ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöholm, Helen (f. 1970)  (läst 7295 gånger)

2000-02-15, 17:56
läst 7295 gånger

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Har funderat på att utforska Helen Sjöholms (Kristina från Duvemåla) anor...eller finns dessa redan utforskade?
 
Mvh
Fredrik

2000-02-15, 20:15
Svar #1

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Det är redan gjort, av Härnösands släktforskarförening och ett ex. av arbetet är skickat till Helen Sjöholm.
Tyvärr kan jag inte kommentera vartifrån släkten kommer innan jag har tillstånd från Helen eller hennes släkt.
Så mycket kan jag emellertid säga att samtliga hennes grenar är ordentligt utredda.
 
Mvh.
Björn Thunberg

2000-02-15, 21:45
Svar #2

Lotta Johansson

Björn!
Varför skulle Helens anor vara hemliga?
 
Mvh//
Lotta

2000-02-15, 22:57
Svar #3

bjorn_e_thunberg

Mig veterligen så bör hon som levande person enlig PuL lagen så bör hon till frågas om visa data för läggas ut.
Eftersom lagen i klarhet innebär att du inte för lägga ut någon levande person på internet utan att ha dennes utryckliga tillstånd.
 
Mvh.
Björn Thunberg

2000-02-15, 23:39
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Björn E Thunberg!
 
1) Jag krävde inte att få hennes anor utlagda direkt, utan frågan var om de fanns någon utredning gjord.
 
2) Hennes anor är inte hemliga...det man skall vara försiktig är hennes, och föräldrarna, och eventuellt deras föräldrar, därefter har sekretessgränsen redan passerats.
 
3) Detta forum går under de lagar för journalister etc., det innebär att PUL inte gäller i Anbytarforum (åtminstone inte i grundutförandet om namn etc.), då det är en journalistiskdel av en tidning (dock över WWW), men lika fullt en tidning.
 
4) Är anorna publicerade av Härnösands släktforskarförening?
 
Mvh
Fredrik

2000-02-15, 23:39
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nättidningen RÖTTER omfattas inte av PUL eftersom tidningen startade redan 1996. För övrigt kommer PUL, vad jag förstår, snart att omarbetas så att det rigida förbud som finns i nuvarande lag att mjukas upp (till något gummiliknande...).  
 
Jag noterade också att socialdemokraternas kvinnoförbund bryter mot PUL, vilket deras ordförande i medierna häromdagen ryckte på axlarna åt (det gällde den något animerade porrdebatt som pågår för närvarande). Vad är en lag värd som inte ens ledande politiker försöker efterleva?
 
Det finns naturligtvis inget hinder att berätta om kändisars härstamning i Anbytarforum (det går också bra att omnämna icke kända personerns härstamning). Det ska dock alltid ske på ett omdömesgillt och hänsynsfullt sätt.

2000-02-16, 07:37
Svar #6

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Till Fredrik  
 
Svar på dina frågor:  
1. Ja en utredning är gjord.  
2. Jag vet att sekretessgränsen är 70 år så här mycket släpper vi:  
A. Hennes farfars släkt kommer i från Norrbärke och Vännäs församling  
B. Hennes farmors släkt kommer dels i från Nordmaling och dels från Ransberg  
C. Hennes morfars släkt kommer i från Stigsjö församling i Västernorrland  
D. Hennes mormors släkt kommer i från Ådalsliden.  
3. Jag har tagit del av Skogsjös svar på den punkten.  
4. Härnösands släktforskar förening har gjort ett släktforsknings uppdrag åt Helen.  
För övrigt tror jag ganska säkert att i nästa nummer av vår medlemstidning kommer man att plocka i hennes antavla fyra led.  
Om detta sker så kommer jag där efter lägga ut motsvarande uppgifter här på forumet.  
Är alla nöjda då ?  
 
Mvh.
Björn Thunberg

2000-02-16, 10:35
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag förstår inte sådana här inställningar till att det skulle vara sekretess på ATT Helen Sjöholm är född när hon nu råkar vara född, ATT hon har två föräldrar, vilka de är och när de är födda, och att vi i generationen efteråt kanske närmar oss en tänkt 70-årsgräns, och då är ingenting ett dugg känsligt längre.
 
Jag minns inte exakt alla turerna i diskussionen om 70-årsregeln någonstans här på Anbytarforum härom året, men den brukar ju inte vara några problem i släktforskningssammanhang. Jag har förr om åren skrivit hur mycket som helst till pastorsexpeditioner i forskarärenden som gällt 1900-talsmänniskor i livet, eller som kunde varit i livet, och spårat dem framåt mot nutid, och inte blivit nekad några svar med hänvisning till denna 70-årsregel.
 
Och har du namn och adress, eller personnummer, på en person, kan du ringa till skattemyndighetens folkbokföringsavdelning och få de övriga uppgifterna, och om jag inte är alldeles ute och cyklar framgår också alltid personnummer på alla olika anhöriga i personakten som finns på folkbokföringskontoret i det fögderi där personen bor.
 
Har man inte skyddade personuppgifter är det alltså uppenbart offentliga uppgifter som vem som helst kan få via skattemyndigheten. Där tillämpas ingen sekretess, och ingen frågar vem man är som undrar och varför. Vissa gånger kanske man kan tycka att det är lite stötande, men det funkar ju så. I normalfallet.
 
Jag undrade själv rätt länge om en kvinnlig bekant var ungefär jämnårig med mig, men vi ses rätt oregelbundet, och jag har dragit mig för att fråga om en dams ålder...
 
Sedan skulle jag å jobbets vägnar ha tag i ett personnummer till en kursanmälan, och passade på att fråga om min bekant på samma gång. Och vi var närmast komiskt jämngamla - det skiljer tre dagar. För många kanske det låter lite läskigt att det är så lätt att få fram någons personnummer, men vilken typ av samhälle skulle vi kunna få i extremfallet åt andra hållet? Öppenheten mår vi nog bara bra av.
 
Det kan vara svårt nog för en mindre insatt människa att hitta någon som strategiskt skaffat hemligt telefonnummer. Om man sedan inte ens kunde hitta folk via folkbokföringen för att det var sekretess på att man finns, då skulle ju vi släktforskare aldrig kunna spåra nutida ättlingar till en anfader. Och tänk om våra förfäder hade haft ett sådant samhälle? Det är sekretess på alla gamla kyrkoböcker, varför skulle det vara skillnad på förfäder för mer än 70 år sedan...?
 
Hur mycket hade det blivit forskat då?

2000-02-16, 10:42
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ett litet tillägg: Åtminstone på stora skatteskrapan på Götgatan i Stockholm kan man som privatperson boka in sig på något som kallas allmänhetens terminal och själv sitta under viss tid och leta släktingar, eller vad det nu är man har för skumma syften att leta efter nu levande medborgare.
 
Systemet är begränsat i dessa allmänna terminaler med en stor miss för en släktforskare som kanske kommer direkt från ett bibliotek och har uppgift ur en artikel i Svenska Släktkalendern 1950, att en nyupptäckt gren med släktingar slutar med tre systrar födda på 40-talet: Även om du har fullständigt förnamn och födelsedatum kan du inte söka efter en förmodat gift kvinna på de uppgifterna, och hitta henne med nuvarande efternamn, om du redan har konstaterat att hon inte finns under sitt flicknamn.
 
I alla fall inte sist jag satte mig vid allmänhetens terminal. Men det var å andra sidan någon gång sommaren \98.

2000-02-16, 10:46
Svar #9

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Ett tillägg till Anders Pemer:s inlägg!
 
Jag ordnade en klassträff för några år sedan, och för att få tag på alla klasskamrater, tog jag hjälp av Skattemyndigheten...endel hade jag personnummer på (där var det inga som helst problem), vissa hade jag bara födelsedatum på...dessa lyckades jag finna också. Faktum var att jag fick tag på samtliga, inkl. en som flyttat till Paris. Och det första de frågade när jag frågade, var har du personnummer...vips...så hade jag fått adress, utan någon fråga om sekretessgräns...nästan lika enkelt var det med de med endast födelsedatum. Lite svårare var det dock, då endel var flera med lika namn. Men det gick, och inte en enda gång nämnde de något om sekretessgränsen på 70 år. Det enda jag sa att det var för en klassträff, jag hade namn (kvinnor när de var ogifta), deras namn (oftast bara tilltals namnet), och ibland föräldrarna...inget mera....
 
Problemet när personer vägrar lite, är att det blir mer jobb, men jag vet ändå hur jag kan få fram de uppgifter jag söker, tar bara lite längre tid.
 
Mvh
Fredrik

2000-02-16, 11:52
Svar #10

Mikael Wikman

I er iver att försvara det öppna samhället med fria informationsflöden - ett förvisso lovvärt engagemang, som jag själv även brukar ägna mig åt - har ni blandat ihop två olika lagar. Den ena är sekretesslagen. SekrL (Lag 2980:100) 7:15 säger följande.
 
15 § Sekretess gäller
 
1. i verksamhet som avser folkbokföringen eller annan liknande registrering av befolkningen och, i den utsträckning regeringen föreskriver det, i annan verksamhet som avser registrering av betydande del av befolkningen,
 
2. i verksamhet som avser förande av eller uttag ur sjömansregistret, för uppgift om enskilds personliga förhållanden, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon honom närstående lider men om uppgiften röjs.
 
Sekretess gäller i ärende om fingerade personuppgifter för uppgift om enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon honom närstående lider men. Om en uppgift för vilken sådan sekretess gäller har lämnats till en annan myndighet, gäller sekretessen också där.
 
I fråga om uppgift i allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år. Lag (1999:328).
 
Det är alltså vad vi släktforskare har att leva med. Sekretesslagen har emellertid inte med elektronisk publicering att göra. Elektroniska media regleras av Datalagen (Lag 1973:289) och den mest korkade av alla svenska lagar - Personuppgiftslagen (Lag 1998:204).
 
Sveriges Radios P1:s mediemagasin »Vår grundade mening» sände fredag 21. januari 2000 ett skrämmande reportage om hur EU:s datadirektiv sakta men säkert och med folks goda minne håller på att kväva vår grundlagsstadgade yttrandefrihet.
 
Datadirektivet ligger till grund för den kontroversiella och enligt min högst personliga mening otroligt korkade personuppgiftslagen (PUL) med tillhörande förordning. PUL är den lag som förhindrar oss alla att till fullo utöva våra grundlagsstadgade friheter (RF 2:1, TF och YGL) på Internet, eftersom man enligt PUL inte får omnämna en person vid namn på Internet eller eljest giva en sådan beskrivning av personen att man utan problem kan sluta sig till om vem det rör sig såvida man inte har vederbörandes uttryckliga tillstånd. I november förra året beslöt så riksdagen, att mjuka upp bestämmelserna i PUL, så att redan offentliggjorda uppgifter inte skall omfattas av förbuden i PUL; det skulle alltså bli fritt fram att på Internet publicera genealogiska förhållanden rörande släkter publicerade i t ex Adels- och Släktkalendrarna. Nu vill emellertid Datainspektionen (DI) skärpa lagen ännu mer.
 
Föreningen Eliminera pälsindustrin har på sin hemsida på Internet en lista med ett stort antal pälsföretag. DI har överlämnat hemsidan till polismyndigheten i Stockholm, som i sin tur har överlämnat ärendet till åklagarekammaren. DI:s intentioner är att få till stånd en mer rigid rättstillämpning av PUL och därmed giva juridiska personer samma skydd som fysiska dito, åtminstone enskilda firmor och kanske även enmansägda aktiebolag. Sådana regler har man redan i Italien. Där får man på Internet inte överhuvudtaget omnämna - och framförallt inte kritisera - företag, partier, fackföreningar, kyrkor eller andra juridiska personer utan deras tillstånd. Konsekvensen blir, att det blir förbjudet att kritisera allt från företagens personalpolitik och produkter och tjänster till partiernas och fackföreningarnas politik och Livets ords och Scientologernas inskränkta verklighetsuppfattning såvida kritiken inte framföres på »strikt journalistiska hemsidor».
 
DI:s generaldirektör Ulf Widebäck anser denna praxis vara rimlig.
 - Jag tycker, att det är rimligt på det viset, att det går ju ihop med det att man på ett som det står i vår lagstiftning man på ett indirekt sätt kan komma fram till en fysisk person, levande fysisk person. Och tar man exempelvis ett aktiebolag, ett fåmansbolag, ett något sådant, då kommer man ju fram till en väldigt liten krets, så att jag tycker inte, att det ligger något konstigt i den italienska tolkningen i och för sig, säger han till Vår grundade menings reporter Christoph Andersson.  
 
I PUL finnes intet stöd för att förbjuda omnämnande av företag på Internet, varför DI stöder sig på datalagen, som ännu så länge existerar parallellt med PUL. I datalagen förbjudes personregister på Internet och som personregister räknas strängt taget alla datafiler, som innehåller personnamn, alltså även de filer, som ligger till grund för denna elekroniska anslagstavla (även om Rötter och Anbytarforum omfattas av undantaget för journalistisk verksamhet).
 
Riksdagsledamoten Helena Bargholtz (fp) är en av de främsta kritikerna av PUL och hon ställer sig helt oförstående till DI:s inställning, framförallt att skyddet enbart kommer att gälla företag med en ägare. Hon ser en stor fara i att detta kommer att hämma den allmänna debatten
 
Vem som helst kan se det absurda i detta. Den fria kritiska debatten, som är tillåten i alla andra media - tidningar, radio, tv mm - är förbjuden på Internet i syfte att skydda den personliga integriteten.  
 
På sikt kan den italienska modellen bli verklighet även i Sverige om DI får domstolen med sig i sina intentioner. Inom kort skall åklagaremyndigheten i Stockholm fatta beslut om förundersökning mot föreningen Eliminera pälsindustrin och dess lista över pälsdjursföretag.
 
Vi får hoppas, att politiker och styresmän en dag kommer att inse, att ingen principiell skillnad råder mellan Internet och andra media. Vi får hoppas, att politiker och styresmän en dag vaknar upp och slutar att vara så rädda för de nya medierna. Annars är demokratien förlorad. Till dess är det vår skyldighet att protestera. Information wants to be free!
 
För övrigt anser jag, att personuppgiftslagen inte är något att bry sig om och heller ej tillämpbar i detta fall, så om Härnösands släktforskare inte vill publicera Helen Sjöholms anor, har det helt andra orsaker....!

2000-02-16, 12:10
Svar #11

Lotta Johansson

Mig veterligt är inte födelsedata sekretessbelagda i våra gamla kyrkböcker heller. Det är vad som kan stå i anmärkningskolumnen som är det...i vissa fall.
 
Inte heller kan man väl hävda att Helens anor skulle vara sekretessbelagda bara för att hon är i livet, och samtidigt finns under samma rubrik, Kändisars härstamning, flera andra levande kändisar.
 
Jag är böjd att hålla med Mikael om att det måste finnas någon annan orsak till att Björn, eller är det Härnösands släktforskare, inte vill publicera något här. Dessutom har jag för mig att det stod i Västernorrlands Allehanda att det var Björn som gjort forskningen. I det fallet kan jag minnas fel...men ändå.
 
...och så bad ju faktiskt inte Fredrik om en publicering heller... :-)  
 
Mvh//
Lotta

2000-02-16, 12:14
Svar #12

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag har inte blandat ihop något, jag hakade bara upp mig på Björns ord om att sekretessen är 70 år, och sade vad jag tyckte om det.
 
Helen Sjöholm och hennes föräldrar lider knappast men av att hennes antavla i olika berättigade släktforskarsammanhang publiceras, och då faller alla resonemang om sekretess i 70 år. Det var väl ungefär dit jag ville komma.
 
(Om det nu inte är så att det faktiskt handlar om känsliga uppgifter i stil med fel pappa, utomäktenskapliga relationer e d...?!?)
 
Om man sedan skulle tillämpa PUL i dess mer fantastiska följder skulle väl Helen kunna stämma oss allihop som sitter och tjattrar om Helen hit och Helen dit. I och för sig har vi i princip nämnt hennes namn hit och dit och inte så mycket mer, men hela diskussionen ståtar också med namnet Sjöholm, Helen...

2000-02-16, 12:22
Svar #13

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Anders Pemer!
 
Efter en snabb koll på andra sidor på nätet (som dessutom inte är av samma typ som Rötter med anbytarforum) framgår faktiskt att Helen är född 1970 i Sundsvall...och att det skulle vara hemligt, har jag svårt att förstå...när det snart sagt i varje tidning som har skrivit något om henne, omnämns.
 
Mvh
Fredrik

2000-02-16, 13:23
Svar #14

Mikael Wikman

Anders,
 
OK, mea culpa! Sammantaget anser jag att du har rätt i vad du har framfört. Öppenhetens samhälle måste försvaras! (I förbigående sagt skall en allmänhetens terminal finnas på alla lokala skattekontor.)
 
Sammanblandningen torde väl ha skett redan i och med Fredrik Derefeldts andra inlägg, då han börjar tala om sekretessgränsen. Uppgifterna har uppenbarligen redan vägts mot sekretesslagens bestämmelser och offentliggjorts (alternativt fick Björn alla uppgifter direkt från hennes familj, jag minns inte riktigt hur det var med den saken). Poängen är emellertid, att uppgifterna en gång har offentliggjorts. De klarade sekretessbedömning och i och med att Björn talade med hennes fader, torde väl familjen inte ha något emot en publicering här. Jag kan inte tänka mig att han lämnade ett förbehåll: »OK, DU kan få uppgifterna, men bara om du inte skvallrar för någon!»
 
Helen är född i Sundsvalls kommun, men inte i Sundsvalls Gustav Adolf, så vitt jag kan minnas. Det var någon av grannförsamlingarna, möjligen Selånger.

2000-02-16, 13:51
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Mikael, din avslutning blir ganska rolig. Jag förstår ju att du menar att du någon gång har sett/hört uppgift om var Helen är född, men man kan också tolka det som att du i stort sett minns alla som har fötts i Sundsvalls Gustaf Adolf. Min farfar Nils Davidsson Pemer föddes där, 19 juli 1899. Det minns du inte, va? B-)

2000-02-16, 14:07
Svar #16

Mikael Wikman

Anders,
 
Nej, det minns jag inte. Jag missade den tolkningsmöjligheten när jag skrev inlägget, men nu när du påtalar den.... Å andra sidan är uppgifterna om Sundsvalls befolkning före 1888 i stort sett borta på grund av den olycksaliga stadsbranden, så det vore kanske ingen omöjlighet att lära sig...?!

2000-02-16, 14:59
Svar #17

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag skulle vilja vädja till Björn Thunberg att snarast möjligt för släktforskningens bästa lägga ut Helen Sjöholm, antingen här eller också som en antavla på Rötter. Eftersom argumentet om PUL inte är adekvat i detta fall, så finns det ingen anledning att vänta.
För det kan väl knappast vara syftet att ge ett scoop till er medlemstidning - det finns säkerligen god anledning att läsa den för den som är intresserad av Härnösand med omnejd.
Sedan tycker jag inte att debatten vinner på den ton som Björn Thunberg lägger an i sitt inlägg 07.37.  
Jag har själv forskat om kändisars anor, och så snart jag känt mig klar publicerat dem här på Rötter. Det har känts viktigt att kunna dela med mig av mina resultat - hoppas att Björn Thunberg känner samma sak.

2000-02-16, 18:22
Svar #18

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Björn, Helens morfars anor borde vara utredd sedan tidigare, eftersom hans syster redan för c:a 20 år sedan talade om för mig att de härstammade från Johannes Rudbeckius. Sedan var ju hans farfar från Indal, där jag har en hel del uppgifter. Om något av detta kan vara av intresse som komplettering så hör gärna av dig!
 
mvh
Annika Lindqvist

2000-04-17, 17:50
Svar #19

Mikael Wikman

Nu har Bäfver-Nytt nr 21 trillat ned i brevlådorna hos Härnösands släktforskares medlemmar, men även - av någon anledning - hos mig. Därför har föreningen nu fått sitt scoop med Helen Sjöholms anor. Emellertid tager jag mig friheten att publicera följande sammanställning, som bygger på uppgifterna i Bäfver-Nytt. Rättelser och tillägg välkomnas!
 
         1 Marie Helen! Sjöholm, född 1970 10/7 i Sköns fs (Me). Artist
           i Enskede.
           
 
                     *** Generation I ***
 
           f
         2 Hans! Erik Sjöholm, född 1946 9/8 i Sundsvalls fs (Me). Ingenjör
           i Alnö fs (Me).
           
           Gift 1969 16/8 med  
 
           m
         3 Elsa Marie-Louise! Wessblad, född 1943 28/5 i Näsåker,
           Ådels-Lidens fs (Ån). Lärare i Alnö fs.
           
 
                     *** Generation II ***
 
           ff
         4 Erik Albert Sjöholm, född 1918 22/3 i Yttre Hofors,
           Hofors fs (Gä), död 1968 4/4 i Sundsvalls fs (Me). Fabrikör
           i Sundsvalls fs (Me).
           
           Gift 1946 30/3 med  
 
           fm
         5 Brita Helena Magnusson, född 1925 7/3 i Sundsvalls fs (Me).
           
 
           mf
         6 Harald Sigurd Emanuel Wessblad, född 1914 2/4 i Brunne,
           Stigsjö fs (Ån), död 1974 1/10 i Näsåker, Ådals-Lidens fs (Ån).
           Handlande i Näsåker, Ådals-Lidens fs (Ån).
           
           Gift 1939 12/11 med  
 
           mm
         7 Elsa Kristina Lidström, född 1911 19/7 i Näsåker,
           Ådels-Lidens fs (Ån).
           
 
                     *** Generation III ***
 
           fff
         8 Johan Albert Sjöholm, född 1876 5/12 i Harnäs,
           Norrbärke fs (Da), död 1938 20/11 i Sundsvalls fs (Me).
           Byggnadsförman i Sundsvalls fs (Me).
           
           Gift med  
 
           ffm
         9 Anna Johanna Jakobsson, född 1883 30/11 i Mosjö, Umeå lfs (Vb),
           död 1969 21/7 i Solhaga, Sköns fs (Me).
           
 
           fmf
        10 David Einar Magnusson, född 1893 5/11 i Sundsvalls fs (Me),
           död 1974 19/7 i Sköns municipalsamhälle, Sköns fs (Me).
           Verkmästare i Sundsvalls fs (Me).
           
           Gift 1922 12/2 med  
 
           fmm
        11 Dolly Konkordia Holmlund, född 1889 22/10 i Nyhamn,
           Njurunda fs (Me), död 1975 16/5 i Sköns municipalsamhälle,
           Sköns fs (Me).
           
 
           mff
        12 Erik Emanuel Wessblad, född 1883 8/11 i Brunne,
           Stigsjö fs (Ån), död 1941 28/9 i Brunne, Stigsjö fs (Ån).
           Handlande i Brunne, Stigsjö fs (Ån).
           
           Gift 1907 15/9 med  
 
           mfm
        13 Rut Eleonora Bergman, född 1884 5/10 i Prästbordet,
           Dals fs (Ån), död 1969 8/4 i Brunne, Stigsjö fs (Ån).
           
 
           mmf
        14 Erik August Lidström, född 1880 7/3 i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs (Ån), död 1950 3/3 i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs (Ån). Bonde i Näsåker, Ådals-Lidens fs (Ån).
           
           Gift 1905 10/4 med  
 
           mmm
        15 Helena Dorotea Näsström, född 1880 18/11 i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs (Ån), död 1974 23/6 i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs (Ån).
           
 
                     *** Generation IV ***
 
           ffmf
        18 Jakob Eriksson, född 1844 26/4 i Nyby, Vännäs fs (Vb),
           död 1920 20/10 i Kallhögen, Vännäs fs (Vb). Bonde i Kallhögen,
           Vännäs fs (Vb).
           
           Gift 1875 25/6 med  
 
           ffmm
        19 Anna Maria Johansdtr, född 1853 8/4 i Mosjö, Umeå lfs (Vb),
           död 1926 9/1 i Kallhögen, Vännäs fs (Vb).
           
 
           fmff
        20 Otto Magnusson, född 1862 8/10 i Ransbergs fs, död 1933 2/4
           i Sundsvalls fs (Me). Plåtslagare i Sundsvalls fs (Me).
           
           Gift 1889 9/8 med  
 
           fmfm
        21 Emma Justina Johansdtr, född 1867 6/1 i Grönshögs fs,
           död 1953 23/4 i Sundsvalls fs (Me).
           
 
           fmmf
        22 Erik Gustav Holmlund, född 1853 26/8 i Mo, Nordmalings fs (Ån).
           Arbetare i Nyhamn, Njurunda fs (Me). (f).
           
           Gift med  
 
           fmmm
        23 Helena Gustava Olofsdtr, född 1853 21/5 i Agnäs,
           Bjurholms fs (Ån).
           
 
           mfff
        24 Mattias Wessblad, född 1836 1/12 i Bjällsta, Indals fs,
           död 1911 7/9 i Brunne, Stigsjö fs. Handlande i Brunne,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1861 i Stigsjö med  
 
           mffm
        25 Anna Erika Billström, född 1842 16/7 i Skjollsta, Stigsjö fs,
           död 1925 16/8 i Brunne, Stigsjö fs.
           
 
           mfmf
        26 Nils Bergman, född 1844 6/10 i Hjälta, Bjärtrå fs,
           död 1909 4/10 i Härnösands fs (Ån). Kyrkoherde i Stigsjö fs.
           
           Gift 1877 6/7 med  
 
           mfmm
        27 Vendla Stjernberg, född 1841 26/8 i Ragunda fs.
           
 
           mmff
        28 Erik Petter Lidström, född 1832 11/12 i Västanbäck,
           Ådals-Lidens fs (Ån), död 1896 24/10 i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs (Ån). Bonde i Näsåker, Ådals-Lidens fs (Ån).
           
           Gift 1871 26/6 med  
 
           mmfm
        29 Sara Greta Danielsdtr, född 1848 4/11 i Norrtannflo,
           Resele fs (Ån), död 1917 5/9 i Näsåker, Ådals-Lidens fs (Ån).
           
 
           mmmf
        30 Hans Näsström, född 1854 28/10 i Näsåker, Ådals-Lidens fs (Ån),
           död 1927 25/11 i Näsåker, Ådals-Lidens fs (Ån). Bonde i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs (Ån).
           
           Gift 1879 14/11 med  
 
           mmmm
        31 Margareta Andeetta Lidfors, född 1852 4/10 i Rå,
           Ådals-Lidens fs (Ån), död 1931 3/3 i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs (Ån).
           
 
                     *** Generation V ***
 
           fmmff
        44 Erik Holmlund, född 1831 2/10. Torpare i Djupsjö,
           Nordmalings fs (Ån).
           
           Gift 1853 med  
 
           fmmfm
        45 Brita Karolina Eriksdtr, född 1830.
           
 
           fmmmf
        46 Olof Olofsson, född 1818 31/10 i Agnäs, Nordmalings fs.
           Inhysesman i Agnäs, Nordmalings fs.
           
           Gift med  
 
           fmmmm
        47 Stina Matsdtr, född 1814 i Nordmalings fs.
           
 
           mffff
        48 Mats Olofsson, född 1774 25/6 i Östanvik, Stigsjö fs,
           död 1853 18/7 i Bjällsta, Indals fs. Bonde i Bjällsta, Indals fs.
           
           Gift 1818 i Indal med  
 
           mfffm
        49 Ingrid Jonsdtr, född 1797 14/9 i Bjällsta, Indals fs,
           död 1876 23/1 i Bjällsta, Indals fs.
           
 
           mffmf
        50 Erik Billström, född 1811 2/3 i Billen, Viksjö fs,
           död 1893 25/2 i Skjollsta, Stigsjö fs. Bonde i Skjollsta,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1838 13/5 i Stigsjö med  
 
           mffmm
        51 Anna Persdtr, född 1802 i Skjollsta, Stigsjö fs,
           död 1885 5/4 i Skjollsta, Stigsjö fs.
           
 
           mfmff
        52 Jonas Jonsson, född 1816 28/9 i Hjälta, Bjärtrå fs,
           död 1850 15/2 i Hjälta, Bjärtrå fs. Bonde i Hjälta, Bjärtrå fs.
           
           Gift 1840 7/4 med  
 
           mfmfm
        53 Anna Greta Olofsdtr, född 1812 14/9 i Utnäs, Styrnäs fs.
           
 
           mfmmf
        54 Carl Gustaf Isak Jonas Oscar Stjernberg, född 1812 19/3
           i Frösö fs, död 1901 11/6 i Ytterlännäs fs. Komminister
           i Ytterlännäs. Gymnasist.
           
           Gift 1838 21/1 i Stigsjö fs (Ån) med  
 
           mfmmm
        55 Brita Christina Starrin, född 1816 2/8 i Starred, Stigsjö fs,
           död 1903 9/10 i Ytterlännäs fs.
           
 
           mmmmf
        62 Erik Mickelsson Lidfors, född 1802 13/7 i Rå, Ådals-Lidens fs,
           död 1885 10/2 i Rå, Ådals-Lidens fs. Bonde i Rå, Ådals-Lidens fs.
           
           Gift 1838 med  
 
           mmmmm
        63 Helena Månsdtr, född 1819 8/5 i Österstrinne, Multrå fs.
           
 
                     *** Generation VI ***
 
           fmmmff
        92 Olof Nilsson, född 1780 i Agnäs, Nordmalings fs, död 1863
           i Agnäs, Bjurholms fs. Bonde i Agnäs, Bjurholms fs.
           
           Gift med  
 
           fmmmfm
        93 Stina Kajsa Persdtr, född 1778.
           
 
           mfffff
        96 Olof Jonsson, född 1746 17/1 i Bäck, Indals fs, död 1830 2/3
           i Östanvik, Stigsjö fs. Bonde i Östanvik, Stigsjö fs.
           
           Gift 1768 9/10 i Stigsjö med  
 
           mffffm
        97 Märta Persdtr, född 1752 31/1 i Östanvik, Stigsjö fs,
           död 1822 29/7 i Östanvik, Stigsjö fs.
           
 
           mfffmf
        98 Jonas Eriksson, född 1772 i Bjällsta, Indals fs, död 1810
           i Bjällsta, Indals fs. Bonde i Bjällsta, Indals fs.
           
           Gift 1796 i Indal med  
 
           mfffmm
        99 Ingeborg Jonsdtr, född 1772 i Baggböle, Indals fs,
           död 1841 2/7 i Stige, Indals fs.
           
 
           mffmff
       100 Daniel Olofsson, född 1766 16/2 i Billen, Viksjö fs,
           död 1837 14/3 i Billen, Viksjö fs. Bonde i Billen, Viksjö fs.
           
           Gift 1795 25/10 i Högsjö med  
 
           mffmfm
       101 Märta Persdtr, född 1766 5/10 i Sandö, Nora fs,
           död 1835 7/11 i Billen, Viksjö fs.
           
 
           mffmmf
       102 Per Larsson, född 1766 23/9 i Skjollsta, Stigsjö fs,
           död 1834 19/6 i Skjollsta, Stigsjö fs. Bonde i Skjollsta,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1791 2/10 i Stigsjö med  
 
           mffmmm
       103 Kerstin Jönsdtr, född 1763 10/10 i Sörgården, Stigsjö fs.
           
 
           mfmfff
       104 Jonas Eriksson, född 1776 20/5 i Hjälta, Bjärtrå fs,
           död 1849 29/10 i Hjälta, Bjärtrå fs. Bonde i Hjälta, Bjärtrå fs.
           
           Gift 1803 30/10 med  
 
           mfmffm
       105 Katarina Jansdtr, född 1777 10/2 i Harv, Torsåkers fs,
           död 1830 24/1 i Hjälta, Bjärtrå fs.
           
 
           mfmfmf
       106 Olof Olofsson, född 1766 30/3 i Hammar, Torsåkers fs,
           död 1831 21/12 i Utnäs, Styrnäs fs. Bonde i Utnäs, Styrnäs fs.
           
           Gift 1801 4/4 med  
 
           mfmfmm
       107 Katarina Nilsdtr, född 1778 12/12 i Gårdnäs, Sånga fs,
           död 1855 27/5 i Utnäs, Styrnäs fs.
           
 
           mfmmff
       108 Gustav Adolf Stjernberg. Major i Frösö fs.
           
           Gift med  
 
           mfmmfm
       109 Anna Margareta Engström, född 1791 3/3 i Frösö fs (Jä),
           död 1873 30/1 i Ytterlännäs fs (Jä).
           
 
           mfmmmf
       110 Erik Persson, född 1785 24/8 i Starred, Stigsjö fs,
           död 1863 25/1 i Starred, Stigsjö fs. Bonde i Starred, Stigsjö fs.
           
           Gift 1812 29/9 i Stigsjö med  
 
           mfmmmm
       111 Kerstin Eriksdtr, född 1788 3/11 i Östanvik, Stigsjö fs,
           död 1862 6/6 i Starred, Stigsjö fs.
           
 
           mmmmff
       124 Mickel Eriksson, född 1762 11/12 i Rå, Ådals-Lidens fs,
           död 1842 4/1 i Rå, Ådals-Lidens fs. Bonde i Rå, Ådals-Lidens fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmfm
       125 Magdalena Persdtr, född 1771 2/8 i Västanbäck,
           Ådals-Lidens fs, död 1844 12/3 i Rå, Ådals-Lidens fs.
           
 
           mmmmmf
       126 Måns Månsson, född 1789 29/8 i Österstrinne, Multrå fs. Bonde
           i Österstrinne, Multrå fs.
           
           Gift 1816 med  
 
           mmmmmm
       127 Märta Olofsdtr, född 1793 2/5 i Fanom, Torsåker fs.
           
 
                     *** Generation VII ***
 
           fmmmfff
       184 Nils Olofsson, född 1749 i Djupsjö, Nordmalings fs, död 1821
           i Agnäs, Nordmalings fs. Bonde i Agnäs, Nordmalings fs.
           
           Gift med  
 
           fmmmffm
       185 Brita Mårtensdtr, född 1752 i Bjurholm, Nordmalings fs.
           
 
           mffffff
       192 Jon Matsson, född 1715 8/6 i Bäck, Indals fs, död 1750 18/4
           i Bäck, Indals fs. Bonde i Bäck, Indals fs.
           
           Gift 1743 i Indal med  
 
           mfffffm
       193 Sara Olofsdtr, född 1720 19/12 i Baggböle, Indals fs,
           död 1783 26/7 i Bäck, Indals fs. Bonde i Bäck, Indals fs.
           
 
           mffffmf
       194 Per Johansson, född 1706 4/11 i Östanvik, Stigsjö fs,
           död 1762 22/10 i Östanvik, Stigsjö fs. Bonde i Östanvik,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1746 2/1 i Stigsjö med  
 
           mffffmm
       195 Anna Persdtr, född 1707 12/12 i Öje, Stigsjö fs,
           död 1783 25/12 i Östanvik, Stigsjö fs.
           
 
           mfffmff
       196 Erik Jonsson, född 1736 i Bjällsta, Indals fs, död 1800
           i Bjällsta, Indals fs. Bonde i Bjällsta, Indals fs.
           
           Gift 1765 i Indal med  
 
           mfffmfm
       197 Ingrid Andersdtr, född 1731 i Österhängsta, Indals fs,
           död 1810 i Bjällsta, Indals fs.
           
 
           mfffmmf
       198 Jon Andersson, född 1735 i Baggböle, Indals fs, död 1797
           i Baggböle, Indals fs. Bonde i Baggböle, Indals fs.
           
           Gift 1757 med  
 
           mfffmmm
       199 Blida Olofsdtr, född 1740 i Anundgård, Holms fs, död 1810
           i Baggböle, Indals fs.
           
 
           mffmfff
       200 Olof Danielsson, född 1740 31/5 i Västanå, Stigsjö fs,
           död 1788 28/10 i Billen, Viksjö fs. Bonde i Billen, Viksjö fs.
           
           Gift 1765 29/5 med  
 
           mffmffm
       201 Märta Eriksdtr, född 1740 18/6 i Nordansjö, Stigsjö fs,
           död 1825 25/8 i Billen, Viksjö fs.
           
 
           mffmfmf
       202 Per Larsson, född 1742 14/11 i Flattom, Högsjö fs,
           död 1794 2/12 i Grundsjön, Högsjö fs. Nybyggare o torpare
           i Grundsjön, Högsjö fs.
           
           Gift 1762 16/11 i Säbrå med  
 
           mffmfmm
       203 Kristina Nilsdtr, född 1730, död 1805 1/11 i Säbrå fs.
           
 
           mffmmff
       204 Lars Larsson, född 1725 i Skjollsta, Stigsjö fs, död 1793 15/11
           i Skjollsta, Stigsjö fs. Bonde i Skjollsta, Stigsjö fs.
           
           Gift 1759 i Stigsjö med  
 
           mffmmfm
       205 Anna Jonsdtr, född 1734 30/11 i Spelböle, Stigsjö fs,
           död 1808 15/4 i Skjollsta, Stigsjö fs.
           
 
           mffmmmf
       206 Jöns Persson, född 1709 7/4 i Starred, Stigsjö fs, död 1783 2/5
           i Öje, Stigsjö fs. Bonde i Sörgården, Stigsjö fs.
           
           Gift 1745 6/10 i Stigsjö med  
 
           mffmmmm
       207 Lisa Olofsdtr, född 1725 i Jude, Högsjö fs, död 1822 17/8
           i Sörgården, Stigsjö fs.
           
 
           mfmffff
       208 Erik Jonsson, född 1750 24/4 i Hjälta, Bjärtrå fs,
           död 1802 31/3 i Hjälta, Bjärtrå fs. Bosatt i Hjälta, Bjärtrå fs.
           
           Gift med  
 
           mfmfffm
       209 Märta Andersdtr, född 1738 29/1 i Gräta, Nora fs.
           
 
           mfmffmf
       210 Johan Johansson, född 1746 27/7 i Harv, Torsåkers fs,
           död 1800 24/1 i Harv, Torsåkers fs. Bonde i Harv, Torsåkers fs.
           
           Gift 1783 i Torsåker med  
 
           mfmffmm
       211 Lena Eriksdtr, född 1742 26/7 i Salom, Torsåkers fs,
           död 1814 22/11 i Harv, Torsåkers fs.
           
 
           mfmfmff
       212 Olof Olofsson, född 1732 11/8 i Hammar, Torsåkers fs, död 1783
           i Hammar, Torsåkers fs. Bonde i Hammar, Torsåkers fs.
           
           Gift med  
 
           mfmfmfm
       213 Margareta Persdtr, född 1734 20/2 i Aspby, Torsåkers fs,
           död 1818 29/3 i Hammar, Torsåkers fs.
           
 
           mfmfmmf
       214 Nils Månsson, född 1739, död 1803 6/11 i Gårdnäs, Sånga fs.
           Bonde i Gårdnäs, Sånga fs.
           
           Gift med  
 
           mfmfmmm
       215 Anna Persdtr, född 1753, död 1810 4/11 i Gårdnäs, Sånga fs.
           
 
           mfmmfmf
       218 Isak Engström, född 1751 ../11 i Lockne fs (Jä), död 1814 24/8
           i Frösö fs (Jä). Befallningsman.
           
           Gift 1784 med  
 
           mfmmfmm
       219 Margareta Vendela Wasell, född 1764 4/10 i Hara, Sunne fs (Jä).
           
 
           mfmmmff
       220 Per Olofsson, född 1756 18/2 i Böle, Stigsjö fs, död 1830 25/6
           i Starred, Stigsjö fs. Bonde och nämndeman i Starred, Stigsjö fs.
           
           Gift 1782 25/6 i Stigsjö med  
 
           mfmmmfm
       221 Brita Eriksdtr, född 1756 6/11 i Starred, Stigsjö fs,
           död 1842 3/3 i Starred, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmmf
       222 Erik Persson, född 1752 12/2 i Östanvik, Stigsjö fs,
           död 1833 13/3 i Östanvik, Stigsjö fs. Bonde i Östanvik,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1777 30/8 i Stigsjö med  
 
           mfmmmmm
       223 Lena Gudmundsdtr, född 1753 21/1 i Byn, Stigsjö fs,
           död 1842 22/12 i Östanvik, Stigsjö fs.
           
 
           mmmmfff
       248 Erik Eriksson, född 1716 25/11 i Rå, Ådals-Liden fs,
           död 1790 5/9 i Rå, Ådals-Liden fs. Bonde i Rå, Ådals-Liden fs.
           
           Gift 1756 28/12 i Ådals-Liden med  
 
           mmmmffm
       249 Märta Markusdtr, född 1729 29/7 i Moflo, Ådals-Lidens fs,
           död 1790 5/9 i Rå, Ådals-Lidens fs.
           
 
           mmmmfmf
       250 Per Harelius, född 1739 16/3 i Västanbäck, Ådals-Lidens fs,
           död 1827 4/5 i Näsåker, Ådals-Lidens fs. Bonde i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs.
           
           Gift 1771 14/4 i Ådals-Liden med  
 
           mmmmfmm
       251 Gertrud Filipsdtr, född 1747 10/6 i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs, död 1829 24/4 i Näsåker, Ådals-Lidens fs.
           
 
           mmmmmff
       252 Måns Jonsson, född 1745 8/7 i Strinne, Multrå fs, död 1790 29/3
           i Österstrinne, Multrå fs. Bonde i Österstrinne, Multrå fs.
           
           Gift 1775 12/11 i Överlännäs med  
 
           mmmmmfm
       253 Margareta Hansdtr, född 1754 i Lännäs, Överlännäs fs,
           död 1817 18/3 i Skedom, Multrå fs.
           
 
           mmmmmmf
       254 Olof Olofsson, född 1762 19/10 i Ed, Ytterlännäs fs,
           död 1828 9/5 i Ed, Ytterlännäs fs. Bonde i Fanom, Torsåkers fs.
           
           Gift 1787 23/6 i Överlännäs med  
 
           mmmmmmm
       255 Helena Olofsdtr, född 1766 26/8 i Korvsta, Överlännäs fs,
           död 1816 16/6 i Fanom, Torsåkers fs.
           
 
                     *** Generation VIII ***
 
           fmmmffff
       368 Olof Olofsson, född 1717 i Gräsmyr, Nordmalings fs,
           död 1791 28/4 i Balsjö, Nordmalings fs. Nybyggare i Balsjö,
           Nordmalings fs.
           
           Gift 1736 23/5 i Nordmaling med  
 
           fmmmfffm
       369 Märta Persdtr, född 1713 i Ledusjö, Nordmalings fs,
           död 1781 0/12 i Balsjö, Nordmalings fs.
           
 
           fmmmffmf
       370 Mårten Andersson Ulander, född 1721 14/7 i Ledusjö,
           Nordmalings fs, död 1774 7/1 i Bjurholm, Bjurholms fs. Nybyggare
           i Bjurholm, Bjurholms fs.
           
           Gift 1750 i Nordmaling med  
 
           fmmmffmm
       371 Brita Persdtr, född 1730 6/1 i Vitvattnet, Nordmalings fs.
           
 
           mfffffff
       384 Mats Jonsson, född 1689 24/11 i Bäck, Indals fs, död 1743
           i Bäck, Indals fs. Bonde i Bäck, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mffffffm
       385 Brita Jonsdtr, född 1687 13/3 i Hallsta, Indals fs, död 1750
           i Nygården, Indals fs.
           
 
           mfffffmf
       386 Olof Samuelsson, född 1689 i Baggböle, Indals fs, död 1746
           i Baggböle, Indals fs. Bonde i Baggböle, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffffmm
       387 Sara Jönsdtr, född 1690 i Bjällsta, Indals fs, död 1749
           i Baggböle, Indals fs.
           
 
           mffffmff
       388 Johan Persson, född 1658 i Östanvik, Stigsjö fs, död 1748 6/3
           i Östanvik, Stigsjö fs. Bonde i Östanvik, Stigsjö fs.
           
           Gift 1704 16/10 i Stigsjö med  
 
           mffffmfm
       389 Märta Danielsdtr, född 1680 i Brunne, Stigsjö fs,
           död 1743 9/10 i Östanvik, Stigsjö fs.
           
 
           mffffmmf
       390 Per Engelbrektsson, född 1681 i Öje, Stigsjö fs. Bonde i Öje,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1706 4/11 i Stigsjö med  
 
           mffffmmm
       391 Märta Jönsdtr, född 1677 i Starred, Stigsjö fs, död 1716 7/4
           i Öje, Stigsjö fs.
           
 
           mfffmfff
       392 Jon Nilsson, född 1703 i Harvom, Indals fs, död 1737 i Bjällsta,
           Indals fs. Bonde i Bjällsta, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffmffm
       393 Ingeborg Eriksdtr, född 1707 i Skällsta, Indals fs, död 1782
           i Bjällsta, Indals fs.
           
 
           mfffmfmf
       394 Anders Nilsson, född 1688, död 1766 i Österhängsta, Indals fs.
           Bonde i Österhängsta, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffmfmm
       395 Karin Larsdtr, född 1695 i Hallsta, Indals fs, död 1774
           i Österhängsta, Indals fs.
           
 
           mfffmmff
       396 Anders Nilsson, född 1700 i Baggböle, Indals fs, död 1770
           i Baggböle, Indals fs. Bonde i Baggböle, Indals fs.
           
           Gift 1723 i Indal med  
 
           mfffmmfm
       397 Margareta Jonsdtr, född 1704 i Östanskär, Indals fs,
           död 1743 i Baggböle, Indals fs.
           
 
           mfffmmmf
       398 Olof Olofsson, född i Östbyn, Holms fs. Bonde i Anundgård,
           Holms fs.
           
           Gift 1714 med  
 
           mfffmmmm
       399 Karin Larsdtr, född i Anundgård, Holms fs.
           
 
           mffmffff
       400 Daniel Olofsson, född 1706 12/8 i Västanå, Stigsjö fs,
           död 1740 7/12 i Västanå, Stigsjö fs. Bonde och kyrkvaktare
           i Västanå, Stigsjö fs.
           
           Gift 1732 30/5 med  
 
           mffmfffm
       401 Brita Eriksdtr, född 1711 2/4 i Tomming, Indals fs,
           död 1785 4/6 i Västanå, Viksjö fs.
           
 
           mffmffmf
       402 Erik Andersson, född 1679 i Nordansjö, Stigsjö fs,
           död 1754 23/6 i Nordansjö, Stigsjö fs. Nybyggare i Nordansjö,
           Stigsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffmffmm
       403 Karin Jönsdtr, född 1699 i Sela, Högsjö fs, död 1772 28/12
           i Nordansjö, Viksjö fs.
           
 
           mffmfmff
       404 Lars Larsson, född 1684 i Huggning, Säbrå fs, död 1765 27/5
           i Flattom, Högsjö fs. Bonde i Flattom, Högsjö fs.
           
           Gift 1734 9/11 i Högsjö med  
 
           mffmfmfm
       405 Sara Nilsdtr, född 1712 7/1 i Flattom, Högsjö fs.
           
 
           mffmmfff
       408 Lars Eriksson, född 1693 11/4 i Skjollsta, Stigsjö fs,
           död 1768 8/2 i Skjollsta, Stigsjö fs. Bonde i Skjollsta,
           Stigsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffmmffm
       409 Brita Persdtr, född 1691, död 1765 16/9 i Skjollsta,
           Stigsjö fs.
           
 
           mffmmfmf
       410 Jon Eriksson, född 1690 14/4 i Spelböle, Stigsjö fs,
           död 1773 11/2 i Spelböle, Stigsjö fs. Bonde i Spelböle,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1727 1/11 i Stigsjö med  
 
           mffmmfmm
       411 Kerstin Jonsdtr, född 1707 i Krigsbyn, Hässjö fs,
           död 1738 18/5 i Spelböle, Stigsjö fs.
           
 
           mffmmmff
       412 Per Jönsson, född 1673 23/3 i Starred, Stigsjö fs, död 1716
           i Starred, Stigsjö fs. Bonde i Starred, Stigsjö fs.
           
           Gift 1704 6/1 i Stigsjö med  
 
           mffmmmfm
       413 Margareta Engelbrektsdtr, född 1687 25/1 i Öje, Stigsjö fs,
           död 1739 6/5 i Starred, Stigsjö fs.
           
 
           mffmmmmf
       414 Olof Eriksson, född i Kragom, Säbrå fs.
           
           Gift 1722 5/6 i Högsjö med  
 
           mffmmmmm
       415 Anna Henriksdtr, född 1687 i Östby, Högsjö fs, död 1765 18/3
           i Sörgården, Stigsjö fs.
           
 
           mfmfffff
       416 Jonas Matsson, född 1712 26/2 i Geresta, Bjärtrå fs,
           död 1770 10/10 i Hjälta, Bjärtrå fs. Bonde i Hjälta, Bjärtrå fs.
           
           Gift med  
 
           mfmffffm
       417 Märta Mårtensdtr, född 1714 i Vik, Torsåkers fs,
           död 1787 9/11 i Hjälta, Bjärtrå fs.
           
 
           mfmfffmf
       418 Anders Henriksson, född 1697 i Gräta, Nora fs, död 1783 15/1
           i Gräta, Nora fs. Bonde i Gräta, Nora fs.
           
           Gift 1726 9/1 i Nora med  
 
           mfmfffmm
       419 Margareta Johansdtr, född 1697 i Berge, Nora fs,
           död 1757 2/2 i Gräta, Nora fs.
           
 
           mfmffmff
       420 Jan Jansson, född 1708. Bonde i Harv, Torsåkers fs.
           
           Gift med  
 
           mfmffmfm
       421 Klara Nilsdtr, född 1716 i Harv, Torsåkers fs.
           
 
           mfmffmmf
       422 Erik Olofsson. Bonde i Salom, Torsåkers fs.
           
           Gift med  
 
           mfmffmmm
       423 Brita NN.
           
 
           mfmfmfmf
       426 Per Eriksson, född 1702 i Lugnvik, Bjärtrå fs, död 1743 i Aspby,
           Torsåkers fs. Bonde i Aspby, Torsåkers fs.
           
           Gift med  
 
           mfmfmfmm
       427 Dordi Olofsdtr, född 1707 3/8 i Klen, Torsåkers fs.
           
 
           mfmmfmmf
       438 Erik Gustav Wasell, född 1724, död 1766. Postmästare i Frösö fs.
           
           Gift 1755 med  
 
           mfmmfmmm
       439 Anna Katarina Biörner, född 1728 27/11 i Ovikens fs (Jä),
           död 1808 2/4.
           
 
           mfmmmfff
       440 Olof Persson, född 1731 27/1 i Böle, Stigsjö fs, död 1800 1/6
           i Böle, Stigsjö fs. Bonde, nämndeman och kyrkvärd i Böle,
           Stigsjö fs. Riksdagsman.
           
           Gift 1753 29/9 med  
 
           mfmmmffm
       441 Katarina Larsdtr, född 1732 19/5 i Norrstig, Säbrå fs,
           död 1797 0/1 i Böle, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmfmf
       442 Erik Danielsson, född 1715 4/1 i Sörgården, Stigsjö fs,
           död 1774 3/5 i Starred, Stigsjö fs. Bonde i Starred, Stigsjö fs.
           
           Gift 1745 1/10 i Stigsjö med  
 
           mfmmmfmm
       443 Gertrud Larsdtr, född 1729 2/2 i Starred, Stigsjö fs,
           död 1800 0/8 i Starred, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmmff
       444 Per Eriksson, född 1719 27/5 i Östanvik, Stigsjö fs,
           död 1767 24/3 i Östanvik, Stigsjö fs. Bonde i Östanvik,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1749 8/10 i Stigsjö med  
 
           mfmmmmfm
       445 Karin Johansdtr, född 1726 17/6 i Boda, Stigsjö fs,
           död 1790 5/3 i Östanvik, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmmmf
       446 Gudmund Persson, född 1721 1/5 i Byn, Stigsjö fs,
           död 1778 21/11 i Byn, Stigsjö fs. Bonde i Byn, Stigsjö fs.
           
           Gift 1746 1/1 i Säbrå med  
 
           mfmmmmmm
       447 Elisabet Helena Persdtr, född 1722 14/4 i Brån, Säbrå fs (Ån),
           död 1805 17/11 i Byn, Stigsjö fs (Ån). (f).
           
 
           mmmmffff
       496 Erik Eriksson, född 1676 i Rå, Ådals-Lidens fs, död 1763 1/1
           i Rå, Ådals-Lidens fs. Bonde i Rå, Ådals-Lidens fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmfffm
       497 Sara Mickelsdtr, död 1763 24/1 i Rå, Ådals-Lidens fs.
           
 
           mmmmffmf
       498 Markus Mickelsson, född 1691 16/12 i Moflo, Ådals-Lidens fs,
           död 1765 20/1 i Moflo, Ådals-Lidens fs. Bonde i Moflo,
           Ådals-Lidens fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmffmm
       499 Anna Pålsdtr, född 1702 i Tynnerås, Edsele fs, död 1763 8/5
           i Moflo, Ådalsliden fs.
           
 
           mmmmfmff
       500 Petrus Harelius, född 1694 i Herresta, Vibyggerå fs,
           död 1754 18/7 i Västanbäck, Ådals-Lidens fs. Komminister
           i Ådals-Liden. Gymnasist.
           
           Gift med  
 
           mmmmfmfm
       501 Magdalena Damin, född 1697, död 1783 19/2 i Ådals-Lidens fs.
           
 
           mmmmfmmf
       502 Filip Persson, född 1718 23/2 i Näsåker, Ådals-Lidens fs. Bonde
           i Näsåker, Ådals-Lidens fs.
           
           Gift 1742 30/5 i Resele med  
 
           mmmmfmmm
       503 Dordi Svensdtr, född 1708 6/1 i Vignäs, Resele fs,
           död 1771 17/5 i Näsåker, Ådals-Lidens fs.
           
 
           mmmmmfff
       504 Jon Månsson, född i Österstrinne, Multrå fs. Bonde
           i Österstrinne, Multrå fs.
           
           Gift 1739 i Multrå med  
 
           mmmmmffm
       505 Karin Larsdtr, född 1708 31/1 i Strinne, Multrå fs,
           död 1765 23/6 i Österstrinne, Multrå fs.
           
 
           mmmmmfmf
       506 Hans Abrahamsson, född 1714, död 1796 28/8 i Lännäs,
           Överlännäs fs. Klockare i Lännäs, Överlännäs fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmmfmm
       507 Karin Månsdtr, född 1724 i Sigtom, Överlännäs fs,
           död 1803 4/2 i Lännäs, Överlännäs fs.
           
 
           mmmmmmff
       508 Olof Olofsson, född 1732 11/8 i Fanom, Torsåkers fs,
           död 1785 30/1 i Ed, Ytterlännäs fs. Bonde i Fanom, Torsåkers fs.
           
           Gift 1755 12/10 i Ytterlännäs med  
 
           mmmmmmfm
       509 Katarina Grelsdtr, född 1724 13/11 i Ed, Ytterlännäs fs,
           död 1785 18/1 i Ed, Ytterlännäs fs.
           
 
           mmmmmmmf
       510 Olof Jonsson, född 1736 i Korvsta, Överlännäs fs, död 1816 8/10
           i Korvsta, Överlännäs fs. Bonde i Korvsta, Överlännäs fs.
           
           Gift 1765 i Överlännäs med  
 
           mmmmmmmm
       511 Märta Persdtr, född 1739 i Kläpp, Överlännäs fs,
           död 1815 18/10 i Korvsta, Överlännäs fs.
           
 
                     *** Generation IX ***
 
           fmmmfffff
       736 Olof Tobiasson, född 1680 i Gräsmyr, Nordmalings fs, död 1753
           i Gräsmyr, Nordmalings fs. Bonde i Gräsmyr, Nordmalings fs.
           
           Gift med  
 
           fmmmffffm
       737 Anna Kjellsdtr, född 1680 i Hörnsjö, Nordmalings fs,
           död 1766 0/8 i Gräsmyr, Nordmalings fs.
           
 
           fmmmfffmf
       738 Per Eriksson, född 1678 11/12 i Ledusjö, Nordmalings fs,
           död 1762 i Ledusjö, Nordmalings fs. Bonde och nämndeman i Ledusjö,
           Nordmalings fs.
           
           Gift 1704 i Nordmaling med  
 
           fmmmfffmm
       739 Märta Göransdtr, född 1684 i Gräsmyr, Nordmalings fs,
           död 1765 26/3 i Ledusjö, Nordmalings fs.
           
 
           fmmmffmff
       740 Anders Eriksson, född 1685 i Ledusjö, Nordmalings fs,
           död 1755 7/2 i Ledusjö, Nordmalings fs. Bonde i Ledusjö,
           Nordmalings fs.
           
           Gift med  
 
           fmmmffmfm
       741 Märta Nilsdtr, född 1674, död 1750 28/5 i Ledusjö,
           Nordmalings fs.
           
 
           fmmmffmmf
       742 Per Nilsson, född 1708 24/8 i Rönnholm, Nordmalings fs,
           död 1793 23/7 i Vitvattnet, Nordmalings fs. Nybyggare
           i Vitvattnet, Nordmalings fs.
           
           Gift 1728 i Nordmaling med  
 
           fmmmffmmm
       743 Ingeborg Jakobsdtr, född 1701 23/8 i Hörnsjö,
           Nordmalings fs, död 1778 3/4 i Vitvattnet, Nordmalings fs.
           
 
           mffffffff
       768 Jon Matsson, född 1660 i Bäck, Indals fs, död 1726 i Bäck,
           Indals fs. Bonde i Bäck, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffffffm
       769 Kerstin Nilsdtr, född 1663 i Nilsböle, Lidens fs, död 1743
           i Bäck, Indals fs.
           
 
           mffffffmf
       770 Jon Jonsson Kuse, född 1654 i Östloning, Indals fs, död 1740
           i Hallsta, Indals fs. Bonde i Hallsta, Indals fs.
           
           Gift 1678 i Indal med  
 
           mffffffmm
       771 Karin Persdtr, född 1652 i Hallsta, Indals fs, död 1736
           i Hallsta, Indals fs.
           
 
           mfffffmff
       772 Samuel Olofsson, född 1663 i Baggböle, Indals fs, död 1715
           i Baggböle, Indals fs. Bonde i Baggböle, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffffmfm
       773 Sara Persdtr, född 1668 i Åse, Indals fs, död 1741
           i Baggböle, Indals fs.
           
 
           mfffffmmf
       774 Jöns Olofsson, född i Bjällsta, Indals fs, död 1696 i Bjällsta,
           Indals fs. Bonde i Bjällsta, Indals fs.
           
           Gift 1684 i Indal med  
 
           mfffffmmm
       775 Ingrid Andersdtr, född 1664 i Arklo, Indals fs, död 1724
           i Bjällsta, Indals fs.
           
 
           mffffmfff
       776 Per Eriksson, född 1637. Bonde i Östanvik, Stigsjö fs.
           Nämnd 1663-1673.
           
           Gift med  
 
           mffffmffm
       777 Brita Eriksdtr, född 1641 i Östanvik, Stigsjö fs,
           död 1712 30/1 i Östanvik, Stigsjö fs.
           
 
           mffffmfmf
       778 Daniel Larsson, född 1647 i Brunne, Stigsjö fs, död 1715 30/4
           i Brunne, Stigsjö fs. Bonde i Brunne, Stigsjö fs.
           
           Gift 1677 17/11 i Stigsjö med  
 
           mffffmfmm
       779 Ella Antoniusdtr, född i Östanvik, Stigsjö fs, död i Brunne,
           Stigsjö fs. död före 1722.
           
 
           mffffmmff
       780 Engelbrekt Tomasson, född i Öje, Stigsjö fs. Bonde i Öje,
           Stigsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffffmmfm
       781 Karin NN.
           
 
           mffffmmmf
       782 Jöns Antonsson, född 1638 i Östanvik, Stigsjö fs, död 1710 3/5
           i Starred, Stigsjö fs. Bonde i Starred, Stigsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffffmmmm
       783 Karin Olofsdtr, född 1650 i Smöråker, Stigsjö fs.
           
 
           mfffmffff
       784 Nils Persson, född 1671 i Harvom, Indals fs, död 1743 i Harvom,
           Indals fs. Bonde i Harvom, Indals fs.
           
           Gift 1692 i Indal med  
 
           mfffmfffm
       785 Kerstin Jonsdtr, född 1672 i Höge, Indals fs, död 1745
           i Harvom, Indals fs.
           
 
           mfffmffmf
       786 Erik Henriksson Dahlström, född 1680 i Skällsta, Indals fs,
           död 1733 i Skällsta, Indals fs. Kronolänsman i Skällsta,
           Indals fs.
           
           Gift 1703 i Indal med  
 
           mfffmffmm
       787 Brita Larsdtr, född 1679 i Arklo, Indals fs, död 1766 17/5
           i Bjällsta, Indals fs.
           
 
           mfffmfmfm
       789 Brita Johansdtr, född 1650, död 1720 i Stige, Indals fs.
           
 
           mfffmfmmf
       790 Lars Segersson, född 1671 i Hallsta, Indals fs, död 1730
           i Hallsta, Indals fs. Bonde i Hallsta, Indals fs.
           
           Gift 1690 i Indal med  
 
           mfffmfmmm
       791 Märta Andersdtr, född 1670 i Åse, Indals fs, död 1721
           i Hallsta, Indals fs.
           
 
           mfffmmfff
       792 Nils Olofsson, född 1655 i Baggböle, Indals fs, död 1749
           i Baggböle, Indals fs. Bonde i Baggböle, Indals fs.
           
           Gift 1699 i Indal med  
 
           mfffmmffm
       793 Ingrid Andersdtr = 775
 
           mfffmmfmf
       794 Jon Henriksson, född 1673 i Östanskär, Indals fs,
           död 1749 17/12 i Östanskär, Indals fs. Bonde i Östanskär,
           Indals fs.
           
           Gift 1694 11/11 i Indal med  
 
           mfffmmfmm
       795 Margareta Eriksdtr, född 1672 i Bjärme, Sättna fs,
           död 1747 28/1 i Östanskär, Indals fs.
           
 
           mfffmmmff
       796 Olof Jonsson. Bonde i Östbyn, Holms fs. Nämnd 1690.
           
           Gift med  
 
           mfffmmmfm
       797 Elin NN.
           
 
           mfffmmmmf
       798 Lars Nilsson, född i Västbyn, Holms fs. Bonde i Anundgård,
           Holms fs.
           
           Gift 1674 i Indal med  
 
           mfffmmmmm
       799 Blida Persdtr, född i Harvom, Indals fs.
           
 
           mffmfffff
       800 Olof Jonsson, född 1666 i Västanå, Stigsjö fs, död 1724 6/9
           i Risnäs, Stigsjö fs. Bonde i Risnäs, Stigsjö fs.
           
           Gift 1705 22/10 i Stigsjö med  
 
           mffmffffm
       801 Kerstin Olofsdtr, född 1675 1/5 i Solberg, Stigsjö fs,
           död 1737 20/3 i Västanå, Stigsjö fs.
           
 
           mffmfffmf
       802 Erik Jonsson, född 1682 i Tomming, Indals fs, död 1717 21/3
           i Tomming, Indals fs. Bonde i Tomming, Indals fs.
           
           Gift 1702 26/10 i Indal med  
 
           mffmfffmm
       803 Kristin Olofsdtr, född 1683 i Österflygge, Lidens fs,
           död 1736 i Tomming, Indals fs.
           
 
           mffmffmff
       804 Anders Eriksson, född 1638 i Nordansjö, Stigsjö fs,
           död 1730 30/11 i Nordansjö, Stigsjö fs. Nybyggare i Nordansjö,
           Stigsjö fs. Finne.
           
           Gift med  
 
           mffmffmfm
       805 Elisabet Jansdtr, död 1715 4/12 i Nordansjö, Stigsjö fs.
           
 
           mffmffmmf
       806 Jöns Eriksson Löja, född 1664, död 1734 31/3 i Sela, Högsjö fs.
           Bonde och kronobåtsman i Sela, Högsjö fs.
           
           Gift 1698 27/4 i Högsjö med  
 
           mffmffmmm
       807 Helena Eriksdtr, född 1661 i Nordansjö, Högsjö fs, död 1736
           i Sela, Högsjö fs.
           
 
           mffmfmfff
       808 Lars Persson, född 1655, död 1729 30/12 i Huggning, Säbrå fs.
           Bonde i Huggning, Säbrå fs.
           
           Gift med  
 
           mffmfmffm
       809 Brita Larsdtr, född 1655, död 1736 24/12 i Huggning,
           Säbrå fs.
           
 
           mffmfmfmf
       810 Nils Göransson, född i Flattom, Högsjö fs. Bonde i Flattom,
           Högsjö fs.
           
           Gift 1711 med  
 
           mffmfmfmm
       811 Malin Nilsdtr, född 1673 i Torrom, Nora fs, död 1743 13/3
           i Flattom, Högsjö fs.
           
 
           mffmmffff
       816 Erik Eriksson, född 1664, död 1731 10/5 i Skjollsta,
           Stigsjö fs. Bonde i Skjollsta, Stigsjö fs.
           
           Gift 1688 22/1 i Stigsjö med  
 
           mffmmfffm
       817 Gertrud Larsdtr, född 1659, död 1729 7/9 i Skjollsta,
           Stigsjö fs.
           
 
           mffmmfmff
       820 Erik Olofsson, född 1659 i Spelböle, Stigsjö fs, död 1742 24/1
           i Spelböle, Stigsjö fs. Bonde i Spelböle, Stigsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffmmfmfm
       821 Kerstin Jonsdtr, född i Limsta, Gudmundrå fs, död 1727 20/2
           i Spelböle, Stigsjö fs.
           
 
           mffmmfmmf
       822 Jon Larsson. Bonde i Krigsbyn, Hässjö fs.
           
 
           mffmmmfff
       824 Jöns Antonsson = 782
           Gift med  
 
           mffmmmffm
       825 Anna NN, född 1636, död 1676 i Starred, Stigsjö fs.
           
 
           mffmmmfmf
       826 Engelbrekt Tomasson = 780
 
           mffmmmfmm
       827 Karin NN = 781
 
           mffmmmmmf
       830 Henrik Hansson, född 1655 i Östby, Högsjö fs, död 1734 15/9
           i Östby, Högsjö fs. Bonde i Östby, Högsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffmmmmmm
       831 Anna Hansdtr, född 1656 i Ramvik, Högsjö fs, död 1734 28/7
           i Östby, Högsjö fs.
           
 
           mfmffffff
       832 Mats Eriksson. Bonde i Geresta, Bjärtrå fs.
           
 
           mfmffffmf
       834 Mårten Olofsson, död 1742 i Vik, Torsåkers fs. Bonde i Vik,
           Torsåkers fs.
           
           Gift med  
 
           mfmffffmm
       835 Kerstin Kristofersdtr, död 1712 i Vik, Torsåkers fs.
           
 
           mfmfffmff
       836 Henrik Andersson, född 1655 i Gräta, Nora fs, död 1728 7/2
           i Gräta, Nora fs. Bonde och nämndeman i Gräta, Nora fs.
           
           Gift 1683 i Nora med  
 
           mfmfffmfm
       837 Kerstin Eriksdtr, född i Folkja, Nora fs, död 1740 28/12
           i Gräta, Nora fs.
           
 
           mfmfffmmf
       838 Johan Persson, född i Berge, Nora fs, död 1719 i Berge,
           Nora fs. Bonde och länsman i Berge, Nora fs.
           
           Gift 1699 i Nora med  
 
           mfmfffmmm
       839 Karin Johansdtr, född 1672 i Salteå, Nora fs, död 1742
           i Berge, Nora fs.
           
 
           mfmffmfmf
       842 Nils Pålsson, född i Harv, Torsåkers fs, död 1743 i Harv,
           Torsåkers fs. Bonde i Harv, Torsåkers fs.
           
           Gift 1714 i Torsåker med  
 
           mfmffmfmm
       843 Lisa Persdtr, född 1695.
           
 
           mfmfmfmff
       852 Erik Ingemarsson, född i Lugnvik, Bjärtrå fs, död 1751
           i Lugnvik, Bjärtrå fs. Bonde och nämndeman i Lugnvik, Bjärtrå fs.
           
           Gift med  
 
           mfmfmfmfm
       853 Margareta Eriksdtr, född 1677 i Aspby, Torsåkers fs,
           död 1741 11/4 i Lugnvik, Bjärtrå fs.
           
 
           mfmfmfmmf
       854 Olof Olofsson, född i Klen, Torsåkers fs, död 1709 14/9 i Klen,
           Torsåkers fs. Bonde i Klen, Torsåkers fs. Ihjälslagen.
           
           Gift 1706 21/10 i Torsåker med  
 
           mfmfmfmmm
       855 Karin Aronsdtr, född i Hälsingsta, Torsåkers fs.
           
 
           mfmmfmmmf
       878 Fredrik Björner, född 1697 5/10 i Orsil, Timrå fs (Me),
           död 1770 i Hackås fs (Jä). Auditör i Jämtlands regemente.
           Gymnasist.
           
           Gift 1724 23/5 i Ovikens fs (Jä) med  
 
           mfmmfmmmm
       879 Brita Eurenia, född 1707 i Ovikens fs (Jä). Bosatt i Öhne,
           Ovikens fs (Jä).
           
 
           mfmmmffff
       880 Per Olofsson, född 1685 24/7 i Böle, Stigsjö fs, död 1736 14/11
           i Böle, Stigsjö fs. Bonde och nämndeman i Böle, Stigsjö fs.
           
           Gift 1728 3/11 i Stigsjö med  
 
           mfmmmfffm
       881 Märta Kristofersdtr, född 1700 i Böle, Stigsjö fs,
           död 1777 2/1 i Böle, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmffmf
       882 Lars Eriksson, född 1694, död 1758 19/4 i Norrstig, Säbrå fs.
           Bonde och nämndeman i Norrstig, Säbrå fs.
           
           Gift 1722 i Säbrå med  
 
           mfmmmffmm
       883 Sigrid Kristofersdtr, född 1700 i Äland, Säbrå fs, död 1794
           i Böle, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmfmff
       884 Daniel Danielsson, född 1664 i Sörgården, Stigsjö fs,
           död 1756 9/5 i Sörgården, Stigsjö fs. Bonde i Sörgården,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1704 28/12 i Stigsjö med  
 
           mfmmmfmfm
       885 Brita Henriksdtr, född 1678 i Nygården, Stigsjö fs,
           död 1768 6/2 i Sörgården, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmfmmf
       886 Lars Eriksson, född 1682 2/4 i Brunne, Stigsjö fs,
           död 1766 12/6 i Starred, Stigsjö fs. Bonde i Starred, Stigsjö fs.
           
           Gift 1714 7/11 i Stigsjö fs med  
 
           mfmmmfmmm
       887 Gertrud Svensdtr, född 1688 6/5 i Brunne, Stigsjö fs,
           död 1772 27/11 i Starred, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmmfff
       888 Erik Persson, född 1686 7/2 i Östanvik, Stigsjö fs,
           död 1769 11/4 i Östanvik, Stigsjö fs. Bonde i Östanvik,
           Stigsjö fs.
           
           Gift 1717 13/10 i SStigsjö med  
 
           mfmmmmffm
       889 Märta Persdtr, född 1690 i Smöråker, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmmfmf
       890 Johan Jonsson, född 1692 17/7 i Boda, Stigsjö fs, död 1748 28/8
           i Boda, Stigsjö fs. Bonde i Boda, Stigsjö fs.
           
           Gift 1716 23/5 i Stigsjö med  
 
           mfmmmmfmm
       891 Karin Eriksdtr, född 1694 i Spelböle, Stigsjö fs,
           död 1769 24/1 i Boda, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmmmff
       892 Per Hansson, född 1676 23/1 i Vike, Stigsjö fs, död 1763 31/10
           i Byn, Stigsjö fs. Bonde i Byn, Stigsjö fs.
           
           Gift 1700 i Stigsjö med  
 
           mfmmmmmfm
       893 Märta Gudmundsdtr, född 1681 19/6 i Byn, Stigsjö fs,
           död 1763 23/3 i Byn, Stigsjö fs.
           
 
           mfmmmmmmf
       894 Per Jönsson. Bonde i Brån, Säbrå fs (Ån).
           
           Gift med  
 
           mfmmmmmmm
       895 Kerstin Johansdtr.
           
 
           mmmmfffff
       992 Erik Nilsson, född 1646 i Rå, Ådals-Lidens fs, död 1720 2/4
           i Rå, Ådals-Lidens fs. Bonde och klockare i Rå, Ådals-Lidens fs.
           Nämnd 1679-1709.
           
           Gift med  
 
           mmmmffffm
       993 Malin Eriksdtr, död 1713 5/7 i Rå, Ådalsliden fs.
           
 
           mmmmffmff
       996 Mickel Markusson, född 1663 i Moflo, Ådals-Lidens fs, död 1729
           i Moflo, Ådals-Lidens fs. Bonde i Moflo, Ådals-Lidens fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmffmfm
       997 NN NN, död 1720 27/3 i Moflo, Ådalsliden fs.
           
 
           mmmmffmmf
       998 Pål Persson, född 1665 i Östby, Gudmundrå fs, död 1711
           i Tynnerås, Edsele fs. Bonde och fjärdingsman i Tynnerås,
           Edsele fs.
           
           Gift 1700 med  
 
           mmmmffmmm
       999 Anna Eliasdtr, född 1680, död 1759 i Tynnerås, Edsele fs (Ån).
           
 
           mmmmfmfff
      1000 Jakob Jonsson, född 1659, död 1715 i Herresta, Vibyggerå fs.
           Bonde i Herresta, Vibyggerå fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmfmffm
      1001 Karin Hansdtr, född 1670, död 1730 i Herresta, Vibyggerå fs.
           
 
           mmmmfmfmf
      1002 Sakarias Damin, född 1657 i Kungsgården, Bjärtrå fs,
           död 1711 24/2 i Berge, Nora fs. Komminister i Skog fs. Gymnasist.
           
           Gift 1685 16/11 med  
 
           mmmmfmfmm
      1003 Katarina Bidenia.
           
 
           mmmmfmmff
      1004 Per Filipsson, född 1683 i Näsåker, Ådals-Lidens fs,
           död 1757 27/2 i Näsåker, Ådals-Lidens fs. Bonde i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs.
           
           Gift 1718 6/1 i Ådals-Liden med  
 
           mmmmfmmfm
      1005 Gertrud Andersdtr, född 1686, död 1761 27/12 i Näsåker,
           Ådals-Lidens fs.
           
 
           mmmmfmmmf
      1006 Sven Larsson. Bonde i Vignäs, Resele fs.
           
 
           mmmmmffff
      1008 Måns Persson, född 1667, död 1741 22/5 i Österstrinne,
           Multrå fs. Bonde i Österstrinne, Multrå fs. Nämnd 1705-1738.
           
 
           mmmmmfmmf
      1014 Måns Månsson. Bonde i Sigtom, Överlännäs fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmmfmmm
      1015 Karin Johansdtr.
           
 
           mmmmmmfff
      1016 Olof Andersson, född 1687. Bonde i Fanom, Torsåkers fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmmmffm
      1017 Ella NN.
           
 
           mmmmmmfmf
      1018 Grels Olofsson, född 1693 26/6 i Lästa, Ytterlännäs fs. Bonde
           i Galagök, Dals fs.
           
           Gift 1714 2/2 i Ytterlännäs med  
 
           mmmmmmfmm
      1019 Barbro Grelsdtr, född 1687 i Blästa, Ytterlännäs fs,
           död 1770 28/20 i Ed, Ytterlännäs fs.
           
 
           mmmmmmmff
      1020 Jon Olofsson, född 1708 i Korvsta, Överlännäs fs, död 1793
           i Korvsta, Överlännäs fs. Bonde i Korvsta, Överlännäs fs.
           
 
           mmmmmmmmf
      1022 Per Larsson, född 1707 i Tunsjön, Dals fs, död 1771 i Kläpp,
           Överlännäs fs. Bonde i Kläpp, Överlännäs fs.
           
           Gift med  
 
           mmmmmmmmm
      1023 Dordi Davidsdtr, född 1707 14/3 i Ingersta, Multrå fs.
           
 
                     *** Generation X ***
 
           fmmmffffff
      1472 Tobias Jonsson, född 1643 i Gräsmyr, Nordmalings fs, död 1708
           i Gräsmyr, Nordmalings fs. Bonde i Gräsmyr, Nordmalings fs.
           
           Gift med  
 
           fmmmfffffm
      1473 NN NN.
           
 
           fmmmffffmf
      1474 Kjell Nilsson, född 1630. Bonde i Hörnsjö, Nordmalings fs.
           Nämnd 1660-1691.
           
           Gift med  
 
           fmmmffffmm
      1475 Brita Eriksdtr, född i Brännland, Umeå lfs, död 1708 30/8
           i Hörnsjö, Nordmalings fs.
           
 
           fmmmfffmff
      1476 Erik Nilsson, född 1635 i Ledusjö, Nordmalings fs, död 1698
           i Ledusjö, Nordmalings fs. Bonde i Ledusjö, Nordmalings fs.
           
           Gift 1678 med  
 
           fmmmfffmfm
      1477 Margareta Eriksdtr, född 1658 i Ådals-Lidens fs, död 1733
           i Ledusjö, Nordmalings fs.
           
 
           fmmmfffmmf
      1478 Göran Simonsson, född 1660 i Röbäck, Umeå lfs, död 1715
           i Gräsmyr, Nordmalings fs. Bonde i Gräsmyr, Nordmalings fs.
           
           Gift 1680 ca med  
 
           fmmmfffmmm
      1479 Agneta Abrahamsdtr, född 1657 i Gräsmyr, Nordmalings fs,
           död 1733 i Gräsmyr, Nordmalings fs.
           
 
           fmmmffmfff
      1480 Erik Nilsson = 1476
 
           fmmmffmffm
      1481 Margareta Eriksdtr = 1477
 
           fmmmffmmff
      1484 Nils Andersson Wimpel, född 1680, död 1710. Kronobåtsman
           i Brattfors, Nordmalings fs.
           
           Gift med  
 
           fmmmffmmfm
      1485 Brita Persdtr, född 1673, död 1728 i Vitvattnet,
           Nordmalings fs.
           
 
           fmmmffmmmf
      1486 Jakob Mickelsson, född 1671 i Hörnsjö, Nordmalings fs,
           död 1759 26/3 i Hörnsjö, Nordmalings fs. Bonde i Hörnsjö,
           Nordmalings fs.
           
           Gift med  
 
           fmmmffmmmm
      1487 Margareta Abrahamsdtr, född 1665 i Gräsmyr, Nordmalings fs,
           död 1738 28/4 i Hörnsjö, Nordmalings fs.
           
 
           mfffffffff
      1536 Mats Jonsson, född 1615 i Märrgård, Lidens fs, död 1671 i Bäck,
           Indals fs. Bonde i Bäck, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mffffffffm
      1537 Karin Jonsdtr, född 1631 i Bjällsta, Indals fs, död 1709
           i Bäck, Indals fs.
           
 
           mfffffffmf
      1538 Nils Björnsson, född 1614 i Hammar, Ragunda fs, död 1698
           i Nilsböle, Lidens fs. Bonde i Nilsböle, Lidens fs.
           
           Gift med  
 
           mfffffffmm
      1539 Margareta Jakobsdtr, född i Bäck, Indals fs.
           
 
           mffffffmff
      1540 Jon Olofsson Kuse, född 1620 i Loning, Indals fs, död 1675 19/9
           i Loning, Indals fs. Bonde och fogdemedhjälpare i Loning,
           Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mffffffmfm
      1541 Dordi Jonsdtr, född 1620 ca i Loning, Indals fs, död 1673
           i Östloning, Indals fs.
           
 
           mffffffmmf
      1542 Per Olofsson, född 1628, död 1677 i Hallsta, Indals fs. Bonde
           i Hallsta, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mffffffmmm
      1543 Sara Larsdtr, född 1630 i Hallsta, Indals fs, död 1715
           i Hallsta, Indals fs.
           
 
           mfffffmfff
      1544 Olof Nilsson, född i Baggböle, Indals fs, död 1679 i Baggböle,
           Indals fs. Bonde i Baggböle, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffffmffm
      1545 Kerstin NN, född 1627, död 1676 i Baggböle, Indals fs.
           
 
           mfffffmfmf
      1546 Per Jonsson, född 1630 i Åse, Indals fs, död 1687 7/4 i Åse,
           Indals fs. Bonde i Åse, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffffmfmm
      1547 Ingrid Eriksdtr, född 1638, död 1726 3/8 i Åse, Indal fs.
           
 
           mfffffmmff
      1548 Olof Jonsson, född 1628 i Bjällsta, Indals fs, död 1676
           i Bjällsta, Indals fs. Kronolänsman i Bjällsta, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffffmmfm
      1549 Brita Persdtr, född 1624, död 1705 i Bjällsta, Indals fs.
           
 
           mfffffmmmf
      1550 Anders Olofsson, född 1643 i Arklo, Indals fs, död 1703 i Arklo,
           Indals fs. Bonde i Arklo, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffffmmmm
      1551 Sara Jonsdtr, född 1646 i Bjällsta, Indals fs, död 1720
           i Arklo, Indals fs.
           
 
           mffffmffmf
      1554 Erik Olofsson, född 1603 i Gammelgården, Stigsjö fs, död 1673
           i Östanvik, Stigsjö fs. Bonde i Östanvik, Stigsjö fs.
           Nämnd 1637-1639.
           
           Gift med  
 
           mffffmffmm
      1555 Gunilla NN, född 1600, död 1683 i Östanvik, Stigsjö fs.
           
 
           mffffmfmff
      1556 Lars Dominicusson, född 1616 i Brunne, Stigsjö fs, död 1677
           i Brunne, Stigsjö fs. Bonde i Brunne, Stigsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffffmfmfm
      1557 Märta NN.
           
 
           mffffmfmmf
      1558 Anton Persson, född 1579 i Östanvik, Stigsjö fs. Bonde
           i Östanvik, Stigsjö fs. Nämnd 1637-1645.
           
           Gift med  
 
           mffffmfmmm
      1559 Sissla Eriksdtr, född i Öje, Stigsjö fs, död 1678 i Östanvik,
           Stigsjö fs.
           
 
           mffffmmfff
      1560 Tomas Engelbrektsson, född 1590 i Älgsjö, Stigsjö fs. Bonde
           i Öje, Stigsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffffmmffm
      1561 Margareta Larsdtr, född 1595 i Öje, Stigsjö fs, död 1686
           i Öje, Stigsjö fs.
           
 
           mffffmmmff
      1564 Anton Persson = 1558
 
           mffffmmmfm
      1565 Sissla Eriksdtr = 1559
 
           mffffmmmmf
      1566 Olof Sjulsson, född 1620 i Smöråker, Stigsjö fs. Bonde
           i Smöråker, Stigsjö fs.
           
           Gift med  
 
           mffffmmmmm
      1567 NN NN.
           
 
           mfffmfffff
      1568 Per Henriksson, född 1614 i Säter, Indals fs, död 1685 i Harvom,
           Indals fs. Bonde i Harvom, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffmffffm
      1569 Margareta Stefansdtr, född 1626 i Östanskär, Indals fs,
           död 1708 i Harvom, Indals fs.
           
 
           mfffmffmff
      1572 Henrik Larsson, född 1637 i Skällsta, Indals fs, död 1708 14/3
           i Skällsta, Indals fs. Kronolänsman i Skällsta, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffmffmfm
      1573 Karin Jonsdtr, född 1640 i Åse, Indals fs, död 1715
           i Skällsta, Indals fs.
           
 
           mfffmffmmf
      1574 Lars Nilsson, född 1643, död 1722 i Arklo, Indals fs. Bonde
           i Arklo, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffmffmmm
      1575 Ingeborg Persdtr, född 1646 i Arklo, Indals fs, död 1686
           i Arklo, Indals fs.
           
 
           mfffmfmmff
      1580 Seger Larsson, född 1642 i Hallsta, Indals fs, död 1715
           i Hallsta, Indals fs. Bonde i Hallsta, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffmfmmfm
      1581 Brita Olofsdtr, född 1642, död 1698 i Hallsta, Indals fs.
           
 
           mfffmfmmmf
      1582 Anders Jonsson, född 1636 i Åse, Indals fs, död 1708 i Åse,
           Indals fs. Bonde i Åse, Indals fs.
           
           Gift med  
 
           mfffmfmmmm
      1583 Brita Jonsdtr, född 1648 i Loning, Indals fs, död 1736 i Åse,
           Indals fs.
           
 
           mfffmmffff
      1584 Olof Nilsson = 1544
 
           mfffmmfffm
      1585 Kerstin NN = 1545
 
           mfffmmffmf
      1586 Anders Olofsson = 1550
 
           mfffmmffmm
      1587 Sara Jonsdtr = 1551
 
           mfffmmfmff
      1588 Henrik Larsson = 1572
 
           mfffmmfmfm
      1589 Karin Jonsdtr = 1573
 
           mfffmmfmmf
      1590 Erik Pålsson, född i Bjärme, Sättna fs. Bonde i Bjärme,
           Sättna fs. nämnd 1660.
           
           Gift med  
 
           mfffmmfmmm
      1591 Kristin NN.
           
 
           mfffmmmmff
      1596 Nils Svensson. Bonde i Västbyn, Holms

2000-04-18, 13:23
Svar #20

Leif Boström

Intressant med uppgiften om Göran Simonsson i Gräsmyrs far. Göran var född omkring 1660 möjligen i Röbäck, Umeå lfs. Att Simon Mikaelsson i Röbäck av Buresläkt skulle vara far har jag aldrig sett tidigare. Är det nya forskningsrön eller är det bara en gissning? Simon Mikaelsson nämns av Johan Bure och bör alltså vara född före 1601, vilket innebär att han bör ha varit minst 60 år då Göran föddes. De två tidigare teorierna jag sett om Görans far är:
 
Tyko Lundkvist ansåg att han var son till Simon Jonsson, född omkring 1640. Simon var soldat nr 19 And i Kasamark, 1695 transporterad till nr 50 Lydig i Röbäck och han försvann under de svåra missväxtåren 1695-1697.
 
Daniel Brömster för i Släkten 1999 nr 2 fram teorin att Jöran Simonsson istället skulle kunna ha varit son till Simon Hansson, utfattig soldat med många små barn, som fanns i Djupsjö på  
1650-talet.  
 
Att modern hette Brita Göransdotter och gifte om sig med Abraham Tobiasson är  
säkert.

2000-04-18, 21:11
Svar #21

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Kul att se så många Indals-anor! En fråga till Mikael: nr 48 Mats Olofsson anges i Indals kyrkböcker (husf. och död) vara född 1794. Du har uppgiften 1774. Vilket år är det rätta?
 
mvh
 
Annika Lindqvist

2000-05-30, 23:05
Svar #22

Mikael Wikman

Annika,
 
Jag var i dag förbi en sväng på landsarkivet. Tyvärr hann jag inte kolla upp Din fråga angående Mats Olofssons födelseår, men jag kan korrigera en annan uppgift. Mats Olofsson och Ingrid Jonsdtr ingick enligt Indal C:4 äktenskap 1819 6/1, inte 1818, som husförhörslängderna gör gällande.
 
Jag ber att få återkomma till Dig (och även till Leif) så snart jag har fått tillfälle till en tillräckligt lång visit på HLA för att kunna studera detta närmare.
 
Mikael Wikman

2000-07-25, 14:36
Svar #23

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Sökte på Vännäs i Rötters sökmotor och hamnade på den här sidan. Såg då också (till min förtjusning) att jag och Helen Sjöholm har gemensamma anor. Hennes ffmf Jakob Eriksson i Kallhögen är nämligen bror till min mffm. Kan därför komma med denna komplettering:
 
Jakob Eriksson, född 1844 26/4 i Nyby, Vännäs fs (Vb), död 1920 20/10 i Kallhögen, Vännäs fs (Vb). Bonde i Kallhögen, Vännäs fs (Vb).
 
Generation I
 
I:1 f
Erik Jacobsson. Bonde i Nyby nr 3 - 9/14 mtl. Född 1798 Nyby, Umeå lfs. Vigd med I:2 Anna Catharina Jonsdotter 1821-10-28 Vännäs fs. Död 1879-03-10 Nyby, Vännäs fs. Far: II:1 Jacob Jacobsson. Mor: II:2 Catharina Olofsdotter.
 
I:2 m
Anna Catharina Jonsdotter. Bondhustru i Nyby nr 3. Född 1805 Nyby, Umeå lfs. Vigd med I:1 Erik Jacobsson 1821-10-28 Vännäs fs. Död 1856-11-26 Nyby, Vännäs fs. Far: II:3 Jon Mårtensson. Mor: II:4 Catharina Zachrisdotter.
 
 
Generation II
 
II:1 ff
Jacob Jacobsson. Bonde i Nyby. Född 1761 Hössjö, Umeå lfs. Död 1838-12-01 Nyby, Vännäs fs. Far: III:1 Jacob Eriksson. Mor: III:2 Maria Tobisdotter.
 
II:2 fm
Catharina Olofsdotter. Född 1761. Död 1839-01-21.
 
II:3 mf
Jon Mårtensson. Bonde i Nyby. Född 1762-06-22 Nyby, Umeå lfs. Vigd med II:4 Catharina Zachrisdotter 1788-12-01 Nyby, Umeå lfs. Död 1843-12-11 Nyby, Umeå lfs. Far: III:5 Mårten Olofsson. Mor: III:6 Maria Olofsdotter.
 
II:4 mm
Catharina Zachrisdotter. Född 1767 Nyby, Umeå lfs. Vigd med II:3 Jon Mårtensson 1788-12-01 Nyby, Umeå lfs. Död 1848 Nyby, Vännäs fs. Far: III:7 Zachris Ersson. Mor: III:8 Brita Ersdotter.
 
 
Generation III
 
III:1 fff
Jacob Eriksson. Bonde i Hössjö. Född 1725 Hössjö, Umeå lfs.
 
III:2 ffm
Maria Tobisdotter. Född 1728.
 
III:5 mff
Mårten Olofsson. Bonde i Nyby. Född 1723-05-03 Vännäs, Umeå lfs. Vigd med III:6 Maria Olofsdotter 1754 Umeå lfs. Vigd med Catharina Jonsdotter 1764 Umeå lfs. Vigd med Brita Andersdotter 1768 Umeå lfs. Död 1803-10-01 Nyby, Umeå lfs. Far: IV:9 Olof Joensson. Mor: IV:10 Elisabeth Mårtensdotter.
 
III:6 mfm
Maria Olofsdotter. Född 1727-02-10 Grubbe, Umeå lfs. Vigd med III:5 Mårten Olofsson 1754 Umeå lfs. Far: IV:11 Olof Andersson. Mor: IV:12 Brita Olofsdotter.
 
III:7 mmf
Zachris Ersson. Bonde i Nyby nr 6. Född 1732 Hössjö, Umeå lfs. Död 1778-05-18 Nyby, Umeå lfs.
 
III:8 mmm
Brita Ersdotter. Född 1739 Nyby, Umeå lfs. Död Nyby, Umeå lfs.
 
 
Generation IV
 
IV:9 mfff
Olof Joensson. Bonde och soldat i Vännäs. Född 1690 Vännäs, Umeå lfs. Död 1726-11-27 Vännäs, Umeå lfs.
 
IV:10 mffm
Elisabeth Mårtensdotter. Född omkring 1688 Vännäs, Umeå lfs. Död 1757-05-06 Vännäs, Umeå lfs.
 
IV:11 mfmf
Olof Andersson. Soldat Arnfeldt i Grubbe. Född 1682 Grubbe, Umeå lfs. Död 1738-02-20 Grubbe, Umeå lfs.
 
IV:12 mfmm
Brita Olofsdotter. Född 1687. Död 1734-02-17 Grubbe, Umeå lfs.
 
Hoppas att det mesta ovan stämmer!
 
Nu till rättelserna:
 
Nr 19 i antavlan borde heta Anna Johanna istället för Anna Maria.
Nr 9 borde heta Maria Johanna, inte Anna Johanna.
 
Familjen finns på Folkräkningen 1890:
 
http://www.foark.umu.se/folk/ac/person.asp?lannr=24&forsnr=5&pnr=117
 
Mvh Patrik

2000-10-02, 12:51
Svar #24

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Komplettering till Helen Sjöholms antavla  
som  
gäller nr 438, Erik Gustav Wasell:
 
Hans föräldrar var Johan Wasell och Barbro  
Elisabeth Barck, som fick åtta barn. Sonen  
Erik  
Gustav W. föddes i Husby-Långhundra  
socken,  
sydost om Uppsala i Stockholms län den 17  
januari  
1724. Vittnen vid dopet den 18 januari var  
löjtnant Samuel Dahl,herr Claes Bak,  
överstelöjtnantskan fru Brigitta von Wallden  
och  
madame Anna Margareta Amnelia.
 
Johan Wasell föddes i Litslena, Uppland, 14  
december 1691 och dog i Södergården,  
Brunflo,  
Jämtland, 11 april 1761. Han gick i skola i  
Västerås, studerade i Uppsala och var  
auditeur i  
Uppland innan han ca 1740 blev  
häradshövding i  
Jämtland och Härjedalen.  
 
Johan Wasells första fru, Barbro Elisabeth  
Barck,  
dog 21 juli 1754 i Brunflo. Enligt dödsnotisen  
hade hennes far varit rådman i Västerås.
 
Som änkling gifte Johan om sig (1755) med  
änkepastorskan Helena Walckling. Inga barn  
föddes  
i det äktenskapet.
 
Johan Wasells far var kyrkoherde Eric  
Waselius,  
född okänt när och var. Waselius kom som  
komminister 1679 till Litslena där blev  
kyrkoherde 1694 och prost i Trögds kontrakt  
1705.  
Han dog 1715.
 
Eric W. var gift tre gånger. Första frun var  
Christina Hestschou, död 1697. Hon var mor  
till  
bl a Johan Wasell.

2000-10-08, 15:03
Svar #25

Utloggad Sten Hofvenstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-08-30, 14:12
    • Visa profil
När man läser om Helen Sjöholms härstamning finner  man att anor saknas för makarna 28 Erik Petter Lidström 1832-1896 och hustrun 29 Sara Greta Danielsdotter 1848-1917.Makarna bodde Näsåker, Ådals-Liden.
 
Eftersom jag söker just dessa personers anor vore det värdefullt om någon kunde komplettera. Beror utelämnandet på svårigheter eller förbiseende?
 
Hälsningar   Sten

2002-05-29, 21:13
Svar #26

Björn Johansson

Helen Sjöholm och Allan Edvall är släkt. En gemensam ana är Helen Sjöholms mfmmfmmmff Mauritz Björner, som är Allan Edvalls ana 506.

2002-05-30, 02:15
Svar #27

Björn Thunberg

Svar till Sten Hofvenstam.
Från början var det inte ens tänkt att Helen Sjöholms antavla skulle publiceras här. Emellertid så blev det så i alla fall.
Nej att dessa inte finns med beror på tidsbrist. Men kanske Magnus Johansson specialist på Ådalsliden kan hjälpa dig.
Mvh.
Björn T

2002-05-30, 15:32
Svar #28

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Magnus Johansson har på sin hemsida om Ådals-Liden uppgifter om Erik Peter Olofsson Lidström och Sara Greta Danielsdotter.
 
http://hem.passagen.se/magnusjohansson   Sök under Byar/Näsåker.
 
Mvh Anita

2002-07-04, 19:04
Svar #29

Utloggad Sten Hofvenstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-08-30, 14:12
    • Visa profil
Tack Björn och Anita för svaret på min fråga från 8 okt.2000. Via Magnus Johansson har jag själv fåttkompletterande svar.
Kanske någon annan i alla fall är intresserad för en kompletterande redovisning i Anbytarforum.
Mvh  Sten Hofvenstam

2002-07-05, 17:59
Svar #30

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Sångerskorna Helen Sjöholm och Jennie Löfgren är släkt med varandra på ganska nära håll. De härstammar båda från släkten Lidfors i Rå, Ådals-Liden sn.
 
Hälsningar
Magnus

2002-07-17, 12:41
Svar #31

Björn Thunberg

Vem är Jennie Löfgren ?
Björn T

2002-07-17, 12:59
Svar #32

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
En sångerska som blivit känd de senaste åren i Sverige.
 
http://www.jennielofgren.com/

2002-10-06, 21:19
Svar #33

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
MikaeL Wikman !
Hej, jag har tittat lite på Helen Sjöholms antavla, därefter gjorde jag som Anita B. föreslog den 30 maj. Jag gick in på Magnus Johanssons hemsida och tittade på ana 28 E.P.O-son Lidström. Vad finner jag vid jämförelse, jo:
 
Mj anger:
- Lidström gift26 mars, antavlan 26 juni
- Lidström död 24 april, antavlan 24 okt
- Hustrun död 9 juni, antavlan 5 juni
- s. Erik August f. 3 mars, antavlan 7 mars
 
Jag kan ogärna tänka mig att Härnösands släktforskare skulle publicera en slik oriktig antavla. Är det möjligen så att M,J´s uppgifter är oriktiga ? Någon bör ju rimligtvis ha rätt och den andre därmed ha fel.
Vilket ska man tro på, kan du Mikael svara på detta vore jag tacksam.
Mvh LSn

2002-10-06, 22:20
Svar #34

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Det finns med största sannolikhet flertalet fel på min hemsida, p.g.a. skrivfel. Det är upp till var och en att kontrollera uppgifterna själva. Jag får då och då påpekanden via e-post som jag är mycket tacksamma för. I detta fallet har jag kollat igen i födelse-, vigsel- och dödbok och jag kvarstår vid de uppgifter som står på min hemsida.

2002-10-07, 12:23
Svar #35

Mikael Wikman (Philippos)

Lennart,
 
Eftersom Magnus har kontrollerat ministerialböckerna ännu en gång, ser jag två möjliga förklaringar till detta fel. Antingen har Härnösands släktforskare i sin tidskrift Bäfver-Nytt faktiskt publicerat felaktiga uppgifter (tvärtemot din bedömning ser jag egentligen inget orimligt i att så skulle kunna ha skett) eller så har jag - hemska tanke! - skrivit av fel. Dessvärre har jag inte mina gamla nummer av Bäfver-Nytt hos mig (dem har jag lämnat i mitt föräldrahem), så jag kan just nu inte kontrollera den sistnämnda möjligheten (en sökning i Libris giver dessutom ett negativt resultat, så uppenbarligen levereras inga pliktexemplar av tidskriften...).
 
Vad felet än beror på, borde jag naturligtvis själv ha kontrollerat uppgifterna innan jag lät publicera dem här i Anbytarforum. Av olika skäl kände jag inget tålamod att vänta längre med publiceringen. Å andra sidan är jag tacksam, för att du uppmärksammade mig på detta, så att jag kan korrigera uppgifterna i min databas.

2004-01-15, 12:56
Svar #36

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 07:15
    • Visa profil
Björn Thunberg har Ni möjligen kännedom om Eric Ersson Thunberg H:Hind:Horn (TRUMPETARE)f ca 1678   inkriven GMR Westmanlands Reg 1691 i Köping 16/4.24.1691
 eller 2 Trumpetare Eric Thunberg f 1710 Köping
ca 1734 eller något senare på Sergantbostället Sickelsta 3 km nw Kumla Örebro län ( Närke )
Jag heter Kenneth Larsson (f. Thunberg), Spånarp, 57003 Vrigstad.

2004-01-15, 19:28
Svar #37

Björn Thunberg

Hej Kenneth!
Först undrar jag varför du lägger den här frågan här ?
 
Nej jag känner ingen Trumpetare Thunberg.
Mvh.
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna