ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Silver-Jan  (läst 2437 gånger)

2001-09-03, 19:07
läst 2437 gånger

Lars-Göran Larsson

Känner någon till om stor tjuven silver jan
som verkade i hopp med Lars Molin Lasse-maja
på 1800-talet
Tacksam för Svar

2002-08-24, 23:08
Svar #1

Utloggad Arne Stråby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-03-09, 22:10
    • Visa profil
Enligt Edvard Matz: Legenden om Lasse-Maja (1970) är Silver-Jan snarare Lasse-Majas alter ego. Han har i sina memoarer positivt berättat om Silver-Jan, som en tjuv med god moral. Matz tror att det är så som Lasse-Maja ville att eftervärlden skulle se på honom själv, och därför hittade han på ett möte med Silver-Jan.  
Arne Stråby

2007-03-23, 19:14
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
I den avsomnade tidningen Tidsfördrif, (röda omslagssidor för den som minns) skrevs regelbundet historiska berättelser av signaturen Folke Stigsson och som jag minns var de seriöst menade.
Han skrev bl a om Silver-Jan och beskrev honom som en historisk gestalt.
Tidningen har jag inte kvar, den och ett par årgångar till blev lågornas rov vid ett boskifte i min morfars gård. Trots att, eller kanske för, jag lagt dem åt sidan för att bevaras.
 
Artikeln bör finnas kvar på Kungl Bibl för den som bor i närheten och är intresserad. Sannolikt sent 40-tal eller rent av 50-talet.
 
Själv har jag inte möjligheter inom rimlig tid pga lång resväg.
 
RolfL

2009-12-12, 14:03
Svar #3

Utloggad Björn Engholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-12-14, 08:16
    • Visa profil
Existensen av Silver-Jan kan i motsats till Lassemaja ifrågasättas. Visst finns figuren med i det tryckta. Många har utgått från detta och menar på fullt allvar, det uppenbart tokiga, att den s.k. Lassemaja skrivit och låtit utge sin levnadshistoria. Lars Larsson lärde sig dock aldrig att läsa och skriva. Än mindre kunde han under 1820-talet sitta till bords på fästningen och berätta detaljerat och exakt om alla dessa data som finns i boken. Att en medfånge gjort det åt honom äger heller inte fullständig riktighet. Så att skriva som Edvard Matz gör: att Silver-Jan är Lasse-Majas alter ego är ett vimsigt påstående där han motsäger sig själv. Mycket har han rätt i, men ibland är ändå han tillbaks i legenderna som om de vore sanna! Den stora prestationen är i stället gjord av den verklige författare som skrev boken om Lassemaja. Det är synd att aldrig någon varit intresserade att prata om honom, eller är det så dåligt beställt med den klarsynen att inga längre vet det? Det var trots allt en gång känt! Den historien är enligt mig mycket mera värd att bli berättad! Silver-Jan är alltså tillkommen av den verklige författaren, sen är det en annan sak vem han avsåg. Ingen blev mer förvånad än Lassemaja själv, berättas det, när han fick reda på vilka berättelser som fanns tryckta om honom (och Silver-Jan)och spelade givetvis med i det hela. Det var det som medförde hans senare popularitet och publiktillströmmning.

2009-12-13, 06:55
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Björn!
Roligt att mitt inlägg så småningom observerades.
Lasse-Majas skrivkunnighet är starkt ifrågasatt, med rätta.
Enl Edward Matz finns det bara en bevarad handskrift av honom.
Det är ett par initialer, närmast jämförbart med ett bomärke.
Samme Edward Matz nämnde, vad jag minns, i ett radioprogram att Lasse-Majas spökskrivare
skulle ha varit en boktryckare eller bokförläggare, boende/verksam i Uddevalla.
Uddevalla ligger inte alltför långt från Karlsten, Marstrand och medger att spökskrivaren
besöker L-M och kan nedteckna vad som berättas.
Vissa passusar i L-M:s levnadshistoria tyder på lokalkännedom om de trakter i Bergslagen o
Arboga, som sannolikt ingen medfånge eller annan författare rimligen kunde ha, så att vissa delar
är L-M:s original är mer än sannolikt.
Att han kanske sedan bredde på är en annan sak.
 
Men Silver-Jan är fortfarande ett frågetecken ...
 
Mvh
 
RolfL

2009-12-13, 14:08
Svar #5

Utloggad Björn Engholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-12-14, 08:16
    • Visa profil
Tack för dina kommentarer Rolf L!
Skall nu kommentera dem. Nja, du verkar också leva i fablernas värld. Lasse-Majas färdighet är kontrollerad efter fängelsetiden och han ägde ingen skriv eller läsförståelse enligt sådan saklig källa. Sån forskning översteg en journalists tankeförmåga. Den som skriver för att avlägga en artikel inom en på förhand bestämd tid, eller något åt det hållet, sätter alltid sin egen diktning främst i stället. Journalismen tilldrar sig alltid i fablernas värld, mer eller mindre. Den förenklar och tillrättalägger, tydliggör säger fabulisten själv. Edward Matz är en mycket bra skribent, men han tillhör likväl denna kår som ser som sin uppgift, att skriva om allt de inget vet, för att tala om för oss som kanske vet mer. Kändisar och journalister har idag som bokskrivare blivit experter på forskares områden och snart över allas huvuden. Själv skriver jag för att poängtera att det kritiska tänkandet inte får eroderas ytterligare, så som det gör numera. Här gällde det ju Silver-Jan och inget annat. Jag gick lite för långt eftersom jag tar upp bokens författare. Men, nu kommenterar jag dig. Du skrev: ... som sannolikt ingen medfånge eller annan författare rimligen kunde ha, så att vissa delar är L-M:s Du försvarar fabellogiken och därmed avslöjar du din okunnighet och det otillbörliga att uttala dig om den saken som sådan. Du vet egentligen inget om det, det gjorde inte Edvard Matz heller, ändå tyckte journalisten att han skulle in och tala om för oss andra hur det egentligen är.  
 
Jag vet vem som skrev boken om Lassemaja och jag vet vem som ändrade i manuskriptet och varför. Därför anser jag mig behöva be tyckarna tänka sig för lite mera innan de radar upp vidare fabler och det de egentligen inte vet. Det är ändå bra att du funderar kring detta du skrev så ta inte det här som något påhopp är du snäll. Att vi som forskar måste skriva böcker i allt är väl inte heller rätt, men diskussionen bör ju lyftas. Jag menar alltså att Silver-Jan i denna litteratur inte kan ses som en källanvisning över huvud taget.

2009-12-14, 06:18
Svar #6

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Björn!!!
Jag tar det inte alls som ett påhopp.
Sådana här saker skall man kunna diskutera utan att ta det personligt.
Du sitter tydligen inne med uppgifter som inte förefaller vara så allmänt kända.
Jag är mer än intresserad.
Ett litet tillrättaläggande: det är Edward Matz som på påstår, eller riktigare, framför, att
L-M sannolikt inte var skrivkunnig, vilket vänder upponer på myten om att han själv skule ha
skrivit sin biografi.
Det går många myter om L-M, t ex att folket kring Arboga ville ha honom som riksdagsman, m.m.
Som satt under förmyndare, var han ju inte ens valbar.
Likaså myten att han var välkänd på orten.
En titt i DoB-boken över Arboga visar att hans dödsnotering förefaller inklämd bland övrigas,
varför man kan anta att prästen glömt honom en tid, och först senare, inser att ... förre livstidsfången Lars Larsson Molin... också, trots allt, borde införas.
Bland myterna hör också att han för en tid verkade som gårdfarihandlare i trakten.
I min morfars gård fanns fortfarande Lasse-Maja-borsten bevarad till 60-talet då den försvann
vid det ovan nämnda boskiftet.
Borsten skulle vara inköpt av en förfader till mig av L-M personligen.
- F-n tro't, sa Rellingen', men sådana gamla skrönor KAN ibland stämma, - vilket vi aldrig kommer
att få veta.
Alldeles okunnig tror jag inte att jag är, men man vet aldrig om de uppgifter man fått från hur
trovärdiga källor som helst ändå stämmer.
Det skulle vara intressant att få veta vem den riktige författaren till L-M:s självbiografi är
och av vem, o varför manuskriptet ändrades,
 
MvH
 
RolfL

2009-12-14, 08:16
Svar #7

Utloggad Björn Engholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-12-14, 08:16
    • Visa profil
Silver-Jan och sanningen? Detta är ju själva forskningens tjusning, att försöka vaska fram konkreta uppgifter så att det som inte stämmer, förhoppningsvis kan korrigeras. I fallet Silver-Jan är det svårt att komma längre eftersom inga data finns, inte ens för hans existens. Silver-Jan hör till journalismens område, den att tillverka opinion för något. Silver-Jan ses då som en Robin Hood enligt några sådana skribenter. Opinionen för rövarna steg kring åren 1968 - 70 och den tidens brottslingar fick stort utrymme, nästan i Robin Hood-stil. I det ökade intresset vaskades också Lasse-Maja och Silver-Jan återigen fram och tillskrevs egenskaper, som av Edvard Matz. Efter Malexandermorden har denna romantisering alltmer avtagit, av förklarliga skäl. De fakta som talade emot journalisternas fabler kastade de bara på soptippen. Det var fel ur forskningens intresse. Uppgiftslämnare där hade däremot riktiga källdata, det kullkastande, det som opinionskaparna för något på förhand bestämt inte vill ha. Där ligger sanningen fortfarande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna