ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wærn, Inge (1918-2010)  (läst 1015 gånger)

2004-06-08, 11:18
läst 1015 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Skådespelerskan, regissören och teaterpedagogen Inge Waern har haft stor betydelse för flera generationer svenska skådespelare som gått på hennes teaterskola Teaterstudion i Stockholm som förberedelse eller på yrkeslinjen.  
 
Jag skulle gärna vilja veta mer om hennes släkt bakgrund(Det finns mycket lite om henne på internet).  
 
Hon berättade att hon var född på Ösel i Baltikum (jag tror det var på 20-talet)hon kom tidigt till Berlin och blev elev till Max Reinhardt (hon var en av hans många upptäckter som det kallades!)
 
Inge Waern debuterade som 14 åring som Julia i Shakespeares Romeo & Julia spelade även Ophelia i Hamlet och under några år på 30-talet spelade hon som ung på hans scener i Prag och Wien, innan hon tog till Sverige.
 
Hon talade/talar (tyvärr, kan jag inte finna om hon fortfarande lever?) en perfekt och mycket distinkt svenska med lätt tysk accent, men blev framgångsrik också på scener i Sverige, senare även som regisssör och teatepedagog.  
 
Inge var gift med scenografen och regissören Sandor Malmkvist (som jag vet gick bort för många år sedan).
 
Inge lär ha haft en svensk far som var bonde i Skåne om jag minns rätt.  
Vem var han och hans släkt?  
Vem var hennes mors släkt?
Någon som vet eller känner till var jag kan få fram dessa uppgifter?
Jag befinner mig i Danmark så arkiven kan jag inte besöka tyvärr.
M.V.H. Steve
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken

2004-06-08, 15:49
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I en gammal Vem Är Det (1961) återfinns Carl Oscar Sandro Malmquist, teaterchef i Stockholm. Hans andra hustru var skådespelerskan Inge W?rn, dotter av agronom Gunnar W. och Margarethe Schlesinger.  
 
Undrar om inte anbytarvärden Peter borde flytta frågan och mitt svar till Övriga Släkter: Wärn i stället.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken

2004-06-08, 15:58
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ursäkta! Jag skrev Ösel men menade Dagö, jag såg det först när jag igen läste min fråga efterden var skickad.
M.V.H. Steve
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken

2004-06-08, 16:05
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Anders Berg!  
Det kan ju vara att det hör under Waern, men det är också den eventuella möjligheten att få mer upplysningar omkring hennes tidigare karriär, jag har lite förhoppning att kanske få vid sidan om den släktmässiga bakgrunden.  
Om någon annan med vårt yrke eller intressse för teater kanske läser frågan under skådespelare. Men Peter får ju värdera detta.
M.V.H. Steve
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken

2005-05-13, 16:23
Svar #4

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ang. diskussionen om skådespelerskan Inge Waern finns detta i Svensk Släktkalender 1974:
 
(SLÄKTEN WAERN)
Morten Gunnar, f 1891, agronom, d 1950. G 1:0 1917-19 (m Margareta Schlesinger från Tyskland, f 1899); 2:o 1925 m Jeanne Roland från Frankrike, f 1898, d 1928; 3:0 1933 23/9 m Gertrud Löfdahl, f 1893 5/11 (Lund).
 
Dotter i 1:a giftet:
Ingrid (Inge), f 1918 7/2, skådespelerska. G 1949 12/5 m Carl Oscar S a n d r o Malmquist i hans 2:a gifte, f 1909, regissör (Stockholm).
 
Dotter i 2:a giftet:
B r i t a Christina Elisabeth, f 1934 31/12, fil mag, ämneslärare (Halmstad).
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken

2005-05-13, 16:42
Svar #5

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Rättelse till mitt föregående inlägg:
 
Brita Chr. Elisabeth Waern är givetvis dotter till Gunnar Waern o. hans hustru i TREDJE äktenskapet och ingenting annat.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna