ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brandeby, Lars ""Lasse"" (1945-2011)  (läst 3132 gånger)

2001-02-06, 20:16
läst 3132 gånger

Anna Andersson

Hej
Vet någon anorna på Lars Brandeby?
Vore kul om nån hade forskat på denna store man.
 
MVH Anna

2001-02-07, 00:17
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
För många år sedan, 20 sisådär, hade jag Lasse Brandebys far Torsten Brandeby som entusiastisk deltagare i flera kurser i släktforskning i Göteborg. Åtminstone har jag uppfattat det som att Torsten var hans far – detta var innan Lasse gjorde Kurt-karriär. Jag vill minnas att han bland annat härstammade från glasblåsarsläkten Giöbel i Dalsland eller Värmland.

2001-02-07, 18:23
Svar #2

Anna Andersson

Hejsan
Skulle det vara möjligt att på nåt sätt finna denna släkt?
Eller är den lika hemlig som några av de andra svenska kändisarnas anor?
MVH Anna

2001-02-07, 21:55
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hemlig? Jag vet ingenting om Lasse Brandebys släkt. Jag bara berättade att hans far en gång i tiden släktforskade och det alltså funnits ett intresse för släkten i släkten, så att säga. Du kan ju kontakta Lasse Brandeby själv och höra vad han vet om sin släkt.

2001-02-07, 23:56
Svar #4

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Anna!
 
Genom den svenska offentlighetsprincipen är uppgifter av detta slag i allmänhet tillgängliga för var och en, och ingenting hindrar dig alltså från att själv utforska den ena eller andra kändisens antavla. Om du sedan tror att den kan vara av intresse för en större allmänhet, så kan du ju själv lägga ut antavlan, eller de första generationerna, här i Anbytarforum. Om en forskare bidrar med början på antavlan, brukar andra forskare inte vara ovilliga att haka på med vad de känner till utifrån sina respektive specialområden.

2001-02-08, 18:49
Svar #5

Anna Andersson

Men Hallå Där!
Jag har bara frågat efter om nån har forskat på dessa anor likt som alla andra gjort i denna kategori.
Men jag fattar att jag är inne på känsligt område eftersom ingen vill svara.Så himla intresserad är jag inte att jag forskar på en för mig obekant människa.
MVH Anna

2001-02-08, 19:08
Svar #6

Leif Svensson (Leifsven)

I vissa fall kan det vara väldigt svårt  
att få fram uppgifter som är yngre än 70 år  
från pastorexpeditioner eller landsarkiv,  
och man måste i vissa fall skriva på  
att man inte missbrukar uppgifterna m.m.  
 
Nu ställer jag frågan om hur det kan vara  
seriöst att inför öppen ridå debattera om  
vem som är nu levande personers föräldrar m.m.  
 
Det må vara hänt att det är så kallade kändisar  
men det måste väl ändå finnas regler och etik  
även i detta fall när vi är så noga när vi sitter  
på arkivet att inte missbruka den information  
vi tagit del.  
Ursäkt krävdes för att det på smedskivan  
publicerades nu levande personer, men här är det fritt fram, eller?  
 
Många gånger så verkar förfrågningarna på kändisar
endast vara av ren nyfikenhet ,
och inte att det är någon forskare som är inne  
på just den släkten.  
 
Leif Svensson  
Västerås

2001-02-08, 19:16
Svar #7

Erika Blomqvist

Jag har även fått en känsla av att det är en hel del enbart kändisnyfikenhet på denna sida. Det börjat bli lite väl mycket. Frågor om levande kändisar kan man ju skicka till tidningar med dylikt innehåll, de har väl frågespalter.Där hör dessa frågor (närapå kändis-skvaller) hemma tycker jag.

2001-02-08, 21:21
Svar #8

Jonas Kuschner (Jonas)

Anna! Om du egentligen inte är särskilt intresserad, så förstår inte jag varför du är så påstridig.
 
Att ingen svarar på en fråga här betyder ju inte att svaret är hemligt, endast att ingen som läser Anbytarforum känner till svaret - alla släktforskare är inte uppkopplade. Eller så kan det betyda att den som vet svaret inte har lust att offentliggöra det. Och ingen har faktiskt någon skyldighet att besvara alla frågor som en för dem fullkomligt okänd Anna Andersson kastar ur sig, tydligen utan att egentligen vara särskilt intresserad av svaret. Men en uppgift är ju inte hemlig bara för att du inte omedelbart får svar när du undrar.
 
(Är Anna Andersson också en pseudonym, liksom Niclas Andersson/Andreasson? Det tycks finnas vissa likheter utöver efternamnet.)

2001-02-08, 21:53
Svar #9

Torbjörn Norman

Kolla dödskivan på Brandeby. Där kanske finns något uppslag att börja med. Alla är väl värda en antavla.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2001-02-09, 17:29
Svar #10

Karin Jirénius

För den intresserade: På Dödskivan fanns bara en avliden man i rätt ålder. Han torde höra ihop med kvinnan nedan. Det fanns för övrigt bara fem personer på namnet Brandeby. Vet inte om det är Lasse Brandebys far, men släkt lär de väl vara...

19120218-5219
Brandeby, Karl Erik Arne
Skytteskogsg 34
414 76 Göteborg

Död 21/11 1984.

Kyrkobokförd (1973) i Karl Johan Göteborg, Göteborgs kn, Göteborgs och Bohus län. Mantalsskriven (1973) på samma ort.

Född 18/2 1912 i Västra Frölunda (Västra Götalands, f d Göteborgs och Bohus län).

Änkling (23/4 1978).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Karl Johan, Göteborgs kn, Västra Götalands län

Födelseförsamling i källan:
V FRÖLUNDA (Göteborgs och Bohus län)

Källor:
SPAR 90, RTB 84

19140203-5222
Brandeby, Alice Linnéa
Skytteskogsg 34
414 76 Göteborg

Död 23/4 1978.

Kyrkobokförd (1973) i Karl Johan Göteborg, Göteborgs kn, Göteborgs och Bohus län. Mantalsskriven (1973) på samma ort.

Född 3/2 1914 i Göteborgs Karl Johan (Västra Götalands, f d Göteborgs och Bohus län).

Gift kvinna (31/10 1942).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Karl Johan, Göteborgs kn, Västra Götalands län

Födelseförsamling i källan:
KARL JOHAN (Göteborgs och Bohus län)

Källor:
SPAR 80, RTB 78

Håll till godo!
Karin

2001-02-09, 18:14
Svar #11

Utloggad Britt-Marie Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2014-09-04, 21:36
    • Visa profil
Hejsan
Jag trodde anledningen till att kategorin kändisars härstamning kom till för att fråga om liknande anor och inte detta bråk.
Hade tänkt mig att det skulle vara litegrann att åka snålskjuts om gemensamma anor fanns.
 
MVH Britt-Marie Larsson

2001-02-09, 22:36
Svar #12

Ingrid Bergström

Lars Brandeby står i Vem är det (1993 läser jag nu). Han är född i Göteborg 450427, föräldrar kamrer Thorsten B och Annie f. Karlsson.
 
Kan väl vara nedanstående:
19060907-5221
Brandeby, Annie Josefina
Pianog 68
421 44  V Frölunda
 
Död 8/12 1984.
 
Kyrkobokförd (1985) i Vöstra Frölunda, Göteborgs kn, Göteborgs och Bohus län. Mantalsskriven (1985) på samma ort.
 
Född 7/9 1906 i Göteborgs Masthugg (Västra Götalands, f d Göteborgs och Bohus län).
 
Gift kvinna (3/10 1936).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Västra Frölunda, Göteborgs kn, Västra Götalands län
 
Födelseförsamling i källan:
MASTHUGG (Göteborgs och Bohus län)
 
Källor:
SPAR 90, RTB 84

2001-02-09, 23:11
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Enligt telefonkatalogen verkar fadern leva fortfarande i Västra Frölunda. Goda gener, således.

2001-02-10, 11:57
Svar #14

ewa

Hej!
Det verkar bli heta diskussioner ibland men det är ju så det blir när alla har olika åsikter. Annars skulle det bli ganska tråkigt. Men jag säger nog som Håkan Skogsjö, varför inte försöka ta kontakt med Lasse själv så får du nog reda på mer än här. Eller varför inte som Carl säger, titta i telefonkatalogen och ring.
 
Ewa

2001-02-28, 21:42
Svar #15

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Ni är nog fel ute om ni letar efter namnet Brandeby i kyrkböckerna, det är inte så gammalt. Lasse Brandeby har själv sagt i radio att hans farfar tog namnet efter födelsebyn Brandskog i Sätila socken Marks härad innom nuvarande Marks kommun Södra västergötland.

2001-12-20, 11:14
Svar #16

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej Alla,
 
Bara ett litet inlägg i debatten:
 
Håkan Skogsjö har rätt i sitt antagande att ovannämnde Torsten var Lars Brandebys far.
Jag såg dödsannonsen över Torsten i dagens Göteborgs-Posten.
Han var född 1908-08-08och avled den 2001-12-15.
Han stavade för övrigt sitt förnamn med Th i början.
 
Hälsningar Maria Svärd

2003-02-11, 10:05
Svar #17

Toivo Strandgrd

Vad jag vet så är Lasse Brandeby adopterad.

2003-04-21, 22:59
Svar #18

lina berg

Lasse Brandeby och Rolf Lassgård var båda på samma begravning, nämligen Sixten Landbys. Ni som inte vet vem han var kan läsa om honom här: http://www.come.to/sixten.landby
De har ingen annan anknytning till Sixten, men är tämligen väldigt lika honom. Sixten och hans bror reste land och rike runt som unga och var riktiga karlakarlar och var med många unga kvinnor, och det är inte fel att anta att de är halvbröder, dvs Rolf och Lasse

2003-11-30, 10:07
Svar #19

Lennart Hjerpe

[size=0]Lina,efter att ha studerat bilderna på Sixten undrar jag om inte din teori är riktig[/size]

2003-11-30, 10:30
Svar #20

Björn Thunberg

Jaha då har rötter återigen hänfallit till "Hänt i Veckan nivå".

Tröttsamt, här ser vi verkligen behovat av tillstånd från berörd kändis.
Om det är som Toivo säger att Lasse Brandeby är adopterad skall inte vi gräva fram hans förflutna utan att han vill det.
Annars tycker jag debatörerna skall tvätta sin egen byk först.
Har inte sätt någon antavla över Lina Åberg eller Lennart Hjerpe.

Sedan skall jag citera en historielärare jag hade rörande bilder.
Jag försökte landsera teorin att Ludvig XVII måste vara son till Axel von Fersen dy och Marie-Antionette och bland annat kopierade jag av bilderna i Herman Lindquists bok Axel von Fersen.

Då sade min lärare:
Bilder/fotografier är inte pålitiiga bevis.
Det enda som duger är blodprov. (Eller faderskapserkännande i födelsebok/församlingsbok)

2003-11-30, 21:34
Svar #21

Wilhelm Hansson

Vilken nivå debatterna på denna area håller
bedöms nog bäst från ett utanförperspektiv.
 
Det Toivo säger kan kontrolleras på lokala skatt,
varför sanningshalten ej behöver analyseras här.
 
Antavlorna för Åberg och Hjerpe är ej relevanta
i sammanhanget.
 
Vänliga hälsningar Wilhelm H

2003-11-30, 22:51
Svar #22

Björn Thunberg

Nu tar du fel Wilhelm Hansson.
Jag anser att folk som eftersöker nu levande kändisar skall visa upp varför intresset finns om det är för att komplettera egna antavlor okej det kan jag ge rätt för men om det är i rent "gottnings syfte känner jag obehag".

Sedan missar du en poäng, om svaret från Skattemyndigheten eller Folkbokföringsenheten på Göteborgs landsarkiv ger svaret att Lasse blev bortadopterad så tycker jag att han bör ge sin tillåtelse först innan man börjar gräva.

Jag säger som Mulder i arkiv X
" The truth is out there!"
Sök den och vi får väl se vad som dyker upp.

Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna