ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Billgren, Ernst (f. 1957), konstnär  (läst 9503 gånger)

2000-10-28, 13:41
läst 9503 gånger

Jonas Kuschner (Jonas)

SvD har idag en artikel om Ernst Billgren som ger lite uppgifter om hans bakgrund. Klippt ur SvD:s nätupplaga:
 
Ernst Billgren är inte släkt med den betydligt äldre skånske målaren Ola Billgren som många tror. Hans mor Wilhelmine Kröckert kom i sena tonåren till Sverige som barnflicka och hembiträde från en fattig landsby utanför hamnstaden Emden i Ostfriesland i nordvästra Tyskland. Hon blev gravid med herrn i huset och gifte sig med en bilmekaniker Billgren som är Ernsts styvfar. Ernst har aldrig haft kontakt med sin biologiske far.
[...]
Billgrens mor har svältmärken från kriget, små inbuktningar i huden. Tillsammans med andra barn var hon evakuerad till Dresden där hon frös fast i barackens plåt.
- Mammas hemby med fiskare och bönder och trettio procents arbetslöshet är en intressant miljö i det absolut fattigaste hörnet av Tyskland som upplevde en baksmälla efter kriget. Mormors hus hade stampat jordgolv ännu på sextiotalet. Hon hade kaniner inomhus där det var kallt och en plasthjort med termostat. Jag minns de trettiofemåriga nästan tandlösa tanterna med tjocka tatuerade armar. Det var en beklämmande miljö.

2004-10-08, 08:02
Svar #1

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
Ja, nu visste jag inte om dessa fina sentenser om Ernst, när jag skrev när dessa meningar på ett papper.
 
I våras fick jag i min besittning ett årsband av Nationalencyklopedin. I syfte att hitta lite förströelse så satt jag å läste i boken. På bilden som egentligen skulle föreställt Ernst kom istället in en bild på mig, när jag håller på med en av mina favorithobbies.
Hantera hjortar.
 
Ja, kul att få med i en tryckt bok tycker jag.

2015-02-23, 10:18
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enligt uppgifter i DN - se länk nedan byter Ernst Billgren namn.
Vad jag kan förstå gör han en Trier och lägger till ett von i namnet - som väl lade till ett von under utbildningen. Nu blir Ernst Billgren - Wilhelm von Kröckert.
 
Med tanke på texten ovan - som väl går djupare än TV-programmet - annars minns jag fel - är detta intressant.
 
http://www.dn.se/kultur-noje/ernst-billgren-byter-stil-och-namn/
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna