ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindros, Eric (f. 1973)  (läst 1935 gånger)

2001-07-31, 19:57
läst 1935 gånger

Tommy Andersson

Den någorlunda kände kanadensiske hockeyspelaren Eric Lindros har enligt uppgifter här på Rötter svenskt påbrå.
 
Är det någon (Bo Lindwall?) som närmare känner till de svenska rötterna?
 
Min son höll ett tag på HV71 men jag hävdade bestämt att det aldrig kommit fram några bra spelare från Småland, kanske Eric Lindros är undantaget?

2001-07-31, 23:39
Svar #1

Patrik Jansson

Har tyvärr inget svar på din fråga, men vill ändå påpeka att Småland visst producerat en hel del duliga spelare.  
Roger Johansson f. 1963 i Ljungby. Inledde sin karriär i Troja-Ljungby. Sedemera Färjestad, Leksand,Calgary och Chicago. En annan Lesksandspelare (och NHL- proffs) är Magnus Svensson f. 1963 i Tranås. Vem minns inte Thomas Rundqvist (f. 1960 i Vimmerby) från Färjestad och landslaget?
Sist men inte minst NHL- veteranerna Kjell Samuelsson (f. 1958, Tingsryd) och Fredrik Olausson. Olausson från Växjö (f. 1966)har spelat 14 säsonger i NHL och hunnit med 931 matcher. Han har också pyttsat in 143 mål. Det har ingen annan svensk back mäktat med. Han måste anses som en av de bästa svenska backarna genom tiderna.

2001-07-31, 23:59
Svar #2

Tommy Andersson

Hej Patrik,
 
Visst har Småland förvisso producerat några spelare av rang men som västerbottning tycker jag ju att det ändå inte är särskilt många, åtminstone i jämförelse.
Men det jag skrev i mitt förra inlägg var egentligen menat att skoja med min son...
 
 
mvh Tommy

2001-08-02, 17:12
Svar #3

Peter Funke (Fun)

Eric Lindroos lär enligt tidningsuppgifter ha anor
från Åland, så det är ju nästan (Sm)åland...

2001-08-02, 19:54
Svar #4

Tommy Andersson


2001-08-02, 21:37
Svar #5

Peter Funke (Fun)

Jag tror jag sett det på flera håll, men mest
troligt i Expressen för en del år sedan. Ledsen
att jag inte kan vara mer precis, men jag förmodar
att det dyker upp bekräftelser på Lindroos anor
här snart ändå...

2001-08-02, 23:22
Svar #6

Peter Funke (Fun)

Angående Eric L. så resulterade en koll på nätet
i en uppgift om att hans far, tillika hans manager, heter Carl, och moderns namn är Bonnie.
Det fanns på något ställe en uppgift om att Erics
farfars far skall ha hetat Axel och faktiskt vara
från Sverige, men det här är givetvis bara fragment att söka vidare på för den intresserade.

2001-08-03, 11:27
Svar #7

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Eric Lindros finns omnämnd här på Anbytarforum under [color=0000ff]Ordet är fritt!: Utlänninar med svenska rötter[/color]. Där skriver Bo Lindwall i ett inlägg att enligt en artikel i Aftonbladet 9/1 1996 hette Eric Lindros farfars far Axel och skall ha utvandrat från Värnamo. Huruvida detta är med sanningen överensstämmande vet jag inte men det kan ju vara en uppslagsända för någon intresserad.

2001-09-14, 17:27
Svar #8

Ann-Helen Lindroos

Det kanske är så att man ska söka Eric Lindros´ rötter åt öster? Lindroos/Lindros är det nionde populäraste svenska efternamnet i vårt broderland Finland. Har själv finlands-svenskt påbrå.
 
Ann-Helen Lindroos

2001-10-12, 18:10
Svar #9

Anja Finn

Hej Ann-Helen
 
Vilket sorts lindroosare är DU?
 
Jag är helfinsk på fädernet och Lindros på
mödernet, Laitila, Nystad och Rimito och lite Åbo
på slutet.
Startgubben i mitt fall hette Johan Johansson
Lindros, född 1828 i Laitila och med en bror Samuel.
Denne Johan Lindros var sjöman, dog i Boston
1884, hans son Johan Wiktor var också sjöman och
amerikansk medborgare men så vitt jag vet barnlös
eller? Hälsningar Anja

2005-01-13, 11:49
Svar #10

Gunnar Hansson

Och Carol Lindroos hette t.ex på sin tid en mycket framgångsrik finlandssvensk diskuskastare

2005-05-06, 07:24
Svar #11

Anne Olsson (Anne1966)

Gunnar,
Jag söker just efter denne man - Carol Lindroos. Jag hjälper min väninna att försöka hitta information om hennes barns biologiska farfar. Denne Carol ska tydligen vara farfar till hennes barn. Enligt min väninna föddes Carol 1935 i Finland. Han dog i en bilolycka omkring 1960. Har du möjligen de rätta uppgifterna, eller vet var man kan få tag på dem?
 
Med vänlig hälsning
Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna