ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grecó, Juliette (f. 1927)  (läst 1080 gånger)

2010-02-03, 00:50
läst 1080 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har sett den härliga dokumentären på SVT om Juliette Grecó, nu flera gånger under denna veckan på TV, den professionella historien om denna stora franska karismatiska artist, sångerska och filmskådespelare!
 
Jag beundrade hennes sköna mörka stämma, existens filosofins musa som hon var (inspirerade Camus, Sartre och de Beauvoire m.fl.) med bl.a. sången je suis comme je suis, je suis comme je faire.. på 50-talet och många av oss då jag växte upp under 60-talet och fick med mig som livsfilosofi under 70-talet och fortfarande inspireras av!  
 
Känner någon till hennes riktiga namn, för det var inte Grecó alltså grekiskan: Jag är intresserad av släktbakgrund; var ifrån hon kommer etc. så skulle denna tillgivna fan av Juliette Grecó bli rigtigt lycklig...!  
 
MVH Steve

2010-02-03, 09:14
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se

 
Steve: jag har inga släktuppgifter om Juliette Grecó, men jag har ljuvligt minne av nyårsdagen 1969 när jag hörde henne sjunga i Theatre de la Ville i Paris. Det något suddiga kortet är från det tillfället.  
 
Hälsningar Anita

2010-02-03, 09:45
Svar #2

Utloggad Bertil Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 16:40
    • Visa profil
    • www.gaimalde.se
Steve
 
Det finns en del på Vikipedia om Juliette Gréco bland annat följande:
Born 7 February 1927 (1927-02-07)
Montpellier, Hérault, Languedoc-Roussillon, France
 
Juliette Gréco was born in Montpellier to a Corsican father and a mother who became active in the Résistance, in the Hérault département of southern France. She was raised by her maternal grandparents.
 
Bertil

2010-02-06, 00:27
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Anita och Bertil:
 
Tack för både din upplevelse Anita och din välkomna info Bertil. Konstigt nog hittade jag inte de uppgifterna på google själv när jag letade.
Jag såg/hörde henne i Barcelona, det måste ha varit antingen 1977 eller 79. Fantastik karisma, diktion och ljuvlig (javisst) mörk stämma! Men hela 60-talet spelades hon ju på radio ofta. Sedan på 80-talet fanns inte hennes skivor att köpa längre i Sverige. Så dokumentären på TV var på tiden, såg Du den Anita?  
 
Steve

2010-02-06, 07:36
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Steve: Ja visst såg jag dokumentären om Juliette Grecó! En värdig dame av sin tid, tycker jag!
 
Hälsningar Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna