ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahlén, Stefan (1920-1986)  (läst 1211 gånger)

2000-05-18, 22:47
läst 1211 gånger

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Söker uppgifter om dragspelaren Stefan Dahlén, troligen född i Tåsjö socken. Bodde även en tid i Haninge kommun, utanför Stockholm. Har spelat in en skiva med honom för många år sedan Tåsjö stränder. Nu när jag funnit min släkt i just Tåsjö, blir jag naturligtvis nyfiken på om vi är släkt. Jag har ej några andra uppgifter om honom.
 
Tack på förhand,
AnnBritt.

2001-02-18, 13:18
Svar #1

Runo Jonsson

Hej AnnBritt
 
Jag bodde i Tåsjö mellan 1935--1948 i en by som heter Järvnäset.
Jag gick i skola Tåsjö-Lövvik. I Lövvik fanns en familj som hette Dahlén.
Det är helt rätt att Stefan Dahlén är född i Lövvik. När vet jag inte.
Mina föräldrar kände honom, bl a besökte Stefan mina föräldrar när vi bodde i Boteå. Jag tror att det var i början av 1950.
 
Så mycket mer vet jag inte.
Hör gärna av dig.
 
Hälsningar
 
Runo

2001-02-18, 22:54
Svar #2

AnnBritt Sjödin

Hej Runo. Tack för ditt svar som kom sent om sider. Kul. Stefan Dahlén hade en dotter Kerstin, som jag ej har fler uppgifter på. Hans föräldrar har jag ej några uppgifter på alls. Stefan hade ev. en bror som hette John. Jag skulle vilja veta lite mer som du förstår. Håller egentligen på att sammanställa allt jag har i min forskning men vill ju även hålla några bollar till i luften. När du bodde i Tåsjö, kände du någon Gahlin då? Jag är släkt med alla Gahlinare i Tåsjö socken. Har nyss fått kontakt med några, Bror, Kurt, Märta-Stina bl.a. Min farfars släkt kommer även de från Tåsjö, hette Sjödin. De sägs vara släkt med Stefan Dahlén, därav min undran om honom. Hoppas vi hörs igen.
Mvh, AnnBritt

2001-02-24, 13:20
Svar #3

Runo Jonsson

Hej AnnBritt.
 
Återkommer med en del kompletterande uppgifter om Stefan Dahlén. Uppgifterna är andrahands uppgifter så det kan finnas en del frågetecken.
Stefan:s far hette Erik, kallades för Gam Erik.
Erik hade två bröder som hette Algot och Fritjof?
Enligt uppgift finns en en bror till Stefan som heter Anders och bor i Stockholm. Jag har hans tel.nr, vill inte lämna ut det här.
Bland Galinare finns det en Rune Gahlin som bl a har gett ut en bok som handlar om Tåsjö? Rune Gahlin bor i Hoting, jag har hans tel.nr.
 
Hör gärna av dig via E-mail
runo.jonsson@swipnet.se
 
HÄLSNINGAR
 
Runo J

2001-02-24, 22:38
Svar #4

AnnBritt Sjödin

Hej Runo och tack för hjälpen. Jag har en bok som heter Tidningsnotiser av Rune Gahlin, är det den du syftar på eller har han gett ut fler?
Mvh, AnnBritt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna