ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolme, Tomas (f. 1945)  (läst 2219 gånger)

2003-12-10, 14:32
läst 2219 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Har någon forskat om Tomas Bolmes släkt?
Skulle vara intressant att få reda på hans rötter.

2005-08-08, 22:24
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Född 1945 21/4 i Stockholm av bokhållare Evert Bolme och tjänsteman Gun, född Peiram.
 
Källa Vem Är Det 1999.

2005-08-08, 23:30
Svar #2

Irriterad

Man får väl inte publicera uppgifter om nu levande personer utan deras samtycke på allmänt tillgänglig plats i cyberrymden utan samtycke. Att hänvisa till Vem Är det hade räckt tycker jag! Fråga Tomas Bolme vad han tycker!

2005-08-09, 00:29
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Är Irriterad ett för- eller efternamn?

2005-08-09, 03:42
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bolme är själv ansvarig för uppgifterna i Vem Är Det, och har alltså inget emot att de är offentliga.
 
Är det något mer du är irriterad över så säg bara till, så ska vi försöka lugna dig.

2005-08-09, 17:40
Svar #5

Ombud fr Tomas Bolme

Tomas Bolme kräver att diskussionen om Tomas Bolmes föräldrar/släkt upphör med omedelbar verkan. Anbytarforum har inte rätt att publicera några uppgifter om Tomas Bolme eller någon av hans släktingar.
 
Tack.

2005-08-09, 18:02
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
För det första skulle det förvåna mig om Tomas Bolme lät andra ombud företräda sig överhuvudtaget, vilket inte vore likt honom... Han har ju varit politiskt aktiv och en radikal fackföreningskämpe under större delen av sitt liv.
Och för det andra skulle det förvåna mig om denne sympatiske man som alltid bjussat på sig själv, skulle ha förändrat sig så pass att han inte godtog att man diskuterade hans släkt här i forumet.

2005-08-09, 18:08
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Har Tomas Bolme eller hans föräldrar skyddad identitet? Annars är det enda som här har uppgetts helt offentliga uppgifter, så vad är problemet att det står här om det inte är ett problem att vem som helst kan slå upp uppgifterna i Vem är det 1999?
 
Vad lider någon för men av att det dyker upp på en sida på nätet vad hans föräldrar hette? Jag har aldrig förstått problemet???
 
PUL-lagen står i bjärt kontrast till offentlighetsprincipen, och att just PUL är utformad som den är är enda anledningen att man överhuvudtaget kan visa sig indignerad över att några personliga förhållanden om någon nu levande person hängs ut just på nätet.
 
Men lider Tomas Bolme eller någon annan kändis större men än t ex jag skulle göra om någon släktforskare utan mitt medgivande skulle lägga ut någonstans på nätet att Anders Pemer i Tullinge är född 1968 21/10, son till ingenjör Hans Pemer och Inger, född Jansson?
 
Ett födelsedatum och namnen på någons föräldrar, är det några på något vis känsliga och hemliga uppgifter som man har anledning att skämmas över, och inte tycker vem som helst har rätt att veta? Det ÄR ju inte i normalfallet några hemliga uppgifter om en person, det är i högsta grad offentliga uppgifter!
 
Om det gick in på väldigt mycket mer personliga uppgifter än vad som här har ventilerats skulle jag förstå den indignation som här har visats, men här har faktiskt inga personliga, känsliga uppgifter, som man har tolkningsföreträde till om man vill att andra ska veta om, diskuterats.
 
Att man är född till den här världen, när det skedde och vilka som var föräldrarna är superoffentliga uppgifter i det här landet, och det är mycket märkligt att såpass många verkar ha fått för sig något annat.
 
Men massor av svenskar verkar ju också hellre se att ännu fler brutala våldsverkare går fria i brist på bevis än känner sig kränkta av att bli filmade i t ex taxibilar, tunnelbanevagnar och på offentliga platser.
 
Jag förstår mig inte på vissa människors vrångbild av vad som är deras personliga integritet. :o/

2005-08-09, 19:30
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Tomas Bolme har f.ö. varit upphovsman till ett s.k. oanständigt ortnamn, som i alla fall existerat ända fram till dess att de ekonomiska kartbladen övergick från att tryckas på papper i skala 1:10.000 till dagens digitala fastighetskarta där mycket av den gamla informationen gått förlorad.
Det gäller beteckningen P.I.T.T. mitt i bland de vidsträckta vassdjungler i Hornborgasjön, som någon lantmätare med glimten i ögat lät sätta dit för att utmärka platsen där Pojken i trädet-trädet står (stod?). Det var nämligen där den excentriske Arne Sucksdorff spelade in filmen Pojken i trädet, där Bolme spelar huvudrollen som pojken Göte som blir upphängd i en stor pil (och Björn Gustafson spelar hans kamrat).
Ett ställe som endast vidlyftiga ornitologer besökt sedan dess...

2005-08-10, 03:34
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Man kan se rött och ändå gå emot den gubben, fast det är förbjudet, men det bestraffas inte heller!  
 
Påflugna vidlyftiga ornitologer lär nu ha kryssat anonym dårpippi oxå!
 
Men att någon lantmätare har mätt in P.I.T.T. låter bara för mycket!  Sommarens kalkon?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna