Forum > Konst

Bauer, John

(1/2) > >>

Fredrik Derefeldt:
Hejsan!
 
John Bauer är vår mest kände svenske sagoillustratör som tyvärr inte blev så gammal, då han omkom med hustru och son på Vättern när ångaren Per Brahe förliste.
 
Det jag är intresserad av är om det finns någon släktforskning om hans rötter, som man skulle kunna ta del av.
 
Mvh
Fredrik

Anna Cedergren:
Hej!
 
Eftersom min man är släkt med John Bauer så frågade jag honom om det finns något utrett och förhoppningsvis publicerat om John Bauers rötter. Tyvärr kunde han inte erinra sig att det finns något sådant gjort. Det material vi har hemma är osammanhängande och fullt av lösa trådar som inte är sammankopplade eller bekräftade i originalkällor. (Nästa projekt när jag behöver omväxling till utforskningen av mina egna rötter....)Jag kan dock bidra med vissa basfakta om Johns familj som jag hoppas inte är alltför felaktiga. Upptäcker ni några fel så rätta mig!!
 
John föddes den 4 juni 1882 vid Nya Torget i Jönköping. Han gifte sig med Esther Ellquist den 18 december 1906. De fick tillsammans en son med smeknamnet Putte. Alla omkom på Vättern natten mellan den 19 och 20 november 1918. Om John, Esther och  Putte finns en hel del publicerat material att läsa.
 
Johns far hette Josef Bauer (1849-01-02 till 1921-11-09) och var charkuterihandlanden i Jönköping. Han var inflyttad från Tyskland (Bayern?) och träffade här Johns blivande mor Emma Charlotta Wadell (tilltalsnamn Emma)(1850-09-09 till 1923-07-20). John hade en äldre bror, Hjalmar, och en yngre bror, Ernst. Han hade också en äldre syster, Anna, som dog i unga år.
 
Mvh
Anna

Peter Funke:
En liten pusselbit om Johns far, Josef. Enligt boken John Bauer - en konstnär och hans sagovärld av Bjurström m.fl. (Bra Böcker 1982)
stammade Josef från en lantbrukar- och hantverkarsläkt i Bayern, och han föddes i Ebenhausen. Josef kom till Sverige 1863 enligt samma källa.

Lennart Andersson:
Inför en bekants 50-årsdag har jag planer på att komplettera hans antavla med hans mors anor. Hon var brorsbarn till konstnären John Bauer.  
Jag vet från litteraturen:  
 
Josef Bauer  
född i Tyskland (Bayern?) och flyttade 1863 från Bayern till Sverige. Levde som slaktare i Jönköping där han var gift med  
Emma Charlotta Wadell  
född i Jönköpingstrakten.  
 
De hade barnen  
Hjalmar  
John (1882-1918)
Ernst  
 
Är det någon som vet om det finns publicerat något mer om barnen Bauers anor?

Peter Berntsson:
Hej Lennart!  
Jag har lite uppgifter som jag fått från en kvinna vid namn Gun Pålsson från Båstad.  
 
Josef Bauers far hette Martin Bauer född 24/5 1801 i Tyskland död 17/2 1862.  
 
Josef Bauers mor hette Margaretha Dietz född 9/2 1809 i Sülzthal död 18/6 1863 i Ebenhausen.  
 
Martin Bauers far hette Peder Bauer  
Martin Bauers mor hette Ursula Bauer död 1842.  
 
Det finns mer uppgifter som kanske Gun kan skicka dig via epost.  
 
Hennes epostadress är  
bengt.palsson@n.lrf.se  
 
/Peter

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion