ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kilmer, Val (f. 1959)  (läst 3765 gånger)

2002-12-08, 18:38
läst 3765 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag har läst i en engelsk tidning, att den amerikanske skådespelaren Val Kilmer har svenska anor. Hans far lär ha varit svensk.
 
Känner någon till något om detta?
 
Mvh
 
Ann Little

2002-12-09, 12:49
Svar #1

Anne-Marie Dufva

Hej! Läste i en tidningsintervju för ett bra tag sedan, att Val Kilmers mormor skulle vara från Göteborg, han berättade där att hon talat mycket om Goteborg. Vet tyvärr inte mer.
 
Mvh
Anne-Marie

2002-12-09, 14:08
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Anne-Marie!
 
Tack för ditt svar.
 
I de uppgifter som jag läste nämndes inget om att modern var av svensk härkomst, men däremot att hon hade indianskt påbrå!  
 
Kanske någon som läser detta vet hur det förhåller sig.
 
Mvh
 
Ann

2002-12-09, 16:10
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Hej!
Jag har ingen aning om några svenska anor, men hans färäldrar har inte då inte särskilt svensk-klingande namn enligt vad jag funnit på nätet.
 
Val Edvard Kilmer f. 1959-12-31 i Chartsworth, CA (i utkanten av LA)
far: Eugene Kilmer, real estate developer, död 1993
mor: Gladys, hemmafru
 
Föräldrana skildes när Val var 9 år och modern gifte om sig, men lever nu som änka. Val har en äldre bror, Mark och en yngre bror, Wesley.
 
Källa: http://www.planetkilmer.com/biography/index.html
 
Någon kanske kan använda dessa uppgifter för att komma vidare.
 
Mvh Lars-Erik

2002-12-09, 16:33
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Om man söker på t.ex. Google, med sökbegreppen  - Val Kilmer Swedish - tillsammans hitttar man förutom referenser till hans filmer som textats till svenska, även information från lite olika beundrarsidor, bl.a. den Lars-Erik nämner.
 
På flera av dessa anges hans blandade etniska bakgrund, ganska många nationaliteter men svensk återkommer hela tiden. Det står även att det är på hans mamma Gladys sida. Det indianska (cherokee om jag minns rätt) tror jag var en paternal gggmother eller något. Det står däremot inte hur många andelar Swedish som Gladys är, eller Val själv.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
som har en andra generationens släkting (född i USA av svensk mamma) som heter Gladys och skulle kunna passa i ålder ... :-) Göteborg finns dock inte med i bilden

2002-12-09, 17:45
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lars-Erik!
 
Tack för ditt inlägg. Innan jag såg Evas inlägg så tänkte jag säga att även då föräldrarnas namn inte tycktes vara speciellt svenska, så har Vals andra förnamn (om det nu inte är felstavat av dig förstås)inte engelsk stavning, vilket alltid är med ett w och inte v. Jag tänkte att det kanske var betydelsefullt, men nu vet vi ju att han definitivt har svenska anor.
 
Hej Eva!
 
Tack för svaret. Som alltid väldigt informtivt. Jag förmodar du nu kommer att utöka din forskning med att söka efter din Gladys för att se om hon eventuellt kan vara Vals mamma! Om du gör det och det visar sig vara så, så skulle det vara roligt om du skrev om det här!
 
Vänliga hälsningar
 
Ann

2002-12-09, 21:42
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har sett på en idolsida att han heter Val Edward Kilmer. Namnet Val skulle han ha fått av en vän till pappan.
Han är Cherokee-indian med irländsk, svensk, tysk, skotsk och mongoliska anor.

2002-12-10, 00:01
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Tack för ditt inlägg. Val har verkligen väldigt blandade anor tycks det, men mongoliska anor måste väl vara något högst ovanligt! Undrar var de kommer ifrån?
 
Kanske någon som vet?
 
Mvh
Ann

2002-12-10, 08:30
Svar #8

Lars Johansson

Mongoliska anor är kanske lite småoriginellt men knappast särskilt ovanligt. I Nord- och Centraleuropa har det säkerligen sipprat in en hel del mongoliskt blod österifrån även om man inte räknar Attilas hunner som mongoler. Djingis Khans gyllene hord satte dock under lång tid djupa rasmässiga spår i befolkningarna i östra Europa, inte bara Ryssland utan även t ex Polen. Ryssar brukar ju själva lite skämtsamt kalla sig halvasiater. Detta är nog överdrivet, men en liten procent mongoliskt blod lär ha sipprat igenom till de breda folklagren. Om man sedan räknar den mongoliska rasen och inte bara folkslag som kommit från själva Mongoliet blir det ju genast en större krets. Vart räknar vi i Sverige t ex samer? I Amerika lär ju åtminstone eskimåer kunna räknas till den mongoliska rasen, har även sett att indianer stundom räknas dit, detta tycker jag dock är lite djärvt.
Det finns säkerligen mycket outrett när det gäller de olika rasernas rörelser över jordklotet. Såg nyligen en studie rörande ett kulturellt särpräglat möjligen ariskt folkslag där man kommit fram till att det hade stora kulturella likheter med irokeser. Det är troligen en slump, men där kan ju så småningom dyka upp en annan förklaring. Däremot känner jag inte till hur VK fått sina mongoliska anor.

2002-12-10, 13:34
Svar #9

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Tack för ditt mycket intressanta svar.  
 
Mvh
 
Ann

2002-12-10, 15:41
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Mongoliska anor, borde de inte komma från Mongoliet?! ;-)))))

2002-12-10, 18:25
Svar #11

Andreas Snildal

Begrepet rase skal man forøvrig være svært forsiktig med å bruke. Rasebegrepet forsvant vel en gang etter Den andre verdenskrigen, og ingen vitenskapsfolk bruker i dag dette begrepet.  
I dag vil nok mange oppfatte begrepet som negativt ladd, med tanke på raseteoriene som oppstod i Europa i siste halvdel av 1800-tallet, og som for alvor slo igjennom i Nazi-Tyskland.
 
Dette er forøvrig langt utenfor diskusjonen om skuespillerens aner.
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2002-12-10, 21:28
Svar #12

Terese Selin

Hej
Jag har hört att han har svenska anor, kommer inte riktigt ihåg hur det var men hade en lärare som påstod att han var släkt med honom.

2002-12-11, 12:41
Svar #13

Åke Forsmark

Det fanns en svensk koloni i Mongoliet i spåren av Sven Hedin. Bland annat så uppbar en svensk vid namn Franz-August Larsson den imponerande titeln Storhertig av Mongoliet. (Mongoliet - viddernas gåtfulla land - Walter Bosshard - Tidens Förlag. 1952)
 

 
Hur det är med Val Kilmer har jag ingen aning om men det bör finnas ett antal personer med Svensk-Mongolisk bakgrund.

2002-12-11, 15:26
Svar #14

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej åke!
 
Då jag ställde min ursprungliga frågra om Val Kilmers anor, hade jag ingen aning om att det skulle bli så mycket skrivande om Mongoliet. Men det är ett intressant ämne och tack för fotot av Storhertigen av Mongoliet. Hade denna man mongoliskt blod i sig?
 
Lustigt nog så finns det en viss likhet mellan honom och min (styv) morfar, som hade ett rätt asiatiskt utseende.  
 
Hur kom det sig att dessa svenskar valde att stanna i Mongoliet, nämns det i din källa?
 
Mvh
 
Ann

2002-12-11, 16:36
Svar #15

Åke Forsmark

En diskussion på Internet vet man aldrig vart den tar vägen.

Franz August Larsson var av svenskt ursprung. Efter japanernas intåg blev han tvungen att överge sitt residens och slutade som fårfarmare i Kaliforien. Larssons fru hette Jendsjema så vem vet - kanske är det just Franz August som är Val Kilmers anfader. Nu blev jag riktigt nyfiken.

Författaren Walter Bosshard är en Schweizare.

"Mongoliet låg fortfarande långt borta men det var lättare att komma dit. Jag kom i kontakt med landets bästa vänner och kännare, Mongoliet-svenskarna, som emmellanåt besökte Peking och kunde berötta hårresande historier om varg- och människojakter, om vilda ritter över stäppen, men även om mongolisk gästfrihet och vackra kvinnor, så att man till slut inte visste vad som var sanning eller dikt.

Dessa Mongoliet-svenskar är besynnerliga människor. Det är det gamla vikingablodet som tar ut sin rätt. Liksom sina förfäder, havets nomader har svenskarna lätt att känna sig hemma hos kontinentens stora nomadfolk."

Det verkar som om en del av Sven Hedins följeslagare stannat kvar samt att det kommit till några stycken på andra sätt. Det ska ha handlat om något eller några tiotal personer. I boken finns några stycken namngivna. Torgny Öberg, Larsson och Georg Söderbom. En del drevs bort av japanerna och en del försvann under kommunisteran.

2002-12-11, 16:58
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! En liten broms bara, det står inte att de mongoliska och de svenska anorna är på samma person, men det är ju inte omöjligt.
 
Hälsningar,
Eva Dahlberg
 
PS. Det fanns väl en del svenska missionärer i Mongoliet också?

2002-12-11, 17:06
Svar #17

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen åke!
 
Det var verligen väldigt intressant att läsa ditt inlägg.  
Jag kommer ihåg Sven Hedin ifrån mina skolår i Sverige för länge sedan. Visste dock inget om allt det du nämner. Tusen tack!
 
Ja du, tänk om det är på Franz, August Larssons sida (genom hans hustru Jendsjema) sm Val Kilmers mongoliska anor kommer!  
Det skulle vara kul om någon kunde forska i Franz, Augusts eventuella ättlingar!
 
Mvh
 
Ann

2002-12-12, 10:42
Svar #18

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Hej, alla eftersom det kommit upp i denna diskussion om Hertigen av Mongoliet så enligt sinna memoarer kom han som missionär till mongoliet, för en amerikansk missionärs rörelse och övergav missionen för att han fann mongolerna alldeles för intelligenta för att omvända. Det fanns en stor mission från Sverige i mongoliet mellan 1890 till 1924 då de fördrevs av kommunisterna. Det var dessa missionärer som hjälpte till vid Hedins sista upptäktsfärder. Hedin hade inte tagit dit dem. Larsson kom till mongoliet på 1880 talet och blev utnämnd till hertig av hutuktun av mongoliet(teokrat som styrde mongoliet, den tredje största laman inom tibetanska buddismen). Detta kort om dessa saker. Vad gäller rubriken Kilmer så kan mongoliskt blod ha kommit in på flera olika sätt. Inte minst finns en kolloni av Kalmucker i USA(mongolisk folkgrupp från ryssland, de enda europeiska buddisterna). Samt att USA är förutom frankrikie en av de länder som har flest mongoliska invandrare, det fanns mongoler som föredrog landsflykt framför kommunism.
MVH
Lena-Maria
ps jag har skrivit om mongoliet i min fil.kand. uppsats i Antropologi

2003-10-25, 00:20
Svar #19

Carin Arbman

Intressant diskussion. Min pappa och hans mors sida av släkten är mycket mörk och har faktiskt närapå ett mongoliskt utseende. Jag har alltid hört att det beror på vallonättlingar på farmors sida. Ingen har däremot något namn eller någon personuppgift att komma med, bara att den och den också lär har varit mörk. Men valloner är ju i allmänhet nordeuropeer med blandade färger, alltså ser ut ungefär som svenskar, danskar, holländare, etc. så detta kan inte stämma. Är det vanligt med valloner med asiatiskt utseende? Dessutom är alla släktingar som jag hittat skånska bönder, så det finns inga hantverkare eller smeder på den sidan. Varifrån kan dessa mörka drag komma - svart hår, mörkbruna ögon, mycket höga kindknotor och mörkare hudfärg. Själv brås jag på mamma och är ljusblond och blåögd, men min syster är mörk. Vi har inte några samer i släkten. Har åtminstone aldrig hört något om detta i så fall. Har ingen i denna del av släkten som överhuvudtaget vistats norr om Stockholm.  
 
Känner någon till något om invandring eller förekomst av personer med mongoliskt/tatar/asiatiskt (?) ursprung i (södra) Sverige under 1600-1800-talet?

2003-10-25, 00:21
Svar #20

Carin Arbman

Oj. såg just att detta hamnde under Val Kilmer - det är kanske lite missvisande.

2004-03-30, 08:54
Svar #21

Margareta Kimler

Hej!
Om Val Kilmer skulle härstamma från Göteborg vet jag inte, men faktum är att vi heter Kimler, kanske jag är släkt med Val? Man vet aldrig!
Mvh M Kimler

2004-04-17, 20:46
Svar #22

Börje hörling

Min fru Margareta är släkt med Hertigen av Mongoliet. Han har inget med Val Kilmer att göra.
Franz August Larsons fru hette Mary Rodgers och var också missionär i Mongoliet. De fick 6 barn
som nu alla är borta men vi har kontakt med barn-barnen som bor i Californien och på östkusten.
Franz August växte upp på Hällby gård i Tillberga i närheten av Västerås. Han föddes 1870 och dog 1957. Han hade 7 syskon och de blev föräldralösa när modern dog 1879. Fadern dog redan 1873. De som vill veta mer om Hertigen
bör läsa den senaste boken Hertig Larson, äventyrare, missionär, upptäckare skriven av Axel Odelberg och kom ut i september 2003.

2013-01-08, 23:33
Svar #23

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Enligt http://ethnicelebs.com/val-kilmer Ser första generationerna ut såhär:
 
1 Val Edward Kimler
 
*** I ***
 
2 Eugene Kilmer
 
3 Gladys Ekstadt
 
*** II ***
 
4 Thomas Walker Kimler
 
5 Nora Elizabeth Jones
 
6 John Edward Ekstadt (born in Minnesota to Swedish parents)
 
7 Hilma Charlotta Swanson (born in Sweden)
 
*** III ***
 
8 Jeremiah Early Kilmer  
 
9 Nancy Williams
 
10 Stephen Jones
 
11 Sarah Elizabeth Webb
 
mvh
Fredrik

2018-09-12, 15:31
Svar #24

Utloggad Daniel Stefansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2021-04-17, 23:26
    • Visa profil

Enligt "California, County Marriages, 1850-1952" på Familysearch:
Gladys Swanette Ekstadt
 f. 1928 i Indiana
Gift 1956-10-21 i Los Angeles, California med
Eugene Dorris Kilmer
 f. 1922


Census 1930, Indiana, Lake, Gary:
Edward Ekstadt, f. ca 1900 i Minnesota (av Svenska föräldrar)
Hilma Ekstadt, f. ca 1894 i Sweden
Karna Ekstadt, f. ca 1928 i Indiana
Gladys Ekstadt, f. ca 1928 i Indiana


"Minnesota Birth and Christenings, 1840-1980":
John Edward Ekstadt. Birth 31 May 1899, Martin, Minnesota.
Parents: John August Ekstadt and Anna Elizabeth Wester


"Minnesota, County Marriages, 1860-1949":
Martin County 30 December 1925. John Edward Ekstadt (f. 1899) and Hilma C. Swanson (f. 1893)

2018-09-12, 15:41
Svar #25

Utloggad Daniel Stefansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2021-04-17, 23:26
    • Visa profil

I United States Social Security Death Index finns en Hilma Ekstadt, född 1893-04-11, död 1987-08-00 i Rock Island, Illinois.
Hilma C. Swanson är troligen densamma.
Förslag på person:


Hilma Charlotta Svensson
 f. 1893-04-11 i Ystad (M), som en av ca sju barn till
Bror Svensson, f. 1856-11-28 Bjäresjö (M) och
Karna Nilsdotter, f. 1855-09-21 i Öja (M).
Familjen utvandrade från Ingelstorp, till N. Amerika 1906-04-11

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna