ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-02  (läst 2413 gånger)

2007-03-01, 13:25
läst 2413 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf, du har fått bevis (se här) för att din anfader Rudolf Wallin är son till Daniel Wallin och INTE kung Karl XIV Johan. Om du nu forfarande tror att kungen sökte upp din anmoder då hon rustade för sitt bröllop och under hennes första vecka efter giftermålet med Daniel smög sig på henne och idkade hor med henne - då måste du ju kunna framte mycket mycket starka skäl för detta i form av bevis - inte bara enbart för att du tycker din moster eller vem det var är lik drottning Margrete eller att din mormors tantkrull har samma form som Karl XIV Johan. Du verkar alltså inte vara en person som stannar vid de samtida bevis som duktiga forskare hjälpt till med, och som för din del tyvärr motbevisar vad du tror, utan ändå fortsätter framhärda in absurdum din teori som inte är någon teori utan enbart en spekulation ifrån din sida. Spekulation är inte forskning eller vetenskap Ulf.

2007-03-01, 13:38
Svar #1

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Ulf, du har helt rätt; jag skulle inte passa som högre tjänsteman. Som sådan skulle jag ju inte ens få tillfälle att läsa alla dessa rätt så roliga tokbrev, eftersom de redan blivit utsorterade ;-)
 
Skämt åsido, jag älskar mitt yrke som arkivarie. Att förteckna arkiv är det roligaste jag vet, det är kul att ha att göra med forskare som vill ha fram gamla som nya handlingar, och det är en utmaning att planera en myndighets arkivering. Att bara sitta på en stol och handlägga dagarna i ända eller sitta på en post där jag kände hela världens ansvar på mina axlar skulle verkligen inte passa mig.
 
Hursomhelst. Jag hoppas du nu förstår, Ulf, varför du kanske inte får svar från en del myndigheter alt. inte får de svar du vill ha. Vi kan strunta i att diskutera huruvida myndigheterna har rätt eller fel förfaringssätt, det är en egentligen en annan fråga. Men nu behöver du ju i alla fall inte undra varför din brevlåda gapar tom och varför kungen eller statsministern inte svarar på dina brev.

2007-03-01, 13:45
Svar #2

Robert Lind

Eivor anbytarforum är väl ett diskussionsforum, inte ett monologforum? Då måste man väl få diskutera, inte bara hålla med? Det hade inte blivit många framsteg i historien om man alltid höll med!
 
Ulf jag skriver Falbygden för det heter Falbygden. Inte Falebygden!  
 
Falbygden är en modernare variant av Falan. Svenskt ortsnamnslexikon har en uppgift om stavningen Falonne från 1389. Det måste väl vara plural, alltså Falorna med modern stavning. Fala anses betyda öppen skoglös terräng, alternativt kommer Falan av fal som betyder (gul- eller grå-) blek och syftar på markens färg. Köping betyder handelsplats. Falköping är då Falans handelsplats. Falbygden och Falköping har alltså inget med Fale Bure att göra. Sluta fantisera om Falebygden!
 
Du tycker inte det är svårt begripa varför Fale blandade sej i ett svenskt inbördeskrig trots att Hälsngland inte tillhörde Sverige då, han var ju enligt Johannes Bureus nära involverad med det regerande kungahuset (Knut Eriksson). Jaha om Bureus säjer det då var det självfallet så? Och hur fick Fale hälsingarna gå man ur huse och riskera livet i ett krig som inte berörde dom? Är det Bureus eller dina ord han förmodligen var nån sorts livvakt eller förmyndare över sonen? Hur skriver han exakt? Vad har han för källor?
 
Vad får dej tro på Bureus? Du kan väl inte svälja allt du läser utan ett logiskt ställningstagande om det är rimligt? HUR blev en man från det avlägsna Norrland nära involverad med en kungasläkt långt ner i Västergötland? Hur VET du Erik var i Hälsningland och inte i Norge mellan slagen i Älgarås 1205 och Lena 1208? Västgötarnas kontakter med dom norska grannarna var goda och täta men Hälsingland var verkligen utrikes på den tiden!
 
Tycker du verkligen det är logiskt Erik ger en rejäl summa pengar till ett borgbygge UTANFÖR det egna riket istället för EGET borgbygge för egen trygghet i det nyvunna riket efter inbördeskriget? Han hade uppenbarligen inga rejäla summor till egna borgar. Rikedom på den tiden var framförallt bundet till jorden och avkastningen från den. Att man hade stora jordagods betydde inte automatiskt man hade stor kassakista man kunde skänka bort rejäla summor ur till borgbyggen. Det var först tack vare det nya skattesystemet som infördes många årtionden efter Erik hans svärson Birger jarl och hans söner kunde starta kungligt borgbyggande. Och frågan kvarstår, vad var behovet av en borg i Byrisholm?
 
Vad vill du säja med ditt nya Harrisoncitat igårkväll? Ytterst få av de urkunder som skrevs på 1200-talet har stått emot tidens tand och överlevt in till våra dagar. Menar du man kan säja urkunderna försvunnit om man inte hittar nåt stöd för sina teorier i nån källa? Det är isåfall ett väldigt praktiskt sätt slippa krav på bevis!  
 
Jaha nu har du hittat en ringmur på bergskrönet också. Men hur fick man upp stenarna dit om det var för svårt få upp stenarna till ett slottsbygge?
 
Borde du inte vänta med att kalla dina murar sensationella arkeologiska fynd till EFTER en arkeologisk undersökning? Annars får läsarna kanske uppfattningen du redan har bestämt dej för vad som är sant oavsett vad arkeologer skulle säja.....
 
Du tycker dom sensationella arkeologiska fynden är ett stort steg på väg mot dom bevis jag efterlyser. Och exakt HUR skulle en slottsruin bevisa det fanns en furste i Hälsningland som hette Fale Bure? En arkeologisk undersökning kan visa VAD som funnits där och NÄR men hur visar den VEM som byggde den eventuella borgen och VAD han var (furste eller nåt annat)? Hoppas du hitta en stentavla Hälsinglands furste Fale lät bygga detta slott?  
 
Varför knackar du inte dörr i trakten och frågar om folk vet vad murarna är för nåt? Du litar ju på att lokalbefolkningen för korrekta uppgifter i arv. Tänk om dom bekräftar dina id?er! Men risken finns förstås dom säger murarna är från 1800-talet. Och det är kanske inte värt ta den risken?

2007-03-01, 13:48
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Stefan Simander: Intressant detta med ett småkungadöme i Kvissleby! Jag bor i närheten (ute vid kusten). Där finns en mängd jättegravar så det stämmer nog att Stormänn bott där. Den såkallade Bure-stenen (runsten från 1000-talet) står också i  detta område.
 
Vänligen
 
Ulf

2007-03-01, 13:50
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om Eivors yttrande:
 
Naturligtvis ska man dyka ner på en PERSON, och absolut INTE göra någon till hackkyckling!
 
MEN kommer man offentligt med en egen teori, byggd på myter och sägner och lösa trådar utan bekräftat innehåll och vill lansera den som stor och betydelsefull dessutom, och efterlyser diskussion, helst med många anhängare,
 
DÅ är det väl självklart att det ska tas på allvar (även om många menar att man ska strunta i det) och ska bemötas med respekt och saklig kritik och diskussion, för att få något värde för fler än bara spekulanten, även om det självklart ska ge med respekt för individen. Trots meddebattörer kallar en alla möjliga nedsättande saker eller angriper en vad gäller yrke eller person! Det ska ju inte ha någon betydelse om det är en professor, min bäste vän, min älskade eller någon annan betydande person, eller någon mindre sedd i mina ögon, när man diskuterar sakfrågor och teorier! (Även om det självklart psykologiskt oftast påverkar oss)!
 
Det klart att det finns en risk att bra id?er sorteras bort på detta sätt, men med tanke på den långvariga diskussionen och kampen för Bure-mytens grund i verkligheten, så verkar det ju inte utgöra någon fara i det fallet, snarare tvärtom!  
 
Myndigheter och andra erfarna Bure-forskare här i Släktforskarförbundet och i Anbytarforum har ju redan avfärdat detta och finner uppenbarligen ingen anledning att fortsätta bemöta de som stödjer Bure-myten, förrän det kommer in nya accepterade fakta på bordet eller möjligen några auktoriteter omvärderar det befintliga materialet, som möjligen skett i Västgötaskolans anda!
 
Det är inte förbjudet att försöka åstadkomma en sådan förändring, men det är absolut inte förbjudet att ifrågasätta grunden till sådan försök heller!
 
Fortsätt gärna kampen, Ulf och andra. Det glädjer mig att det finns en del insikt i hur svårt det kan bli. Men tyvärr så saknas som sagt ännu giltiga belägg för det mesta som förts fram, i den stora majoritetens ögon och så länge det förblir så kommer detta inte att betraktas annat än som spekulationer och inte som sanning!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-01, 13:50
Svar #5

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Niclas och Lisa: SANNINGEN kommer att segra en dag!!!!
 
Nu skall jag iväg och simma!  
 
Återkommer till dig Robert!
 
Simma lugnt!
 
Ulf

2007-03-01, 13:57
Svar #6

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Ulf, något annat än Falbygden känner jag inte till. Om det finns någon Falebygd, så är det någon annanstans än i centrala Västergötland, precis som ett eventuellt Faleköping.

2007-03-01, 14:42
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Tilläggas - när det gäller fenomenet tokbrev - kan att det officiella Sverige faktiskt verkar ha väldigt låga trösklar för att ta seriösa kontakter på allvar, när man bestämmer om ett ämne är viktigt nog att tas upp till diskussion eller om man bara ska tiga ihjäl den kontakt någon har tagit.
 
Själv försöker jag regelbundet i olika sammanhang komma till tals i frågan om på vilka sätt vi som har Asperger syndrom, högfungerande autism, DAMP/ADHD och liknande, fungerar annorlunda än den stora majoritet som inte har sådana diagnoser, och hur och varför vi missgynnas i samhället på de punkter där regelverken inte förutsett att en ganska stor minoritet inte har normala kunskaper och färdigheter utan fungerar annorlunda och kommer i kläm där reglerna bara stämmer med hur de vanligas verklighet ser ut, men inte med hur den ser ut för oss.
 
Och där har vi ett ämne i sig som i de flesta fall avfärdas som tokerier att skriva om, när människor utan egna neuropsykiatriska diagnoser får ett kort sammanfattat, eller i bland lite längre, mail med synpunkter och argument om hur och varför vi med sådana diagnoser än så länge i alltför många avseenden är missgynnade direkt i hur samhällets regler är uppställda. De allra flesta gånger man försöker ta en viktig kontakt i just sådana frågor får man över huvud taget inte ens något som helst svar.
 
Till och med massmedia som skrivit en artikel i ämnet och gått ut med texten Är du själv drabbad och har en historia att berätta? Hör av dig! har sedan högdraget och nonchalant kunnat strunta i att ens svara när jag hört av mig med min historia, återkommit efter en tid och skrivit ungefär jag förstår att ni fått många svar, får man fråga hur många som hörde av sig? och slutligen någon månad efter den andra kontakten mailat än en gång och lite mer uttryckligt och sakligt konstaterat att ni ber alltså människor med ett funktionshinder som drabbats av stora problem i sin tillvaro och därför inte alla gånger mår så bra att gärna höra av sig med sin historia, men så här behandlar ni oss som gör det...
 
Och det var alltså ett sammanhang där man hade skrapat på ytan och skrivit något, och sedan uttryckligen bett flera drabbade höra av sig med sina berättelser! Då kan ni kanske tänka er hur mycket mer svar man får när man bara hör av sig spontant på eget initiativ.
 
Så kan verkligheten se ut redan när det gäller att nå ut i dagens Sverige med sanningen om hur grupper med vissa typer av funktionshinder faktiskt fungerar, och hur vi därmed kan vara med i samhället eller inte - där hämmar uppenbarligen många ansvarigas bedömningsförmåga av seriöst eller tokbrev ämnen som är viktiga och angelägna i utvecklingen av vårt samhälle för att alla ska kunna få chansen.
 
Jag är ännu mer off topic nu, så i det här sammanhanget är det nästan definitionsmässigt så att min berättelse om att det är så här kommer att tystas ned... *ler*
 
Men det skulle givetvis vara särdeles olyckligt. Jag tycker det är väldigt sakligt motiverat att nämna just här som en liten bekräftelse från andra hållet också att såväl myndigheter som massmedia är så överhopade av egendomliga kontakter, att man måste försöka sovra någonstans, och att det nog tyvärr t o m slår över lite för mycket åt fel håll många gånger.
 
Dessutom har jag ju förstås erfarenheter av det själv också, bara av de olika sammanhang där jag som privatperson finns med på nätet med mailadress eller ibland telefonnummer. Jag har kunnat få jättekonstiga mail eller meddelanden på telefonsvararen som jag inte ens förstått varför jag fått och som inte ens har med något jag sysslar med att göra och liknande... vissa gånger skulle det inte ens gå att svara utan att varje uttryck av förvåning över frågan man fått skulle låta raljerande, så det är bara att låta bli...
 
Men med min egna erfarenheter av att inte alltid bli tagen på allvar är det ändå skönt att se att bortfiltreringen av s k tokbrev åtminstone inte ser ut att sila mygg men svälja kameler!

2007-03-01, 14:55
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Till Stefan Simander:
Jag har varit med förr...
Jag tycker också att en lärare bör vara extra lyhörd för tendenser till attdrevet går.
 
Robert: Natrlgtvis skall man diskutera det som Ulf skriver, men då helst med en ton som inte är von oben.
 
Jag är fullständig novis på Norrland, så jag har inget mer att tilläga i diskussionen.
Eivor

2007-03-01, 19:55
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Naturligtvis ska man INTE dyka ner på en PERSON, och absolut INTE göra någon till hackkyckling!, skulle det förstås stå ovan!
 
Eivor, kan du vara snäll och förklara vad du menar med att du varit med förr, om det är något viktigt du tänker på. Jag förstår inte vad du syftar på i det här sammanhanget, för du har väl, liksom oss andra, varit med om massor, antar jag.
 
Nu var det ju inte min person och absolut INTE mitt YRKE som skulle diskuteras här (utom möjligen historiesynen)!!! Skilj på sak och person!!!
 
(Det finns för övrigt massor att säga om skolan och lärarrollen, som jag gärna diskuterar, men inte här! Det är bra att du har höga tankar och höga krav på lärare. Tyvärr upplever vi att förhoppningarna ökar om att skolan och lärarna ska klara av alltmer som inga andra klarar. Jag kan försäkra dig om att jag i mitt arbete, liksom de flesta lärare, gör så gott vi kan i det fallet, även om högstadiet är en allt större utmaning med fler problem och färre resurser!
 
Att en just en lärare bör vara mer lyhörd än någon annan i en offentlig diskussion kan jag inte hålla med om! Alla har vi samma ansvar!
 
Ändå försöker jag verkligen vara det, till skillnad mot din kommentar om mig och mitt yrke!)  
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-01, 20:44
Svar #10

Kent Olausson

Hej
 
Gör en sökning på lantmäteriets hemsida, sök i Västragötalnads län efter platser vars namn börjar med fale.
Jag gjorde detta fick 9 träff 4 i Falköpingskomun 2 av dessa är noterade som fornlämning, en femte träff är i Vara komun några mil från Falköping.
Jag vet inget om historien bakom dessa namn, men de finns i Falbyggden enl Lantmäteriet.se

2007-03-01, 21:39
Svar #11

Eivor Andersson (Ema)

Till Stefan:
Att jag varit med förr , avser jag här på Anbytarforum.
Jag har sett liknande diskussioner under flera år, där just samma personer gärna vill slå ner på s.k. amatörer inom släktforskningen.
 
Du har själv skrivit i många diskussioner att Du är lärare , så det är knappast någon hemlighet.
Nu var det ju fler som reagerade på påhoppen här och även anbytarvärden skrev ju om ev. stängning.
Vi kanske läser in olika tolkningar av tonen i diskussionen.
Ber om ursäkt om Du bara hade vänliga avsikter i Dina inlägg.
 
Eivor

2007-03-01, 21:40
Svar #12

Arne Johnsson Rämma

Ulf Sawert.
Jag vill önska dig lycka till i dina funderingar kring Fale Bure och andra personer. Jag är nog ej så unik,att jag är den ende som önskar dig lycka till. Jag har nu fått ett nyvaknat intresse för historien,ett intresse som jag grundlade i början av trettiotalet.Detta har givit mig mycket glädje genom livet.Nu har jag snart bara ett mål kvar,Det är att köpa mig en Munktellare.
Mvh.Arne

2007-03-01, 21:41
Svar #13

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Fale- i förhållande till Fal- påminner en aning om ord som juletid, hittebarn och gottegris i förhållande till de nedkortade versionerna jultid, hittbarn och gottgris.

2007-03-01, 22:46
Svar #14

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Totalt onödigt att sätta in bilden, dessutom anonymt. Också onödigt att skriva en anonym kommentar. Barnsligt.

2007-03-01, 22:49
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt förtydligande svar Eivor!
 
Håller förstås med om att det absolut inte är bra att slå ner på nybörjare och amatörer inom släktforskningen!
 
Inte är det någon hemlighet eller skäms jag för att jag är lärare, men det hör ju bara inte hit alls!
 
Jo, jag ser, och råkar också ut för, en och annan onödig och tråkig kommentar, men de flesta är uppträder ändå betydligt bättre än de värsta debatter som varit här på Anbytarforum, tycker jag. Inte ser jag den vuxenmobbing så entydig att diskussionen behöver stängas. Som sagt anbytarvärden, och vi andra, kan väl påpeka och varna om det är något som är övertramp. I värsta fall stryk dessa inlägg och om det upprepas stäng av person ett tag!
 
Vi kan väl diskutera som de släktforskarvänner vi är i en diskussion, men där vi ger och tar sakargument och välgrundade teorier, utan att ge oss på varandra!
 
Ulf simma lugnt! Jag tänkte att du skulle uppskatta småkungadömet, men kopplingen till faktiska personer i en släkt, tror jag vi kan glömma, om inte DNA-forskningen, eller andra vetenskapliga fynd, ger oss nycklar som idag inte finns förstås.  
 
Med många anor i Uppland från bland annat Vendel och många anor från Gotland, så delar jag tankar och känslor kring hur mina anor kan ha levt långt tillbaka i tiden kring dessa orter.  
 
Sannolikheten för att någon gren i mitt eller ditt anträd eller kanske majoriteten av befolkningen idag härstammar från flera av de människor som lämnat arkeologiska fynd är naturligtvis stor, men jag skulle aldrig drömma om att hävda att det måste vara så! Ännu mindre lägga in anor som inte är belagda i anträdet, som sprids till andra!  
 
Däremot när jag som sagt en liten dröm om att det under min/vår livstid kommer att gå att kartlägga släktskap med de arkeologiskt utgrävda människorna, men vi är inte där ännu, vad jag förstått i alla fall!
 
Wallin-anan som kungaana, tycker jag i all välmening du ska lägga åt sidan, eftersom det med största sannolikhet visar att det inte håller! Du har ju tillräckligt med spännande anor ändå, vad jag förstår och du lär inte få till något DNA-test av kungahuset iallafall!  
 
Om inte hela befolkningen DNA-registreras som på Island, men då undrar jag om kungahuset ställer upp, på grund av många andra skäl än din släkt! Det finns betydligt mer misstänksamma fall i så fall, men det är ju åter en annan historia!
 
Apropå historia, så nämner Arne Johnsson Rämma ovan, ett växande historieintresse, vilket förstås är glädjande.  
 
Men får jag nyfiket fråga:
Varför är det just Fale Bure och liknande myter och sägner som är så fascinerande?  
 
Historien och arkeologin rymmer ju så oändligt mycket konkret väldokumenterat material och spännande problem kring tolkningen av det som redan finns och det kommer dessutom fram nya dokumenterade fynd hela tiden i såväl arkiven som i jorden.  
 
Varför är det så intressant och viktigt att söka sig bortom detta? Har det någon djupare betydelse?
 
För att ge lite perspektiv på den här diskussionen, så är det förstås mycket allvarligare och mer oroande för samhället med Förintelseförnekare, än med anhängare av Bure-myten!  
 
Att köpa en Munktellare låter däremot som en konkret glädjeinvestering!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-01, 22:56
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Anbytarvärden, eller annan ansvarig, ombedes snarast ta bort de anonyma Toker och Trötter-inläggen som uppenbarligen bara är till för att sabotera diskussionen och troligen få den stängd!  
 
Någon av dessa som vågar stå för sina handlingar? Om det inte inlägg av samma person förstås!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-03-01, 23:04
Svar #17

Hans Nordin

Innan signaturen 'Toker's inlägg raderas så begär jag att Anbytarvärden noterar IP-numret från vilket inlägget postades, jämför det med övriga i denna tråd. Blir det en matchning nånstans så tycker jag vederbörande bör avstängas.

2007-03-01, 23:13
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
> Den var ett lågvattenmärke Helene Jorsell!
 
Jag publicerade inte den bilden, vänligen förklara dig.  
 
Helene Jorsell

2007-03-01, 23:23
Svar #19

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ovanstående skrev jag på inrådan av min sambo som är expert inom IT-säkerhet.  
 
Men jag blev mer berörd och illa till mods än så. Funderar på att lämna AF. Så länge människor kan göra anonyma inlägg och dessutom hänvisa till någon annan så tror jag faktiskt inte att AF är MITT forum.  
 
Ni gör narr av Ulf men samtidigt uppvisar ni själva alla tecken på en viss störning, dvs den ynkryggiga och patetiska sidan.
 
Jag kan till viss del förstå att Trötter o Tokers anonyma inlägg gjordes för att få igång mig. Tyvärr misslyckades ni.  
 
Så tack och adjö och välkommen in i verkligheten den dagen ni håller upp huvudet med en ryggrad.
 
Helene

2007-03-01, 23:37
Svar #20

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag vill förtydliga med att med Ni menar jag någon/några. Jag drar absolut inte alla över en kam men intressant vore att få veta vem som gör såna här saker.
 
Helene - hoppas inte alla tog illa vid sig

2007-03-01, 23:44
Svar #21

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Oerhört sorgligt med Toker- och Trötter-inläggen. Någon som gör något sådant går väl via någon anonymiserad proxy-server så att inte IP-numret ska säga ett dugg heller, tyvärr.
 
Varma hälsningar till dig, Helene! Stå på dig!!

2007-03-01, 23:46
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Till Allan: Om det är som du säger, att det ursprungliga namnet skall vara Fal-...varför heter då inte orterna Faleberg och Falekvarna: Falberg och Falkvarn? Är det helt omöjligt att Falköping en gång KAN ha hetat: Fale-köping? Är det någon som sett detta namn på samhället långt tillbaka i tiden?
 
Vad är din kommentar till Kent Olaussons inlägg ovan där han bl.a. fick två träffar på fornlämningar som tydligen innefattade namnet: Fale!? Om det är som du säger...att ursprungsnamnet skall vara Fal-... hur kan då fornlämningar bära namnet Fale-... och inte Fal-...?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-03-01, 23:50
Svar #23

Kalle Thorsberg

Ett kort inlägg i en Bure-relaterad tråd, trots meningslösheten. Jag är arkeolog, jag har mer än 25 års yrkeserfarenhet till största delen vid SHM och RAÄ. Jag har vid flera tillfällen, som arkeolog, försökt förklara för flera företrädare för 'Bure-falangen' här i AF varför de argument, hypoteser, id?er eller vad ni nu vill kalla dem, av arkeologisk natur som de framför, är dåliga rent arkeologiskt. Ingen bryr sig ändå om sådant, så jag vet inte ens varför jag skriver detta. Ulf och en del andra vill inte ha sådana argument, så enkelt är det. När vi talar om vuxenmobbing så sårar det min yrkesroll att vem som helst kan tycka vad som helst, utan något som helst förståelse av vetenskapen i sig, om något som jag och andra studerat och haft som yrke under lång tid, kubikkilometermeter av jord och spaltkilometer av läst text... så länge som inte resultaten passar vad man själv vill ha dem till.
Jag avslutar som vanligt mitt deltagande i denna tråd.

2007-03-02, 00:04
Svar #24

Kalle Thorsberg

Nåväl,
Ulf försökte just reducera språkvetenskap till något slags sundaföruftetverksamhet. Det är enkelt att titta i Svenska Ortnamn Skaraborgs län för det häftet som omfattar Falköping för att få samtliga belägg som finns av hur namnet har stavats i tidiga belägg, finns garanterat på de flesta större bibliotek. Hur -e- och -a- infogas som bindelemenet beror ju t ex av sådana saker som grammatik, dialekt och språkförändring, dvs något som vetenskapen sysslar med och ständigt publicerar rön om, men detta kan ju självklart ersättas med vad man själv tycker... Vuxenmobbing.

2007-03-02, 00:07
Svar #25

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Kalle.
Så må vel du være den rette til å vurdere Ulfs funn av Fales borg en gang for alle ?

2007-03-02, 00:13
Svar #26

Kalle Thorsberg

Knut,
Jag och andra har redan påpekat att området är fornminnesinventerat av Riksantikvarieämbetet, fornlämningar är registrerade i närområdet, vilket visar att man verkligen varit där. Men Ulfs lämningar är inte registrerade.
För mej är slutsatsen given - Om Ulf menar att inventerarna gjort fel bör han visa detta, han har försökt genom att vända sig till del lokala länsmuseet och Riksantikvarieämbetet. Ingen nappar, vilket man vanligen gör om man anser det vara påkallat. Jag har sett Ulfs bilder och läst hans texter, jag tror inte på dem.

2007-03-02, 00:21
Svar #27

Kalle Thorsberg

Och till sist - innan någon annan. Självklart har arkeologer, som alla andra, fel ibland. Men att tro att erfarna inventerare skulle missa ett medeltida slott av de fantastiska dimensioner Ulf vill ha det till är självklar ett underkännande av yrkeskompetens och vetenskap som närmar sig vuxenmobbing.

2007-03-02, 00:22
Svar #28

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack Anders Pemer! Det värmde.
 
Vänligen / Helene

2007-03-02, 00:31
Svar #29

Hans Nordin

Det är väl uppenbart att någon(dvs signaturen Toker) har väldigt hårt åt sig av det som Lisa Qviberg så sakligt upplyste oss om hur myndigheter hanterar 'tokbrev'. Denne väldigt anonyme Toker har sedan rotat och grävt och googlat runt på nätet för att om möjligt hitta någonting om personen Lisa som skulle kunna slängas in i tråden, som för att hugga tillbaka, väldigt lågt.
 
För övrigt kan man konstatera att personer som har kritiserat Ulf Sawerts id?er och framställanden väldigt ofta råkar ut för:
-angrepp från anonyma användare
-beskyllningar om mobbning, från höger och vänster
 
Jag tycker det är så tråkigt att det fortfarande går posta anonyma inlägg. Det är ju det som är mycket av grogrunden för att det så ofta spårar ur på forumet, att det finns möjlighet att gömma sig bakom ett anonymt alias.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna