Forum > Kryssebodasläkten (Algutsboda)

Kryssebodasläkten (Algutsboda)

<< < (2/8) > >>

Göran Johansson:
Här ytterligare en senkommen rättelse av ett äldre inlägg. Den tilltänkta bruden hette Karin vilket jag då inte visste. Lars Anderssons hustrus namn var Ingeborg Matthisdotter vars föräldrar jag inte funnit. Skulle kunna vara en annan dotter i Kryssebo. Detta är dock bara en enkel gissning. För mig är Ingeborg Mattisdotters anor okända.

Göran Johansson:
Ingeborg Mattisdotter måste nog trots allt vara dotter till Matthias Johansson i Kryssebo. Lars Andersson hade med största säkerhet fått avstå sin fästmö Karin för att senare bli kompenserad med systern Ingeborg - troligen efter förhandlingar med de besvärliga svärföräldrarna. Anledningen till att detta säkert stämmer är bl.a. närvarande dopvittnen när Lars Anderssons äldsta dotter Elin (gift med Gumme Larsson i Hyltan, Vissefjärda sn) döpte sin son Johan andra advent 1707. Ett av dopvittnena var Sigrid från Kryssebo g.m. Matthias Johanssons son Johan. Antagandet styrks ytterligare av namnen på Lars Anderssons barn. De döptes till Elin (efter barnets mormodern), Anders (efter farfadern), Johan (troligen morbror Johan), Malin, Matthias (efter morfadern), Ingrid och Per. Min slutsats blir då att Ingeborg Matthisdotter trots allt var dotter till Matthias i Kryssebo. Jag har inte återfunnit Ingeborg Matthisdotter i Vissefjärdas dödbok. Hon kan möjligen ha återvänt till Algutsboda efter mannens död 1714. Vid dopet 1707 fanns också dopvittnet Nils Gummesson i Thomashult, Algutsboda sn. Jag vore mycket tacksam om någon har information om honom.

Göran Johansson:
Under Ljuder sn måndagen den 06 aug 2007 kl. 17.26 omnämns en änka som tycks ha blivit omgift i Kryssebo. Hennes namn var Elin och frågan är om det inte kan vara Mathias Johanssons första fru. Kronologin stämmer väl hyfsat? Inlägget i övrigt som bl.a. handlar om Koppekull kanske intresserar Niclas?

Martin Andersson:
Hej,
 
Det var ett tag sedan man läste i denna tråden.
 
Göran Johansson skriver 02 aug 2007  
 
Nils Jönsson Halvhjort
| Ingrid Nilsdotter Halvhjort
| | Margareta Håkansdotter
| | | Johannes Gudmundi
| | | | Ingeborg Johansdotter  
 
Hur är nu släktskapet mellan Margareta Håkansdotter och Johannes Gudmundi? Detta skulle jag vilja få förklarat för mig. Jag har endast gjort några anteckingar om att Johannes Gudmundi är på ett eller annat sätt släkt med Halvhjort...
 
 
mvh
Martin

Niclas Rosenbalck:
Hej Martin!
 
Görans släkttavla stämmer inte. Vet ej varifrån eller varför han konstruerat ovanstående släktled. Margareta Håkansdotter var ej mor till kyrkoherde Johannes Gudmundi i Dädesjö. Johannes Gudmundis far kh Gudmund Petri i Sjösås hade frälsegifte, men vem hans hustru var är ej känt. Det enda som är känt är att herr Gudmund vid en frälserannsakan omkring 1575 anges ha frälse gifte - och det är inte ens säkert att denna frälsekvinna som han då var gift med är mor till hans barn - möjligheten finns att herr Gudmund kan ha varit gift fler gånger! Margareta Håkansdotter och hennes andre make kh i i Dädesjö Torkil Persson var i livet samtidigt som herr Gudmundus Petri i Sjösås så detta utesluter helt Görans påstådda släktled.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion