ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rundgren, Nils """"Björnjägarn""""  (läst 5382 gånger)

2002-03-26, 15:15
läst 5382 gånger

Leif Svensson

Denna förfrågan skulle kanske ha varit under Blekinge, men då personen är mest känd i bergslagen så hoppas jag att någon kanske har uppgifter om denne man.
 
Nils Vilhelm Rundgren,  
Född 10/2 1890 i Augerum (Blekinge län).
Död 13/8 1971 i L Havsjön, Hjulsjö, Hällefors (T)
 
Han kallades Björnjägaren. Egentligen hette han Rundgren och tillhörde en fin släkt. Han lär ha gått på Lundsbergs societetsskola, tröttnat ungefär vid studenten och slängt böckerna i sjön. Därpå hade han dragit på luffen per gammal velociped med järnkrok längst bak, där en salt sill brukade hänga. (enligt Gunde Johansson)
 
Det finns många historier om denna tusenkonstnär, men vilka var hans förfäder?
 
Hälsningar
Leif Svensson
Västerås

2002-03-26, 18:39
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Denne man har jag faktiskt träffat när jag var kanske 5-6 år.. (måste ha varit något av hans sista år..) Min farmors barndomshem låg i Hjulsjö (Kviddbergstorp) så vi hade väl vägarna förbi.. Det hänger en liten tavla av honom hemma på väggen i mitt barndomshem och jag har svaga minnen av att han av metalltråd snabbt vred ihop lite figurer och annat till oss barn. -Men minnet är blekt och ev. förfäder till honom kan jag inte bidra med.. Vet ingen svaret på det här så är det väl dopboken för Augerum som gäller.
Mvh/Peter

2002-03-27, 06:41
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej!
Har faktiskt själv ägt ett av Björnjägarn's  
konstverk, men det försvann i samband med  
städningen inför ett arvskifte.
 
Någon oförstående slängde väl in  
teckningen/målningen i kakelugnen med  
andra papper.
Nåja, på skoj slog jag in Björnjägarn på  
Google och fick 46 (!) nedslag.  
 
Alla handlade inte om den vi talar om.  
Det lär visst åkas mc i skogarna till hans  
minne(!!).
Jag fick för mig att han flydde allt vad modern  
teknik hette...
 
Åter till sökresultatet, på sidan  
'http://www.anamma.se/t_sten.shtml'  
finns det en bok, biografi, till försäjning.
 
Kan de' va' nå't ???
 
Mvh
 
 
Rolf L

2002-03-27, 12:48
Svar #3

Leif Svensson

Boken som anges ovan är  
Björnjägarn, En roman om en myt av  
Sten Björnulfsson, en mycket rolig bok om  
Nils Björnjägarn Rundgren, där finns många  
historier om hans liv.  
 
Där står bla i slutet att Björnjägarn efterlämnade i princip ingenting förutom  
ett dragspel, en fiol, en cykel, 715 kronor, en outtagen folkpensionsavi, några klockor och pennknivar utan värde.  
Inga släktingar innfann sig vid bouppteckningen.  
Graven stod länge utan sten.  
 
Övriga saker som målningar och trådarbeten samt den barack som han bodde i brändes upp.  
 
Mvh  
Leif Svensson

2003-05-19, 15:52
Svar #4

Jan-Erik Bäckström

Hej!
Även jag har träffat på denne märklige man.
Året var 1971 under hans sista levnadsår.
Jag var 15år och var med mina morföräldrar som hade bekanta som
bodde i Hällefors.Under en dagstur så besökte vi
björnjägarn i hans skogshuggarkoja som stod uppställd i anslutning till en gård där det,tror jag var en släkting som bodde.
Han bodde mycket primitivt och vad jag kommer ihåg
var att han endast hade en säng samt ett bord och stol.När vi träffade honom så var i väldigt dålig vigör.Men ändå så vallfärdade människor dit för att träffa och få köpa dessa egendomliga konstverk han producerade. Han målade konstverken medan folk väntade,sedan fick man betala det man tyckte var rimligt. Mina morföräldrar köpte en målning som numera är i min ägo.På den är målat alla dessa omtalade figurer.
Är någon intresserad att köpa den så hör av er.
Mvh. J-E Bäckström

2003-05-19, 18:26
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Numera finns ju folkräkningen - så här är hans föräldrar och ett syskon, tvilling var han också kanske (notering om det saknas, så det behöver ju inte vara så).
 
Augerums församling [1890]
Hemort: Vedeby
Län: Blekinge
Hushåll nr: 1077  
SVARvolym: 000185  Kort nr: 8
Sida: 84  Rad: 12
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Frans Vilhelm Rundgren f. 1863 Aneboda (G), landtbrukare
Anna Charl. Nikolaidott. f. 1871 Vissefjärda (G)
Nils Vilhelm f. 1890 Augerum
Gunnar Eugen f. 1890 Augerum
Fam nr: 2
Botilda Karlsdott. f. 1872 Nättraby, piga

 
Var rädd om tavlan - de skall betinga ett visst värde har jag förstått..
 
-Skall vi kanske flytta över denne man till avdelningen kändisar istället; under 'Konst' hamnar han ju inte helt fel. (Han har väl redan fler inlägg än många andra, kändare kollegor.. :-)

2003-07-31, 09:23
Svar #6

borit drougge

jag har en tavla av Nils Rundgren   Är  någon  
intresserad. Min pappa i Hällefors träffade  
honom  
flera gånger och köpte tavlor av honom.

2007-01-18, 19:04
Svar #7

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Är det någon som vet vart Björnjägarns fiol tog vägen? Enligt äldre släktingar ska det vara min farfars farfars August Ersson (1854-1936) gamla fiol, som min farfars far Karl Eriksson (1880-1950) sålde till Björnjägarn.  
Vad jag har hört om Björnjägarn är bland annat att han gick omkring med en säck där han hade tagel och en fläskbit och studentmössan. Sedan brukade han ha en ståltrådrulle lindad runt axeln. Han kladdade ihop nån tavla lite här och där på någon gammal tårtkartong eller dylikt och bytte mot en kopp kaffe eller vad det nu kunde vara. Dessa fanns ofta på utedassen, men har nu börjat hamna på finplatserna hemma hos folk.  
Det sägs också att hans studentkompisar söp ner honom dagen innan studenten.  
Det är väl det lilla jag har hört om honom. Det sägs att han bodde i en VW-buss ett tag också samt i lite lador här och där.
 
Men som sagt så vore jag väldigt tacksam om någon vet vart hans fiol har tagit vägen! Hade varit väldigt trevligt att få se den.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad (med anor från bl.a. Tomsjön, Pantsartorp och Bastuhöjden i Hällefors)
fredd.holm.arno@folkbildning.net

2007-01-25, 20:34
Svar #8

johan bjurström

jag har en målning av björnjägarn som jag fick av min farmor som var född i fredriksberg.
Tavlan har en grön enkel ram och björnjägarn har spillt havregrynsgröt på den,finns det något värde i den förutom affektionsvärdet.

2007-01-25, 21:07
Svar #9

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Med tanke på hur dessa tavlor ser ut kan jag nog tänka mig att lite gröt i originaltappning bara gör den extra intressant..  
 
En snabb titt på Tradera ger att de kan kosta bortåt tusenlappen - så slumpa inte bort den.
 
Råkade snubbla på att man kan lyssna på guben på nätet också (från sidan www.lesjoforsmuseum.com/TOALETTEN.htm).

2007-03-03, 14:40
Svar #10

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Fortfarande inga tips om fiolen eller någon man kan fråga om vart den kan ha tagit vägen?  
Är det någon som vet vem/vilka som plockade ur Björnjägarns koja annars? Det kan ta mig in på rätt stig!
Dragspelet och lite trådprylar han har vridit ihop samt ett antal tavlor finns på hembygdsgården i Hällefors.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net

2007-03-03, 18:45
Svar #11

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej Björnjägarbeundrare
Jag ser att just nu ligger en tavla ute på Tradera, tiden går ut imorgon söndag 17.22 -
ifall någon är intresserad av hans bilder.
Hälsn. Eva Persson

2007-08-22, 16:33
Svar #12

Björn Skalare

Hej Björnjägarvänner.
Jar var många gånger hos Nils i hans riskoja och sedan i skogshuggarkojan som skogvaktare Nils Israelsson i Bredjö fixade åt Nils.Min far,Nils I och Enfrid som bodde i huset där Nils hade sin koja jagade ofta hare tillsammans runt L.Havsjön och då fick jag stanna hos Ruth,Enfrids fru.Då var jag inne hos Nils många gånger,han kallde mej ingenjörn 10-12 år gammal.Israelsson fixade med det mesta åt Nils papper,tråd,färg,pension mm,så han fick titeln överståthållarjämästare.Han var en mycket snäll och omtänksam person och god vän till mej.Slutar här men har många goda minnen av Björnjägarn

2007-08-28, 07:38
Svar #13

kjell rundgren

Hej , heter Kjell Rundgren äger tre tavlor av björnjägaren samt boken Sagan om en myt av Sten Björnulfson 1994 mycker underhållande , som ett litet komplement till ovan så bodde björnjägaren hos Baron De Geer till och från bet. hyran med målningar , som sedan alla slängdes SYND Jag har även en fråga äger två andra tavlor i en helt annan stil en signerad Rundgren samt en signerad Bror Rundgren 1946 här söker jag verkligen HJÄLP
Har sett att det ordnades resor till Blekinge och Småland söker även här kontakt med ev. arrangöer och deltagare . All hjälp mottages tacksamt . Kjell Rundgren

2009-04-03, 09:44
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Som väl de flesta inte kunnat missa så är Björnjägaren Nils Rundgren huvudperson i andra avsnittet av Vem tror du att du är? på SVT. Han är f d justitieminister Thomas Bodströms morfars bror.
 
Så kartlades Björnjägarens liv och leverne
 
Ytterligare forskning i släkten har gjorts i en diskussion på Proveniens.

2009-04-03, 10:37
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är verkligen tragiskt, att bröderna fick skulden för att de var tvungna att sluta på Lundsberg, när det i själva verket berodde på faderns leverne. Det ser man ju också här,att det sas, att det var pojkarnas leverne, som gjorde att de fick sluta skolan.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-03, 10:55
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det sved nog mer att tillstå att det var för att fadern fick ekonomiska bekummer och inte längre hade råd att betala skolavgiften, än att duka upp en historia om att gossarna varit vanartiga och fick lämna skolan av det skälet. Det var nog ett naturligt socialt försvar att hellre hävda det, även inom familjen.

2009-04-03, 12:18
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är möjligt att björnjägaren själv hade angett detta som skäl, på en ev fråga varför han och brodern slutade. Det kanske inte var så kul att säga att det berodde på ekonomiska orsaker.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-11, 11:25
Svar #18

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Historien om pojkarna som blev relegerade dagen före studenten, när de i själva verket slutade av annan anledning i 11-årsåldern, är ju ett intressant exempel på hur släkthistorier uppstår eller ändras. Vi ska alltså tala med och lyssna på de äldre, men också undersöka sanningen i vad de säger, när det är möjligt. Ett annat exempel var historien om modellen och grodan i ett annat avsnitt av Vem tror du att du är?  
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna