to the New World and established themselves along the eastern seaboard of the United States and Canada in the 18th and 19th centuries.

 
Det fanns för ett par år sedan en sådan här bucket shop som inte nöjde sig med att sätta samman lösryckta data om existerande namn, utan där man faktiskt kunde få en detaljerad historia om vilket namn (=vilket ord) man än matade in i den. Det gick utmärkt att beställa ett dokument om t.ex. ätten Skitstövels urgamla historia. Tyvärr har jag tappat bort webbadressen.
 
(En bit från rubrikens ämne, men Peter kan väl omhänderta en flytt om diskussionen fortsätter.)

2003-10-15, 12:16
Svar #19

Magdalena Larsson

Jag känner mig jättedum! Men det har ändå varit en del roliga saker jag läst. Tror ni att de medvetet försöker luras eller att de är okunniga? Om man försöker komma i kontakt med företaget kan man göra förval på frågor: I have found my family but you have the wrong origin for it besvaras att många familjenamn har olika ursprung och att fastän de kontinuerligt lägger in nya data har de tyvärr ännu inte hunnit med den linjen.
 
Tar de lättare på släktforskning i engelskspråkiga länder än här på Rötter? Jag har vid några tillfällen varit i kontakt med en släktforskande Grubb i England, först för att fråga om de var av den svenska släkten då vi dessutom var ganska lika varandra (jag hade ingen aning om hur vanligt det namnet var heller)och då fick jag veta att de räknar sitt ursprung till ca 900-talet. Om en annan Grubb, Sir Howard, kan man vidare läsa på University og Exeters hemsida att The Grubb family is very well documented, going back to Jerutha Grubbe of Denmark in A.D. 102 (http://www.ex.ac.uk/nlo/news/nlonews/1995-01/9501-12.htm). Jag vet att den Mr Grubb jag varit i kontakt med (till skillnad från mig som skälvande har dementerat det då jag följt diskussionen om Bure-ätten) tyckte att det var möjligt att vi har ett gemensamt ursprung trots att det är olika länder. Jag är övertygad om att han primärt utgår från att de som heter Grubb är släkt, oavsett från vilken kontinent de kommer, även om han vet att det finns de som inte är det. Det jag menade med mina reservationer har sin grund i hans inställning.

2003-10-16, 12:36
Svar #20

Magdalena Larsson

Korrigering: Mr Grubb skrev: the name is first recorded in this country in 1176 AD which pre-dates the supposed German and Danish immigrations och inte 900-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna