ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kryssebodasläkten (Algutsboda)  (läst 10237 gånger)

2007-08-03, 21:32
läst 10237 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nej Göran, jag förstår ditt resonemang men släktskapet du påvisar är inte belagt (det grundar sig ju enbart på din gissning utan stöd att Tore i Rasslebygd hustru skulle varit gift med en Nils och via detta hypotetiska äktenskap då mor till Jon Nilsson i Rasslebygd). Om det ändå vore så att Jon och Gertrud var släkt såsom du anger skulle det innebära att kontrahenterna fick gifta sig! Något förbud att ingå äktenskap mellan besläktade personer i sjätte och femte led fanns inte 1637.   Släktskapet är alltså betydligt närmre i tid än ifrån frälsemannen Nils Jönssons [Halvhjort av Elmtaryd] på 1400-talet.  
Herr Hemming Teodori var son till Tor i Bodaskog - som är son eller svärson till länsmannen Jöns Hemmingsson. Hemming Teodoris hustru är dotter till häradsskrivaren Marcus Lucasson i Transjö, Ekeberga sn och hans hustru Märit (Märta) Johansdotter, en dotter till kyrkoherde Johannes Gudmundi i Dädesjö - och således är herr Hemmings svärmor syster till Ingeborg Johansdotter i Krysseboda (g.1)m. länsman Gudmund Johansson , 2)m. ryttaren Sone Persson i Grimmansmåla, Algustboda sn).  
Liss-Eric Björkmans artikel i Släkt och Hävd 1985:3-4 - Några smålandsprästers släktband kan alltså kompletteras och korrigeras en hel del. Han påstår ju även att det ska ha funnits ytterligare en dotter till kh Johannes Gudmundi vid namn Elin (g.m. Andreas Schatelovius i Stenbrohult), men detta är felaktigt - hon var dotter till komministern i Algutsboda o senare kyrkoherden i Dädesjö Nils Haquini. Jag har märkligt nog hitta alla dessa grenar som mina förfäder!

2007-08-04, 05:43
Svar #1

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hej igen Niclas
 
Det eventuella släktskapet mellan Jon och Tore är inte belagt. Brukandet av Rasslebygd kan inte förutsättas ha följt en släkt. Troligen är det omöjligt att klarlägga eftersom det handlar om tidigt 1600-tal. Men det vore roligt att veta!
 
För min del har jag fem olika skilda anlinjer på fädernet (en via den dotter till Johannes Simonis som var gift med Sven i Bromboda, en av undertecknarna på dokumentet ovan) och två på mödernet som var för sig leder till Jöns Stensson [Halvhjort]. Intressant men också tråkigt på grund av alla de anförluster som detta föranleder. Kryssebo kan nog nästan med rätta anses vara alla sydsmålänningar stamort. Det som roar mig mest i min egen släkt är ändå sambanden Fridlevstad/Vissefjärda/Algutsboda före och efter freden i Roskilde.

2007-08-04, 16:30
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil


 
Vem var barberaren i Duvemåla. De övriga i denna, för min ana Lars Andersson fffmmfmmf i Krysseboda misslyckade, äktenskapshandel är väl kända för de flesta källa: skrivelse fråm kh Erasmus Swebilius i Vissefjärda till prosten i Madesjö 1678-11-22, Kalmar domkapitel.

2007-08-04, 16:35
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Rättelse: Lars Andersson kom från Stolpabäck och inte Krysseboda! Han inflyttade till Vissefjärda från Flaken i Långasjö och faderns namn var Anders Åslesson.

2007-08-04, 16:39
Svar #4

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Rättelse 2: Det var fadern som inflyttade från Flaken i Långasjö. Dennes far i sin tur lär ha burit namnet Åke Kraas. Känner någon till den sistnämnde och dennes son?

2007-08-04, 16:53
Svar #5

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Här ytterligare en senkommen rättelse av ett äldre inlägg. Den tilltänkta bruden hette Karin vilket jag då inte visste. Lars Anderssons hustrus namn var Ingeborg Matthisdotter vars föräldrar jag inte funnit. Skulle kunna vara en annan dotter i Kryssebo. Detta är dock bara en enkel gissning. För mig är Ingeborg Mattisdotters anor okända.

2007-08-05, 06:28
Svar #6

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Ingeborg Mattisdotter måste nog trots allt vara dotter till Matthias Johansson i Kryssebo. Lars Andersson hade med största säkerhet fått avstå sin fästmö Karin för att senare bli kompenserad med systern Ingeborg - troligen efter förhandlingar med de besvärliga svärföräldrarna. Anledningen till att detta säkert stämmer är bl.a. närvarande dopvittnen när Lars Anderssons äldsta dotter Elin (gift med Gumme Larsson i Hyltan, Vissefjärda sn) döpte sin son Johan andra advent 1707. Ett av dopvittnena var Sigrid från Kryssebo g.m. Matthias Johanssons son Johan. Antagandet styrks ytterligare av namnen på Lars Anderssons barn. De döptes till Elin (efter barnets mormodern), Anders (efter farfadern), Johan (troligen morbror Johan), Malin, Matthias (efter morfadern), Ingrid och Per. Min slutsats blir då att Ingeborg Matthisdotter trots allt var dotter till Matthias i Kryssebo. Jag har inte återfunnit Ingeborg Matthisdotter i Vissefjärdas dödbok. Hon kan möjligen ha återvänt till Algutsboda efter mannens död 1714. Vid dopet 1707 fanns också dopvittnet Nils Gummesson i Thomashult, Algutsboda sn. Jag vore mycket tacksam om någon har information om honom.

2007-08-08, 17:28
Svar #7

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Under Ljuder sn måndagen den 06 aug 2007 kl. 17.26 omnämns en änka som tycks ha blivit omgift i Kryssebo. Hennes namn var Elin och frågan är om det inte kan vara Mathias Johanssons första fru. Kronologin stämmer väl hyfsat? Inlägget i övrigt som bl.a. handlar om Koppekull kanske intresserar Niclas?

2007-08-11, 16:25
Svar #8

Utloggad Martin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 19:30
    • Visa profil
Hej,
 
Det var ett tag sedan man läste i denna tråden.
 
Göran Johansson skriver 02 aug 2007  
 
Nils Jönsson Halvhjort
| Ingrid Nilsdotter Halvhjort
| | Margareta Håkansdotter
| | | Johannes Gudmundi
| | | | Ingeborg Johansdotter  
 
Hur är nu släktskapet mellan Margareta Håkansdotter och Johannes Gudmundi? Detta skulle jag vilja få förklarat för mig. Jag har endast gjort några anteckingar om att Johannes Gudmundi är på ett eller annat sätt släkt med Halvhjort...
 
 
mvh
Martin

2007-08-11, 19:38
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Martin!
 
Görans släkttavla stämmer inte. Vet ej varifrån eller varför han konstruerat ovanstående släktled. Margareta Håkansdotter var ej mor till kyrkoherde Johannes Gudmundi i Dädesjö. Johannes Gudmundis far kh Gudmund Petri i Sjösås hade frälsegifte, men vem hans hustru var är ej känt. Det enda som är känt är att herr Gudmund vid en frälserannsakan omkring 1575 anges ha frälse gifte - och det är inte ens säkert att denna frälsekvinna som han då var gift med är mor till hans barn - möjligheten finns att herr Gudmund kan ha varit gift fler gånger! Margareta Håkansdotter och hennes andre make kh i i Dädesjö Torkil Persson var i livet samtidigt som herr Gudmundus Petri i Sjösås så detta utesluter helt Görans påstådda släktled.

2007-08-11, 20:43
Svar #10

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hej Martin och Niclas!
Mitt imtresse för Krysseboanornas äldre släktled har varit måttligt. Men här föreligger ett fel vilket jag beklagar. Margareta Håkansdotters koppling till släkten är av gammalt datum och kan t.o.m. komma från Niclas R. För att återställa ordningen så vore det hyggligt av Niclas om han kunde lägga ut det som är mest sannolikt på denna sida så att inge missförstånd uppstår. Margareta Håkansdotter var väl, om jag inte minns fel, möjligen gift med en Johan Johansson och Gudmund Petri eventuellt med en kvinna vid namn Karin. Margareta har således kommit in en generation efter där hon egentligen hörde hemma. Jämför Niclas inlägg här Jag ska be anbytarvärden att ta bort mitt felaktiga inlägg.

2007-08-11, 21:02
Svar #11

Utloggad Martin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 19:30
    • Visa profil
Hej,
 
Tack för svaret.. blev lite förvirrad av Görans inlägg. Mina anteckningar om Gudmunds hustru kommer från den länken Göran gjort i sitt inlägg. Men är som sagt bara anteckningar... och jag låter de stanna som bara anteckningar.
 
mvh
Martin

2007-08-12, 09:35
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Herr Gudmunds i Sjösås eventuella koppling till Margareta Håkansdotters familj baseras på att en frälsegård Århult (Agunnaryd sn) - fanns bara en gård där ska tilläggas - såldes av herre Gudmunds svärson herr Petrus Benedicti i Sjösås på sin hustrus syskons vägnar till  Nils Nilsson, adlad Lindegren. Denna gård Århult upptas i herr Petrus Johannis i Tolg frälsedeklaration på gårdar. På något vis har alltså gården Århult (som var av frälse natur och inte skulle kunna innehas av ofrälse personer ss prästfamiljen om de inte hade börd dit) övergått till herr Gudmund Petris barn - och detta kan då förklaras att hustrun (som ej hette Karin, vet ej varifrån Göran fått detta - troligen blandar han ihop svärdotterns namn  - hustrun är ej känd till namnet i några källor!) som var frälsekvinna på något vis var släkt med Margareta Håkansdotters familj. Då barnen till herr Gudmund var födda omkring 1550 så bör modern vara född senast omkring 1530, troligen betydligt tidigare, och då kan hon rimligen kronologiskt inte vara dotter till Margareta Håkansdotter (och syster till herr Petrus Johannis i Tolg), utan då mer troligen en syster till Margareta Håkansdotter. I Agunnaryd socken låg Halvhjortsättens godsmassa Elmtaryd mfl gårdar. Det är troligt att gården Århult kommer ifrån Margareta Håkansdotters mor Ingrid Nilsdotter [Halvhjort av Elmtaryd] (annorlunda Stig Östensson i Äldre svenska frälsesläkter; dessa hans uppgifter är ej säkra trots att de publicerats i ÄSF - vid kontroll av de källor han anfört ser man hur bräcklig den svaga hypotesen är - även solen har sina fläckar ibland).  En avkomling till herr Gudmund Petri (arvtagare till hans två barn Håkan o Ingrid som dog ogifta) var Malin Christoffersdotter gift med kh Nicolaus Svenonis Crucimontanus i Algutsboda. Hon är mor till Susanna Nilsdotter gift med Michael Olai adlad Gyldenstolpe - i vilken likpredikan det framgår att hennes (Susannas) mormor Elin var av Jöns Stenssons på Håå släkt, dvs utkommen på något sätt ifrån frälsesläkten Halvhjort av Elmtaryd. Denne Elin bör av gällande arvsregler och kronologi vara en dotter till herr Gudmund Petri (att hon ej kan vara hans hustru som en del släktforskare antagit faller på kronologin!). Detta skulle då ge stöd för min teori att herr Gudmunds hustru var dotter till Ingrid Nilsdotter [Halvhjort av Elmtaryd] och syster till Margareta Håkansdotter i Dädesjö. Detta är alltså vad som för närvarande kan antagas - men inga säkra uppgifter för vem herr Gudmund Petris i Sjösås frälsefödda kvinna var finns alltså och jag uppmanar släktforskare att stanna likt Martin Andersson och enbart se det som anteckningar och inga säkra uppgifter som ska införas i anorna!

2007-08-12, 14:09
Svar #13

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
I detta inlägg samt i inlägg i samma diskussion såväl före som efter förs frågan på tal. Det är några år sedan. Det vore intressant att försöka spåra Margareta Håkansdottes första make Johan Johansson som ägde en frälsegård i Hållingsby (Ög).

2011-12-30, 01:16
Svar #14

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Jag har i Uppvidinge häradsrätt hittat något som får mig att undra om länsmannen Guudmund/Gumme i Krysseboda kan vara son till Jöns Hemmingsson.
 
Vid Uppvidinge häradsrätt 1626 den 15 december finns följande (endast inledningen återgiven):
Sammadagh kom för retta hederligh höglärdh man, Mester Nills i Algußboda, talandes till Lendzmannen Gudmundh Larßonn i Krÿßeboda
 
Källa: Uppvidinge häradsrätt AIa:2 (1622-1634) Bild 177 / sid 157 (AID: v46898.b177.s157, NAD: SE/VALA/01597)
 
Här kallas han Gudmund Larsson. Varifrån kommer uppgiften att han heter Gudmund Johansson?
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2011-12-30 15:13)

2011-12-30, 21:02
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Uppgiften att Gudmund i Krysseboda hette Gudmund Johansson kommer ifrån Liss-Eric Björkmans artikel Några smålandsprästers släktband i Släkt och Hävd 1985:3-4 och återfinns på s 377. Inga källor finns till detta patronymikon och i de domboksnotiser som Liss-Eric hittat uppgifter i återfinns inte Gudmund i Kryssebodas patronymikon, varför det är troligt att Liss-Eric själv, eller utifrån någon forskarkontakt, felaktigt tillagt honom Johansson. Denna uppgift har sedan spridit sig bland forskare, och jag är även en av dem som spridit den vidare okritiskt. Utifrån Martins uppgift ovan torde Gudmund Larsson vara det korrekta namnet och detta passar då även bra med att företrädaren på Krysseboda hette Lars/Lasse, vilken är belagd åtminstone 1572-1617 som kronobonde på gården. Länsmannen Gudmund Larsson i Krysseboda (Algutsboda sn) har även en son vid namn Lars, således uppkallad efter sin farfar. Denne son Lars Gummesson brukar i Brändamåla, Vissefjärda sn  (var 1640 ryttare, gift med NN - son: Jon Larsson i Brändemåla (källa källa bl a:  Kalmar domkapitels inkomna skrivelser 1692 (VaLA)).
 
 
I KGF-nytt nr 50 behandlas Kryssebodasläkten. Däri kan finnas felaktigheter, med tanke på vad Martin beaktat ovan, men bör uppmärksammas för den intresserade.
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2011-12-31 10:07)

2011-12-31, 13:29
Svar #16

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
För att försöka få fram lite mer exakt när Gumme Larsson dog:
 
Gumme finns med i landskapshandlingarna och boskapslängden för år 1629. Men i 1631 års boskapslängd och 1632 års jordebok är det Enkian i Krysseboda.
Som Niclas skrev ovan så finns Lasse/Lars i Krysseboda med från och med år 1572 i landskapshandlingarna fram till 1617. Åren före 1572 heter bonden Anders.
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2011-12-31 21:22)

2012-01-02, 13:51
Svar #17

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Tänkte bara redovisa källorna för lite uppgifter, dels kring Kryssebodasläkten och dels kring de uppgifter som ligger till grund för Niclas Rosenbalcks hypotes om släktskapet med Margareta Håkansdotter etc som han sammanfattade den 12:e augusti 2007. Jag gillar orginalkällor  
 
1) Domboksmålet om Gudmund Petris barn, inklusive Ingrid och Håkan som dog barnlösa (högra sidan).
Uppvidinge häradsrätt AIa:2 (1622-1634) Bild 199 / sid 176 (AID: v46898.b199.s176, NAD: SE/VALA/01597)
 
2) Domboksmålet om kh Johannes Johansson med sina syskon, inklusive Ingeborg Johansdotter i Krysseboda (längst ner högra sidan).
Uppvidinge häradsrätt AIa:3 (1635-1669) Bild 58 / sid 44 (AID: v46897.b58.s44, NAD: SE/VALA/01597)
 
3) Petrus Johannis i Tolgs gårdar där Århult, Agunnaryd räknas upp. Det står dock om listan, som jag läser det sampt hans systrars godz och gårdar.
Frälse- och rusttjänstlängder -1632, Fogdars och frälsemäns längder samt sammandrag, SE/RA/5113/2/A/17, bildid: A0065526_00186
 
4) Källan för att Gudmund Petri ingått frälse gifte.
Frälse- och rusttjänstlängder -1632, Fogdars och frälsemäns längder samt sammandrag, SE/RA/5113/2/A/17, bildid: A0065526_00193
 
Samt ett tillägg:
5) I frälse- och rusttjänstlängden 1607 finner man för Århult, Agunnaryd istället herr Nils i Dädesjö (=kh Nils Håkansson i Dädesjö). Som ett mellanled mellan Petrus Johannis och försäljningen av Århult, som Niclas nämner, där herr Petrus Benedicti i Sjösås säljer Århult på sin hustrus och hennes syskons vägnar (barn till Gudmund Petri). Hur har gården gått från herr Nils Håkansson till Gudmund Petris barn?
Frälse- och rusttjänstlängder -1632, Fogdars och frälsemäns längder samt sammandrag, SE/RA/5113/2/A/20, bildid: A0065529_00504
 
Jag undrar ju lite då, med tanke på punkt 3, om det kan vara så att det är en syster till Petrus Johannis i Tolg som 1579 innehade Århult, kanske den syster gift med kh Peder Håkonsson i Dädesjö, Sigrid Johansdotter?
 
mvh
Martin

2012-05-13, 17:15
Svar #18

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Litet fynd:
 
Som nämns ovan var länsmannen Gudmund Larsson i Kryssaboda troligen son till företrädaren på gården vid namn Lars/Lasse.
Det noteras i Smålands handlingar 1604:9 sid. 145 att Lasses gård blivit förbrennt aff wådeld
 
/Martin
 
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-05-13 17:34)

2012-05-13, 19:47
Svar #19

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack Martin, för fyndet. Du är fenomenal på att hitta intressanta saker och du är en skicklig släktforskare  Gudmund Larsson är även min ana

2013-07-04, 16:08
Svar #20

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Nu är jag här och rotar igen. Jag har inte tittat närmare på länsmannen Gumme Johansson (död 1724) i Krysseboda, än de uppgifter som redan finns här på forumet. Farligt att anta att det inte finns mer att hitta.
 
Men jag bestämde mig för att kika lite i domböckerna om det kan finnas några tips om vem Gumme Johansson var gift med. Enligt ett tidigare inlägg under Algutsboda, daterat 5 augusti 2007, av Niclas Rosenbalck ska Gumme Johansson ha brukat Bodaskog en tid. Anledningen till att han bott här, har enligt tidigare gissningar här på forumet varit att hans farfars far möjligen var länsmannen Jöns Hemmingsson i Bodaskog (eftersom länsmansyrket finns i Kryssebodasläkten). Detta då Gumme Johanssons farfar Gumme, felaktigt tillgivits patronymikonet Johansson i en artikel av Liss-Eric Björkman. Detta är väl vederlagt nu i och med mitt inlägg ovan från 30 december 2011 där jag kan visa att Gumme Johanssons farfar hette Gudmund Larsson och inte Johansson/Jönsson i efternamn.
 
Nu till uppgifterna som jag gärna tar emot synpunkter till. Kan det vara rätt?
 
Vid tinget 1684-06-16 finns en anteckning om uppbjudna hemman däribland:
 
Boaskogh af Gumme Johanson som han kiöpt aff Swärfaderen Hemmingh i Hufudhulta öö
Källa: Uppvidinge häradsrätt AIa:4 (1684-1689) Bild 5250 (AID: v393353.b5250, NAD: SE/VALA/01597)
 
Detta borde väl röra sig om samma Gumme Johansson? I så fall var alltså hans hustru dotter till Hemming Håkansson i Huvduhulta ö.
 
I huvudhultaö östergård fanns enligt GMR 1686 Håkan Hemmingsson och Johan Hemmingsson. Säkerligen söner till Hemming Håkansson.
I Mtl 1650 Hemming med hustru Gertrud.
I mtl 1646 finns Jon Ingesson och hustru Elin samt mågen Hemming och hans hustru = dottern Giertrud
I Roterings och utskrivningslängden 1642 finns Jon Ingesson och Hemming Håkansson i Huvudhultaöö
 
Hemming Håkansson, är då gissningsvis son till Håkan i Bodaskog eftersom han ägde del av gården och sålde den till svärsonen.
 
Håkan i Bodaskog var gift med Elin Jönsdotter som hade arv efter sina föräldrar Jöns (Hemmingsson) och Ingrid i Arnaskruv. Detta framgår ur Uppvidinge häradsrätt 1631-05-02
Källa: Uppvidinge häradsrätt AIa:2 (1622-1634) Bild 267 / sid 23 (AID: v46898.b267.s23, NAD: SE/VALA/01597)
 
 
Alltså, OM jag tänkt rätt:
 
NN Hemmingsdotter från Huvudhultaö. Gift med Gumme Johansson, länsman från Krysseboda.
 
far: Hemming Håkansson, bonde i Huvudhultaö. Gift med Gertrud Jonsdotter, dotter till Jon Ingesson ohh Elin i Huvudhultaö.
 
farmor: Elin Jönsdotter, gift med Håkan i Bodaskog.
 
farmors far: Jöns Hemmingsson i Bodaskog och senare i Arnaskruv. Gift med Ingrid. Det finns en stor utredning med många släktled och vidare information om Jöns Hemmingssons hustru i domboken 1618.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-07-05 14:19)

2013-07-04, 20:24
Svar #21

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Länsman Gumme Johansson är omnämnd i Niklas Rosenbalcks inlägg 1999-10-24 klockan 16:38. En kopia av detta inlägg har jag fått av min släkting Göran Hägersjö, som anger att Elin var mormor till vår anfader nämndeman Bengt Olofsson, Knoxhult, Härlunda sn och denne Bengt var farfar till Måns Esbjörnsson i Krångavälje, Virestad sn.
 
Det jag får ut av de båda inläggen är att länsman Gudmund kan ha varit gift två gånger. Det skall bli intressant att följa den vidare diskussionen.

2013-07-04, 20:55
Svar #22

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Rune,
 
Den länsman Gudmund Johansson som nämns i Niclas inlägg av det datum du nämner (under Efterlysningar -> Lindström) heter, som jag visat ovan i inlägg 30 december 2011, egentligen Gudmund Larsson. Han är farfar till den länsman Gudmund Johansson jag pratar om ovan som till synes var gift med en Hemmingsdotter.
 
Jag förstår inte hur Bengt Olofsson i Knoxhult kommer in här. Hans mormor Elin som du nämner är enligt vad jag vet från Niclas Rosenbalck den Elin Nilsdotter som var gift med kyrkoherden Andreas Petri (Schatelovius). Dessa tillhör inte Kryssebodasläkten. Se Niclas inlägg under Härlunda 7:e april 2013.
 
Blandar du ihop lite olika person/släkter?
 
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-07-04 21:06)

2013-07-05, 08:30
Svar #23

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Jag håller med dig Martin att det är sammanblandning av person/släkter. Därför ställde jag frågan på det underlag som jag hade kännedom om och hade en förhoppning att räta ut frågetecknen.
 
Tack för hänvisningarna till de äldre inläggen. Det blir också en kontroll av de inlägg som finns under Stenbrohult. Jag tror inte på att jag hamnar i Uppvidinge med ytterligare tre generationer bakåt i släkten.
 
Mvh/Rune

2013-07-05, 13:24
Svar #24

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Jöns Hemmingssons hustru Ingrids släkt ser ut som följer enligt domboksmålet 1618:
 
På grund av ägartvist kring skattetorpet Gröndall på Högaskogs mark jämförs Jöns Hemmingssons hustru Ingrids börd med en Märit Kopps, de är släkt i fjärde led och det redovisas såhär:
 
Ingrid, gift med Jöns Hemmingsson. Syster till Jon i Högaskog
mor: Gertrud
mormor: Märit Nilsdotter
mormors mor: Elin Andersdotter. Gift med Nils Lassesson
mormors morfar: Anders Bertilsson
 
Märit Kopp:
mor: Bengta
mormor: Elin Kuppe gift med Jeppe Kuppesson
mormors mor: Kirstin Bhola
mormors morfar: Per Bertilsson
 
Anders Bertilsson och Per Bertilsson var syskon och hade arv i Högaskog. De borde väl nästan röra sig om sent 1400-tal och tidigt 1500-tal för dem. Hustru Ingrids bror Jon i Högakog framlade i rätten (dvs år 1618) några gamla lagafångsbrev till hundrade år gambla om att hans mormors far Nils Lassesson hade utlöst Kirstin Bhola ur Högaskog.
 
Hela utredningen (med ytterligare personer på Märit Kopps gren) kan läsas här: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:4 (1614-1623) Bild 80 (AID: v49312.b80, NAD: SE/VALA/0382503)
 
Landskapshandlingarna kanske kan hjälpa till.
 
/Martin

2013-07-06, 01:04
Svar #25

Utloggad Hans Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2017-05-10, 20:45
    • Visa profil
Ytterligare ett domstolsprotokoll som gör sannolikt att länsman Gudmund i Krysseboda  är son till företrädaren Lars i Krysseboda finner man 3 februari 1629.  
Källa: Göta hovrätt-Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:10 (1624-1632) Bild 113/sid 102b
 
Sammadagh kom för retta Gudmund i Krysseboda, Håkan i Rostoch, Peer i Grimmanßmålla, och samptelige Cronebönder, och i Algußboda Sochn vti Opuidinge Häradt boandeß, och framlade i retten et Sochne beuiß, gifuet af Algußbo Sochnestemma 1629. Deß Jnnehåldh at för.de fyra bönder hafua besittet Cronones heman en godh tidh, och deraß Fäder och förfäder för dem, och före.de heman ganska well bygdt och hefdat, såßom der på möket groft slep och bekostnat anuendt och Nederlagdt, och altidt giöra och i rettan tijdh ifrån sigh lagdt derass Vtlagor.....  
 
/Hans

2013-07-07, 18:46
Svar #26

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Tack för det trevliga domboksmålet Hans!
 
Jag har spenderat senaste dagarna med att gå igenom Uppvidinge häradsrätt efter upplysningar om Kryssebodasläkten som jag inte själv tidigare har haft. Här är en sammanfattning av det jag noterat:
 
 
1. Johan Gudmundsson i Krysseboda, länsman. Var 1642 [mtl] gift med Malin Persdotter. Han levde ännu 1680[1] men var död 1685[2].
* Kallas 4/10 1675 för rättaren Johan i Krysseboda då hans köp av Östra Månsamåla för 222 daler silvermynt av Gudmund Svensson behandlas[3].
* Kallas 12/6 1676 för för detta länsmannen.[4]
* Köpebrevet för Östra Månsamåla ovan finns infört i rätten 29/1 1677 och är daterat 8/10 1674. Både för detta länsmannen Johan och hans hustru Malin Persdotter nämns.[5]
 
1.1 Gudmund Johansson i Bodaskog, länsman. Son till Johan Gummesson i Krysseboda(Lähnsmannen hans fader för detta Lähnsmannen Johan i Krysseboda)[6]. Död 1724 i Krysseboda [dödbok]. Gift 2 ggr(?) med Elin NN och med en dotter till Hemming Håkansson i Huvudhultaö.
* Kallas 25/3 1680 svåger till Åke Svensson i Östra Stamphult[7] som 1708 i domboken sägs vara 70 år.[8]
* Vid tinget 16/9 1680 meddelas att den halvan av Bodaskog som Hemming Håkansson i Huvudhultaö ägde beboddes av hans måg länsmannen Gumme Johansson[9]. Om Gudmund och Bodaskog, se längde ner.
* Vid tinget 20/10 1686 vill länsman Gumme Johansson ha fasta på 1/2 Maskummeberg som han köpt av sin svärfar Hemming i Huvudhultaö.[10]
 
1.2 Anna Johansdotter. Dotter till Johan Gummesson i Krysseboda.
* Vid tinget 11/11 1702 - Per Johansson i Krysseboda pådömdes att betala sin saliga syster Anna Johansdotters barn deras möderne med intresse.[11]
 
1.3 Per Johansson. Son till Johan Gummesson i Krysseboda.
* Tillsammans med sin hustru Maria Nilsdotter tillhandlat och bördlöst sig 1/4 Bodaskog av Gudmund Johansson i Krysseboda.[12][13]
 
1.4 Mattis Johansson. Bodde i Karlskrona. Tog livet av sig 7/2 1700 i Krysseboda. Stor utredning i domboken. Se även KGF-nytt nr 50.
 
1.1.1? Per Gummesson i Bodaskog. Troligen son till Gumme Johansson i Bodaskog.
* 19/2 1712 sålt 1/2 Bodaskog till Marcus Johansson[14]
 
1.1.2 Maria Gummesdotter i Borstatorp. Dotter till Gumme Johansson i Bodaskog.
* Johan Gummesson i Krysseboda med hand å book sin Exception edeligen uppå hustru Maria i Borstatorp om att han inte har några penningar af bemälde sin syster.[15]
 
1.1.3 Johan Gummesson i Krysseboda. Född omkring 1687 i Bodaskog, Död 1751 i Krysseboda [dödbok]
 
 
Funderingar om Gumme Johansson i Bodaskog
Det finns uppgifter här på forumet och i Disbyt att Gumme Johanson ska vara född omkring 1658. Jag kan inte hitta någon källa för denna uppgift, vet någon?.
Jag misstänker nämligen att han är betydligt äldre än såhär.
 
I 1657 års mantalslängd står det om Bodaskog att halva gården brukas av Håkan (Persson) och hans hustru och andra halvan av länsmannen. Länsmannen i detta fallet är Gumme fader Johan Gummesson i Krysseboda som samma år (1657) anges ha en dräng Gumme hos sig. Jag misstänker att detta är sonen Gumme som således är född redan på 1630-talet. Året efter, 1658, bebos halva Bodaskog av en Gumme och hans hustru Elin. Drängen Gumme i Krysseboda saknas.
 
I ett inlägg på Anbytarforum , berättar Niclas Rosenbalck om ett domboksmål från 1727 där Johan Gummesson i Krysseboda instämts av sin bror Johan Gummesson i Muggehult. Enligt Niclas uppgifter där ska Johan Gummesson i Muggehult vara född ca 1657 och död 1739. Uppgiften har ansetts märklig. Men vid kontroll av mantalslängderna över Bodaskog finner man 1683 att länsmannen Gumme Johansson i Bodaskog redan då har sonen Johan. Således är domboksmålet från 1727 helt plötsligt ganska intressant. Det verkar alltså som det funnits två söner Johan till Gumme Johansson i Bodaskog. En född ca 1657 och en född ca 1687, de måste ju nästan vara halvbröder i så fall?
 
Jag tror att Gudmund Johansson i Bodaskog varit gift 2 gånger. Först med en Elin (Nämnd i mtl 1658-1668, efter det nämns inte hustruars namn), och senast 1680 med en dotter till Hemming Håkansson i Huvudhultaö. Det skulle dock innebära att han måste ha varit runt 90 år gammal när han dog 1724. Visserligen kallas han gamla länsmannen i dödboken.
 
Källor:
 
1. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 2650 / sid 57 (AID: v205865.b2650.s57, NAD: SE/VALA/0382503)
2. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:58 (1685-1687) Bild 180 / sid 31 (AID: v207173.b180.s31, NAD: SE/VALA/0382503)
3. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:30 (1671-1675) Bild 3080 / sid 107 (AID: v205837.b3080.s107, NAD: SE/VALA/0382503)
4. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 140 / sid 23 (AID: v205865.b140.s23, NAD: SE/VALA/0382503)
5. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 530 / sid 15 (AID: v205865.b530.s15, NAD: SE/VALA/0382503)
6. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 2930 / sid 113 (AID: v205865.b2930.s113, NAD: SE/VALA/0382503)
7. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 2580 / sid 43 (AID: v205865.b2580.s43, NAD: SE/VALA/0382503)
8. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 2980 / sid 123 (AID: v205865.b2980.s123, NAD: SE/VALA/0382503)
9. Uppvidinge häradsrätt AIa:7 (1704-1711) Bild 400 (AID: v46562.b400, NAD: SE/VALA/01597)
10. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:58 (1685-1687) Bild 1840 / sid 129 (AID: v207173.b1840.s129, NAD: SE/VALA/0382503)
11. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAABA:50 (1702-1702) Bild 2220 / sid 165 (AID: v280387.b2220.s165, NAD: SE/VALA/0382503)
12. Uppvidinge häradsrätt AIa:7 (1704-1711) Bild 98 (AID: v46562.b98, NAD: SE/VALA/01597)
13. Uppvidinge häradsrätt AIa:7 (1704-1711) Bild 253 (AID: v46562.b253, NAD: SE/VALA/01597)
14. Uppvidinge häradsrätt AIa:8 (1712-1715) Bild 315 (AID: v46563.b315, NAD: SE/VALA/01597)
15. Uppvidinge häradsrätt AIa:8 (1712-1715) Bild 501 (AID: v46563.b501, NAD: SE/VALA/01597)
 
Lite om Gumme Johanssons hustru NN Hemmingsdotters släkt och hennes fader:
 
Hemming Håkansson i Huvudhultaö. Gift med Gertrud Jonsdotter (se inlägg ovan). Dotter till Jon Ingesson (död före 1673) ohh Elin i Huvudhultaö.[1]
Barn:
* Johan Hemmingsson. Förekommer i domboken och som boende i Huvudhultaö 1686 i GMR, dömd för lönskaläge bland annat. Ej antecknat det domboksmålet.
* Håkan Hemmingsson.Förekommer som boende i Huvudhultaö 1686 i GMR samt i domboksmål[2]
* NN Hemmingsdotter gift med Per Nilsson i Huvudhultaö[2]
* NN Hemmingsdotter, gift med länsman Gumme Johansson (se ovan).
 
far: Nämndemannen Håkan Persson i Bodaskog. Gift med Elin Jönsdotter (dotter av Jöns Hemmingsson i Bodaskog, se inlägg ovan). Hade arv tillsammans med brodern Jöns Persson i Baggeboda, Algutsboda.[3]
farfar: troligen fjärdingsmannen Per Håkansson i Baggeboda[4]
farfars far: troligen Håkan i Baggeboda[5], död nånstans mellan 1568-1571. Möjligen gift med Kirstin[6].
 
Källor:
 
1. Se tidigare inlägg samt domboksmål där Jon Ingesson kallas Hemmmings svärfar: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:30 (1671-1675) Bild 1230 / sid 17 (AID: v205837.b1230.s17, NAD: SE/VALA/0382503)
2. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 2920 / sid 111 (AID: v205865.b2920.s111, NAD: SE/VALA/0382503)
3. Uppvidinge häradsrätt AIa:2 (1622-1634) Bild 334 / sid 19 (AID: v46898.b334.s19, NAD: SE/VALA/01597)
4. Landskapshandlingar, Landskapshandlingar  Smålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1591: 15, bildid: A0047747_00083
5. Landskapshandlingar, Landskapshandlingar  Smålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1561: 4, bildid: A0047078_00181
6. Landskapshandlingar, Landskapshandlingar  Smålands handlingar, SE/RA/5121/5121.05/1568: 20, bildid: A0047299_00107

2014-11-15, 14:52
Svar #27

Utloggad Lennart Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 13:58
    • Visa profil
Här är ett annat försök att kartlägga Johan Gummessons och Malin Persdotters barn och barnbarn:
 
Johan Gummesson född ca 1610. i mtl sista gången 1671. Gift med Malin Persdotter, möjligen dotter till Per Månsson och Karin Svensdotter i Ö Månsamåla
 
PER Johansson  född ca 1650,  död 1728 i Krysseboda  gift ca 1681 med Bodil Månsdotter
        barn: Gumme Persson, flyttat till Madesjö
 
MATTHES Johansson född ca 1640 död 1700 i Krysseboda  gift I med Elin   II med Elin Olsdotter
        barn Johan Matthesson död ca 1712 i Krysseboda gift med Sigrid Matthesdotter född i Eriksmåla, Alg
 
ANNA Johansdotter född ca 1640, död 1690 i Kuppramåla, Alg, gift ca 1666 med Nils Hemmingsson,troligen från Bökevara.
        8 syskon Hemming Månsson 1609-1715 Vilhelm Mobergs anmoder
      Barn Johan Nilsson 1668-1738(Kuppramåla)  
           NN Nilsdotter gift med Håkan Svensson i Grevedshult
           NN Nilsdotter gift med Jon Påvelsson i Norratorp
 
JOHAN Johansson född ca 1650 troligen död 1684 (evt avflyttad) i mtl 1675-1683 Rättare i Krysseboda. Gift med en syster till Jon i Ö Stamphult
 
GUDMUND Johansson född ca 1636  Länsman i Bodaskog död 1724 i Krysseboda gift I med Elin Svensdotter, syster till Åke Svensson i Ö Stamphult
      Barn Johan Gummesson född 1659  död 1739 i Muggehult gift med NN Svensdotter från Källeskruv
           Jon Gummesson 1676 - 1753. Bosatt i Virkesjö och Baggeboda Gift med Ingrid Bengtsdotter
           Per Gummesson död 1728 i S Svalehult, Madesjö. Gift med Maria Nilsdotter
           Anna Gummesdotter död 1730 Gift med Per Carlsson Hermanstorp
           Karin Gummesdotter 1673-17561003 Selemåla
           Ingeborg Gummesdotter gift med Per Olsson Vackamo
           Maria Gummesdotter bosatt i Borstetorp, troligen också i Hermanstorp
 
      gift II med NN Hemmingsdotter i Huvudhultaö
          Johan Gummesson f 1687  död 1751 gift med Brita Bengtsdotter
 
 bägge Johans i Krysseboda mågar Nils i Kuppramåla och Jon i Stamphult  Göta Hovrätt 30 Bild 3080 sid 107  År 1675
 
Rättelser och kompletteringar mottages härmed som vanligt med gott humör.
 
Lennart K

2014-11-15, 19:56
Svar #28

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Lennart!
 
Flera gånger har du presenterat uppgifter om denna släktkrets utan att ange tillräckligt med källor. Denna gången är det:
 
1) Att Malin Persdotter möjligen är dotter till Per Månsson och Karin Svensdotter. Är detta möljigen baserat på gårdsköpet, eller något mer?
2) Jag undrar vad dina källor är för att Johan Gummesson ska vara född ca 1610, att Per Johansson ska vara född ca 1650, att Mattis Johansson ska vara född ca 1640, och att Gudmund Johansson ska vara född ca 1636. Är det gissningar och uppskattningar?
3). Undrar om denna Johan Johansson du nämner verkligen har existerat. Har du någon källa för honom utöver mantalslängderna? Det är nämligen så att i mitt inlägg ovan ditt har jag visat att Johan Gummesson, länsmannen i Krysseboda på 1670-talet kallas rättare när han 1674 köper Östra Månsamåla. Köpet omtalas även 1677 då för detta Ländzmannen ährlig och förståndig Johan i Krysseboda köpebrev för Östra Månsamöla framvisades. Han verkar ha blivit/varit rättare efter han avsagt sig tjänsten som länsman. Hustrun Malin Persdotter nämns också i samma köpebrev (se mitt förra inlägg för källor). Johan Gudmundsson bör då sannolikt vara den rättare som du nämner i mantalslängderna 1675-1683. Du skriver om din Johan Johansson troligen död 1684 jag antar det är då Johan försvinner från Krysseboda i mantalslängderna? Men detta gäller nog Johan Gudmundsson, som 1684 omtalas salig (se nedan).
 
Rättelse och kompletteringar till ditt inlägg:
1). Johan Gudmundsson levde ännu 1680 i Krysseboda (mtl) men var död 1684 (EVIIAAAD:57 (1681-1684) Bild 2090 / sid 43)
2). Johan Gudmundssons hustru Malin Persdotter levde ännu 1692, hon nämns i katekismilängden. Källa: Domkapitlet i Växjö FII:11 (1672-1694) Bild 560 / sid 1083 (AID: v41166.b560.s1083, NAD: SE/VALA/00507)
3). Johan Gudmundsson i Muggehult skriver du är född 1659. Baserat på dödbokens ålder får man ca 1657, är nyfiken på källan för 1659?  
 
Fundering:
Gudmund Johansson i Bodaskog har sannolikt varit gift med en Elin i ett första äktenskap. Möjligen är hon syster till Åke Svensson i Östra Stamphult som du skriver. Menn, Åke Svensson kallas svåger till Gudmund Johansson, det skulle han väl även kunna vara om han var gift med en syster till Gudmund Johansson, så det är nog inte så självklart att Elin är syster till Åke Svensson.
 
Det är svårt att komma med kompletteringar och rättelser när man inte är säker på var du hämtat dina uppgifter!
Notisen med källhänvisning (tack!) om Johan i Kryssebodas mågar är ny för mig, så den tackar jag för!  
 
med all välmening
//Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-11-15 20:09)

2014-11-15, 22:16
Svar #29

Utloggad Lennart Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 13:58
    • Visa profil
Hej! Alltihopa betr födelseår är baserat på uppskattningar för att få lite tidsperspektiv. Allt är gissningar utom en sak: att Johan i Krysseboda är måg till Nils i Kuppramåla som garanterat var gift med Anna Johansdotter som enl domboken 1702, som du hänvisar till, var syster till Per Johansson. Johan i Krysseboda är alltså bror till Per och Anna. Jag är helsäker på att den Johan som förekommer i mtl 1675-83 är Johan Johansson och inte länsmannen Johan G. Är man borta från mtl vid 65 år så bör JG vara född före 1610.
I domboken 57 2090 /43 år 1684 som du hänvisar till står det inte salig länsman Johan i Krysseboda, utan salig Johan i Krysseboda. Dessutom hänvisas det till hans hustru och Hägerhult. Hon kom nämligen från Hägerhult  Rättaren Johan i Krysseboda   --   sin hustrus arvegård i Hägerhult  1676 GH 31  60  7
Jag kör på med det jag kommit fram till, tills dess jag får anledning att ändra på det. Jag vet mycket väl att Johan Gummesson enligt dödboken är född 1657, men det tror jag inte ett dugg på.  
LK

2014-11-15, 23:21
Svar #30

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Du skriver att Johan i Krysseboda är måg till Nils i Kuppramåla. Men det stod väl att Nils i Kuppramåla var Johans måg! (begge JOhans i Krysseboda Mågar Nilß i Kupramåhla och Jon i Stampehult. Ditt fynd med mågarna passar ju perfekt in på att gamle länsmannen Johan Gudmundsson i Krysseboda hade en dotter, Anna, gift med Nils i Kuppramåla och ytterligare en dotter gift med Jon i Stamphult. När jag åter läser domboksmålet om Anna från 1702 nämns ju dessutom Kuppramåla, så ditt fynd löser ju vem Anna Johansdotter var gift med!  
 
Det du hänvisar till kring Hägerhult är ett tolkningsfel (lätt hänt med språkbruket, när jag först stötte på samma mål blev jag eld och lågor över hustruns arvegård innan jag insåg att det var Stråles hustru som avsågs). Det är rättaren Johan i Krysseboda som inkommer till rätten och uppbjuder Hägerhult. En gård som är Gustav Stråles hustrus arvejord som han gett Johan i Krysseboda som försäkring/pant för det lån han tagit av honom. Hägerhult är alltså Gustav Stråles hustrus arvegård!
 
Domboksmålet från 1684 som jag hänvisade till för att Johan i Krysseboda var död handlar mycket riktigt om Hägerhult och bekräftar ovanstående tolkning. Det står faktiskt saliga länsmannen! Det står att Hägerhult var 8 feb 1675 till Sal. lendzman pantssatt. Jämför med det målet du nämnde där han benämns rättare. Med vissa lässvårigheter: Utgår bref till H:r Major Stråle, dhet sal. Johan i Krißebo arfwingar sin beswäran att H:r Majoren inwvilterar [?] bönderne på Hägerhult hwilket hemman han för 35 Dr smt af d. 22 Apr 1668 och 8 febr 1675 till Sal. Lendzman pantsatt
 
Vidare var det som jag skrev ovan så att Rättaren Johan i Krysseboda köpte Östra Månsamåla 1674 och samma köp omtalas senare men och då förekommer han med patronymikon och kallas Johan Gudmundsson, samt kallas före detta länsman.
 
1675 4/10:
Rättaren Johan i Krysseboda och Gudmund Svensson i deragårdh [?] bekänner för rätten att vara om gårdaköpet av halv öster månsamåla med måhlen och kvarnaeståndet sålunda väl och vänligen förlikta att JOhan skall giva then andra för utan de undfångne 222 rd silvermynt en kanna korn som han alleredan har fått etc etc...
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:30 (1671-1675) Bild 3080 / sid 107 (AID: v205837.b3080.s107, NAD: SE/VALA/0382503)  
 
1677 29/1
 
Samma dagh framtegh för retten för detta ländzmannen ärligh och förståndig johan i krysseboda och insinuerade ett köpebrev af den 8 octobris 1674 hwar utinnan för detta underfogden förståndig GUdmund Svensson bekänner sig hava honom till köp upplåtit halv östra månsamåla... [längre ner i texten] .... att meddela Johan Gudmundßon där oppu Sköte
 
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:31 (1676-1680) Bild 530 / sid 15 (AID: v205865.b530.s15, NAD: SE/VALA/0382503)  
 
Alltså är Rättaren Johan och länsmannen Johan Gudmundsson samma person!
 
Vad har du för uppgift som gör det troligare att Johan Gudmundsson i Muggehult var född 1659 istället för 1657? Förekommer det en annan åldersuppgift i någon annan källa? Katekismilängd eller annat? Jag har bara uppgiften med åldern från dödboken.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-11-16 00:10)

2014-11-16, 08:32
Svar #31

Utloggad Lennart Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 13:58
    • Visa profil
Hej igen.  Det stämmer gott som du skriver. Jag tar tillbaka alltihopa.  LK

2014-11-17, 15:45
Svar #32

Utloggad Lennart Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 13:58
    • Visa profil
Hej hopp. Glad i hågen efter den här holmgången tar jag nya tag och gör en ny sammanställning som inte är lika kontroversiell. Lite hjärnsläpp får man räkna med när man är äldre än vad Johan Gudmundsson var när han dog, tydligen senast 1684. Än är jag inte död. Eftersom jag inte hittat nån Sven i släkten så är Åke Svensson nog gift med ännu en dotter till Gudmund Johansson. Observera att den löjtnant Sven Mattsson Lind som påstås vara son till Matthes Johansson är son till Matthes Svensson och Karin Fullmosdotter i Huvudhult Alg (Högahult senare.)
 
JOHAN GUDMUNDSSON född i Krysseboda, död senast 1684 i Krysseboda, länsman, gift med Malin Persdotter, levde 1692
 
 
PER Johansson  död 1728 i Krysseboda gift med Bodil Månsdotter
 
MATTHES Johansson död 1700 i Krysseboda gift I med Elin , gift II med Elin Olsdotter
     Johan Matthesson död ca 1712 i Krysseboda  gift med Sigrid Matthesdotter från Eriksmåla, Alg
 
NN Johansdotter gift med Jon i Stamphult
 
ANNA Johansdotter  död 1690 (enl mtl) i Kuppramåla, Alg  (Vilhelm Mobergs anmoder) gift ca 1666 med Nils Hemmingsson
   Johan Nilsson f 1668 (dbk) i Kuppramåla  död 1738 ibm
   NN Nilsdotter gift med Håkan Svensson i Grevedshult
   NN Nilsdotter gift med Jon Påvelsson i Norratorp
 
GUDMUND Johansson född i Krysseboda, död 1724 i Krysseboda  gift I med Elin
 
   Johan Gummesson född 1657 (enl dödbok) död 1737 i Muggehult Ekeberga, gift med NN Svensdotter från Källeskruv
   Jon Gummesson född 1676 (dbk) död 1753 gift med Ingrid Bengtsdotter bosatt i Virkesjö och Baggeboda
   Per Gummesson död 1728  i S Svalehult, Madesjö gift med Maria Nilsdotter
   Anna Gummesdotter död 1730 gift med Per Carlsson Hermanstorp
   Karin Gummesdotter 1673 (dbk) - 1756 Selemåla
   Ingeborg Gummesdotter gift med Per Olsson Vackamo
   Maria Gummesdotter bosatt i Borstetorp troligen också i Hermanstorp
   NN Gummesdotter gift med Åke Svensson i Stamphult
 
   Gift II med NN Hemmingsdotter född i Huvudhultaö
 
   Johan Gummesson född 1687(dbk)  död 1751 i Krysseboda, gift med Brita Bengtsdotter
     
I morse cyklade jag igenom Krysseboda och rekognoserade. Hoppas nu på fler kompletteringar och evt rättelser till den här sammanställningen!!
 
LK

2014-11-17, 16:43
Svar #33

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
hej!
 
En liten rättelse har jag bara  
 
Det står i domboken att Gudmund Johansson i Bodaskog är SVÅGER till Åke Svensson. Svåger innebär att Gudmund Johansson antingen var gift med en syster till Åke Svensson (Gudmunds första hustru Elin), eller att Gudmund Johansson hade en syster vi inte känner till som var gift med Åke Svensson.
 
Det blir således inte rätt med det du skrev ovan att det funnits en NN Gummesdotter gift med Åke Svensson i Stamphult.
 
mvh
Martin

2014-11-22, 19:53
Svar #34

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tyvärr finns det en oegentlig ytterligare betydelse av svåger, som fortfarande används,
nämligen att de båda är gifta med varsin syster. Egentligen skulle alltså i så fall
Åke vara svåger till Gudmunds hustru, alltså gift med en syster till Elin.
Den betydelsen är inte ovanlig i domböcker.
Ulf Berggren

2014-11-22, 23:55
Svar #35

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Ulf,
 
Det har du så klart rätt i, tänkte jag inte på!  
 
mvh
Martin

2014-11-23, 15:20
Svar #36

Utloggad Lennart Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 13:58
    • Visa profil
Här är några nya bitar som kan passa in i Kryssebodapusslet:
 
Gudmund Johanssons syster i Stamphult hette Ingeborg Johansdotter   Döv och eländig 1717 mtl, troligen död 1718-21
 
Gift ca 1668-71 med Joen Hemmingsson död ca 1685, gift ca 1686 med Håkan Persson   (UH  A1a:5 bild 600)
 
Gudmund Johansson var svåger med Åke Svensson i Stamphult. Åkes första hustru hette Märit (mtl) Gifta ca 1666 mtl. Hon var troligen syster till Gudmund. Namnet Märit efter farmors syster Märit, gift med Marcus Lucasson i Transjö. Märit dog troligen tidigt.  Gift II med Cecilia Carlsdotter, syster till Per Carlsson i Hermanstorp, som var gift med Anna Gudmundsdotter, en dotter till Gudmund J   (GH  373     860  23 ,  870  25)  Inte helt kristallklart!
 
Per Johansson hade en trolig son, Johan Persson. Mtl 1718. Gift med Kerstin Jonsdotter. Johan död 1721 (Alg KIa:1 bild 130 sid 247)
 
Det är inget avstånd mellan Krysseboda och Rasslebygd. Tar max 10 min att cykla däremellan. På 1600-talet hade man säkert täta kontakter, även släktkontakter. Sven Mattsson Lind var t ex i Krysseboda 1700 när Matthes Johansson gjorde nåt dumt.  Per Johansson i Kryssebo nekar sig som fullmäktig på Sahl Corpral Swen Swenssons wägnar ---- Corpralens fader Leuth Lindh (GH 117  2110)
Sven Mattsson Lind var en invandrare till Rasslebygd från Huvudhult och Högahult. Sven Mattsson i Rasslebygd som ej kan förneka sig hafva såldt 1/4 af Frälsegården Högahult. ----   Betr de 20 -- som Sven Mattsson fordrar af sin fader Matthes Swensson ----  ( UH 4  5270 ) Hans Hustru Kerstin Joensdotter var däremot en inföding, kusin med Matthes Johansson. Kerstin är starkt misstänkt (särskilt av mig) för att vara dotter till Joen Gudmundsson och Karin Månsdotter i Krysseboda, Brinkabo. Kerstin och Sven Mattsson gifte sig ca 1675 (mtl) och bör vara födda i början av 1650-talet. De hade två kända barn, bägge ryttare. Johan död 1702 i Rasslebygd. Gudmund död i Grimmagärde 1757, 80 år.   (GH  84   bild 2600 sid 5)
 
Matthes Johansson hade enl domboken barn med bägge sina hustrur. Änkan Elin Olsdotter flyttade av någon anledning till Persmåla, Alg. H Ingeborg i Persmåla var dopvittne i Ekeberga och Muggehult när ett av Johans barn döptes. Kusiner? Ingeborg (gångbart namn) Matthesdotter? Utredning pågår. Elin var med vid kalabaliken i Moshult 1705. Se nedan!
 
Hemming Håkansson i Huvudhultaö hade 9 barn. 6 har jag lyckats plocka fram.
 
NN   gift med Gudmund Johansson i Krysseboda
Nils  gift med Anna Johansdotter i Krysseboda.
Johan
Håkan rättare i H-ö
Jon  gift med Ingeborg Jönsdotter
Elin gift med Per Nilsson H-ö som dog 1705 i sviterna efter ett bröllop i Moshult då han åkte på världens snyting, eller vad som nu hände, av sin presumtive svärson Carl Nilsson (UH AI:7 170).
 
Btr dödboksålder så är det kanske värt att notera att när den manhaftige löjtnanten Sven Mattsson Linds barn med Ingeborg Swebilia föddes så var han 80, 84, 86 och 88 år. Starkt jobbat!

2014-11-25, 12:58
Svar #37

Utloggad Lennart Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 13:58
    • Visa profil
Ännu en dotter till Johan Gummesson och Malin Persdotter  GH 62  år 1900  Bild 2520
 
NN Johansdotter gift ca 1662 med Per Matthesson i Moshult
 
Håkan Persson i Tomeshult Alg  gift med Elisabet Persdotter från Maskummeberg, Alg
Elin Persdotter gift med Somman Gudmundsson i Virsryd, Linneryd
Johan Persson i Moshult  gift I med NN Svensdotter som var död 1692  
       son dannemannen Per Johansson i Moshult 1709-60, gift I med en dotter till Johan Gudmundsson i Krysseboda
 
Per Matthessons moder Karin Håkansdotter var född i Bodaskog och syster till Hemming Håkansson i Huvudhultaö
 
 
Prästen i Algutsboda fick medla i ett bråk mellan Kerstin Joensdotter i Rasslebygd och Elin Olofsdotter i Krysseboda  GH 60  bild 560

2019-08-02, 15:10
Svar #38

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil
Gumme Persson


Lennart K skrev den 2014-11-15 kl. 14,52
Per Johanssons son gumme flyttar till Madesjö.


Var det den Gumme Persson f, 1711-10-28 Algutsboda död 1775 02 24 Högemåla, Madesjö
Gift[size=78%] [/size][/size][size=78%][/size]med Maria Andersdotter f. 1711 Algutsboda död 1786 09 02 Högemåla, Madesjö.[size=78%][/size][size=78%]
De erkar komma inflyttande 1740-1749. 3 barn födda i Madesjö. Maja,Kerstin och Elin.


vänligen
Kenneth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna