ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallin, Totte (f. 1952)  (läst 2479 gånger)

2000-03-22, 22:14
läst 2479 gånger

Utloggad Marita Wallin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-10-23, 21:27
    • Visa profil
Jag undrar om ngn har uppgifter om Totte Wallins förädrar,  morföräldrar och farföräldrar? Är intresserad då jag och min närmaste släkt länge undrat om släktskap föreligger!
Vänliga hälsningar
Marita

2000-06-12, 16:44
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Totte (eller som han heter Torsten) är tydligen född i Enköping.
 
Mvh
Fredrik

2000-06-12, 21:48
Svar #2

Carl Szabad

Marita! Förr i tiden kallades kyrkans jord ofta för kyrkvallen. Många Vallin/Wallin har tagit sitt namn efter att de var kyrkolandbor så det finns säkert ett otal Vallin-släkter i landet. De senaste 30 åren har drygt 5000 personer med det namnet avlidit i Sverige.
 
Jag har ett par grannar som är sambo, inte gifta. Hon heter Vallin och han Wallin.

2000-06-13, 12:21
Svar #3

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Marita. Jag har hört att Totte Wallins anor kommer från Malma församling i Västmanlands län. På en plats som heter Vahlbricka i Hed fanns det personer som hette så. Jag vet inget säkert, men har någonstans hört så sägas.
//Mvh

2000-07-02, 13:02
Svar #4

Sören Eriksson

Hej Marita.
 
Jag har mina egna rötter i Malma församling utanför Köping i byn Hjulberga. Har av min kusin som fortfarande bor i Hjulberga hört att Totte Wallin varit där på besök för att se lite av sina anfäders hemvist. I byn bodde på tidigt 1900-tal en skomakare som hette Wallin. Denna Wallin var Tottes farfar eller farfarsfar.

2000-07-02, 19:57
Svar #5

Björn Nilsson

Hej.
Johan Olof Wallin, skräddare, bodde i Julberga (Hjulberga med gammalstavning)i Malma år 1900. Enligt församlingsboken Julberga Johannisberg, närmare bestämt. Han uppges vara född i Himmeta 1857. Hustrun hette Charlotta Bernhardina Persdotter, född 1857 i Torpa. I hushållet fanns också en dövstum piga Josefina Albertina Persdotter, född i Torpa 1859. Syster till Wallins hustru kanske? Dessutom hade Johan Olof och hans gumma barnen Hjalmar Tycho, född 1881 i Bro och Johan Gotthard född i Malma 1889.
Hoppas det kan vara till hjälp
Hälsningar
Björn Nilsson, Stockholm

2000-07-06, 18:20
Svar #6

Utloggad Marita Wallin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-10-23, 21:27
    • Visa profil
Hej allihop!!!
 
Stort tack för att ni alla har kommit med information till mig! Det spår jag är mest nyfiken på är det som du, Sören, har skrivit. Att Tottes farfar eller farfarsfar var skomakare och bodde i Hjulberga. Det skulle kunna vara min farfarsfar, nämligen skomakare Magnus Werner Wallin, född 1864-08-28, Kulla, Uppland. Han fick 7 söner. Dessa är födda bl a i Garpenberg, Folkärna, Norberg och Odensvi.
Tack än en gång!
 
Vänliga hälsningar
Marita

2000-07-13, 21:43
Svar #7

Utloggad Marita Wallin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-10-23, 21:27
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag har nu skrivit ett mail direkt till Totte Wallin och på så vis fått reda på att det är  Johan Olof Wallin (skräddare) som Totte är släkt med (samme Johan Olof som det står skrivet om i ditt mail, Björn).
 
Vänliga hälsningar
Marita

2000-07-16, 22:53
Svar #8

Ron Holmquist

Hello Marita Wallin Anderson,
My name is Ron Holmquist and I don't speak Swedish so I don't know the jest of your conversations. However, I have a gggrandfather, John Wallin, born 1838, who emigrated with his wife, Johanna Peterson from Sweden to MN in 1868. Unfortunately, I don't know the parish where he was born. Could my Wallin, by any chance, be related to your Wallins??
Regards
Ron

2000-11-08, 18:55
Svar #9

Utloggad Marita Wallin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-10-23, 21:27
    • Visa profil
Hello Ron,
I don't know. My gggrandfathers name was Anders Gabrielsson Vallin, born in 1828 and his wife was Johanna Jansdotter, born in 1823. There are a lot of Wallins in Sweden, so to be able to know anything more about your gggrandfather, you would have to know where he was born.
Regards,
Marita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna