ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thörnqvist, Owe (f. 1929)  (läst 2564 gånger)

2000-04-21, 13:46
läst 2564 gånger

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 23:10
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
En fråga om artisten Owe Thörnqvists härstamning har ställts på annan plats.  Här är en liten början.
 
Ur Vem är det 1995:
Thörnqvist, K G Owe, artist, f i Uppsala 290312 av Sven T o Karin, f Sjöberg.

2000-05-31, 18:41
Svar #1

Carina Darforth

Hej.
 
Helt spontant läste jag detta och vill erkänna att jag inte är någon O.Thörnqvist-kännare men jag drar mig till minnes att jag för ett antal år sedan läste ett reportage med och om O.T i en känd veckotidning, vilken har jag glömt namnet på. Där fanns det bilder och där stod att Owe var glad och mycket förvånad över att ha hittat släktingar på Jamaica. Det rörde sig om en släkting en bit tillbaka i Owes anor som flyttat till Jamaica och bildat familj där. Mycket riktig så stod Owe där på fotot och kramade om sina släktingar, som alla såg mycket Jamaicanska ut med mörk hy och krulligt hår. Owe hade själv forskat fram till detta och blivit mycket förvånad när han sen mötte en hel släkt när han åkte dit för att hälsa på. Och mycket riktigt så hette släkten på Jamaica TURNQUIST! Vilken fantastisk historia, eller hur!
Jag reserverar mig för att mitt minne kan svika mig på någon punkt. Det går säkert att ringa runt bland veckotidningarna och fråga. Någon kanske minns. Lycka till!
 
MVH Carina Darforth

2000-05-31, 23:31
Svar #2

Britt-Marie Kraft-Strand

Jag vet att Ove Thörnqvist släkt skall ha bott i Morkarla, C-län. Jag har för mig att han tillbringade tid eller bodde där som barn. Det finns en fortfarande en släkt med det efternamnet i trakten men jag är osäker på släktskapet.
Hälsningar
Britt-Marie Kraft-Strand

2000-05-31, 23:46
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Owe Thörnquist har en bror, som i alla fall för 15 år sedan bodde i Linköping, och vars son var skolkamrat med en av mina söner.

2000-06-22, 22:57
Svar #4

Britt-Marie Kraft-Strand

Owe Thörnqvists far är troligen Sven Gustaf Törnqvist född 8/6 1904 i Åby, Morkarla.
Farfar Karl Thörnqvist, skomakare, född 26/1 1865 i Morkarla, farmor Hulda Charlotta Olsson född 7/1 1869 i Alunda.
Karl och Hulda hade fem barn
Sigurd Emanuel född 26/3 1897
Oskar Walfrid född 1/9 1898
Karl Herman född 3/8 1902 död 15/11 1918
SVEN GUSTAF 8/6 1904
Svea Linnea född 6/10 1907
Owes fullständiga namn är K G Owe, bokstäverna kan betyda Karl efter farfar och Gustaf efter pappa.

2003-12-21, 11:33
Svar #5

Pentti Pitknen

Owe Thörnqwists bror med familj bodde i Gimo på 1970-1980 talet. Detta vet jag med säkerhet då jag kände broderns son och dotter lite grann.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna