ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adolphson, Olle (1934-2004)  (läst 7264 gånger)

2005-07-29, 21:35
läst 7264 gånger

Maria Larsson

Hej!
Jag undrar om någon kan berätta om Olle Adolphson.Var han gift,hade han barn?Jag vet att han är son till Edvin Adolphson och hans syster Kristina är ju också känd.Mia Adolphson är väl kusin till Olle om jag inte missminner mig.Hoppas någon vet mer än jag!
Hälsningar Maria Larsson

2005-08-12, 16:33
Svar #1

Maria Larsson

Hej igen!
Nu har jag hittat lite till om Olle Adolphson och hänvisar till hemsidan om Olle Adolphson.Olle var född 1934-05-02 och son till skådespelaren Edvin Adolphson född 1893 och Mildred Folkestad som var dotter till den norske målaren Bernhard Folkestad.Barndomshemmet låg vid Norr Mälarstrand.Hans syster Kristina Adolphson är född 1937.Han har en bror som heter Per B Adolphson.Hoppas någon vet mer!
Mvh
Maria Larsson

2005-08-16, 20:07
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Olle hade också en syster Kari (Adolphson) Thomée, som är/var TV-producent, och en halvsyster Anna-Greta (Adolphson) Beck-Friis, som var gift med friherre Sigvard Beck-Friis på Söderö, Kättilstads socken, Östergötland. Det är också helt korrekt att sångerskan Mia Adolphson är en kusin. Hon är/var dotter till Edvins bror Elof Adolphson.
 
Jag har för mig att Olle har varit gift några gånger, även om detta inte direkt har berörts i pressen. Och han har åtminstone dottern Maja.

2005-08-16, 21:17
Svar #3

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 21:18
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik och alla andra!
Nu har jag hittat lite till om Olle och uppgifterna kommer ifrån Ordfronts Magasin och artikeln Balladen om Olle.
Hans namn var Olof Gustaf Edvin Adolphson.Man får veta att hans syster Kari var två år äldre och att de spelade mycket tillsammans och att Olle var Edvins äldste son.Farbror Elof,farbror Gustaf Adolf,faster Ella och faster Wally nämns.Man får också veta att hans första fru var norska,att Maja Adolphson,Olles dotter är sångerska och att hans näst yngste son heter Carl och att Olle har sex barn.
Denna sida hittade jag efter en sökning på Kari Thomée som Du berättade om Carl-Fredrik!Tack för hjälpen!
Mvh
Maria Larsson

2005-08-16, 21:52
Svar #4

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 21:18
    • Visa profil
Hej igen!
Ett litet tillägg!
Sonen Carl heter Adolphson Kempe!
Mvh
Maria Larsson

2005-12-25, 18:50
Svar #5

Anna-Stina Strandin Freij

Olle Adolphsons far var Edvin Adolphson, men vem var hans mor.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken

2005-12-25, 22:13
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Modern ska enligt en minnessida på nätet (som citerar ur Frans Mossbergs avhandling i musikvetenskap Visans kontinuum, ord, röst och musik, studier i Olle Adolphsons musik och framförandekonst Lund 2002) vara Mildred Folkestad, dotter till den norske målaren Bernhard Folkestad.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken
Hälsar vänligen
Maud

2005-12-26, 13:16
Svar #7

a-s.strandin.freij@telia.com

Tack Maud för den snabba informationen.
Mvh Anna-Stina
 
Inlägget har flyttats hit 2012 2/7 från Yrken » Yrken S » Skådespelare. /Moderator Yrken

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna