ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dädesjösläkten  (läst 8714 gånger)

2014-01-19, 13:12
läst 8714 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Startar här en tråd som en plats att diskutera den s.k. Dädesjösläkten och presenterar samtidigt en artikel om nämnda släkt.
 
Dädesjösläkten är benämningen på en halvfrälsesläkt som utgår från frälsekvinnan Margareta Håkansdotter. Hon tillbytte sig 1560 Dädesjö västergård i Dädesjö socken där hon i sitt andra gifte var gift med kyrkoherden Torkel Pedersson. Hennes första make, Johan, var ofrälse och deras gemensamma barn (4 till namnet kända), kom att ärva hennes frälsegårdar och uppbar rusttjänst för dessa i över 40 år efter hennes död.
 
Släkten har delvis omskrivits tidigare i Släkt och Hävd och Personhistorisk Tidsskrift (se närmare i artikeln) samt på ett par olika platser på Anbytarforum. Se t.ex.  och här i inlägg av Niclas Rosenbalck som har forskat mycket kring denna släktkrets.
I ett av dessa inlägg presenterade Niclas en intressant hypotes om att hustrun till kyrkoherden Gudmund Petri i Sjösås kunde tillhöra Dädesjösläkten. Då herr Gudmund förekommer i min släkt så har jag varit intresserad av att försöka hitta något mer kring detta. För snart två år sedan hittade jag en viktig pusselbit i pusslet och efter att ha pratat med Niclas så uppstod tanken på en artikel om släkten.
 
Den innehåller Niclas Rosenbalcks omfattande forskning om släkten samt de fynd jag gjort därtill under de senaste två årens arbete med sammanställningen.
 
Artikeln redovisar nya barn till Margareta Håkansdotter och redogör för uppdelningen av arvet efter henne och vad som hände med gårdarna. Flera nya upplysningar om tidigare okända barn och giftermål bland hennes ättlingar i Sjösås, Dädesjö och Kalvsvik m.m presenteras.
 
Margareta Håkansdotter omtalas i Jakob Koits Rannsakningen om halvfrälset i Småland omkring 1575 (1953) som möjligen dotter av Håkan Matsson (Båt av Billa) då hon 1625 kallas närskylde frände till Håkan Mattsons dotterdotters son Olof Stråle (af Ekna). Jan Eric Almquist tar upp frågan i sin artikel Ätten Båt av Billa (1473-1647) i Släkt och Hävd 1953:2 sid. 198. Almquist menade att det knappast fanns någon annan lämplig frälseman som kunde vara fadern, förutom möjligen östgöten Håkan Jönsson (Lillie af Greger Matssons ätt) då Margareta ägde en gård i Östergötland (som hon bortbytte mot Dädesjö 1560). Stig Östenson som skrivit en del om Båt av Billa räknar, utan reservation, Margareta som en dotter av Håkan Matsson (Se under rubriken Båt av Billa 9/11 2012).
 
Artikeln tar upp Margareta Håkansdotters härstamning från Båt av Billa med särskilt fokus på vem hennes moder var. Stig Östenson har sökt visa att Håkan Matsson endast hade sonen Arvid i sitt äktenskap med Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd). Håkan skulle sedan ha blivit omgift med Lindorm Matssons (Läma) systerdotter Elin Svensdotter. Det finns ett behov att kritiskt granska Östensons belägg för att detta andra äktenskap ägt rum och ett antal brister i hans hypotes bör uppmärksammas. Men i syfte att utreda Dädesjösläkten så är artikeln begränsad till att handla om en diskussion kring vem av de båda kvinnorna som med hänsyn till kronologin kan vara mor till Margareta Håkansdotter (och några av hennes syskon).
 
Bland ättlingarna till Margareta finner man bland annat:
 
* Kyrkoherden Gudmund Petri i Sjösås ättlingar genom hans hustru (Se t.ex den s.k. Kryssebodasläkten)
* Kyrkoherden i Kalvsvik Börge Nilssons (Birgerus Nicolai) ättlingar genom hans hustru
* Kyrkoherden i Stenbrohult Andreas Petri (Schatelovus) ättlingar genom hans hustru
* Adliga ätterna Lindegren, Cederstedt och Gyldenstolpe
 
 
Artikeln hämtas/läsas här:
http://dadesjo.slektforskning.se
 
På webbsidan finns också direktlänkar till uppslag i källorna i Riksarkivets och ArkivDigitals tjänster samt avfotograferade brev m.m. för de källor som inte är lika lättillgängliga för den som vill studera närmare själv.
 
Provar på att publicera artikeln digitalt istället för i tryck för att se hur bra det fungerar. Det går dessutom att uppdatera den med eventuella rättelser och tillägg efterhand (med datum som versionsnummer)
 
önskar trevlig läsning,
Martin Brandt

2014-01-19, 15:33
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har bara skummat än så länge på paddan. Intressant! Frågan är bara hur synlig den här artikeln blir här? Och frågan till mig själv; Är jag så gammaldags att jag måste skriva ut pdf:en för att verkligen kunna njuta av läsningen?  
Ett omfattande arbete Martin gjort!
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-19, 15:51
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Tack  
 
Forskningen bakom är inte bara min utan även Niclas Rosenbalcks!  
 
Ja, det blir spännande att se hur spridningen blir. Ett intressant experiment  
 
mvh Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-19 17:49)

2014-01-19, 21:33
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 19:00
    • Visa profil
Intressant, Martin. Du har gjort ett omfattande och fint arbete. ( Även jag är av Dädesjösläkten )

2014-01-20, 17:12
Svar #4

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Instämmer, och intresant. Men det är svårt när man måste börja ändra i sitt träd.
Jag skulle mycket uppskatta om Du Martin ville presentera ett färdigt träd. Man behöver ha något att jämföra med så man inte trampar fel och gör det etter värre.
Mvh och Tadk
Inge

2014-01-20, 18:35
Svar #5

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Inge,
 
Vilken typ av träd söker du? För HELA Dädesjösläkten, eller för någon specifik gren?
 
Jag har lagt till en länk i artikeln till följande bild över HELA släkten. Denna gjorde jag för eget bruk för längesen. Har uppdaterat den nu med de senaste detaljerna, så den ska stämma nu:
 
http://dadesjo.slektforskning.se/dadesjo.jpg
 
(glöm inte att förstora den i webbläsaren)
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-20 19:50)

2014-01-21, 11:10
Svar #6

Utloggad Lennart Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2014-07-23, 07:59
    • Visa profil
Stort TACK !!!
 
Till Martin och Niclas.
 
Uppskattar verkligen publicering av släktträdet
över Dädesjö släkten,det ger en struktur för oss
alla som är berörda.
 
Dädesjö släkten har ju varit lite spretig men nu
ger det ju oss alla underlag till en enhetlig och
i bästa fall slutgiltig lösning.  
 
Tack för nedlagt arbete
bästa hälsningar
Lennart Olsson

2014-01-21, 12:08
Svar #7

Utloggad May Kjellström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 19:06
    • Visa profil
Fantastiskt arbete ni båda lagt ner på detta. Kommer att bli till mycket hjälp.
 
Mvh   May

2014-01-21, 17:59
Svar #8

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Ett mycket stort tack till de mycket skickliga släktforskarna Martin och Niklas, för deras stora arbete för att rätta till de olika fallgropar som eventuellt funnits. Ett stort tack för att vi övriga fick taga del av ert arbete. Jag beundrar Martin och Niklas för det de gjort för släktforskarna.
Hälsningar från Sven-Åke Nykvist (bergare).

2014-01-22, 11:22
Svar #9

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Tack för kommentarerna  Det finns lite forskning som inte fick plats i artikeln, en gren jag är nyfiken på om någon kan spåra något vidare på är Jacob Johansson i Näsby, Dädesjö (barnbarn till Sigrid Johansdotter).
 
Han dog 1671 (enligt kyrkoräkenskaperna) och efter hans död omtalas änkan Elin Pedersdotter (dtr till Per Nilsson Skalle i Näsby, Dädesjö; en broder till henne hette Nils Skalle) tillsammans med sonen Daniel Jacobsson i Uppvidinge häradsrätt 28/2 1673 angående en skuld. Har någon stött på en Daniel Jacobsson? Vore intressant att veta något mer om honom.
 
Jacob Johansson hade även en dotter, som var död före 1658. Hon omtalas i följande spännande mål som inkom till rätten med en annan dädesjösläktsättling (Johan Johannis i Dädesjö):
 
Uppvidinge häradsrätt 1658-10-25
 
för Rätten uppstegh kÿrkioheerden i Dädesiö wÿrdig och wällärde
Hr Johan Johannis och insinuerade jämpte ett falskt paß för en
gifft soldat, Suhne benämd, hwilken för någon tijdh sedan med Ja-
cob Johanßons i Näßbÿ dotter förrÿmbde
och nu skall wara
i kiöpenhafn, hans bref dateradt Rottnabÿ den 15. Januarij
1656 hwaruthinnan han beskÿller be:te Jacob Johanßon att
hafwa samma falska paß i kÿrkioherdens nampn uthgifwit
färmedelst hwilket han icke allenast hafuer obehindrat i
danmarch wandrat och reest, uthan låtit sigh medh samma hans
dotter wiga, som nu igenom döden afgången är
. Jacob Swär
högeligen här för, med hwilken ingen weeth något uthan thet
som ährligit och godt är, elliest kommer hans hand, när
man henne medh sielfwe paßet jämpnförer, ther medh i intet
öfwer rens, föruthan att förb:de Soldat så som den sigh öjeli-
gen förseet hafwer intet bör gifwas witsordh, LIjkwäl mädan
saaken i sig sielff är groff nog, och han icke aldeles för wiß...
kar kan frij wara, uthfäste han till nsäta ting en tolfamanna
Eedh, att hwarken hafua mehrbe:de Paß skrifwit eller genom
någon annan uthi wälbe:de h:r Johans nampn bestäldt.
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:20 (1657-1658) Bild 247 / sid 21 (AID: v49725.b247.s21, NAD: SE/VALA/0382503)
 
Uppvidinge häradsrätt 1659-02-03
 
framkom för Rätten Jacob Johanßon i Linbörke till att gåå och full-
giöra den utfäste 12. manna Eedh för det falska Paß som den
medh hans dotter, en pijga, förrÿmbde soldaten Sune Danielßon
nu warande i köpenhambn, eller dödh, hafwer hemsändt och beskyller
honom för att hafwa i wällärde H:r Johans nampn i dädesjö sigh
gifwit och meddeelt. och medan både be:te kÿrkioherde
så wäl som allmogen honom ursächta och förmana wara oskyl-
digh, elliest sÿnes thet wara orimligit och emoth naturen att ähr-
liga föräldrar sålunda skole kunna styrckia sine barn till
last och odÿgd, och medh en Skelm skynda them undan ägan...
sin koos, hwilken i sitt angifwande och beskÿllining litet eller intet
ähr traande, föruthan att paßet medh Jacobs hand als intet kom-
mer öfwer ens, Tÿ gafz honom Eden opp, och han efter thet 24
cap. TångM. B. här Ed..... frijdömbdes.
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:28 (1659-1665) Bild 80 / sid 5 (AID: v205727.b80.s5, NAD: SE/VALA/0382503)
 
mvh
Martin

2014-01-23, 11:48
Svar #10

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Något annat jag kikade på som inte platsade i artikeln är barnen till komministern i Drev herr Björn Persson (Bernhardus Petri, död 1673 i Hornaryd, dotter till Karin Gudmundsdotter och Petrus Benedicti).
 
Han hade ett antal barn men ingenting i herdaminnet om vad som hände med dem. Vet någon?
 
Uppgifter ur kyrkoräkenskaperna i Drev:
1648 - w. her Biörns son Petrus ingaff 50 oblater för hwilcka Erich i Boatorp inlade 4 ör kopp.
   1649 - Then 8 julij w. her Biörns dotter Ingeborg när hon bortreste m[ed] w. Jungfru Brita Gyllensparre
   1651 - J testam. efter w. her Biörns barn Johannem
   1658 - h. Ingeborg Biörnsdotter it kalkeklade medh röt Silke
   1660 - Dhen 19 februarij Brijta Biörns dotter sänd ifrå Ekesiö 20 öre
 
 
Det verkar ju t.ex. som om Ingeborg Björnsdotter blev gift, men med vem? Kanske med någon av herr Björns mågar som nämns här:
 
Uppvidinge häradsrätt 1/3 1673
 
Swen Erickßon i Rambnåsa och Jon Månßon i dreef fordrade
arf efter sin framledne Swärmoder hustro Britta Peders-
dotter Cappellanens widh Siößåhß h:r Biörns Petri framled-
ne hustro, som widh Michelsmeße sidstförleden ähr dödh blef-
wen, och när man här om noga inquirerade, befans att
hon hade allenast ett nött när hon medh honom kom i
ächtenskap och han 16 och hans barn medh förrige hustron
sitt möderne då intet bekommit, men när hon blef dödh wo-
re allenast i förrådh 4 nöth 8 st fåår och sängkläder till
en säng hafwer och hon haft styfbarnen hooß sigh och
oppfödt utj månge åhr, och gifwit them öfwer sitt fäderne
5 nöth widh deras giftermåhl fördenskull hafwer dee platt intet
arf att fordra, uthan h:r Biörn giort sigh mycket till kortta
med ingången förlijckning m octob: 1672 med deße
sina styfbarn som der lijkwäl förklara sigh på både
sijdor att wela hålla och wore på Cappelanens wägnar
hanß mågar Månß Swenßon och Jöns Nilßon fullmech-
tige.

 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:30 (1671-1675) Bild 1280 / sid 27 (AID: v205837.b1280.s27, NAD: SE/VALA/0382503)
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-23 11:58)

2014-01-23, 20:39
Svar #11

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej och tack för ert gedigna arbete. Vore kul om någon medeltidsexpert ville ge sin syn på er utredning. Något jag dessutom skulle vilja se är härledningen från Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd) till Nils Jönsson som väl borde vara hennes anfader av bröderna Nils och Peder Jönsson?

2014-01-23, 21:31
Svar #12

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Birgitta!
 
Ja, det vore intressant med kommentarer på den lilla bonusdelen om Margareta Håkansdotter och hennes mödernehärstamning  
 
mvh
Martin

2014-01-29, 10:00
Svar #13

Utloggad Evert Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2014-01-29, 15:21
    • Visa profil
Hej Martin!
 
Har funderat över vad noteringen i Växjö hospitals räkenskaper säger om det som troligen rör sig om Jöns Olais barn nämligen att barnen skulle vara förmögna. Dottern skulle väl knappast anses förmögen om hon var gift med en komminister eller kaplan med tanke på deras svältlöner.
En annan sak är det som står att läsa i Smol. Upsalienses del I, sid. 149 under J.J. Dedaezius. Här framkommer att den blivande ärkebiskopen Johan Baaz d.y. som gosse sändes till kaplanen hr Johan (Gudmundus Petris sonson) i Näsby 1633 för att informeras. Johan Baaz d.ä. skulle knappast ha sänt sin son till en obetydlig kaplan i Näsby om det inte förelåg ett släktskap.
M v h
Evert L

2014-01-29, 10:59
Svar #14

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Evert!
 
I artikeln har jag använt mig av ordet förmodligen gällande identifieringen av Herr Hans och avstått från att dra någon helt säker slutsats. Jag har gått igenom alla landskapshandlingar under relevant tid och inte funnit att Johannes Gudmundi i Dädesjö kallas herr Hans, så frågan är varför han skulle kallas så just där, omöjligt är det ju visserligen inte.
 
När det gäller noteringen i Växjö hospitals räkenskaper så skulle man kunna tänka sig att de förmögna barnen främst avser sönerna, kyrkoherdarna. Herr Hans förekommer inte landskapshandlingarna under tiden han levde, så om han varit förmögen eller inte framgår inte. Hade han varit förmögen kan man väl tycka hans änka inte behövt få underhåll i form av två tunnor spannmål.
 
Jag skulle gärna se modern till min ana Johannes Gudmundis barn som dotter till Johannes Olai i Gårdsby, men med tanke på detta fynd så känns det alldeles för osäkert.
 
Snabbgenväg till uppslaget 1592 hos Riksarkivet: http://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0047757_00196 (Se mitten av höger sida)
 
mvh
Martin
 
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-29 21:18)

2014-01-29, 11:08
Svar #15

Utloggad Evert Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2014-01-29, 15:21
    • Visa profil
Hej igen Martin!
 
Men nog är det märkligt att Joh. Baaz sänder sin son till Hr Johan i Näsby om det inte finns en släktrelation och det behöver ju inte ha något att göra med noteringen i hospitalräkenskaperna.
M v h
Evert

2014-01-29, 11:15
Svar #16

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej igen  
 
Jag uppdaterade mitt inlägg ovan något. Ja, visst är det intressant att det var just dit han kom! Jag har inte känt till att det står något om J.J. Dedaezius i Smol Ups., men jag kände till att Joh. Baaz skickades till honom. Är det om Johannes Johannis  eller om någon i hans närhet det står i Smol.Ups? Får kolla när jag kommer hem.
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-29 11:17)

2014-01-29, 11:31
Svar #17

Utloggad Evert Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2014-01-29, 15:21
    • Visa profil
Hej Martin!
 
I Smol. Upsalienses del I står på sid. 149 under nr. 130 Jöns Jönsson: J.J. Dedaezius (synes ha kallats 'Herr Johan') .... Gahm-Pehrsson (Arch Smol. Växjö bd 9) uppger att han (Joh. Baaz) 1633 skickades till 'kaplanen herr Johan i Näsby' för att läsa. Enl. denna källa skulle Dedaezius (som utan tvivel åsyftas) alltså ha varit komm. i Bäckseda (dit Näsby hör som annex).
Det står dessutom tidigare i texten att Joh. Baaz kom dit för att informeras av herr Johan.
M v h
Evert

2014-01-30, 13:42
Svar #18

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Vi kan väl hoppas det går att vaska fram något mer om Johannes Gudmundis hustru. Nånstans måste ju namnet Karin och att hon dog 1602 komma ifrån... kan man tycka

2014-01-31, 09:45
Svar #19

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Martin,
utomordentligt välskriven, väldokumenterad och intressant redovisning av Dädesjösläkten. Jag inser att jag trots många, många timmar med AD, SVAR och på KrA bara är i början - det finns mycket mer att hitta! Inspirerande!

2014-01-31, 19:08
Svar #20

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Birgitta efterlyste ovan kommentarer från någon utomstående kunnig på området och perioden. Jag har skickat artikeln till Stig Östenson då jag önskade veta vad han tyckte just kring Margareta Håkansdotters (Båt av Billa) mödernehärstamning och jag har nu fått hans kommentar att lägga ut här.
Stig har skrivit ett flertalet artiklar (senast i SGT 2007) om ätten Båt av Billa men inte nämnt Margareta i någon av sina tryckta artiklar då han inte varit så bekant med henne. Han räknar henne dock som dotter till Håkan Matsson i brev utlagt 2012 här på Anbytarforum under Båt av Billa-tråden, utan att då gå in på frågan om hennes möderne.
Vi har kommunicerat ett par gånger om artikeln de senaste dagarna och med utgångspunkt från Niclas och min forskning håller han med om att Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd) passar som Margaretas moder. Ingrid, som hos Brask uppges vara mor till sonen Arvid Håkansson.
 
Stig var också tydlig med att han vidhåller att de övriga barnen till Håkan Matsson (Olof Håkansson, Iliana Håkansdotter och den till namnet inte kända dottern som var mor till fogden Olof Esbjörnsson) hade Elin Svensdotter som moder. Eventuella funderingar kring dessa övriga barn till Håkan Matssons lämpar sig bäst i tråden om Båt av Billa under medeltida släkter och ej i denna tråden där fokus ligger på Margareta Håkansdotter och hennes ättlingar.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-31 20:10)

2015-02-16, 17:03
Svar #21

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:46
    • Visa profil
Appropå frälsekvinnan Margareta Håkansdotters ursprung skall kanske nämnas att i Äldre svenska frälsesläkter 1:3,sid 220, om ätten Båt av Billa, är någon dotter Margareta ej upptagen bland Håkan Mattssons barn.
Detta häfte är tryckt 1989, släktartikeln om Båt av Billa författad av Jan Eric Almquist med bidrag av Hans Gillingstam.
Den senare ansåg kanske att Almquists och Koits funderingar kring denna filiation ej var värd att medtagas - inte ens med ett frågetecken framför namnet (Margareta Håkansdotter).

2015-02-16, 18:36
Svar #22

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Vilket väl jag tycker är en miss  
 
I Ätten Båt av Billa (1473-1647) av J.E. Almquist i SoH 1953:2 (som väl tillsammans med Gillingstams i PHT 1965 och Stig Östensons artikel i PHT 1974 väl ligger till grund för vad som står i ÄSF) så diskuteras det endast vem som kunde vara far till Margareta Håkansdotter och man tittade på hennes gårdar och jämförde med möjliga fäder. Men man verkar inte diskuterat möjligheten att gårdarna kan vara arv efter modern. När man tittar på vilka gårdar Margareta hade och var de låg i jämförelse med var Halvhjortsättens gårdar låg så ser man närheten till halvhjortsättens Älmtaryd.
 
För övrigt har jag varit i kontakt med Stig Östenson (senast för några veckor sedan) som skrivit om Båt av Billa senast i SGT 2007 och även han hade då missat Margareta, vilket han berättat att han tycker är tråkigt så här i efterhand. Men vi tror båda att Margareta Håkansdotter var dotter till Håkan Matsson och Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd). Stig nämnde också i sitt senaste brev till mig att han nu tror att brodern Olof Håkansson också hade Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd) som moder efter att ha läst min uppsats om Margareta och hennes ättlingar med tanke på vilka gårdar Margareta hade och vilka gårdar Olof m.fl syskon hade.
 
Det viktiga här är ju att man nu med större säkerhet kan lägga till Margaretas dotterdotter dotters likpredikan till källorna, vilken koppling dem emellan inte var klar förut. Där Margaretas dotterdotter anges härstamma från Halvhjort av Älmtaryd. Tankarna kring detta har omskrivits på Anbytarforum tidigare av Niclas Rosenbalck. Kopplingen mellan likpredikan och Margareta var väl inte känd av någon av ovanstående innan Niclas föreslog den på Anbytarforum 1999 tror jag?
 
När man tittar på vilka gårdar Margareta hade, var de låg, och likpredikans uppgifter så pekar allt mot Halvhjortsätten, och därmed också mot Båt av Billa.  
 
Angående länken i mitt första inlägg här under till artikel så är den nedtagen eftersom en omarbetat version nu finns tryck.
 
Frälsekvinnan Margareta Håkansdotter (Dädesjösläkten) och hennes ofrälse ättlingar i Svensk Genealogisk Tidskrift 2014:1.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-02-16 19:01)

2015-02-16, 18:37
Svar #23

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Det har förresten smygit sig in två fel i artikeln:
 
Sida 29: I släkttavla 4 står det att Karin Gudmundsdotter hade en son Bengt Persson, det ska vara Björn Persson.
Sida 34: På rad 3 hänvisas till fotnot 113, det ska vara fotnot 114.
 
/Martin

2015-02-16, 23:00
Svar #24

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:46
    • Visa profil
Tack för svaret! Ja, i ÄSF har ju Olof Håkansson hänförts till Håkan Mattssons 2:a gifte, men kronologien där går ju inte ihop så bra, om Håkan gifte sig 2:a gången efter 1511 och den förmodade sonen i detta gifte, Olof, redan 1537 blev häradshövding.

2015-07-28, 12:40
Svar #25

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Martin!
 
Jag har försökt få tag i din artikel om Frälsekvinnan Margareta Håkansdotter (Dädesjösläkten) och hennes ofrälse ättlingar i Svensk Genealogisk Tidskrift 2014:1. men hittar den inte bland Svensk Genealogisk Tidskrifts utbud. Oavsett om jag söker på titeln eller häftnummer får jag ingen träff? Har varit inne otaliga gånger på sidan men alltid med samma resultat. Vet du om den är slutsåld?
 
Mvh
 
Birgitta

2015-07-28, 12:56
Svar #26

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Birgitta,
 
Vet inte riktigt var du sökt men du hittar information om den här: http://www.genealogiska-samfundet.se/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt0 1articleid=11&cntnt01origid=57&cntnt01returnid=57  
 
Och kring att beställa ett nummer kan man läsa här, i rutan längst ner: http://www.genealogiska-samfundet.se/index.php?page=svensk-genealogisk-tidskrift
 
SGS har en ny webbsida sedan några dagar!  
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-07-28 12:59)

2015-07-28, 20:03
Svar #27

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack Martin. Då har jag äntligen beställt den. Passade på att bli medlem också
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2015-07-30, 12:57
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Martin och välkommen Birgitta!
 
Vänligen,
Olle
 
kassör i SGS
 
Vänligen,
Olle Elm

2017-05-27, 14:20
Svar #29

Utloggad Kjell Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 01:43
    • Visa profil
Hej!


Jag har sett uppgift om att Gudmundus Petri skulle haft en andra hustru benämd
Elin Jonsdotter Halvhjort, jag kan dock inte hitta något som stöder det.
Är det någon som kan verifiera det?


Mvh/Kjell

2017-05-27, 16:51
Svar #30

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Kjell,

Det finns en hel del konstiga uppgifter om denna släktrkrets lite varstans :)

Elin Jonsdotter Halvhjort som hustru till Gudmund Petri är en påhittad person. Se följande inlägg av Niclas Rosenbalck som förklarar hur hon uppstått: http://forum.genealogi.se/index.php?topic=26527.0#msg427721
"Elin Halvhjort" har kommit till som hustru av Gudmund Petri då man velat förklara uppgifterna i likpredikan efter Susanna Nilsdotter Crucimontana då hennes mor hade arv efter Johannes Gudmundi i Dädesjö och i likpredikan framgår det att Susanna Nilsdotter Crucimontanas mormor Elin var av "gamle Jöns Stenssons på Håå släkt" dvs utkommen ut ätten Halvhjort. Då det i rannsakningen om halvfrälset framkommer att Gudmund Petris hustru tillhörde "halvfrälset" och Susannas mor hade arv efter en son till Gudmund Petri och hennes mormor hette Elin och sades vara av ätten Halvhjort så har man gjort "Elin Halvhjort" till hustru till Gudmund Petri.

Så du kan stryka Elin Jonsdotter Halvhjort, hon är konstruerad.

Den enda kända hustrun till Gudmund Petri i Sjösås är "hustru Ingrid i Sjösås" som omtalas på 1580-talets slut i landskapshandlingarna och som hade arv i ett antal frälsegårdar tillsammans med sina systrar och brodern Per Johansson (kh i Tolg). Gårdar de ärvt efter Margareta Håkansdotter (Dädejösläkten). En av dessa gårdar, Århult, omtalas senare 1638 i ett brev, angående att Gudmund Petris arvingar sålt den.

Se övriga inlägg av Niclas Rosenbalck här på forumet kring släkten och se Frälsekvinnan Margareta Håkansdotter (Dädesjösläkten) och hennes ofrälse ättlingar i Svensk Genealogisk Tidskrift 2014:1 som bygger på forskningen som Niclas och jag gjort om släkten.

mvh
Martin

2017-05-28, 14:55
Svar #31

Utloggad Kjell Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 01:43
    • Visa profil
Tack Martin för klargörandet!


Mvh


Kjell

2017-11-05, 10:02
Svar #32

Utloggad Andreas Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:49
    • Visa profil
Hej,


Tycker mig inte kunna hitta artikeln, bara källhänvisningarna. Är jag dålig på att leta, eller finns den inte på ovan angiven länk?

2017-11-05, 11:54
Svar #33

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Andreas,

När inlägget skrevs i början på 2014 så fanns det en äldre version på webbsidan.
Om du läser högst upp på webbsidan så ser du att det nu står:

Frälsekvinnan Margareta Håkansdotter (Dädesjösläkten) och hennes ofrälse ättlingar
Av Martin Brandt, med bidrag av Niclas Rosenbalck
Publicerad i Svensk Genealogisk Tidskrift 2014:1

Så du hittar det i denna tidskrift istället. Webbsidan finns kvar som ett komplement till artikeln om man vill undersöka källhänvisningarna själv :)

Går inte att ändra så gamla inlägg som 2014, annars hade jag skrivit att den är tryckt istället, hoppades att det skulle framgå tydligt på webbsidan istället :(

mvh
Martin

2017-11-05, 12:11
Svar #34

Utloggad Andreas Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:49
    • Visa profil
Tack Martin, misstänkte det.


För övrigt är vi släkt både via denna släkt (via Ingeborg Johansdotter, Johan Gummessons bror Lars är min förfader) och via Kullasläkten genom (åtminstone) Nils Trulsson.

2017-11-05, 15:44
Svar #35

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:31
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,


DNA-analyser tyder numera på att jag inte är släkt med Dädesjösläkten. Nils Trulsson däremot :) Har testat tre manliga ättlingar till honom och har hans haplogrupp säkrad, kommer komma i nästa bok om Kullasläkten.


/Martin

2017-11-05, 16:49
Svar #36

Utloggad Andreas Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:49
    • Visa profil
Nej, till Dädesjö har jag ännu inte fått några tydliga DNA-träffar. Däremot högst troligen till Nils Trulsson, via min ana Karna Nilsdotter och hennes syster Kristina. Min mammas DNA finns på Gedmatch, T219043, lite utanför ämnet.

2021-03-18, 15:13
Svar #37

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Tacksam för synpunkter och kompletteringar beträffande nedanstående medlemmar av Dädesjösläkten (jfr GT 2014:1). Alla hänvisningar till domböcker avser de renoverade exemplaren.       
Kyrkoherden Nils Håkansson i Dädesjö var son till Elin, som hade arvejord i Badeboda i Åseda socken och släkt i Drev, Dädesjö, Lenhovda, Sjösås och Åseda socknar (Uppv. h:d 1613 20/10 och 1630 3/6). Han köpte 1625 Linnebjörke Söder- eller Grunnitsagård                                                                                                                                                                                                                                                                         (1625 26/8). Det ser ut som om detta köp gick tillbaka men Herr Nils änka begärde 1636 en vitt­nesskrift för att vända sig till drottning Kristina med begäran om skattefrihet för en gård i Linnebjörke ”eller Wraneke” (1636 4/3 s. 3). Trots detta är det en Jon Pedersson, av allt att döma en son till den Per Månsson som var säljare 1625, som 1674 avstod Grunnisagård till Edvard Ehrensten mot tre års frihet för utlagorna (1674 15/6 och 1676 17/2). Herr Nils hade minst två söner samt döttrarna Elin och Malin. Modern Marit Pedersdotter, rimligen född på 1570-talet, var Nils Håkanssons enda kända hustru.
Herr Nils anonyma söner, som flörtade med Peder Skalles dotter Karin (1632 16/11 s. 155) och dottern Elin, som var gift med kyrkoherden Andreas Petri  i Stenbrohult är tidigare uppmärk­sam­­made (GT 2014:1 s. 18 och 34 f.). Malin Nilsdotter, var gift med Börje Mattisson i Bihult, Herråkra, ”som på Rytteri och annor lättfärdighet” blivit ruinerad. Han var död, eller möjligen utomlands, i maj 1631. Herr Nils i Dädesjö hade erbju­dits att lösa skul­derna för dottersonen Mats Börjessons räkning men avstått (1631 2/5 s. 132). Bihult var ur­sprungligen ett torp under Wraneke i Herråkra socken. Wraneke Södergård, hade av allt att döma ägts av Herr Nils eftersom hans änka nämner Wraneke som ett alternativ till Linne­björke för skattefrihet. Dottern Elins barn var ägare i mitten av 1600-talet och Peder Schate­lovius synes ha bott där 1657 (mantalsläng­d 1657, Uppv h:d 1674 12/1 bild 180). Schatelo­vius änka sålde 1714 25/10 en fjärdedel av Wraneke Södergård till Håkan Nilsson (Uppbud 1715 18/1). Hennes sondotters man, komministern i Ekeberga Håkan Neander sålde 1713 två tredjedelar av halva Norregård i Wraneke till Håkan Håkansson (1714 19/10 § 66).
Johan Jacobsson, halvbror till Herr Nils hustru, var i livet 1600 (GT 2014:1 s. 19) men dog sannolikt kort därefter. Han var gift med Ingrid Bengtsdotter . Närmare upplysningar angående tidpunkten för hans död behövs för att avgöra om hans änka är mor till samtliga Sone Gudmundssons barn i Linne­björ­ke, Dädesjö. Ingrids son i första äktenskapet, Jacob Johansson, var gift med Elin – dotter till länsmannen och nämndemannen Peder Nilsson Skalle i Näsby, Dädesjö. Johan var anklagad för att ha gjort sin styvfars piga med barn. När han inte ville gifta sig med henne anklagade hon hans halvsyster (styvsyster?) Karin för att ha gjort sig av med fostret eller rent av dödat barnet, som hennes halvkusin Nils Jonsson var far till (1624 31/7 s. 25 och 6/12 s. 39). Jacob Johansson var en så nitisk fogdekarl att några missnöjda algutsbodabor planerade att mörda honom (1624 29/11). Jacobs syster som rymde till Danmark har tidigare uppmärksammats (Uppv. h:d 1658 25/10 och 1659 3/2). Jacobs son Daniel försökte efter faderns död reda ut affärerna (1672 5/11 s. 36 och 1673 26/2 s. 21), men gav upp och blev skomakare i Stockholm. När han lämnat sin hustru och återvänt till Näsby anklagade han sin morbror, skog­vak­taren Sven Skalle, för incest med dottern Lisbeth (troligen död i Näsby 1711, 49 år gammal). Skogvaktaren frikändes, men i stället dömdes Daniel för faderska­pet till hennes barn. Han var alltså gift och de var kusiner, men han tycks ändå bara ha dömts till böter (1682 25/5 § 11 och 14/9 § 14). Det framgår varken om Daniel hade barn i Stockholm eller om hans barn med Lisbeth överlevde. En syster Sara Jacobsdotter som måste ha bott i Näsby eller dess närområde, är omnämnd 1682.
 
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna