ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonsson, Ove  (läst 2061 gånger)

2004-03-08, 14:03
läst 2061 gånger

Anna Berg

Blev påmind av TV under helgen om den svenska sprinterstjärnan Ove Jonsson som ju vann guld i EM på 100 meter -tror det var 1961.  
Han omkom i en bilolycka år 1962 (?)  
Kan någon berätta lite om honom och hans idrottsliv?  
Ty även om det blev en kort löparkarriär  så bör han ha funnits med på sportsidorna under några år.... Det jag minns är att han sprang mycket speciellt och kom som skjuten ur en kanon på upploppet.

2004-03-09, 09:42
Svar #1

Lasse Nilsson

Ove Jonsson vann guld på 200 m på EM i Belgrad 1962. Tiden var 20,7.
 
Mvh/Lasse

2004-03-09, 10:23
Svar #2

Peter Funke (Aningen)

Ove Jonsson omkom i en trafikolycka 29 september (?) 1962, knappa fjorton dagar efter att han tog EM-titeln på 200 m. Han var då 22 år gammal. Jag vill minnas att han var på väg till eller från ett småländskt allsvenskt bandylag (Nässjö?) vid olyckstillfället. Han var nämligen även en mycket lovande bandyspelare, och skulle skriva på ett kontrakt för klubben. Vid olyckan omkom även en person i ett mötande fordon. Eftersom olyckan hände innan Internets tid är det inte så mycket att läsa om honom på nätet, men det finns ett suddigt foto på susning.nu.

2004-03-09, 15:37
Svar #3

Anna Berg

Tack för uppgifterna. Där ser man hur ens eget minne sviktar när det gäller årtal.  
Det var verkligen en kort tid av EM-segerns sötma han fick uppleva. Jag gissar att man kan läsa om dessa medaljörer i någon idrotts-bok. Trots allt var de förebilder för många unga som idrottade och även Ove Jonsson bör ha sin plats i idrottshistorien.

2004-03-09, 16:14
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Förmodligen kan 29/9 1962 stämma bra, då det enl. 'Sveriges dödbok' finns två män döda det datumet som är födda 1940 - den ena hemmahörande i just Växjö (som han tävlade för).
Född 1940-11-23 och ogift i så fall.. -Fler uppgifter finns inte på skivan före 1971.

2004-03-09, 16:33
Svar #5

Anna Berg

Är det ingen som har gjort släktforskning på just sprintern Ove Jonsson? Har för mig att det skulle finnas fler idrottsutövare i hans släkt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna