ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Günther, Ernst (1933-1999)  (läst 3852 gånger)

2000-02-28, 15:59
läst 3852 gånger

Patrik Niglöv

Hej!   Jag undrar om det finns någon som har forskat på, den nu avlidne skådespelaren, Ernst Günthers anor? Enligt tidningsuppgifter skulle han varit född och uppväxt i Ronneby, här i Blekinge.  Finns det någon som kan bekräfta eller dementera denna uppgift.   Det skulle vara trevligt om ni kunde höra av er i så fall.   Tackar på förhand!   Patrik Niglöv

2000-02-28, 18:31
Svar #1

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Uppväxt lär han vara i Ronneby, men jag undrar ifall han inte var född någon annanstans. Hans mor dog för några år sedan och hon bodde kvar i Ronneby. Så mycket mer vet jag tyvärr inte, men många bäckar små ...

2000-02-28, 19:26
Svar #2

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Enligt The Internet Movie Database var han född i Karlskrona 3/6 1933. Om ingen annan hinner före ska jag titta i Vem är det imorgon för att ev. få det bekräftat och se vad föräldrarna hette. Han lär ha dött 8/12 1999 i Glemmingebro.

2000-02-28, 20:09
Svar #3

Marit Karlsson

Hej Patrik, Jag tycker mig minnas att jag någon gång har hört att hans mor skulle härstamma från Lilla Askerön, Valla sn på Tjörn. Vet inte om detta kan hjäpa dig, men det finns förhoppningsvis någon som vet mer.  Hälsningar  Marit

2000-02-28, 21:17
Svar #4

John Sidén

Annika! Kan Ernst Günthers mor vara Aina Viola Majken Günther 19110509-3361 f i Örgryte Göteborg, bosatt Nygatan 11 I 372 37  RONNEBY och avliden enl Sveriges Dödbok 1991-07-26 i Ronneby. Det finns en kvinna till i Sveriges Dödbok som också bar efternamnet Günther och avled i Ronneby men hon avled redan 1980. Kanske kan Torgnys titt i Vem är det ge ett svar på detta. Med vänlig hälsning John Sidén präst i Veta på Östgötaslätten

2000-02-28, 22:56
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Vem är det 1991: Ernst H Günther, f 1933 3/6 i Karlskrona, son till rektor Harry Günther och hh Majken Blad (så det verkar som om John har hittat rätt mor). Ernst Günther var 1991 boende i Glemmingebro.

2000-02-28, 23:00
Svar #6

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Jo, jag tror att hon hette Majken Günter. Ska höra med mina arbetskamrater imorgon på jobbet. Annika

2000-02-29, 07:34
Svar #7

Patrik Niglöv

Hej Allihopa! (Ingen nämnd, ingen glömd)  Ett stort tack(!!!) till alla som har fått fram uppgifter om Ernst Günther.  Då har mina tankar som jag gått och grubblat på under en lång tid, blivit bekräftade att han var född i min födelse och uppväxtstad, Karlskrona.  Elisabeth:  Det fanns inga fler uppgifter om när Harry Günther var född? Var han också från Karlskrona, ursprungligen?  Mvh  Patrik

2000-02-29, 14:48
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Patrik, nix det fanns inget mer om Harry Günther i den här volymen. Men på något bibliotek i din närhet kan ju tänkas finnas matriklar över lärare etc, och där kan han ju finnas med. Han hör inte till den släkt Günther som finns i Svenska Släktkalendern.

2000-03-01, 13:37
Svar #9

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Ernst Günther var född i Ronneby! Så här ligger det till: Karl Harry Heinrich Günther f 30 juli 1900 i Ronneby stad gift med Aina Viola Majken Bladh f 9 maj 1911 i Örgryte Familjen bodde 1933 på Kungsgatan 39, Ronneby stad när Ernst föddes. Han föddes på Karlskrona länslasarett, men födelsen är inskriven i Ronneby stad födelse och dopbok. (Uppgift från pastorsexpeditionen i Ronneby)  Så jag skulle vilja påstå att Ernst Günther är född 3 juni 1933, Kungsgatan 39, Ronneby stad. Som särskild anmärkning kan anges att han är född på Karlskrona länslasarett.  Karl Harry Heinrich Günthers förädrar var Karl Johan Günther f 5 aug 1875 i Ronneby stad och Anna Emilia Charlotta Svensson f 4 aug 1876 i Ronneby stad. (C-AII 1900 och pastorsexpeditionen i Ronneby)  Karl Johan Günthers föräldrar var Georg Heinrich Martin Günther f 11 aug 1850 i Hamburg och Henriette Augusta Lang f 12 sept 1848 i Guhran? Tyskland (Ronneby stad AI:49 sid 514)  Familjen invandrar till Ronneby 1874 (Ronneby B: 6)

2000-03-01, 15:13
Svar #10

Patrik Niglöv

Hej Annika!  Tack så mycket för dessa intressanta uppgifter. Tyvärr är det väl så, att det blir ganska svårt att kunna få mer uppgifter om tex. Karl Johan Günthers förfäder om de nu kom från Tyskland.  Jag vet inte hur pass svårt/lätt det är att forska på tyska bakgrunder, men jag är tacksam för all information jag fått hittills.  Finns det någon som har tips om hur jag ska gå till väga med att forska i Tyskland så hör gärna av er.  Mvh  Patrik Niglöv

2000-03-09, 22:11
Svar #11

Per-Olof Persson

Ernst Günther som två-åring. På min fars åttioårsdag härförleden, kom jag att nämna denna diskussion om Ernst Günther,och fick lite mera historia om honom:  När min far började arbeta på Kockums Jernverk i Ronneby,på sensommaren 1935 sitter den då tvåårige Ernst i en lekhage inne på fabriksområdet. Har var son till verkmästaren för stansverket Harry Günther och familjen bodde då på Lyckenäs, ett bostadshus inne på fabriksområdet. Farfar var verkmästare för hela Ronnebyfabriken och kallades bara för mäster Günther (något förnamn förekom aldrig).  Farbrodern Vilhelm Ville Günther var chef för kassan, och hade skrivbordet mitt emot min mor. Familjen Günther var för övrigt mycket omtyckta som chefer och arbetsledare, vilket kanske inte var så vanligt på den tiden.  Mäster Günther kom som sagts från Tyskland på 1870-talet, importerade av dåvarande överingenjören Gisecke, på samma sätt som i stort sett alla mästarna på Kockums i Ronneby och Kallinge på den tiden. I nästa generation fanns det också gott om tyska efternamn bland ingenjörer och verkmästare på bruket. Ernsts mor, Majken Bladh, kallades tydligen oftast för sitt flicknamn.  mvh / Per-Olof Persson

2001-08-30, 15:35
Svar #12

Dennis Olsson

Jag har kikat i Örgryte födelse för 1911, och där fann jag en Anna Viola Majken, född 9/5 1911, men tyvärr angavs föräldrarna som okända, så bästa tipset om den eventuella härstamningen från Lilla Askerön, är att ta kontakt men någon efterlevande, till Majken Günther och fråga, för även om det står angivet okända föräldrar kan ju släkten ha fått reda på vilka de är.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna