ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: von Otter, Anne Sofie, Stenne, Nina och Kärde, Margareta släkt  (läst 2277 gånger)

2013-08-01, 00:37
läst 2277 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
I mitt kartläggande av Pemer-ättlingar har jag konstaterat att dramatiska sopranen Nina Stemme och mezzosopranerna Anne Sofie von Otter och Margareta Kärde alla tre är släkt sinsemellan.
 
Stamföräldrarna är mantalskommissarien och lanträntmästaren i Örebro Johan Broström, ? 1751, och hans maka Anna Sara Frumerie, 1688-1759. Av dessas sex barn stammar de tre operasångerskorna från var sin dotter:
 
Sara Catharina Broström, 1713-1776. G 1733 m bokhållare och inspektor Martin Gezelius, 1703-1760. Från dem härstammar Anne Sofie von Otter.
 
Christina Maria Broström, 1717-1765. G 1737 m amiralitetspastorn i Karlskrona, och därefter prosten i Husby (Dalarna) Peter Bergström, 1685-1743. Från dem stammar på raka manslinjen Margareta Kärde, som var född Hichens Bergström och bl a syster till ambassadören Dick Hichens Bergström.*
 
Anna Sara Broström, 1720-1795. G m prosten i Stora Mellösa Eric Magnus Wallerius, 1708-1761. Från dem stammar Nina Stemme.
 
*Om denna släkt Bergström från Sala kan mycket sägas. Den var väl som mest utbredd kring skarven 17/1800-tal, men av de grenar som var kvar vid släktens långa rad av publiceringar i Svenska Släktkalendern under 1900-talet finns inte mer än två eller tre familjer kvar idag. Sedan upptäckte jag ett par släktmedlemmar som helt hade missats vid alla 1900-talspubliceringar, och där visar sig släkten leva i allra högsta grad, och utgör en massiv majoritet av vad som idag finns kvar agnatiskt och/eller med namnet Bergström av denna släkt. Dessutom hyperintressant för min egen forskning, då hela grenen är tredubbla Frumerie- och därmed Pemer-ättlingar.

2013-08-01, 00:39
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det finns lite intressant att berätta om två av de tre systrarnas syskon också:
 
Äldsta systern Greta Lisa Broström, 1710-1787, var gift med regementsskrivaren Gustaf Halldin och mor till publicisten Johan Gustaf Halldin, 1737-1825, som i en artikel under pseudonym Publicola gick till häftigt angrepp mot regeringens brännvinspolitik, och blev dömd till döden för majestätsbrott men samtidigt benådad. Han hörde till de många som snabbt arresterades efter attentatet mot Gustaf III 1792.
 
Äldst i syskonskaran var Johan Broström, troligen född 1709. Han omnämns i Noraskogs arkiv som rådman och häradshövding men inget om var han var det, liksom där inte heller nämndes några levnadsår. I år hittade jag dock uppgiften i Hülphers genealogier att det var i Uddevalla han var verksam, och då föll alla bitar på plats. När han dör i Uddevalla 1778 anges han i dödboken uttryckligen vara 79 år gammal, och finns här och där omnämnd med levnadsår 1699-1778. Detta kan dock omöjligen stämma, han måste ha varit tiotalet år yngre. I Noraskogs arkiv nämns uttryckligen att brodern Carl Niclas, som var född 1714, vistades med sin äldre bror vid Strängnäs gymnasium och vid Upsala akademi, vilket ter sig synnerligen osannolikt om det hade rört sig om en hela femton år äldre bror.
 
Denne Johan Broström i Uddevalla hade en lång rad barn med bemärkta ättlingar. En sondotter Christina Maria blev gift Ekström och mor till den adlade livmedikus Carl Johan Ekströmer (1793-1860). En dotter gift Waldenström kom att få en dotterdotter gift Malmsten, mor till livmedikus Pehr Henrik Malmsten (1811-1883) och hans bror matematikern och politikern Carl Johan Malmsten (1814-1886). Från Pehr Henrik stammar i sin tur åtskilliga kända Malmstens, såsom designern Carl, författaren Bodil och rappartisten Kristoffer Malmsten.
 
På en annan gren från Johan Broström, via en släktkrets Schröder som det bl a finns en del skrivet om här på Anbytarforum, gifter sig en kvinnlig ättling med skådespelaren Ludde Gentzels son och frambringar sportprofilerna Bosse och Peter Gentzel.
 
Bakåt bland Broströmsläktens tidiga led före namnantagandet har jag kunnat konstatera att en annan agnatisk gren i Arboga blev en släkt Ahlström. Den släkten fick ett helt annat öde, så långt jag kunnat följa den hittills - den sista kända familjen Ahlström innehöll sonen Arvid Wilhelm, som 1820 blev halshuggen samman med två kumpaner efter det s k Malmborgska mordet i Malmö 1819.

2015-05-18, 15:37
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Johan Broström som hamnade i Uddevalla har nu bekräftats född och döpt i Arboga stadsförsamling i slutet av juli 1709. Att åldersuppgiften i Uddevalla dödbok var fel är således definitivt bekräftat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna