ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järrel, Stig (1910-1998)  (läst 2815 gånger)

2000-05-28, 23:34
läst 2815 gånger

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej! Finns det någon som har tittat på Stig Järrels anor. Det enda jag vet om honom är att han är född Olsson. Antingen i Pajala, Norrbotten eller i Västerbotten innan föräldrarna flyttade till Pajala. Jag tror att han eller hans far har någon närmare anknytning till Carola Häggqvists farfar Viktor Herman Olsson.
MVH Katrin

2000-05-29, 01:43
Svar #1

Fredrick Andreasson

Hej Katrin!
 
Han var född den 8/2 1910 i Malmberget.

2000-08-03, 17:46
Svar #2

Uno Lund

Han hänvisade ofta till sin barndom i Jämtland.Hade han jämtländska rötter?

2000-09-22, 13:04
Svar #3

Ulla W.

Hans pappan var Handelsföreståndaren och bokföraren Karl Alfred Olsson f 25/11 1876 i Ragunda socken i Jämtland och mamman var Jenny Elisabeth Holmgren f 25/10 1883 i Luleå.
De gifte sej 4/2 1909 trots det står Stig Karl Olof f 8/2 1910 som oä trolovningsbarn i födelseboken.
Familjen flyttade från Malmberget till Sthlm. Matteus förs. den 30/8 1912.

2000-09-22, 15:02
Svar #4

John Sidén

Ur Sveriges dödbok 1950-1999:
Jenny Elisabet Olsson 18831025-0843 f i Luleå stadsförsamling Norrbottens län avled 1976-08-21 i Adolf Fredrik Sthlm. Adress: Tegnérgatan 38 2 tr  113 59  STOCKHOLM. Hon blev änka 1946-06-10.

2001-02-01, 13:08
Svar #5

Jacob Nilsson

I folkräkningen finns det en Karl Alfred Olsson som är född 1876 i Krångede, Ragunda sn (z)Hans föräldrar är hemmäg Olof Jonsson f 1827 och Katarina Margaret. Sjölund f 1835

2001-02-01, 13:57
Svar #6

John Sidén

I folkräkningen 1890 hittar jag arbetare Johan Olof Holmgren f 1853 i Piteå och hans hustru Kristina Elisabet Eriksson f 1845 i Råneå, de är bosatta i Luleå stadsförsamling och har bland annat dottern Jenny Elisabet f 1883.

2001-02-03, 23:05
Svar #7

Johan Lindberg

Karl Alfred Olson var inte Stig Järrels biologiska far.  
Hans riktiga far var Gunnar Moses Lindberg från Pite-Byske utanför Piteå f 1884-05-01.
Gunnar Lindberg är min farfar och det har länge varit ett faktum i vår släkt.  
Stig Järrel var själv inte meveten om det förrän 1977 då västerbottens folkblad samanförde honom med hans kusin John Lindberg. Här földer ett utdrag ur artikel från den 25:e april
 
Din riktiga pappa heter Gunnar Lindberg och var bror till min far i PiteByske. Det vet jag, sa John. Drottning Kristina tog en gång in i gården närmast hemgården, och den gården står ännu kvar, medan hemgården är riven. Det är bara hörnstenarna kvar. Sedan åkte Gunnar till Malåberget, och han dog för några år sedan.  
- Konstigt. Det här har jag aldrig haft en aning om sa Stig.
-Nu förstår jag, sa Stig och berättade om ett brev som han fått för många år sedan där brevskrivaren hade sänt med ett kort av en okänd man och sagt att det var Stigs riktiga pappa.
- Jag visade min mor kortet och brevet men hon sa ingenting och sedan glömde jag bort alltsammans. Mamma dog nu i augusti 93 år gammal.
Pappan - har jag hela livet trott vara min riktiga pappa  - visste säkert ingenting. Mamma och han var förlovade när hon var 16, men sen blev det slut några år innan det började om och de gifte sig, säger Stig.
- Det skulle vara att jag blev till under mellantiden, trodde Stig och det är ju mänskligt i så fall, tyckte han.  
Men mamma har aldrig sagt eller antytt någonting.
 
 
Under den aktuella tiden arbetade Gunnar Lindberg som rallare och handelsbiträde på olika platser i norrbotten. Han var gift med Anna Bergström och ett tag bodde de i Happaranda där Gunnar var handelsman, och där min far föddes.

2001-02-10, 18:55
Svar #8

Katrin Öhgren

Hej alla!
Jag är väldigt tacksamma för alla svar som jag fått. Det har varit lite mycket på sista tiden så att jag glömt att kolla om mina egna frågor fått några svar.
Så fort jag såg Johan Lindbergs inlägg kunde jag knyta ihop dom lösa trådar som fanns och har fått ihop det enligt följande och därmed stämmer alla lösa rykten som gått i våran del av släkten.

Stig Karl Olof, f 1910-02-08 i Malmberget, Gällivare

f Moses Gunnar Lindberg, 1884-05-01 i Pite-Byske, Piteå lfs.
m Jenny Elisabet Holmgren, f 1883-10-25 i Luleå

ff Johan Alfred Lindberg, 1842 i Piteå lfs
fm Hedda Johanna Andersdotter (Hollsten) f, 1855 i Anderstorp, Jörn
mf Johan Olof Holmgren, f 1853 i Piteå
mm Kristina Elisabet Eriksson, f 1845 i Råneå

Hedda Johanna Andersdotter var syster till min ffm Ulrika Andersdotter. Hon var gift med Nils Petter Öhgren, f 1862 i Pite-Byske, som jag har gjort en efterlysning på under Landskap: Norrbotten: Efterlysningar. Av någon anledning har den kommit överst i raddan trots att den börjar på ö. I alla fall så är, enligt ovanstående, Moses Gunnar Lindberg kusin till min farfar och Stig Järrel därmed tremänning med min far.
Johan du har möjligen inget om Öhgrenarna i Pite-Byske? Den linjen har jag helt kört fast på!

Tack igen från Katrin

PS Om någon undrar över parentesen med namnet Hollsten är det så att i Anno 1890 finns fadern under namnet Anders Gustavsson Hollsten och med andra hustrun och tre yngsta barnen. Och plötsligt heter Anderstorp, Andersfors. I hfl heter stället hela tiden Anderstorp och fadern bara Gustavsson. DS

2002-06-23, 13:42
Svar #9

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej
 
Finns det någon som har en bra bild av Stig?
 
Bettan

2002-07-07, 16:37
Svar #10

Birger Forsmo

Anna, født 1904 i PiteO (kjenner ikke hennes  
pikenavn), ble gift i Seattle, US med Daniel  
Casperson. Er der noen som kan hjælpe med  
O finne  
hennes forældre? Daniel er min fars fetter.
Med vennlg hilsen
Birger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna