Forum > Film / Teater

Bergman, Ingmar (1918-2007)

(1/9) > >>

Veronica Nilsson:
Föräldrar och syskon till Ingmar efterlyses.
 
Tack!
 
Veronica

Elisabeth Thorsell:
Ingmar Bergmans antavla finns tryckt i Svenska Antavlor med nr 49, sammanställd av Bo Lindwall, Ann-Mari Gunnarsson och Håkan Skogsjö.

Lars Nylander:
Om man går rakt bakåt på Ingmar Bergmans fädernelinje hittar man Henrik Karlsson Bergman, född 1695, rustmästare vid Hälsinge regemente, bosatt på Kramsta nr 3, Järvsö sn, d 1736 5/4. Gift med Brita Andersdotter, född 1695 26/1 i Uvås nr 4, Järvsö sn, d 1766 6/6.  
 
Jag härstammar från dottern Karin, som gifte sig med Kristoffer Persson, bonde på Herte nr 3 och Häggesta nr sub 4, Bollnäs sn.  
 
Henrik har ovanliga namn och hög social ställning. Vet någon hans härstamning?

Roger Olsson:
Hej Lars!
Henrik Bergman hette inte Karlsson utan Ersson och var född ca 1693 i Härjedalen. Soldat nr 17 vid Järvsö kompani 1713, korpral 1714 och rustmästare 1716, furir 1720 vid Delsbo kompani. Avsked 1722.
Av hans barns dopvittnen framgår att han troligen var bror till en annan soldat Bergman i Järvsö, vars namn jag inte har tillgång till nu. Denne uppges vara född i Hede socken som son till Erik Jonsson och Anna Hindriksdotter.
Jag är ganska säker på att detta är Bergmanssläktens ursprung, även om jag inte har hunnit kontrollera det.

Björn Thunberg:
Till Veronica Nilsson.
 
Min misstanke är att ev. syskon till Ingemar Bergman kan man påträffa i Stockholms Stiftsherdaminne eftersom fadern Henrik Bergman hade prästtjänst i Stockholm innan han blev hovpredikant.
 
Mvh.
Björn Thunberg

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion