ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ståbi, Björn (f. 1940)  (läst 2111 gånger)

2005-02-06, 07:14
läst 2111 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Är det någon som har kännedom om spelmannen och konstnären Björn Ståbis anor? Jag vet att Björn Ståbi har rötter från Stackmora i Orsa, men han bor numera i Hälsingland. Känner någon till hans anor?
 
Mvh Anita

2005-02-07, 08:30
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Anita, 
Björn är son till Sven Erik Ståbi och sonson till Per Jonasson Ståbi f.1879-10-22 o.h.h. Maria Skeri f. 1881-04-16 (Anders Zorns halvsyster).
Jag kan inte se att det finns något direkt släktskap med Erik Eriksson Ståbi f.1791 (se http://www.genealogi.se/dalarna/stabi.htm#2), vilket jag antar att det är vad du letar efter.

2005-02-07, 14:32
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Torbjörn för ditt svar! Jag har tidigare fått svar av dig om föräldrarna till Per Jonasson Ståbi och Maria (Meijt) Skeri, och vet därför, mig veterligt, att inget släktskap finns med Erik Ersson Ståbi f 1791, som sedemera flyttade till Fängsjö i Ådalsliden (Y).
 
Tydligen är Stackmora-Ståbis musikaliska människor. Det berättas att Erik Ersson Ståbi f 1791 var mycket duktig att spela fiol och underhöll gärna sin omgivning med musik.
 
I början av 70-talet var Björn Ståbi till Fängsjö, i samband med ett uppträdande i närheten, och hälsade på ett par bröder och ättlingar till den förste nybyggaren Erik Ersson Ståbi. Reportage gjordes om deras möte i lokalpressen och det antogs att de var släkt. Jag har varit lite fundersam om det stämde, och jag tror nu att det är klart att det ej finns ett släktskap. Soldatnamnet Ståbi användes troligtvis av flera familjer i samma by, eller hur?
 
Tack än en gång för hjälpen!
Mvh Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna