Forum > Film / Teater

Järegård, Ernst-Hugo (1928-1998)

(1/4) > >>

Fredrick Andreasson:
Någon som känner till denne lysande aktörs anor?

Mia Löwgren:
Börja med att vända dig till någon av Ystads församlingar, S:t Petri resp. S:ta Maria. Ernst-Hugos pappa hette också Ernst, har jag för mig och var bankdirektör där. Ernst-Hugos föräldrar ligger begravda på Gamla Kyrkogården i Norra Promenaden. Det finns många som släktforskar i och omkring Ystad, kolla Demografisk Databas för skåne, eller Dis-syd.
Hälsningar Mia

Eva Leksell:
Det är inte mycket jag har att komma med, antagligen en ganska värdelös uppgift jag råkade stöta på:

I en Expressenartikel 25/4 1989 nämnde Ernst-Hugo Järegård i förbigående att han några år tidigare hade släktforskat och då upptäckt att en person i släkten blivit avrättad. Det var en ruggig upplevelse som fortfarande gjorde honom illa till mods.

Det var det hela. Inget namn, ingen plats, ingen tidpunkt, ingenting.

Anders Berg:
Född 1928 12/12 i Ystad. Föräldrar bankdir Ernst Järegård och Ebba f Strömberg. [Vem är det 1995]. Är det ingen som har hans antavla?

Anders Hellster:
Jag minns nu att jag läst en artikel, antagligen i en kvällstidning, om att Järegård hade en anmoder som blev dömd för att ha dödat sitt spädbarn. Möjligen var det hon som avrättades. Artikeln måste ha varit publicerad under 90-talet. Journalisterna gjorde givetvis paralleller till serien 'Skånska mord' där Järegård gestaltade flera mördare. Händelsen låg, om jag minns rätt, inte allt för långt tillbaka i tiden. Kanske under första hälften av 1800-talet. Vaga uppgifter här också. Men om man utredde Järegårds anor fyra generationer bakåt kanske man träffar på denna kvinna.

M v h Anders

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion